4
  • Nabateus
    #4
    Vegigbologattam kommented. A masik kolleganak is igaza van; ha Musk politikailag kellemetlenne valik, akkor sajnos jo esellyel fagy be a SpaceX is.
    Baj az, ha Kina megelozi az USAt es az EUt az urben? Nem tudnam megmondani, mit jelentene a kozeljovore nezve.
    Hosszu tavon talan azt, hogy egyszer Pekingben kell vizumert folyamodni, ha valaki a Marsra szeretne latogatni.
    A versenyt mindenesetre felporgetne egy jelentos kinai eredmeny.
  • Kotomicuki
    #3
    Akkor nem (annyira) Kína miatt rezeltek be, hanem a Boeing érezte úgy, vagy éreztették vele, hogy fogy körülötte a levegő és vmit fel kellene mutatnia..., a végeredmény uaz: eszetlen kapkodás... :)

    Egy szint után mindegy, hogy a NASA a balfék, vagy akivel kénytelen együttműködni, az a töketlen, az eredmény uaz lesz: minimum sikertelenség, de akár katasztrófa is előferdülhet.
    ...és a költségek csak növekedni fognak, ahogy a korrupció még nagyobb teret nyer és ezzel együtt a központi hatalom tovább gyengül.

    Ha fenn akarja tartani a látszatot a zusa, hogy vezető szerepe van az űrkutatás terén is, akkor bizony csipkednie kell(ene) magát, mert ha a Kínai vonat beindul...
    Addigra jó lenne nekik, ha tudnának vmit önállóan is felmutatni, mert a nemzetközi színtéren kezdik elszigetelni önmagukat és a szerződések is lejárnak lassan, onnan meg már csak egyedül bolyonganak és az piszok kellemetlen tud lenni egy miattuk leépülőfélben lévő Európával a hónuk alatt.

    Elon Muskra és az irigyeire alapozni a zusa űrkutatását az eléggé bizarr ötlet: elég, ha befordul, vagy befordítják az egyént és hullik szét/áll meg az a folyamat is és megrekednek azon a szinten, mert nem lesz, aki tovább vigye a zászlót - az önjelöltkék, akik a helyébe lép(het)nének meg legfeljebb Boening szintűek... (az egyre inkább bezuhanó oktatásukról meg már volt szó: az sem fogja tudni kihúzni őket a gané(juk)ból)
  • kvp
    #2
    "De felmerül a kérdés: mielőtt felküldték, erről miért is nem győződtek meg."

    Ez a jarmu (a Spacex dragon-nal egyutt) magan fejlesztes es a NASA csak megvasarolja az utakat. Mint egy repulogep berlese. Innentol teljes mertekben a fejleszto felelossege, hogy mukodjon. A Spacex nagyon szorosan egyuttmukodott a NASA-val, minden elhangzo javaslatukat megvizsgalva es beepitve, gyakorlatilag a teljes apollo program dokumentaciojat felhasznaltak, hogy az ott felismert gondok nalluk mar lehetoleg ne jojjenek elo. Mindezek mellett szenne teszteltek elesben az osszes hardveruket, tobbnyire addig amig szetestek. Igy nagyjabol tudjak, hogy melyik alkatresz mire kepes. A Boeing ezzel szembem ugy fejlesztett mint a repulogepeknel es nem tesztelt egyaltalan.

    Plusz a nagy kapkodasban meg annyival fejeltek meg, hogy miutan kiderult, hogy az automata vezerlorendszer szoftvere hibas, inkabb kivettek az egeszet a jarmubol es vegig kezzel repultek, mert ugy talan mukodni fog. Meg az Apollo is automatikus modban ment alapbol, csak veszhelyzetben kapcsoltak kezi iranyitasra. (az Apollo 11 eseten a Holdon a leszallaskor, a 12-es eseten felfele menet a villamcsapas utan a palyara allasig, a 13-as eseten pedig a robbanastol a visszateresig) Szoval a Boeing mas vezerlesu jarmuvet kuldott fel az elso utra, mas vezerlesut az elozo tesztnel es megint mast legutobb, pedig elvileg az elso emberes ut elott be kellett volna fagyasztani a modositasokat. (A Spacex csak egyetlen modositast hajtott vegre a NASA javaslatara a foldi tesztpados robbanas utan, viszont ok ezek utan biztos ami biztos repultek meg egyet ember nelkul, pedig igazabol az mar nem lett volna kotelezo, mert uzemszeruen soha nem toltik ujra a kapszulak uzemanyagtartalyat repules kozben.)

    A ket erintett urhajos mar nyugdijas, a NASA-tol mar visszavonultak, a Boeing-nal vannak mint tesztpilotak alkalmazva. Ezert is van az, hogy a Spacex a NASA-tol fuggetlenul is repteti a kapszulait, mivel magantulajdonu jarmuvekrol van szo es a NASA csak egy-egy utra berli oket.

    Szoval nem ideologiai, hanem a Boeing gazdasagi erdekei miatt eroltettek a repulest es nem a NASA, hanem a Boeing keresere, mivel valasztasi ev van es a Beoing nem maradna talpon a szenatoroknal kilobbizott allami tamogatasok nelul. Ez nem ugy alakult ahogy gondoltak... (lasd meg a 737-esek esetet is) Kinanak ehhez semmi koze, a Spacex mar mindenkit lekorozott evekkel ezelott.
  • Kotomicuki
    #1
    "A NASA-nak fogalma sincs, hogy mennyire veszélyes a Starliner legénységi kapszula"

    ...és amilyen ütemben épül le és szűnik meg a civilizációnk, ezen nem is lehet csodálkozni.

    De felmerül a kérdés: mielőtt felküldték, erről miért is nem győződtek meg..., ezen nem lehet és nem is szabadna spórolni/költségcsökkenteni. Különösen akkor nem, ha az adott vállalat(ok)ról már kiderült korábban, hogy nem teljesen kompetensek, még a szakterületükön sem és rengeteg hibával dolgoznak a megvalósításban a nemtörődömségük és a felelőtlenségük miatt.

    Ideológiailag időszűkében voltak és emiatt mindenképpen indítani kellett, nehogy Kína itt is beelőzze őket, aztán lesz, ami lesz?!