6
  • gaszton421
    #6
    tényleg nem jó hír de nem is egy katasztrófa, a tesztállásokat azért építik, hogy minden elvárható paraméternek megfelelő módon meggyötrik, túlterhelik a tesztelendő eszközt, ha van benne gyártási vagy tervezési hiba akkor az itt jöjjön elő és nem éles bevetéskor. A Spacex legendásan sokat és intenzíven tesztel, az összes legyátott szériában gyártott hajtóművet tesztelnek beépítés előtt és utána a komplet rakéta fokozatot beépítés után egyben is. Ezek után csak a spacex csinál indítás előtt pár nappal teljesen feltöltött fokozattal egy indítási tesztet is, úgyhogy minden új Merlin hajtóművet legalább 3x begyújtanak indítás előtt. Mivel eddig már 400 darab felett gyártottak ezért szinte naponta tesztelnek hajtóművet a Texas-i teszt telepükön.
  • gaszton421
    #5
    Ez erdekes elgondolas, azt hogyan magyarázod hogy tele vannak a hangarok, visszatért fokozatokkal, fektetve tárolva az összes, a startállásba is vízszintes állapotban szállítják és csak a startállásban töltik fel üzemanyaggal. szállítás közen miért nem horpad be ezenkívül a kész fokozatokat, közúton, extra hosszú traileren szállítják, természeresen szinén horizontálisan. nem mondom vannak, voltak olyan rakétaszerkezetek amiknélaz üzemanyag nyomása tartotta egyben a szerkezetet, az első Atlas rakéták például, de pont a Falcon 9 úgy van tervezve, hogy létezésének nagy részét vízszintesen tölti és üresen.
    Az indítóálláson történt baleset a COPV héliumtartályának hibája miatt történt, de gumirozást cseppfolyós oxigénnel érintkező tartályba nem tesznek, ez egy kompozit tartály volt karbonszálas kompozit, (composite overwrapped pressure vessel), a gumŕozáshoz nem sok köze van.
  • overseer-7
    #4
    ez nem jó hír
  • kvp
    #2
    Masik cikkben irtak, hogy a Spacex attervezte az uzemanyagszivattyut a NASA specifikacioja alapjan. Nem sikerult, megbizhatatlanabb lett. A feladat most ugy megfelelni a NASA emberes kuldetesekre vonatkozo elvarasainak, hogy lehetoleg mukodokepes is maradjon a rendszer. Abbol a szempontbol kudarc, hogy azt hittek ez mar jo lesz, de a tesztek alapjan megsem. Most epithetnek egy uj valtozatot, ami talan mar tenyleg jo lesz. (igazabol ezt hivjak kutatas fejlesztesnek)

    Az inditoallasos hibat tulhutott uzemanyag okozta, amitol megfagyott a tartalyban levo gumirozott beles es egy gyurodes menten felrepedt. Ez ellen ugy lehet vedekezni, hogy amig a nyomas nem megfelelo es ki nem simitotta a belso lufit, addig kevesbe hideg uzemanyagot toltenek be es csak a vegen mehet picit hidegebb (azaz surubb) uzemanyag, de lehet egyszerubb egyszeruen csak nagyobb nyomasra, de azonos melegebb homersekletre tankolni es akkor nem kell felteni a belest. (a raketa egyyebkent nem tud az oldalan megmaradni, csak az inditoallas es utanna a beletoltott uzemanyag nyomasa tartja egyben, ha uresen az oldalara fektetik, akkor behorpad, ezert kell mindig a talpara letenni)
  • Vampy
    #1
    Hat nem tudom, de ezt en nem neveznem kudarcnak... volt egy teszt ahol vizsgaltak egy hibat, ami miatt (bar ez a cikkbol pontosan nem derult ki) jelentkezett is a tesztelt (vart) hiba.

    Ez nem kudarc csak fejlesztes.