39
  • molnibalage83
    #39
    Többet? Minél? Hogy megismételjem más helyes érveit.

    De akkor parancsolj.
    Az iparban és építészetben lézerszkennelést használnak 3D modell alkotására és valamiért nem fotókkal vacakolnak. Pedig a feltérképezendő objektumok még csak nem is mozognak...

    A LIDAR-t lehet, hogy zavarja az eső és a köd, de ez a kamerákra is igaz.

    Hosszú évek szopása után a teslát leszámítva mindenki belátta, hogy a tisztán képi úton próbálkozás nem fog menni értelmezhető időn belül és kombinált megoldásban kezdtek gondolkozni. Ezen dolgoznak most. Ez nem vélemény. Ez tény. Ezt történt, ez csinálják.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2020.07.13. 10:03:12
  • defiant9
    #38
    " Következőnél kiléptem."
    "Á, hagyjuk, zártam másik topicot is"
    "Na jó, még egy utolsó választ kapsz."
    Lol. Erre fogadni is mertem volna, saját magad sem ismered. Javaslom legközelebb ha nagy mellénnyel kijelentesz valamit akkor gondolj bele hogy tudod-e tartani. Most láthatóan nem sikerült. Ez a rövidlátásod miatt van, veled olyan vitázni mint valakivel sakkozni aki csak az aktuális féllépést látja, és már arra sem emléxik korábban mit lépett. Egy általános iskolás szintjén van a vitához szükséges képességeid jelentős része, és ezt most nem a minősítgetés miatt mondom.

    "Kezdjük talán ott, hogy sikerült itt is OFFTOPIC-ba elvinned a vitát."
    Kezdjük. Első hozzászólásodból idézve:
    "A Lidar-t meg hagyjuk már végre. Drága is, sz-r is, nem is működik."
    Akkor ki is kezdet el itt OFFtopicolni? Ha ennyire rövid/szeleketív a memóriád hogy azt sem tudod saját magad mit írtál akkor javaslom olvass vissza mielőtt vádaskodsz.

    "de talán első a Tesla lesz. "
    Tehát nincs, pont. Akkor a saját mércéddel miről beszélsz? LIDAR-os önvezetésnek működnie kell egyébként nem lesz meg szar, a kamrásnak elég ha majd csak lesz mert az jó. Legalább a saját primkó mércéd próbáld meg korekten alkalmazni.

    "Az, hogy az egy 1 autó széles utca te szerencsétlen."
    Vak vagy? Az utcában 4 autó elfér egymás mellett 5 már csak centizve, ebből 2 sort vesznek el a parkolók.
    A streetview autó poziciója véletlenszerű, nem azt a pontot jelöli ki aminél ne lehete előrébb menni. Az ember is pontosan ezt csinálja egy beláthatlan szituációban. Ha kell lemérem neked méterre, de jobb ha nem erősködsz a számokért mert ismét csak begénél vele. Továbbra is kérdés hogy miért próbáltál elshiftelődni erről a vesszőparipád keresztesződésről, csak nem kiderült hogy a perimeter lidar tökéletesen belátja az utcát?

    Láttál te már Lidar képet szerencsétlen ?
    Látam, LIDAR és kamera képeket is, mindegyik pontokból áll, nem objektumokat tartalmaz. A ponthalmazra burkoló egyenesekt, 3D testeket számolni már a SW-es réteg feladata. A különbség az hogy egy eleve 3D ponthalmazra ez jóval könnyebb mint a 2D-s halmazra, ahol a frame-ek közti elmozdulás alapján kell egy plusz körben mélységi információt előáálítani. A kamerával gond akkor van amikor nincs kellő kontraszt két eltérő távolságban lévő objektum átfedő képe közt, ekkor összemosódik a két objektum.

    "Szánalmas vagy."
    Érveid száma itt is 0. Egyre több ponton kell elsunnyognod.

    "Inkább csak túl fáradt voltam "
    Újabb elsunnyogás. Az hogy magyarázod hogy miért is nem tudsz reagálni egy érvre, attól még a vitában vesztettél, ez egy ilyen műfaj. A pszihológiai része érhető, próbálod kerülni a beismerést. Tipikus pótcselekvés, amikor az erőfforrásait valaki abba öli hogy megmagyarázza hogy tudna ugyan válaszolni, de nem akar. A többségünk kisiskolás korában tanulja meg hogy ez nem egy valid menekülési út, de megértem hogy a te szellemi szinteden ez még egy valós alternatíva.
  • mrzed001
    #37
    Na jó, még egy utolsó választ kapsz.
    Kezdjük talán ott, hogy sikerült itt is OFFTOPIC-ba elvinned a vitát.

    AKKUMULÁTOROKRÓL volt szó te szerencsétlen !!!!

    Mi köze van az aksihoz a 3D zebrának te féleszű ???

    " szidtad a LIDAR-t hiszen nincs egy szériaautóban."
    Nem, nincs. PONT !

    "Kérem mutasd meg azt a piacon járművet ami kamera alapon L4 önvezetést tud."
    Nem ide tartozik, de talán első a Tesla lesz. Mert a többi sehol se tart. PONT.


    "Egyébként a példádban mi is akadályozza hogy előrébb guruljon az streetview autó, az ugyanis egy egyirányú utca +2 méter pedig még a felső szenzor számára is jelentősen növeli az érzékelési távolságot, az a kép közel sem így nézne ki +2 méterről. FAIL ismét."
    Az, hogy az egy 1 autó széles utca te szerencsétlen.
    Ha fél autónyit előre gurul akkor pontosan fél autónyi hely marad az onnan érkezőnek ...


    "Tehát kamera összefüggő objektumot lát, nem pixeleket, gondolom rögtön téglatestek ad vissza. Jó tudni. Műszakilag annyira 0 szinten vagy hogy az már fáj."
    Láttál te már Lidar képet szerencsétlen ? Szánalmas vagy.


    Waymo:
    "at a small scale"
    Szánalmas vagy.


    "Itt is elsunnyogtál éppen a válasz elől. "
    Inkább csak túl fáradt voltam egy hülyegyereknek az 1x1-et ismét elmagyarázni.
    Elsőre sem értette ... nem vesződök vele.
    Szánalmas próbálkozása vagy egy hülyegyereknek hogy értelemmel rendelkezőnek tettesse magát.


    Molnibalage: tőled meg aztán bakker ennél többet vártam.
    SQJ lehet a szép laza stílusával tenné helyre stílusod és butaságod, én szimplán :IGNORE:

  • molnibalage83
    #36
    Nem ez az első alkalom, hogy beleszaladsz műszaki vonalon orbitálisan nagy pofonokba...
  • molnibalage83
    #35
    "Műszakilag annyira 0 szinten vagy hogy az már fáj. "

    100%-ban egyetértek...
  • defiant9
    #34
    Azzal hogy vicceskedni próbálsz attól még nem válaszoltál az érvekre. Tehát a vitát elveszteted, ez ilyen egyszerű.
  • mrzed001
    #33
    "Tehát akkor saját megállapításod szerint eddig ostoba módon szidtad a LIDAR-t hiszen nincs egy szériaautóban. Tényleg olyan butuska vagy hogy folyamatosan magadat állítod be hülyének az ellentmondásaiddal 2 egymás utáni mondatban."
    Erről az a vicc jut eszmebe, hogy
    - doktor úr, elmehetek ?
    - NEM, ELMEBETEG !

    Hol látsz te ott ellentmondást te szerencsétlen?
    Á, hagyjuk, zártam másik topicot is.
    Idiótával vitázni ... értelmetlen.
  • defiant9
    #32
    "Majd ha lesz (HA LESZ !!!) Lidar-os szériakocsi amit ugyanígy tudnak tesztelni userek is ..
    Addig: alma - vákuum"
    Tehát akkor saját megállapításod szerint eddig ostoba módon szidtad a LIDAR-t hiszen nincs egy szériaautóban. Tényleg olyan butuska vagy hogy folyamatosan magadat állítod be hülyének az ellentmondásaiddal 2 egymás utáni mondatban.

    "És hol tartanak az építgetésben?"
    Kérem mutasd meg azt a piacon járművet ami kamera alapon L4 önvezetést tud. Ha nem tudsz ilyet mutatni akkor a szavaiddal élve úgy tűnik KUDARC szaga van a LIDAR nélküli kamerás próbálkozásának.

    "nem látni olyan messzire, pl főútra kikanyarodásnál 70-100-al jövő autók közé"
    Tehát elismered hogy kifogytál az érvekből és a kedvenc vesszőparipáddal lukra futottál, ezért próbálsz kisunnyogni egy másik scenario-ba?
    Egyébként a példádban mi is akadályozza hogy előrébb guruljon az streetview autó, az ugyanis egy egyirányú utca +2 méter pedig még a felső szenzor számára is jelentősen növeli az érzékelési távolságot, az a kép közel sem így nézne ki +2 méterről. FAIL ismét.

    "A Lidar nem összefüggő objektumokat lát, ponthalmazt."
    Tehát kamera összefüggő objektumot lát, nem pixeleket, gondolom rögtön téglatestek ad vissza. Jó tudni. Műszakilag annyira 0 szinten vagy hogy az már fáj.

    "hogy legalább egy public demo-t el tudnának indítani."
    Nemtom megvan-e de a Waymo One üzemelő kerekedelmi szolgáltatás, safety driver nélkül, fizetős utasokkal, értelemszerűen csak egy városrészre korlátozva.

    "Én alátámasztom tényekkel amiket írok ... szembe ugye egyesekkel."
    Itt is elsunnyogtál éppen a válasz elől. Rugtál egy szép nagy öngólt mert láthatóan foglamad sincs hogyan történik a mozgás detektálása, miután ezzel szmebesítve lettél, elterelődsz anélkül hogy besimernéd a tévedésed. Szokásos gerincetelnekdésed megy ismét.
  • molnibalage83
    #31
    Látom te valami elemhibbant módban vagy megint. Nem CSAK a LIDAR lesz. Lidar + kamera.
  • mrzed001
    #30
    "A LIDAR akár körkörösen is figyelhet, ahogy az imádott teslád kamerái. Vagy ez szerinted csak valami egyedi csoda a teslától?"
    molnibalage ... te se menj már át full tahóba ha kérhetnélek.
    A Velodyne Lidar rendszer lényege (mind azt mind tudjuk, ugye? ), hogy 8-128 folyamatos lézersugarat forgat meg 5-20Hz-el (azaz mp-enként 5-20x megy körbe) és látótávja 100-300m.


    "Ahogy defiant9 is írta. Azért nincs még LIDAR-os autó nagy tömegben, mert ennyi szenvedés után a tesla kivételével MINDENKI kvázi belátta, hogy a csak képi úton erőlködés az nem fog menni."
    És amíg a Tesla TÖMEGESEN gyűjti a real life adatokat, fejleszti a rendszerét .... addig a többiek üres utakon kocsikáznak és nem jutnak egyről a kettőre.


    "Ha az ember is benézni, akkor a MI úgy tűnik nem fogja ezt megoldani."
    Valójában, ha jó lesz, igen. Persze a lehetetlen helyzeteket lehetetlen kivédeni, ezt aláírom.


    "A képes példád meg azért ökörség, mert a LIDAR és a kamera számára is LOS kell, hogy érzékeljen valamit. Tök mindegy, hogy a kamerát takarja ki valamit, vagy a LIDAR. Csak a LIDAR lehet akár a kocsi orrán is, ahogy tehetsz oda kamerát is."
    Ismét, a kamera olcsó, a Lidar drága ...
    A kép pedig kiválóan bemutatta, hogy a Lidar szenzor mit is fog látni ... mert kb pont ott van, ahol a Google kocsiján a kamera.
    Ok, nem azt hogy mit fog látni, ahhoz törölni kellene onnan a pixelek kb 90%-át.
  • mrzed001
    #29
    Ez jó volt :D Amikor kanyarodik az út és totál nulla felfestés (meg amikor keresztbe vannak felfestések), ott már a Tesla is pánikol ... lassít és segítséget kér.
    Nincs ezzel semmi gond.
    Mit gondolsz, a LIDAR, az mit lát itt? Még az utat se látja az a szerencsétlen ...
    Ismét, real life szituációt hasonlítasz ... a semmihez.
    Majd ha lesz (HA LESZ !!!) Lidar-os szériakocsi amit ugyanígy tudnak tesztelni userek is ... na akkor lesz összehasonlítási alap.
    Addig: alma - vákuum


    "Nincs ilyen széria-autó, ettől még van olyan szakma ahol önvező járműveket fejlesztő mérnökök dolgoznak, és a többség LIDAR-ra épít."
    És mióta építgetnek erre? És hol tartanak az építgetésben?
    Még nem mertek (!!!!) egy teszt szériát se gyártani, na pont ott. (ahol a part szakad)
    Ennek bizony elég büdös nagy KUDARC szaga van ...
    Ha arra várnak, hogy majd ha már tökéletes önvezető rendszerük lesz dobják piacra ... hááát ez a nap lehet sose érkezik el.


    "Kezdeni nem kezd, végzi a dolgát. Gondolom szűklátókürűségedben abban a tévhitben vagy hogy csak az autó tetején van/lehet LIDAR."
    Dehogy, hiszen az Uber-Waymo-n is van +4 kicsi. Aham kicsi, amivel nem látni olyan messzire, pl főútra kikanyarodásnál 70-100-al jövő autók közé.


    "Mozgást frame-en belül alapvetően csak a doppler elven működő érzékelők képesek detektálni, sem a kamera sem a LIDAR nem ilyen"
    Jajjj ....
    A kép alapú lényege, hogy beazonosítja az objektumot (pl kamion), és annak irányát (tudod, téglatest), valamint sebességét (tudod, mennyi pixellel lett nagyobb).
    A Lidar nem összefüggő objektumokat lát, ponthalmazt. Nem véletlen van (kapaszkodj meg) 20 darab kamera a kerékpárost elütő Uber-en is.
    Viszont mivel ott a Lidar, ezért nem öltek bele annyi pénzt (és hardver) mint a Tesla, hogy a képi feldolgozás jó is legyen (obj felismerés).
    Ergo ... éppen hogy a Lidar miatti fals biztonságérzetük okán hanyagolták el, ami miatt még mindig nem tartanak ott, hogy legalább egy public demo-t el tudnának indítani.

    "bár a lézer alapú LIDAR sokkal közelebb van ehhez a működési módhoz, a lézeres traffipax is valójában LIDAR"
    Aham az. Forgasd meg a fejed fölött hátha akkor a rendőr is önvezető lesz


    Ami a személyeskedést illeti ... MÁR MEGINT KEZDED ? (tahó gyerek jelmondata: ha elfogyott minden érv ... akkor ÜSS )
    Ha nem értesz valamit, ha túl buta vagy valamihez: írd le, és kérdezz !
    Én alátámasztom tényekkel amiket írok ... szembe ugye egyesekkel.

    "A mozgás detektálása a SW-es réteg feladata."
    Nem mondod .... húúúúú .... NOBEL DÍJ VÁROMÁNYOS


    Személyeskedés válasz ezennel letudva. Következőnél kiléptem.
    Ha nem vagy képes értelmes társalgásra, nem vagy érdemes az időmre.
  • molnibalage83
    #28
    Ennyi....
  • molnibalage83
    #27
    A LIDAR akár körkörösen is figyelhet, ahogy az imádott teslád kamerái. Vagy ez szerinted csak valami egyedi csoda a teslától?
    Ahogy defiant9 is írta. Azért nincs még LIDAR-os autó nagy tömegben, mert ennyi szenvedés után a tesla kivételével MINDENKI kvázi belátta, hogy a csak képi úton erőlködés az nem fog menni.

    Ha az ember is benézni, akkor a MI úgy tűnik nem fogja ezt megoldani.

    A képes példád meg azért ökörség, mert a LIDAR és a kamera számára is LOS kell, hogy érzékeljen valamit. Tök mindegy, hogy a kamerát takarja ki valamit, vagy a LIDAR. Csak a LIDAR lehet akár a kocsi orrán is, ahogy tehetsz oda kamerát is.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2020.07.12. 16:17:12
  • defiant9
    #26
    "DE, ha megnézed az autopilot-al futott órák számát, és elosztod a balesetek számával "
    Ahol hivatalosan végig ott volt az ember mint felelős, és közbeavatkozott. Disengagements.
    Ismét az almát hasonlítod a vákuumhoz :D
    Csak te olyan rövidlátó vagy hogy fel sem ismered magadról.

    "Milyen többsége? Mely széria autók futnak önvezetéssel, Lidar-ral ?"
    Nincs ilyen széria-autó, ettől még van olyan szakma ahol önvező járműveket fejlesztő mérnökök dolgoznak, és a többség LIDAR-ra épít.
    Ez így újabb öngól. Próbálj egy kicsit gondolkozni mielőtt leírsz valamit, de tényleg.

    "Sőt, a "vesszőparipám", hogy pl itt mihez is kezdene a Lidar ?"
    Kezdeni nem kezd, végzi a dolgát. Gondolom szűklátókürűségedben abban a tévhitben vagy hogy csak az autó tetején van/lehet LIDAR.

    "NEM LÁT MOZGÁST!"
    Mozgást frame-en belül alapvetően csak a doppler elven működő érzékelők képesek detektálni, sem a kamera sem a LIDAR nem ilyen, bár a lézer alapú LIDAR sokkal közelebb van ehhez a működési módhoz, a lézeres traffipax is valójában LIDAR. A mozgás detektálása a SW-es réteg feladata.

    Láthatóan nem vagy tisztában a szenzorok működési elvével, jó lenne ha nem kútfőböl tolnád ide a butaságokat hanem keress valami linket amin azt írják amire gondoltál, ha nem találsz iylet akkor pedig kezdj el gyanakopdni hogy valami hülyeséget találtál azért hogy igazold magad.
  • mrzed001
    #25
    Kétség kívül nem tökéletes még a rendszer.
    DE, ha megnézed az autopilot-al futott órák számát, és elosztod a balesetek számával .... na kapnál egy olyan szép nagy számot, ami messze übereli a manuális vezetők átlagát.

    "A szakma többsége okosan a LIdar-t használja"
    Milyen többsége?
    Mely széria autók futnak önvezetéssel, Lidar-ral ?
    Ismét az almát hasonlítod a vákuumhoz :D


    "Egy kanyarodó útszakaszon(amin pl. ez az incidens is volt) nehéz szűrni a háttérzajból"
    Sőt, a "vesszőparipám", hogy pl itt mihez is kezdene a Lidar ?
    https://goo.gl/maps/GtUmkHpZR9cwCWwo9

    Legalább félig be kell lógnia a kereszteződésbe mire BÁRMIT látna a parkoló kistehertől. (és nincs elsőbbsége és simán letarolná a jobbról szabályosan érkező)
    Tesla esetén egy a kocsi orrába 90 fokkal elforgatott kamera fillérekből megoldja ... Lidar: mission impossible !


    "akkor faék egyszerűséggel kapja meg a következő feldolgozó réteg az akadály pozicióját. "
    Téves. Pont ezért ütötte el a kerékpárost is, pedig a Lidar maga messziről "látta".
    Az ok ... hogy NEM LÁT MOZGÁST! Ott valami ponthalmaz, kövi körben amott egy ponthalmaz. alakja, mindene más.
    Nem tudja beazonosítani, hogy az egy és ugyanaz az objektum, valamint hogy milyen irányba néz, milyen irányba és mekkora sebességgel halad.
    Egy kép-videó alapján sokkal könnyebb prediktív analízist készíteni, mint beazonosíthatatlan pár pont random halmaza alapján.

    Viszont az infra vetőt és kamerát hiányolom a Tesla-ból is ...

    Utoljára szerkesztette: mrzed001, 2020.07.12. 14:33:40
  • defiant9
    #24
    "Az látja, hogy nincs akadály "
    Most hozzam elő a vesszőparipádat a felbontást. Rajzoljál már precizen objektumokat radar jel alapján. Egy kanyarodó útszakaszon(amin pl. ez az incidens is volt) nehéz szűrni a háttérzajból, ezért is csinálják a fényszóróknál az adaptiv kanyarkövetést, de ez egy drága prémium opció ma is, a Tesla fixen csavarozott radar-ja ilyet nem tud.

    "Még mindig jobb,"
    Számomra az a gond hogy az Elon szerinti bevezetés évének derekán csinálta ezt a hibát. Én elfogadom hogy vannak bug-ok, ennek a mostani incidensnek sem ismerem a pontos okát, az mindenestre aggasztó hogy világos nappal egy ótvar nagy dobozba képes volt belemenni, ehhez képest a több éves Uber eset kisebb tévedésnek tűnik még úgy is hogy a 'sértett' nem egy üres autó volt hanem egy hús-vér ember. Én nem lepődnék meg hogyha megint a nagy világos színű felépítmény optikai benézésre vezetnék vissza a mostani esetet, ahogy korábban is:
    A képfelismerés egy nehéz gép feladat(ld. captcha-k), Elon a nehezebb utat válsztotta hogy erre épít, szerintem azért mert akkoriban még méregdrága volt, és nem látta(vagy nem akart várni) hogy le fog szépen csorogni az ára. A szakma többsége okosan a LIdar-t használja, hacsak nem 'lopakodó' burkolata van az akadálynak akkor faék egyszerűséggel kapja meg a következő feldolgozó réteg az akadály pozicióját.
  • mrzed001
    #23
    Tudod mi a vicces? Hogy van radarja előre Teslának (és oldalra ultrahang). Az látja, hogy nincs akadály ...
    A Lidar-nak megvan a létjogosultsága. A SpaceX-ben is használja Musk.
    Ha vadászgép lenne, vagy hajó, akkor ok lenne értelme. A közlekedésben minimális.


    "Ennyi év után a Tesla viszont még mindig banálisnak tűnő 'benézésket' csinál."
    Még mindig jobb, mint a kerékpárost éjjel elgázoló Lidar-os teszt kocsi USA-ban ugyebár ...



    Na ennyire jó a Lidar ... MEGBUKOTT


    De nem kell félni, BMW X1 ... nos BMW SUV-hoz méltóan vette az akadályt:



    Tesla:
  • molnibalage83
    #22
    .
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2020.07.11. 16:07:10
  • mrzed001
    #21
    Mibőlis ... hát lássuk pl mely Lidar-os széria autók járják évek óta ... öööö egyse? Egy BMW kap előre néző Lidar-t és ennyi ?
    Ha lenne olyan Lidar-os autó amiből már legalább 300.000 darabot eladtak (Tesla 1 évben többet) ... ok, akkor lenne mihez hasonlítani.
    Addig meg a az almát hasonlítod a vakumhoz.

    Tovább megyek. Ki látta már az autók aktív biztonsági rendszer tesztelésének eredményeit?
    Azért az vicces volt, amikor a merci simán átment az előtte elhúzott papírgyereken. A BMW meg elütötte a kerékpárost.
    A Tesla sorra nyeri meg ezeket 0 hibaponttal.
  • molnibalage83
    #20
    Teljesen egyetértek.
    Hogy mrzed mi a búbánatból szűrte le, hogy a lidar nem működik, az teljesen homályos...
    Egy direkt távolságmérésre szolgáló berendezést messze többre tartok, mint egy szoftveres és sok kamera hókuszpókuszt. Iszonyatos benézésekre képes a rendszer. Az emberi agy jelenleg fényévekkel okosabb minden szoftvernél és az sokszor hibázik...
  • defiant9
    #19
    "sztereo kamerákkal (mint a szemünk) könnyebb lenne távolság megállapítása"
    Egy lézeres távolságmérő párezer forintért már kiméri/számolja a távoslágot. Egy sztereó kamerarendszer és a mögöttes számítógép+SW nagyságrenddekel komplexebb lenne ennél. Számomra nem kérdéses hogyha programot kellene írni ami távolság ad vissza, akkor azt a szenzort választanám bemenetként amelyik eleve erre van tervezve, és csak egy kivonás/osztás/szorzás után kell kitenni a kimetre :)

    "mert önmagában használhatatlan."
    Használható az, csak értelmetlen lenne lemondani a komplex szenzor rendszerről. A legjobb eredményt a ultrahang+radar+lidar+kamera kombó adja. Nem megoldhatlan egy elég jó tisztán kamera alapú rendszer, csak a LIDAR adathalmaza az amire nagyon könnyű a valóságot leképző programot írni. Az optika esetén mindig benne van hogy egy objektum képe alapján nem a valóságot modellezük, ilyen hibát még az agyunk is vét, az ennél jóval primitívebb gépi látásra ez fokozottan igaz,

    A Lidar számára teljsen egyértemű a fenti képről hogy nincsenek hasábok az út síkja felett.
    Ennyi év után a Tesla viszont még mindig banálisnak tűnő 'benézésket' csinál.
    Tesla Model 3 crashes into overturned truck on highway
  • mrzed001
    #18
    "Ugye érzed hogy ezzel önmagadnak mondasz ellent két egyméás utáni mondatban. "
    Nem, az ugyebár radar és nem Lidar ... amit lassan 15 éve használ az autóipar a távolságtartó tempomatokhoz.
    És igen, sztereo kamerákkal (mint a szemünk) könnyebb lenne távolság megállapítása ... de ismerek én is olyan embert aki fél szemére vak, mégis kiválóan vezet.
    Valamint a Lidar mellé ugyanúgy kell a kamerarendszer ami a Tesla-ban is van ... mert önmagában használhatatlan.
    Sőt, ugyanaz az ultrahangos rendszer is mint a Teslában, amit parkoláshoz használ ... mert a kocsi tetejéről nem látja, mi van közel és mellette.
    A Tesla valós városi önvezetéshez ami hiányzik még szerintem, az + 2-4 kamera. A kocsi elejére és végébe mindkét oldalra 90 fokban elfordítva.
    Mert a kereszteződésbe be kell nézni előre. A B oszlopba épített (jobbra-balra néző) kamera hogy belásson, ahhoz már fél autónak be kell lógnia a kereszteződésbe.


    Na de lássuk a valódi témát.
    A múltkor is linkeltem videót, hogy a Model Y-nál mennyit fejlesztettek a Model 3-hoz képest az aksipakkon:


    Kínában prizmatikus aksik használatával próbálkoznak ... és ez nem tudom jó irány-e.
    A "ceruzaelem"-nél ha tönkremegy egy, enyhén gyengül a teljesítmény (nem tragédia).
    OK, a prizmatikusat meg nem kell bele pur habozni (hogy a helyén maradjon), így akár cserélhető is lehet.
    A nem vezető folyadékkal elárasztás is kíváncsi leszek hogy mit tud, mennyire sérülékeny.

    És ... évek óta ígérgeti mindenki a szilárd test akkumulátort.
    Toyota a Philips-el, Tesla LG-vel ... meg kb mindenki ez próbálja kifejleszteni.
    Na az áttörést hozhat (majd 1x)
  • defiant9
    #17
    "Te sem forgatsz a fejed tetején 8-16 lézernyalábot, hogy "lásd" az utat (alias távolsági pixelhalmaz), hanem a szemedet használod.
    Úgy mellesleg radar van Tesla-ban előre."
    Ugye érzed hogy ezzel önmagadnak mondasz ellent két egyméás utáni mondatban. Mondhatjuk hogy te sem raksz a fejedre radart hanem a szemed használod.
    Csak érdekességként, ahogy az okoseszközeink AR irányába fejlődnek úgy kerül rájuk is LIDAR, hiába a kamerasziget, szoftversen nem olyan könnyű 2D-s képekből hibátlan mélységi modellt számolni. Az önvezeétsénél pedig egy hiba látványos és egyben tragikus tud lenni.
    2020 Apple iPad Pro Lidar Scanner
  • mrzed001
    #16
    Na nézzük, mit is lehet vitatni ...
    Daimler mentette meg a Teslát a kezdetekkor (2009), vett 9% részvényt 50 millió$-ért.
    2014-ben 780 milló $-ért adta el ... szép nyereség.
    Ha nem teszi, mai áron valami 10.000 millió $ amit kapna érte.


    "Itthon a töltési árak megváltoztatása kb. megmutatta, hogy az villanyos autózás mennyire kifizetődő."
    Ha H.András műsorára utalsz, javaslom nézd meg újra.
    NEM A TESLÁKRÓL SZÓLT! Hanem pont a Zoe és kis VW elektromos autókról.
    Merthogy a Tesla töltőhálózata köszöni, de eszméletlenül olcsóbb, mint a magyar királyi állami töltőhálózat.


    "Rájátszanak elötte némi kis információs művelettel, cikkek jelennek meg, hogy hát ez az elektromos autózás még sem olyan frankó, nam profitál, még sem olyan zöld. Aztán csak hátradőlnek és nézik az eseményeket, majd megmentőként bejelentkeznek, amikor már mindenki a hisztéria határán lesz."
    Igen furi lenne, lévén a világon legtöbbet eladott EV kínában van (nem kicsit, NAGYON):



    És 2016-ban még a Byd vezette a világ top eladási listát, de mára a Tesla



    A Lidar-t meg hagyjuk már végre. Drága is, sz-r is, nem is működik.
    Te sem forgatsz a fejed tetején 8-16 lézernyalábot, hogy "lásd" az utat (alias távolsági pixelhalmaz), hanem a szemedet használod.
    Úgy mellesleg radar van Tesla-ban előre.
    Nem mondom, hogy a belvárosi 1 sávos út mellett parkolós utakkal Tesla meg tudna birkózni.
    De azt igen, hogy a többiek meg még az autópályákkal se.

  • NEXUS6
    #15
    Jó kérdés, hogy hol tartanak. Pénzügyileg sokkal stabilabb cégek sem lehetnek sokkal jobban lemaradva, szal szerintem azokba inkább érdemes betolni a pénzt.

    Musk most mondott megint egy nagyot, amivel a jelenlegi befektetőiket kicsit megynyugtatja. Remélem, hogy nem szalad lukra ezzel a mostani nagyotmondásával.
  • defiant9
    #14
    L5 nem lehet mert ha van területi limitáció az technikaliag már csak L4. Itt pedig tuti nem fog elmenni:
    Mindenestre már az jelentős mérföldkő lenne ha csak annyit megkapna hivatalosan hogy az adott úttípusnál a bent ülőt nem terheli semmilyen vezetési felelőség. A LIDAR nélküli megoldás szerintem is jelentős extra kihívás a fejelsztőknek, mindig benne lesz a félreértelemezés lehetősége, agyunk kifejezetten erős ezen a téren, de közel sem tévedhetetlen/becsaphatatlan a látókérgünk.
  • molnibalage83
    #13
    Mondjuk úgy, hogy kételkedek. Ez attól a cégtől jön, akinek a rendszere egy ember a zacskótól nem tudta megkülönböztetni.
    Meg pont erről beszélek. Kő a pénz, az ilyenekre meg dől be a plebstől, aki mindent elhisz.

    Minden más gyáró LIDAR-ral is próbálkozik, mert a Tesla féle csak kamera úgy tűnik soha a büdös életben nem lesz megbízható. Kell valami ami nem formákat próbál csak felismeri, hanem távolságot mér.
  • Csaba161
    #12
    És hogy miért érdemes betolni a pénzt:

    Már most jön a Teslánál a totális önvezető autó?????????????
  • NEXUS6
    #11
    Hát igen. Erről van szó.

    Nem vagyok benne biztos, hogy a kínaikak nem minden hátsó szándék nélkül toltak bele még egy kis pénzmagaot. Felépíti náluk a gyárat, a piaci bevezetés, stb. egyre nagyobb kiadást jelent gyak profit nélkül. Aztán, ha eléri a cég azt a pszichológiai határt a tartozásaival, amikor a befektetők nagyrésze gyak fontolóra veszi, hogy hagyja a pénzének legalább is egy részét elúszni, akkor egyszerűen bedöntik az egészet. A kínaiak meg megveszik, hitelálománnyal, piaccal, branddel együtt. Rájátszanak elötte némi kis információs művelettel, cikkek jelennek meg, hogy hát ez az elektromos autózás még sem olyan frankó, nam profitál, még sem olyan zöld. Aztán csak hátradőlnek és nézik az eseményeket, majd megmentőként bejelentkeznek, amikor már mindenki a hisztéria határán lesz.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2020.07.09. 09:26:18
  • molnibalage83
    #10
    Pont erről van szó. Tolják bele a pénzt, hogy ne dőljön össze, mert akkor soha nem látják viszont a megtérülést. Viszont emiatt és a hype miatt van csak talpon.

    Ha egy noname cég vágna így bele, akkor senki nem használna olyan jelzőket, mint rájuk. Mert Musk. Mert csak...
  • NEXUS6
    #9
    És ez mind nagyon szép és jó, amíg mindenki így gondolkodik, mert addig fut a Texla szekere és mindenki fel is akar rá szálni.

    Csak épp egy adat még hiányzik az egyenletből, egyenlegből, és ez a Tesla teljes hitelállománya, amely 2019 végén több mint 27 MRD $-volt. Minden hitelezőnek tehát valóban az az érdeke, hogy fusson a szekér, mert addig még van rá esély, hogy egyszer talán valaha visszakapja a befektetést. A kínaiak is 1,4 MRD $ral tolták őket 2019 végén. Szal az az érdeke, hogy fusson a szekér, de lehetőleg minnél előbb ki is szálljon belőle, mert ez egy magas kockázatú piramis játék, amit valós termékekkel, gyak az autókkal promóznak, ha úgy nézzük. Az új befektetőkkel valszeg ki tudják fizetni a lejáró hiteleket, de hogy pénzügyi egyensúlyról, ne adj isten jövedelmezőségről beszéljünk az azért túlzás. ;)

    https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/total-liabilities
  • Sequoyah
    #8
    Meg egyszer leirom, hatha erthetobb lesz. A ceg NEM DOL OSSZE attol hogy nem hypeolt, es nem veszik a reszvenyt. Ha most mindenki hirtelen eladna (ahogy pl tortent is a jarvany elejen ey pillanatra), es az arfolyam osszezuhanna, attol a cegnek pont annyi profitja lenne mint elotte.
    Igaz hogy nem reg ota van profitja, viszont a profitot eddig sem a piaci verseny, vagy eladasi gyengesegek vittek el. Maga a gyartas/eladas mar nagyon regota nyereseges, a befektetesek vittek el a profitot. A gyartas automatizalasa rengeteg penzt elvitt, viszont most hogy mar beindult, nagy elonybe kerulhetnek a tobbi gyarral szemben, akik kevesbe automatizaltak.

    Az pedig hogy a lakoparkban/belvarosban lakok nem az elso korben fognak elektromos autora valtani az senkinek sem meglepetes, az regota koztudott, es resze az uzleti tervnek. Nem is ok a celcsoport, hanem a kulvarosi ingazok, ott pedig mind a jovobeni potencial, mind novekedes jo.

    Ne az alapjan ertekelj hogy neked szemely szerint nem tetsizk a termek. Objektiv mercek alapjan a ceg most jo alapotban van, es van jovojuk. Csak nem feltetlenul a "leigazzuk a vilagot es mindenki Teslat fog vezetni" jovojuk, ahogy a reszvenyesek remelik:)
  • molnibalage83
    #7
    Nope, pár hete is volt. Megint...
    Összességében a Tesla se termelt nagyon profitot, volt kb. 3 negyedéve. Más nem hypeolt cég régen összedőlne...

    Itthon a töltési árak megváltoztatása kb. megmutatta, hogy az villanyos autózás mennyire kifizetődő.

    Semennyire, ha nem tudod otthon tölteni. Én egy kb. 200 lakásos lakóparkban lakon. 0 db konnektor van a garázsban...
    2005-ben épült...
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2020.07.07. 22:16:01
  • Sequoyah
    #6
    Ez nem par hetes, hanem tobb eves hir. Es akkor sem volt drasztikusan rossz a minoseguk, csak illesztesi hezagokrol, festekhibakrol volt szo, es par approsagrol (pl mechanikai hiba a kilinccsel stb )ami kezdo cegeknel elofordul, aztan megtanuljak.
    Es azota mar rengeteget javult, foleg miota az automatizalt Model 3 gyartasa felfutott.
    Van vagy 4-5 Tesla tulaj a tagabb ismerosi koromben, (es meg vagy 10+ az o koreikben ahonnan halok vissza elmenyeket), es elegedettek mind.

    Mint irtam a Tesla mint ceg nagyon jol van, es nem osszekeverendo a ceg penzugyi allapota a reszvenyarfolyammal. A reszvenyarfolyam az egekig emelkedhet, aztan osszeomolhat ugy, hogy a ceget magat ez abszolut nem erinti, az folyamatosan es stabilan novekszik. Es a Tesla jelenleg stabilan novekszik, es most mar PROFITOT is termel.

    A dotcom lufi az egyreszt vagy 10x akkora volt a Tesla (inflaciot beleszamitva pedig meg sokkal tobb), masreszt ott olyan cegekrol volt szo, amikr egyreszt nem termeltek profitot, masreszt fogalma sem volt senkinek hogy hogyan is termelhetnenek a profitot a jovoben. A Teslanal nyilvanvalo hogy hol lehet profitot termelni (autot adnak el penzert), masreszt mar termelnek is profitot, ami a kezdeti oriasi befektetesek kifutasaval meg tobb is lesz.
    A Tesla jovoje attol fugg hogy a tobbi autogyarto a sok-sok igergetes utan ossze tud-e vegre hozni egy olyan autot ami versenykepes, vagy nem. Ha igen, akkor se bukik a Tesla, de csak egy nagy gyarto lesz a sok kozul, es a verseny a profitmargint csokkenti. Ha nem kapjak ossze magukat a tobbiek (es egyelore nem nagyon tartanak meg mindig sehol), akkor indokoltta valik a mai arfolyam is (bar ennel tobb akkor se).


    De tovabbi ar-novekedesre is van azert lehetoseg. Bar ez erosen spekulativ, de van 0nal nagyobb eselyuk letarolni a piacot, ha eloallnak a teljesen onvezeto elektromos autoval ami lecsereli az Ubert, taxikat, es a napi munkabajaras eszkozet olyan embereknel akik amugy nem szeretnek vezetni. De ez mar egy kozlekedesi forradalom lenne, amire fogadni ugyan lehet, a forradalmak sosem elore tervezhetoek es megjosolhatoak...
  • Sequoyah
    #5
    Is-is. A reszvenypiacnak mindig is volt egy racionalis, es egy spekulativ formaja. A piac nagy reszen, es az ido nagy reszeben racionalis, de ez az unalmasabb resze, ritkabban van a hirekben. Itt dolgoznak a racionalis befektetok.
    A szerencsevadaszok pedig megtalaljak a piac egy-egy kisebb, tulhypeolt szegletet amit szettepnek. Ha valami hirtelen gyors novekedesnek indul, azt hajlamosak megtalalni, es felerositeni.

    Ez mindig is igy mukodott, semmi uj nincs a jelensegben. Az ertelmesebbje az eszreveszi hogymikor valik irracionalissa, a hulyebbje pedig addig veszi, es rohogi ki az elozo csoportot, amig nem bukik egy jo nagyot.
  • molnibalage83
    #4
    Lehet, hogy ez lesz az egyik legnagyobb butka a dotcom lufi óta...
    Alig 1-2 hetes hír, hogy a Tesla kocsik az egyik leggányabb gyártási minőségűek főleg az árukat nézve.
  • Magnum PI
    #3
    Én úgy látom a részvény árfolyam már rég nem a cég bevételét vagy értékét tükrözi. A részvény egy spekulatív befektetési forma lett. Egyre több átlagember vesz részvényt csak azért mert azt látják mindig minden nő, de semmit nem tudnak a mögöttes cégről. És igazuk is lesz, sok pénzt nyernek. (Nem véletlen tweetelte Musk is hogy egy picit túl van árazva a Tesla). Mint aki beszáll egy piramis játék elején, az mind jól jár. Az szívja meg csak a ki túl későn száll be. Itt is ez megy most és lehet még megy is egy darabig, mert jelenleg nincs túl sok versenyképes befektetési forma. Ki akar pár %-os biztos hozamot, hogy ha a haverok 100% meg 200% ot csinálnak hónapok alatt TSLA-val vagy az 50 másik hasonló feltörekvő részvénnyel.
    Utoljára szerkesztette: Magnum PI, 2020.07.07. 19:06:01
  • Sequoyah
    #2
    Erdekes ez a reszvenyarfolyam.
    A ceg sikeres es jol halad, szo sincs rola hogy ne lenne az. Szoval egy magas, es novekvo arfolyam indokolt.

    De ez azert egy kicsit tulzas, mert mar most bearaztak azt, hogy a kovetkezo evtizedben is ugy fognak noni mint eddig, es belathato idon belul kb 3-4x ekkorara nonek mind eladasban, mind profitban.

    Ami szinten nem lehetetlen, a logikai bukfenc inkabb ott van hogy jo elore bearaztak mar mindenfele jovobeni sikert eddig is. Es most csak annyit latunk hogy az a jovobeni siker egy resze realizalodott. Nem pedig azt hogy a jovoben meg az eddiginel gondoltnal is sikeresebbek lehetnenek majd.

    Szoval ha valaki most ezen az aron megveszi a reszvenyeket, ES a Tesla valoban olyan sikeres lesz mint szeretnenk, akkor is CSAK ott tartunk, hogy a penzunknel vagyunk, es egy tok atlagos profitot kapunk, mintha barmi masba fektettunk volna, viszont joval tobb kockazatot vallaltunk.
  • gombabácsi
    #1
    azért nem semmi ez a musk