help
-
#27
Kicsit el vagy tájolva a fogalmakkal. :)
Szabványos kodekek nincsenek. Nincs olyan, hogy kodek szabvány. Olyanok vannak, hogy kodek eljárások, amelyek gyakorlatilag többnyire szabadalmak, felhasználásuk korlátozott. Vannak olyan kodekek is, amelyek látszólag ingyenesek (pl. xvid), de valójában azok is a szerzői jogi szabadalmak alá esnek, így csak bizonyos körben használhatók (pl. pénzes munkában nem). Kodekeket meg nem kib*szásból írnak, hanem mert ha egyedi és használható a formátum, akkor licenszdíjat lehet szedni érte (pl. divx is már)... Vagy éppen azért írnak, mert a használható formátum licenszes, de többen szeretnék használni és néhány jótét lélek megírja az eredeti alapján, csak más eljárásokkal (hogy ne lehessen belekötni jogilag) és más vezérléssel (pl. xvid).
A lejátszók bizonyos alap kodekeket (főleg korai, már de facto szabványokat, mint pl. a régi avi-k, a pcm hang, a run-length, huffman és egyéb tömörítések, stb.) általában eleve tartalmaznak, de ez kezd kiveszni, hiszen mindenki általánosan rááll a kodek meghajtók vezérlésére. Windows alatt ez gyakorlatilag mára a DirectShow vezérlőn keresztüli programozást jelenti.
A sok kodek alapvetően nem lassítja a gépet. Csak akkor, ha filmet nézel, vagy (többnyire ha) valamilyen multimédiás alkalmazást használsz, mivel egy formátumtípushoz többféle kodek is tartozhat és ezek között a prioritás dönt.
Olyan lejátszóprogram, ami "intelligensen" lejátszana mindent, egyáltalán nem kis dolog, gyakorlatilag a lehetetlenséggel határost súrolja. Bár a legtöbb kodek hasonló elvekre épül, de mindegyik egyedi, mindegyik más és más dekódolási eljárást kíván. Annak az illetőnek, aki ilyen player-t akar írni, gyakorlatilag mindegyikbe bele kell másznia, mindegyiket kisujjból kell tudnia - és mindegyiket úgy kell megírnia, hogy ne ütközzön jogi falakba, ha publikálni akarja (ld. fent).