3
  • kvp
    #1
    "Hazánkban egyelőre a 3G kivezetése zajlik, ezt ugyanis már nagyon kevesen veszik csak igénybe – a 2G viszont hosszabb ideig velünk marad, ezt továbbra is egyfajta biztonsági tartalékként (illetve egyes területeken, így a vasúti közlekedésnél, szükséges komponensként) használhatjuk."

    A hivatalos europai vasuti szabvany, az ETCS jelenleg GSM-R-t hasznal. Szerencsere mar tervezik a szeleskoru LTE-R (4G) rendszer telepitest Kina utan Europaban is. Az a vicces, hogy a szabvanyt 2019 kozepen kezdtek el bevezetni, amikor rajottek, hogy a 3G leallitasaval kirugjak a nagysebessegu vonatok alol a samlit. Ugy nez ki, hogy a kinain kivul lesz nemet es koreai fejlesztesu technologia is (majd) es csak a negyszeresere (jobb terepviszonyok eseten csak duplajara) kell novelni a vasuti bazisallomasok szamat, hogy tovabbra is mukodhessen a vasut. Plusz minden vasuti jarmuben cserelni kell az ETCS2 es GSM-R alrendszereket. De mar itt van az ETCS3, tehat az ujonnan atadott vonalakat is lehet majd fejleszteni. Aztan johet a 4G kivezetesekor az ujabb fejlesztes.

    Ehhez kepest pl. Keszthelyen az eredeti, meg a monarchia idejen telepitett mechanikus biztositoberendezes uzemel, mig a Nyugatiban a mechanikus valtoallitas mellett 50-es evekbeli svajci tervezesu elektromos domino rendszer van. Egyik sem ETCS, GSM-R vagy LTE-R kompatibilis, de nem is fognak hasznalhatlanna valni a kovetkezo 3-5 evben.

    A 2G-bol viszont ugy nez ki, hogy csak a veszhivasok maradnak. Tehat sms-t kuldeni es a 112-ot hivni tovabbra is lehet majd, de nagyon mast nem. Ez az osszes 2 es 3G-s ip alapu szolgaltatast hasznalhatatlanna teszi.

    Jelenleg a 2/3G lefedettseg orszagosan magas, a 4/5G lefedettseg ettol messze elmarad. Ertheto, hogy a gyeren lakott teruleteken eleg ha veszhivast lehet inditani, beszelni vagy internetet elerni luxus lenne, de eddig ez is biztositva volt.
  • flashpointer2
    #2
    Csak lehet hogy Nyugat-Europaban mar nem ad megfelelo utazasi komfortot a csigatempora kiepittet bekebeli mavos infrastruktura, vagy meg az sem kene mert ha lovat fogunk a kocsik ele meg biztositoberendezesre sincs szukseg, meg tobb penzt megsporolunk!
  • kvp
    #3
    "Csak lehet hogy Nyugat-Europaban mar nem ad megfelelo utazasi komfortot a csigatempora kiepittet bekebeli mavos infrastruktura"

    A gond ott van, hogy a jelen kor modern technologiai mellett nem lehet hosszutavra tervezni, mivel minden elavul 3-5, de max. 10 ev alatt. A francia TGV-k rendszere (TVM) vagy a magyar EVM fel evszazada kepes volt megbizhatoan mukodni. Mindketto az 1922-es Union Switch and Signal fele sinbol torteno jelfeladasos, sinaramkoros vonatdetektalasos technologia elveire epul. Az ETCS3 talan mar teljes mertekben ki tudja ezeket valtani, valamivel kevesebb komponenssel. Viszont ha nem 50-100 evente hanem evtizedenkent kell cserelni a rendszert, akkor osszessegeben sokkal dragabb lesz es mivel az atallas nem tortenhet az egyik naprol a masikra, ezert ez tobb rendszer vegyes hasznalatat jelenti. A modern 3-5 eves termek ciklusok viszont biztosan tul rovidek nagymeretu infrastrukturak eseten. Meg merem kockaztatni, hogy meg a 10 ev is keves.

    A vasuttol elvonatkoztatva, egy rakat auto es haszongepjarmu feldelzeti rendszere hasznal 3G-t. Ezek a jarmuvek elektronika csere nelkul elvesztik a halozati kapcsolatukat, ami jobb esetben csak a riasztorendszert es a navigaciot erinti, rosszabb esetben a flottakezelo rendszer valik hasznalhatlanna. Sok jarmuhoz nincs gyartoi cserepanel, igy ezen jarmuveknek megszunik a gyartoi support-juk. Raadasul tobb kevesebb mint 3 eves jarmu van a listan.