18
  • kvp
    #18
    "akkor olyan 150kV és 360A kellene 10 percig. Ha jól gondolom, de javítsd ki ha tévedek"

    Az elektromossag nem igy mukodik. A teljesitmeny a feszultseg es az aram szorzata, tehat a 25 kV maradna, csak az amperek adodnak ossze. Egyebkent igy mukodnek a sima otthoni elosztok is. Egy atlag europai szobai eloszto 16 A-t es 240V-ot bir el. A feszulseg adott (kb. 230V), igy minel tobb keszuleket dugunk bele egyszerre, annal nagyobb aramra van szukseg, de a feszulseget nem kell novelni. Nagyvasutnal is ugyanez a helyzet, a felsovezetekben mindig 25 kV van, csak minel tobb mozdonyt teszunk ala, annal tobb aramra van szuseg.

    "Milyen kábellel fogják elhozni ezt a kútig? Lesz itt gond rendesen az infrastruktúrával."

    Tehat 6 tolto eseten 25 kV, 60 amper. 6 nagyon gyos tolto eseten 25 kV 360 amper. Ez meg mindig kevesebb mint amit egy teljes railjet vonat igenyel, amikor elindul az allomasrol es azt is megoldottak, hogy menjen, sot akar tobb vonat is mozoghat egyszerre. Szoval a nagyvasuti feszulsegek es aramok kezelese mar tobb mint szaz eve megoldott es ugyanezt biztositani az autos toltoknek pont ugyanolyan feladat mint a vasutnak. Egyebkent az egeszhez szukseges transzformator technologia magyar talalmany 1885-bol es azota sem nagyon valtozott...
  • Macropus Rufus
    #17
    "25 kV-os toltes eseten 10 A-t egy oraig, 10 perces toltes eseten 60 A-t 10 percig."
    aaaz igen. Ez nem semmi. És ez csak 1db töltő lenne ami 10 percig megy... szép.
    Ahová járok tankolni ott 6 oszlop van. Ha ott elektromos kocsikat lehetne tölteni és mind a 6 oszlopon áll 1-1 autó, akkor olyan 150kV és 360A kellene 10 percig. Ha jól gondolom, de javítsd ki ha tévedek ;)
    Milyen kábellel fogják elhozni ezt a kútig? Lesz itt gond rendesen az infrastruktúrával.
  • inkvisitor1978
    #16
    Nyugi, a fideszes lenyúlók addigra már a maldív szigeteken pihennek a pénzből, a gyerekeik meg nem a környéken fognak lakni.
  • Tetsuo
    #15
    50 milliárd meg az éves profitja a legnagyobb autógyártóként. Elvileg ledolgozható...
  • M2 #13
    Örülök, hogy segíthettem neked kicsit megérteni az országot.
  • kvp
    #12
    "Gondolom mire hazánkban megépül a rengeteg akkumulátor gyár ,beindul a szilárd test aksik tömegtermelése is, itt fogunk állni rengeteg immár korszerűtlen akkumulátor gyártó kapacitással ami senkinek nem fog kelleni......"

    A szilardtest aksik is ugyanolyan modon gyarthatoak mint a hagyomanyosabb lifepo aksik, sot a magyarorszagi gyartokapacitast nem is erinti. Itthon elektrodakat, burkolatot es csomagolast gyartanak majd, plusz osszeszereles lesz. Ha kicserelik a kemiat es az elektrolitot, attol meg a dobozolasa es a rez elektrodak ugyanazok maradnak es osszerakni is ugyanugy kell majd. Az esetlegesen valtozo technologia Kinaban es Japanban marad, azt nem viszik szivesen kulfoldre. A Tesla aksik kemiaja is Japanban (Panasonic) es Kinaban (CATL) keszul. Szoval nekunk pont mindegy lesz ha atallnak mas kemiara.

    Egyebkent az egesz olyan mint a fuzios technologia. A 60-as evekben mar csak 10 evre volt. A 90-es evekben is 10 evre volt es jelenleg is 10 evre van. Erre lehet varni, de kozben is kellene valami, arra a rovid 60-70-80 evre amig az uj technologia hasznalhato lesz.

    Megjegyzem, hogy Magyarorszag pont elorebb all a zold atallasban mint pl. Nemetorszag, sot ha nem gancsoltak volna el Paks 2-ot, akkor mar utolertuk volna a franciakat. Mar csak egy tenyleg problemas pont maradt, az elavult jarmuallomany okozta szennyezes es ez ellen csak ugy lehet tenni, ha Europa atall az elektromos jarmuvekre. Minel hamarabb lesz mindenhol nyugaton modern flotta, annal hamarabb fognak itthon is megjelenni. Raadasul a kinaiak hajlandoak olcso (tenyleg filleres, par millios) elektromos jarmuveket is gyartani itt nallunk, mint amilyen anno a magyar Suzuki volt. Es akkor majdnem mindenkinek jutna modern, nem szennyezo auto, amit lehetne tolteni az uj paksi, szendioxidkibocsatas mentes arambol.

    ps: Paks 2 eseten a vegen kenytelenek leszunk japan vagy kinai nuklearis technologiat vasarolni. (a kinai minoseget nem emlegetnem, a japan pedig civil celra hasznositott amerikai katonai technologiara epul, jelentos biztonsagi komponensek nelkul)
  • Tetsuo
    #11
    Pénecolás? Nem hallottam még. A kifejezésről ezt találtam: a "talmudi gyülölet okádékának egyik alkotóeleme".
    Szóval szerintetek magyar jelenség, mert egy senkiházi írt róla az internet sötét bugyrában, ellenben zsidókat nem lehet jellemezni reálisan, mert az antiszemitizmus...
    A kettős mércéd is egy afféle alkotóelem.
  • M2 #10
    Te nem Magyarországon élsz?

    https://sarnyai.hu/szemelyes/penecolas-tradicio-es-kultura
    Utoljára szerkesztette: M2, 2023.10.16. 22:48:10
  • Tetsuo
    #9
    Ez mitől magyaros? Pirospaprikával van hintve?
  • M2 #8
    Ilyen alapon akkor sose csináljunk semmit, mert minek. Pont ebből a magyaros lélektanból próbálnak kiszabadulni. Kár hogy akkora tolvajok.
  • dalmar
    #7
    Gondolom mire hazánkban megépül a rengeteg akkumulátor gyár ,beindul a szilárd test aksik tömegtermelése is, itt fogunk állni rengeteg immár korszerűtlen akkumulátor gyártó kapacitással ami senkinek nem fog kelleni......
  • NEXUS6
    #6
    "A kerdes az eromuvi es a gerinchalozati kapacitasok biztositasa, de az alapvetoen csak penz kerdese."
    Hát ez az! ;)

    Másrészt, amikor a zöldítés arról szól, hogy a nagy erőművek és a nagy teljesítményű hierarchikus gerinchálózatokat, egy elosztott energia termelés és hálózati kapcsolati struktúrával szükséges felváltani, akkor az elektromos autók tölthetőségével kapcsolatos fejlesztések ezzel pont szembe mennek.

    Hogy fogjuk egyszerre a kettőt (gyak 2 hálózatot) csinálni kb 15 év alatt (zöldítési céldátumok ugye), mert annyi pénz viszont erre biztosan nem áll rendelkezésre!
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.10.13. 22:50:09
  • kvp
    #5
    "Itt pedig, hogy nem is lesz nagy méretben:"

    A linkelt cikkben keramia es polymer elektrolitrol beszelnek, a japan ujitas pedig polysulfide elektrolitra epul. Magyarul ken alapu szilard elektrolitot hasznalnanak. Ezt meg rajtuk kivul nem probalta senki.

    "Osztán hány ezer kilówattal kell tölteni,hogy 10 perc alatt belemenjen 1200 kilóméterre elég töltés?"

    1200 merfold Tesla-k esten olyan 250 kWh-t jelentene, tehat 400 V-os aksik eseten kb. 625 Ah-as aksik kellenek. Ez 400 V-os toltes mellett egy ora alatt 625 Ah-t igenyel egy oraig, 25 kV-os toltes eseten 10 A-t egy oraig, 10 perces toltes eseten 60 A-t 10 percig. Ez 1/25-ode egy EuroSprinter mozdony altal gyorsulaskor felvett aramnak, tehat egy darab railjet elindulas energiaja 25 darab 1200 kilometeres hatotavu Teslat tudna 10 perc alatt telibe tolteni. Egy atlagos vasuti alallomas ket ilyen szerelvenyt is elbir, tehat egy magyar vasuti trafohazban 50 darab ilyen 1200 km-es hatotavu auto gyorstoltesere lenne eleg energia. Egy autopalya parkoloba szerintem 25 tolto biztosan eleg, foleg ha csak 10 percre kellene beallni. Benzinkuton is ritka, hogy egyszerre 25 allas legyen.

    A fenti szamitasbol is latszik, hogy alapvetoen nem megoldhatatlan a szukseges energia biztositasa, mivel mar jelenleg is hasznalunk sokkal nagyobb energiaigenyu jarmuveket. A kerdes az eromuvi es a gerinchalozati kapacitasok biztositasa, de az alapvetoen csak penz kerdese. (azaz elobb vagy utobb kelleni fog Paks 2 es 3 is, tehat a 4 uj nagyteljesitmenyu reaktor)

    ps: A szilardtest aksik igazabol szilardtest elektrolit kondik. Gyorsan toltenek es gyorsan ki is lehet sutni oket, viszont viszonylag sokaig tartjak a toltesuket. A kis retegvastagsag miatt pedig konnyu beloluk nagyfeszulsegu valtozatokat kesziteni, ami nagymertekben leviszi a toltoaramot.
  • barret
    #4
    Osztán hány ezer kilówattal kell tölteni,hogy 10 perc alatt belemenjen 1200 kilóméterre elég töltés? :D :D :D
  • Tetsuo
    #3
    Egy újabb akkus ígéret: "...2027-28-ban kerül sor, majd ezt követően indul a teljes körű tömeggyártás."
  • Csaba161
    #2

    Ilyen akkumulátorokról még a Delta című újságban olvastam jó régen, hogy pacemakerekbe tették, de nagy méretben azóta sincsenek...

    Itt pedig, hogy nem is lesz nagy méretben:
    https://villanyautosok.hu/2022/02/08/ezt-kell-tudnod-a-szilardtest-akkurol/
  • Ellaberin
    #1
    Ez elég jól hangzik, már-már annyira, hogy kétségeim támadtak. Minimum a céldátumok, de valamennyire a paraméterek terén is. (Azért reménykedek, hogy nem csak marketing blabla)