9
  • kvp
    #9
    Velemenyem szerint nem kell vilagkormany, foleg soha senki altal meg nem valasztott vezetokkel, hanem boven eleg lenne ha az enszben kepesek lennenek egyeterteni az orszagok, de legalabb a biztonsagi tanacs aktualis tagjai. Onnantol a nemzetkozi megallapodasok betartasa viszonylag gyorsan menne, mert az osszes nagyhatalom, a kisebb allamok jovahagyasaval egyszeruen ratenyerelne a szabalyokat be nem tarto allamokra vagy cegekre. Viszont ha a nagyhatalmak nem erdekeltek a nemzetkozi jog betartasaban, akkor onnantol mindenki addig mehet amig hagyjak. Ez viszont politikai es nem jogi kerdes, tovabba a 'minden allam vigyazzon a sajat cegeire' elvet sem serti. Ez utobbi minden nemzetkozi teruleteken torteno ceges tevekenysegre igaz (oceanok, deli sark, ur). Szoval a problema nem ott van es nem is pont az amit probalnak megoldani.

    ps: Az egesz akkor lehet majd erdekes, ha megis lesz egy olyan ceg, ami eleg messzire tud menni es eleg fuggetlenne tud valni ahhoz, hogy egyik foldi nagyhatalom se tudjon utanna menni. Viszont ekkora joreszt mar fuggetlen orszagrol es a mostaniakhoz kepest uj nagyhatalmakrol beszelnenk. A kerdes, hogy a mostaniak orzik-e meg a hatalmukat vagy ujak bukkannak fel?
    (utobbira jo pelda a kis angol gyarmatbol lett USA)
  • Kara kán
    #8
    Észak-Korea jó példa rá, hogy a nemzetközi jog betartatása nem működik.
    Sorosék amúgy ezt a helyzetet úgy szeretnék megoldani, hogy majd, valamikor a jövőben lesz egy világkormány, és az fog dönteni globális (és persze helyi) kérdésekben.
    Van egy másik irányzat, amely szerint a nemzetállamok egyenlő felekként (vagy nagyobb nemzetközi szervezetek, pl. EU tagjaiként) kell, hogy szabályozzák ezeket a dolgokat.
  • kvp
    #7
    Viszonylag egyszeru a keplet, ahogy a Fold felszinen is, az az orszag felel ahova az adott vallalat tartozik. Tehat a nemzetkozi szerzodesek betartasat a magancegek anyaorszagainak kell garantalniuk. Ez egeszen addig mukodik, amig van ilyen minden ceg eseten, tehat egy ceg nem kepes fuggetleniteni magat a foldi anyaorszagatol. Onnantol viszont fuggetlen allamkent lehet es kell is ra tekinteni, azaz vagy hajlando alairni a megallapodasokat vagy az ensz ellensegeve valik. (lasd eszak korea)

    ps: Az OST-t alairo orszagoknak kell azt betartatniuk, ahogy most is a tagallamok tartatjak be az ensz tobbi rendelkezeset is. Ha erre egyik tagallam sem kepes, akkor viszont teljesen mindegy mi van a torvenybe iktatva. Nem latni jogi problemat vagy nem eleg egyertelmu helyzetet. (az ur jelenleg jogilag megfelel a semleges nemzetkozi vizeknek, ahol ugyanugy vannak ervenyes nemzetkozi torvenyek es van amikor ezeket be is tudjak tartatni)
  • SanMaster
    #6
    Micsoda orbitális hülyeség irkálsz ide! Fideszes kis geci vagy, mi? A verseny szabályoz, és kész! Ezt a hidegháborús baromságot már el kéne felejteni. És akkor mi van ha ellopják a kíniak? Egyébként megsúgom, hogy nem is kell ellopniuk, mert pl. a Tesla az összes szabadalmát elérhetővé tette "All Our Patent Are Belong To You"! Ennyi!
  • SaGa
    #5
    Kiszervezési szempontból annyi történik, hogy míg eddig a gyártó magáncégek állami pénzből végezték a munkát, most a magáncég tulaja és befektetői finanszírozzák a fejlesztést, kockáztatják a pénzüket és csak akkor látnak bevételt, ha sikerrel járnak. Biztonsági szempontból semmi változás, finanszírozási szempontból viszont nagyon is sok. Csak akkor kezdik költeni az adófizetők pénzét, amikor már bizonyított a termék. Azaz, minden résztvevő érdekelt a biztonságos és olcsó üzemmódban. Állami pénznél az olcsó ismeretlen fogalom és a biztonságos is eléggé képlékeny.

    Mellesleg, jó lenne végre legalább az űr felfedezésénél és esetleges belakásánál végre elfelejteni az országok közti rivalizálást. Persze itt, a Földön is, bár itt még valamennyire érthető, mert az erőforrások végesek, a létszám meg egyelőre még nő, de kint az űrben jobb lenne emberiségként és nem országokként ügyködni.
  • Kara kán
    #4
    Nyilván arra gondoltam, hogy a korábbiakhoz képest minőségileg más szintre lépett a kiszervezés.
  • Irasidus
    #3
    Eddig is magáncégek csinálták a rakétákat, űrhajókat Amerikában, úgymint Boeing, Lockheed Martin, ULA, stb. És az stb. jelen esetben vagy egy tucat másik céget jelent, és legalább kétszer ennyi űripari manufaktúrát. Tudtad, hogy a holdra szálló űrhajót, vagy az Apolló kabint is ilyen cégek csinálták? Amúgy meg, állami cégekben mennyivel nagyobb a garancia. Én nem látom, mert ez szabályozás kérdése. És van, ugyanis Amerikában törvényileg (és a világon mindenhol) a rakéta fegyvernek minősül, és ez alól az űrrakéta sem kivétel! Komoly katonai átvilágítás, kontóról és engedély szükséges ehhez. Persze minden rendszer kijátszható, de a rendszer ugyanaz, csak egy más kerete van, mint eddig. amúgy meg rakétatechnológia eladása, hazaárulásnak számít ott, és főbánjáró bűn. Elég kockázatos dolog.
  • Kara kán
    #2
    Mivel az űripar stratégiai ágazat nagyon-nagyon aggályos a magáncégek jelenléte.
    Az ilyen Muszkok meg hasonlók esetében mi a garancia, hogy a NASA-tól is kapott infókat nem fogják átadni külföldi hatalmaknak.
    Mint tudjuk, az egyesült államokban élő Rosenberg-házaspár átadta az atomtitkokat a Szovjetuniónak.
    (Mások nyilván Izraelnek, a franciákkal együtt, de mondjuk nekik jogosan szükségük is volt atomfegyverre az iszlám halálos fenyegetés ellen.)
    Egy kínai származású tudós Kínának lopott ki az amcsi nukleáris fegyverek fejlesztésére vonatkozó infókat.
    Ennek nem lesz jó vége, de helyesebben: már most nem jó ez.
    Nem mintha az amcsikat annyira imádnám, de nem örülök annak, ha lemorzsolódik tetemes előnyük űrkutatás terén, és haladó technológiák instabil vagy lator államok vagy csoportok kezébe kerülnek.
  • gaszton421
    #1
    Csak ne azok döntsenek a magáncégek "veszélyességéről" akik épp konkurenciaként ellenérdekeltek a versenyben.