12
  • t_robert
    #12
    ennél azért egyszerűbb egy hibridet venni... :)
  • ximix #11
    A cikkben is szerepel, hogy a földgáz és kőolaj eladásból származó bevételek segítették az e-autózás beindítását, pl az hogy 120 kilométerenként van egy töltő állomás, azt a 100%-os támogatás segítette, hogy e -autókat vettek belsőégésűek helyett, azt meg 25% ÁFA, import- és regisztrációs adómentesség.
    Tehát az, hogy van olcsóbb áram a vízerőművekből még nem jelenti azt, hogy mindenki e-autóra pattan.

    Utoljára szerkesztette: ximix, 2025.06.16. 13:24:11
  • repvez
    #10
    itt irtad le jol a dolgokat.
    Norvégia lehet ,hoyg képmutatónak tunik, de miért ne használná ki amije van ?
    Tehát ha tud olyan energia termelést kialakitani a sok vizből amire nem kell plusz forrást nagyon belefektetni a fütöanyagba mint az egyéb erőmüveknél akkor miért ne állna át olyan közlekedési és megélhetési formára ami ezt az elektromosságot használja, az, hogy nekik van olajuk ,de nem használják , az miért baj, ha valakinek eladják és ebből pénzuk van, sztem hulyék lennének nem kihasználni ezt a lehetőséget és rajta ulni , addig mig majd már tényleg nem kell senkinek sem ,mert nem lesz olajra szukség annyi.

    Nem mellesleg a karbonsemlegesség szempontjábol nem biztos, hogy a kitermelés annyira káros lenne mint a finomitás és a felhasználás helyben. tehát kitermelni és eladni másnak aki majd felhasználja még mindig kevésb észennyező, mint maghagyni a fosszilisan uzemelő autokat és gyárakat.


    Itt most inkább azt látom, hogy a savanyu a szőlő effektus játszik be, mert irigykednek a norvégokra, hogy ki tudják használni azokat a lehetőségeiket amit a természet adott és jol is bánnak ezekkel a forrásokkal.

    Mások meg vagy nem ilyen szerencsések vagy nekik más forrásaik lennének , de mégsem használják ki a benne lévő potenciált.

    Ahogy nálunk sem a szél a nap és a termál vizeket sem , 2012 ota nem lehet egyetlen egy uj szélerőmuvet létrehozni, mert környezetszennyező pár joképességu szerint, de még azt se teszik meg, hogy legalább a meglévőket korszerüsitsék a nagyobb generátoros verzikkal, hogy ugyan akkora helyen többszörös termelés legyen.
    Napelemek is egy csomo kihasználatlan területen lehetne pakolni mégse teszik . Ha csak a parkolokba tennének már is lenne plusz töltö .

    Nem siránkozni kéne hanem a meglévő forrásokat jobban kihasználni.
  • manypet
    #9
    "Olyan olajat amit valakik valahol mindenképpen elégettek volna.
    Ha nem tőlük veszik meg, akkor valaki mástól."

    Egyrészt amit írt XIMIX is, hogy vajon Norvégia ugyanolyan zöldautós-környezettudatos lenne, ha nincs az olaja? Kötve hinném. Innentől ez képmutatás részükről. Másrészt ha Norvégia nem ad el olajat, akkor kisebb a kínálat, ergo növekszik az olaj világpiaci ára, azaz jobban megéri majd áttérni más energiaforrásra. Így az eladással ők is segítik a fosszilis energiát.
    Azaz Norvégia az olaj eladás + az elektromos autó kombinációjával csak parasztvakít és képmutat.
    Ugyanígy sztárolják Bhutánt is, hogy az milyen karbonsemleges. Persze, annyi vízzel, ami lezúdul a 80fokos lejtésű Himaláján, nem nehéz vízerőművekkel energiát előállítani. Csinálja meg ezt valaki a nagy büdös Alföldön, ha tudja. Máris nem megy olyan könnyen az olcsó és karbonsemleges energiaellátás.
    Nekünk is meg lehetne csinálni könnyen az elektromos autóra való átállást, ha az árammal hajtás olcsóbb lenne és lenne elég saját forrás is hozzá. De ezek nélkül picit nehezebb.
  • ximix #8
    Az alap tézis az volna hogyha nem volna ekkora olaj és gáz vagyona Norvégiának, akkor is átálltak volna a villanyautókra ?
    A norvégok többsége valószínűleg környezettudatos, így itt nem a szándék a kérdés, hanem hogy kitudták e volna gazdálkodni vagy eljutottak e volna egyáltalán erre a pontra ahol most vannak .
  • felemelő
    #7
    "Azaz olajat használnak arra, hogy karbonsemlegesek legyenek."

    Olyan olajat amit valakik valahol mindenképpen elégettek volna.
    Ha nem tőlük veszik meg, akkor valaki mástól.
  • harmi2009
    #6
    Nemrég voltam Norvégiában és tényleg nagyon sűrűn vannak a töltő helyek. Helyenként nem 2-3 állomással hanem 10-zel.
    Arról nem ír a cikk, hogy honnan van az áram a töltőkbe. Mevel az orszégban rengeteg a folyó ebből fakadóan rengeteg a vízerőmű. Olyan sok áramot termelnek, hogy náluk nem ciki vagy fizetnek sokat ha égve felejted a lámpát.
    Ami az úthasználati díjat illeti, addig kell fizetni amig az út létrehozásik költsége meg nem térül és ezt be is tartják. Az elmúlt egy-két évben volt hogy idő előtt elengedték az útdíjat.
    Az út költsége nem lehet alacson mert az ország egy gránit tömb magas hegyekkel itt nehéz utat létrehozni de elég gyorsan megy nekik. Ha kell alagutat fúrnak vagy hidat építenek.
    Az olajból befolyó pénzt nem a haveroknak osztják szét mi több a cikben emlitett alap vezetői udvariasan elküldték az okoskodó minisztert, hogy foglalkozon azzal amihez ért ne a jól működő alappal.
  • manypet
    #5
    "Tehát mi csináljuk jól és ők rosszul."
    Mondd, melyik írásomban olvastad, hogy mi jól csináljuk? :-)

    "Ezért vagyunk mindig lemaradva más országokhoz képest!"
    Mármint hogy Magyarországnak nincs érdemi olajvagyona és ezért lemaradtunk? Vagy mire gondolsz, ami miatt lemaradtunk? Plusz kérdés a "miatt" mellé, hogy pontosan miben maradtunk le és melyik országokhoz képest? Mert az sem mindegy.


    Tudod, én csak a képmutatásra meg az önellentmondásra hívtam fel a figyelmet. Azaz önellentmondás és képmutató dolog a CO2 elleni harc úgy, hogy közben Norvégia Európa egyik legnagyobb olajkitermelője. Ha leállítaná az olajmezőin a kitermelést, akkor hitelesebb lenne ám ez a fene nagy rinyálás. De addig maximum csak röhejes.
  • sisandor
    #4
    Az okosabb, óvatosabb norvégok, állítólag, egy benzines generátort, aggregátort húrcolnak a csomagtarójukban, és ezt javaslom mindenkinek (teljesen mindegy, hogy norvég vagy nem norvég), aki kimondottan elektromos autót vesz (nem hibridet), ugyanis a "vacak" generátorral el tud sántikálni bárki egy olyan helyre, ahová már nem kell trélert hívnia komoly összegért, mert a szükségesnek vélt mértékben fel tudja tölteni az autóját ).
    Nem tudom mennyire igaz ez az infó, de aki távolabbra utazik, az szerintem egészen biztosan megteszi óvatosságból (ha gondolt a kockázatra).
  • jonyeasyrider
    #3
    @manypet Tehát mi csináljuk jól és ők rosszul. Öröm olvasni az ilyen kifogásokat!
    Ezért vagyunk mindig lemaradva más országokhoz képest!
  • manypet
    #2
    "a kormány nagylelkű ösztönzői, amelyeket legalábbis közvetve a ország fosszilis tüzelőanyagokból származó nyeresége támogatott, csökkentették az elektromos járművek tulajdonlásának és üzemeltetésének költségeit"

    Azaz olajat használnak arra, hogy karbonsemlegesek legyenek.
    Élmény figyelni ezeket a klímarettegőket az ellentmondásaikkal! :-D
  • ximix #1

    "Norvégia elektromosautó-kísérlete egyfajta paradoxonnak köszönhető: az ország Európa legnagyobb olaj- és gáztermelője, ami segít támogatni a norvégok zöld életmódra való törekvését. Norvégia a fosszilis tüzelőanyagokból származó nyereségét a világ legnagyobb állami befektetési alapjába fektette, amelynek értéke jelenleg 1,7 billió dollár."

    Utoljára szerkesztette: ximix, 2025.06.05. 11:49:56