12
  • ostoros
    #12
    Ennek a technikának szerintem csak a Marson lesz haszna. Oda nem lesz érdemes kamionsofőröket kivinni, szállításra viszont szükség lesz az iparhoz. Itt viszont mindig akad aki elvállalja a sofőrködést.
    (szerk:)
    Eszembe jutott még egy: a japánok. Annyira elöregedik a társadalmuk, hogy a munkaképes korosztályt nem fogják jármű vezetésre pazarolni, amikor a gyárakban nagyobb szükség van rájuk.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2016.07.29. 14:34:09
  • NEXUS6
    #11
    Mondjuk közösségi i-phoneról sem hallottam eddig, de igazad van, akár ezt is hozhatja a jövő. :)

    Nem az a gond, hogy saját vs. közösségi tulajdonban vannak-e a kocsik. Persze eleve nem értem, hogy miért is kéne a jelenlegi tulajdonviszonyoknak változnia!? Az emberek sem állnak össze tömegesen és valósítanak meg önként nagyhirtelen valami Pol-Poltista pénznélküli kommunát. De mindegy.

    Inkább a saját/közösségi szgk vs. tömegközlekedés a gond. A tömegközlekedés nagyságrenddel biztonságosabb és környezetbarátabb, mint akármilyen szgk (villanyrobi/füstös egykutya). Ráadásul, ha a tömegközlekedésben résztvevő utasok egy része, ne adj isten egésze átül szgk-ba, az fizikailag nem fog elférni a jelenlegi utakon! Pláne a trendi bicóutas fejlesztésekkel szűkített kapacitások mellett.

    Akkor már inkábba abban hiszek, hogy a robotizált és közösségi tulajdonú jármű, valami szeméylszállító dron, kisrepülő, repülőautó formájában fog megvalósulni. Ott lenne értelme: 10 perc alatt a város egyik végéből a másikba érek, a jármű szgk-nál jelentősen nagyobb költségeit nem nekem kell állnom, nem kell pilótavizsgát tennem, stb. A levegőben jelenleg azért könnyebb egy automatizált repülés megvalósítása is (pl nem kell figyelni a kuka mögül pöttyöslabdát kirúgó ovisra) és az ilyen jellegű légiközlekedés bevezetésére eleve automatizált módon kerül sor, tehát elkerülhető a robot vs. mazsola emberi pilóta konfliktus.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2016.07.27. 10:16:11
  • bdzsana
    #10
    Szerintem nem úgy gondolta, hogy egyik pillanatról a másikra el fog tűnni az autó, mint tulajdon. De a folyamat végén van rá esély. Először olyan rendszerek fognak működni mint az Uber, csak söfőr nélkül. Te elmész dolgozni, moziba stb és az autód több óra parkolás helyett inkább elmegy taxizni ha akarod és keresi neked a pénzt. Ezután egyre kevesebb ember fogja érezni szükségességét saját kocsinak, mert olcsón, kényelmesen el fog tudni jutni bárhova. Viszont egyre több cég fog ebbe fektetni. Persze ez csak az én vízióm, de szerintem erre elég nagy a valószínűség.
  • duke
    #9
    Szerintem jo es hasznos ha talalgatjak az emberek a robotjarmuvek jovobeni mukodeset, hasznalati modjat, de panikolni felesleges, hogy mi lesz akkor, mi lesz ha igy, meg mi lesz ha ugy lesz.
    A robotjamuvek hasznalatat majd lassan 10-20 ev alatt bonyolult tarsadalmi, gazdasagi, muszaki osszefuggesek, lehetosegek alakitjak ki, valoszinuleg ugy, amire most meg senki nem gondol. Lehet hogy mindenkinek lesz kulon robotautoja, 5 tagu csaladban 5 kulon auto, es egy hatodik a kutyanak, ami elviszi a varosszeli kutyafutatoba. (plusz egy hetedik, amibe mind az oten befernek)
    Vagy lehet 3 szomszed osszefog vessznek kozosen egy autot, vagy senkinek nem lesz autoja es kozosegi, varosi, allami robottaxik szazezrei fogjak jarni az utakat, es ingyen elvisznek barkit barhova, barmikor. Es ezek szamtalan bonyolult konfiguracioja kepzelheto el, amit majd a hetkoznapi gyakorlat kialakit.
    Erdekes lesz majd 30 ev mulva, a megvalosult gyakorlattal osszevetni, hogy milyen banalis, rohejes elkepzeleseink voltak a robotjarmuvekrol.
    Lehet hogy emberek robotjarmuvekben fognak, lakni, dolgozni. Esetleg 200 kilometerrol munkaba jarni, reggel 4 kor beszall, es alszik meg 2 orat az autoban, amig az megerkezik. Es barmilyen eszelos orulet, amiert majd tuntetnek az emberek, hogy tiltsak be, vagy epp engedelyezzek.
    Ki gondolta volna a hetvenes evekben, a mobiltelefonok elso laboratoriumi prototipusanak tesztelesekor, hogy ugy es arra fogjak hasznalni az akkor meg nem is letezo meretu es tudasu telefonokat az emberek, ami ma teljesen megszokott hetkoznapi.
  • NEXUS6
    #8
    Őööö, megváltozott munkaképességűek/betegek szállítása jelenleg is az államra hárul, vagy jelentős állami támogatást igényel. Az állam nem biztos hogy erre szánna még plusz 30 milliót/db, hogy az Isuzu kisbuszokat Teslákra cserélje, ezek az emberek meg nem biztos hogy rendelkeznek akkora jövedelemmel.

    Ingázási idő. Csak a tömegközit eröltetném, mert ua útszakaszon, amit egy adott jármű elfoglal (pl 20 m) tömegközivel száz ember szállítható, ha dugó van, ha szgk-ról beszélünk, önvezérlő-villany, vagy hagyományos füstös meg csak mondjuk egy 10, jobbesetben. Ha a tömegköziről a kényelem miatt átcsábul egy pár ember még szgk-val ingázni, az már most is horrorisztikus állapotokat jelentene a nagyvárosokban, függetlenül attól, hogy ő végig jutubozza az utat.

    Ezzel a közösségi autózással az a gondom, hogy valaószínűleg látja Musk is, meg a villanyrobi többi híve, hogy jelenleg nem piacképes, de nem a terméket akarják jóárasítani, vagy várnak addig, amíg a technológia ezt lehetővé teszi, hanem a társadalmat akarják megváltoztatni. És ez a hozzáállás ami zavar.

    Nagyon jól írja E.W. a #6 hsz-ben, ez státuszszimbólum. És mondok egy példát, ha az i-ház hívei látnák hogy nem piacképes mert drága, erre kitalálnák, hogy le a hagyományos házakkal (lakótelepi, vagy családiházzal is). Viszont mindenki jogosult lehet i-házban lakni, de nem birtokolhatja, a fiatalok költözzenek 5-en össze, max egy család élhet egyedül, mert ez a trendi, meg a jövő, akkor te mit szólnál hozzá?

    A lakás, kocsi, egyéb ingatlanok nem azért kellenek, mert az emberek hülyék és felvágnak vele, egy ilyen státusszimbólum nem csak az önmagáért való kivagyiságról szól. Hanem az önálló birtokot, gazdasági és mozgásbeli autonómiát és szuverenitást nem csak jelképez, hanem gyakorlatilag is jelent.

    Az autogyárak nem akarják a szent világforradalom nevében rátukmálni az emberekre ezeket a termékeket, kiegészítik, a piac igénye szerint bevezetik. Nem full autonóm vezérlés a cél most, de ha lehet még hamarabb, hanem a biztonságot növelő, a vezetést segítő funkciók bevezetése, amit elbír a piac, vagy amit bevállalnak az emberek és amit megengednek a jogszabályok.

    És a Tesla valójában nagyon megtüheti a bokáját az autopilot gyakorlatilag idejekorán történő aktivizálásáért, amikor a legtöbb országban nincsen erre vonatkozó konkrét szabályozás, nem került bele a KRESZ-be.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2016.07.26. 10:54:10
  • Ender Wiggin #7
    Musk úgy néz ki Depp exnejével szűrte össze a levet. Szerintem 2 év múlva a fele vagyona a csajé lesz, és akkor a Tesla és az űrprogram is megy a levesbe... :-D
  • Ender Wiggin #6
    Kiiktatni az autóbirtoklást? Akkor kié lesz az autó? Ki veszi majd meg? Összedobod a szomszéddal? És ha épp neki kell, amikor neked és nem azonos irányban? Gondolod, hogy egy olyan társadalomban, ahol az első autók megjelenése óta nagyon is fontos, státuszszimbólum az autó birtoklása, ott elfogadják, hogy egy 50 lóerős miniatűr, egyendobozt kell használni mindnekivel közösen? Ez simán beleillik az agymosott, individualitás és akarat nélküli zombik társadalmába, de a realitásba nemigen.
    Ja, és a sofőr miként pihen, dolgozik vagy tévézik (erre amúgy is kicsi az esély, ha optimalizálás miatt még 3 másik ember pofázik az autóban), ha mindig fognia kell a kormányt és figyel?
  • felemelő
    #5
    Azért ennyire nem kellene kishitünek lenni.
    Az önvezető autó nagyszerű lépés lesz, ha elkészül.
    Gondolj bele a beteg/korlátozott emberek életébe.
    Olcsó, házhoz jövő bérautó, ami elviszi... olcsóbb, mint a taxi, inkább a tömegközlekedés áraihoz közelít.
    Felszabaduló idő ingázásnál. Ha aludhatsz, pihenhetsz, tv-zhetsz vagy tanulhatsz, iill. dolgozhaatsz, mindjárt kevésnnbé fájó 1+1 óra közlekedési idő akár.
    A tömegközlekedés nem varázsszó.
    A költséghatékonyság alapján csak a nagy forgalmú útvonalakra megoldás a jelenlegi módszer. A nagy forgalmú/távolsági eszközökre is kell "ráhordás"... oda meg egy önvezető kisautónál (rendelésnél jelezve hogy 1-2-3 stb főt kell szállítani, honnan-hová, vagyis akár utasgyüjtés és útoptimalizálás is szóba jöhet... na ez nagy lépés lenne.
    Ezek az autók pont az "autóbirtoklást" iktatják ki és a szükséglet szerinti használatot erősítik. Vagyis össztársadalmilag (költség, erőforrás takarékosság, környezetszennyezés) pont előnyös.
  • NEXUS6
    #4
    Musk beböfögte médiába a legújabb szuper mestertervét, ami felszabadítja az emberiséget az autózás nyűge alól:

    - Napelemes tető és ahhoz tartozó beépített akkumulátor hajtaná az elektromos kocsikat.
    (Kíváncsi vagyok, hogy a "napfényes" Svédországban, vagy Albionban, vagy akár csak a Világegyetem Kalifornián kívüli részén hogy fognak annyi áramot előállítani napelemekkel, hogy egy kocsit feltöltsenek, + az utastér fűtését is biztosítsák.)

    - Még több Tesla-modell kell, hogy lefedjék a teljes piaci szegmenst.
    (Értsd, végre kell egy olyan Tesla modell is, ami nem kifejezetten a kőgazdagoknak készül. Vannak ilyen autók más gyártóknál, azonban egy kis/közepes villanykocsi ára a felhasznált anyagok miatt (litium) 1-2 kategóriával feljjebb levő kocsi árát jelenti. Ez piacilag jelenleg nem működőképes!)

    - Automata, önvezető autók kellenek, amik tízszer biztonságosabbak a hagyományos, kézzel irányított autóknál.
    (Höhöhö, hol biztonságosabb? Egyirányú, gyak buszsávszerű közlekedésnél, szintén a napfényes Kalifornia időjárási és útviszonyai között, vagy valós ködös poros koszos esős havas szarul felfestett útjelek jelzőtáblák között, pesti erős közepes forgalomban. Jelenleg ez utóbbi körülményeket a Sofőrök c. vetélkedő nyertes vezetőjének megfelelő szinten kezeli le a robikocsi.)

    - Autómegosztás, amivel a Tesla-tulajdonosok pénzt kereshetnek, ha kölcsönadják a kocsijukat.
    (Vajon Musk kölcsönadná-e a 30 milkás S-modelljét egy olyan embernek akinek csak a netes nick-jét ismeri?)

    Sok mindenben egyetértek, azon dolgok prioritásával, amivel a villanyrobikocsi hívei foglalkoznak: a balesetek, a zsúfoltság, a környezetszennyezés kérdése. Csakhogy erre van már megoldás, úgy hívják tömegközlekedés. Sajnos azt érzem, hogy ez utóbbi lehetőségeit szorítanák háttérbe a villanykocsi érdekében, amelyet olyan konstrukcóban akarnának a hátrányai miatt a vevőkre tukmálni, ami tökéletesen piac és emberi természet idegen.

    Megmondom öszintén hogy inkább veszek havi 10 ezer forintért bérletet és ezzel elégítem ki a közlekedési igényeim 90%-át, emellet tartok fenn egy használt autót, minthogy 15 millióért vegyek egy villanykocsit azért, hogy ugyan úgy üldögéljek a dugóban.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2016.07.25. 14:58:03
  • molnibalage83
    #3
    Kevesebb fű, kevesebb port tisztább elméhez vezet... Fogalmad nincs a társadalomról és a világról.
  • Tetsuo
    #1
    Miért, még hol? Szerintem még a kiépített utakon sem tudnak önállóan haladni - balasetmentesen legalábbis.
    Az eddigi sg-cikkek is erről szóltak.