15
-
dzsagon #15 jól felrobbant a végén, ezt én nem nevezném sikernek. -
gaszton421 #14 Elvileg igen, a gyakorlatban viszont nnem nagyon, pontosabban használják de az olyan akció-reakció elvén müködő meghajtásoknál ahol a járművet körülvevő közeget mozgásra bíró meghajtási módokat nevezik így, de nem kifejezetten elterjedt. a google-ban az els5 húsz előfordulás nagy része ehhez a cikkhez vezet. olvastam az eredeti cikket, ott nincs semmilyen propulziós meghajtás csak simán propulsion (meghajtás). A video cime is az: Hyperloop one propulsion test. -
gaszton421 #13 Ez mind igaz, csak arról feledkez el hogy ez már régen nem Elon Musk projektje, ötletelt, közzétette az addig kigondolt részleteket, beszállt a kezdetekbe, de személyesen már régen kiszállt belőle. Időhiány miatt természetesen, van elég dolga a Tesla-val és a Spacex-el. -
#12 Erről csak Leon M. Lederman Nobel-díjas fizikus szavai jutnak eszembe, aki arról panaszkodott, hogy miután megkapta a díjat a különböző újságírók elkezdték baxtatni különböző kérdésekkel, pl. a köv évi szoknya divatról, az időjárásról, politikáról, mintha a díjjal a pápai tévedhetetlenséget is elnyerte volna. Egy idő után belefáradt a magyarázkodásba, hogy ő csak egy fizikus ezekhez nem ért, és végül inkább válaszolt.
Namost mi akik itt koptatjuk a billentyűzetet és röhögünk egymás bejegyzésein, nem vagyunk Nobel-díjasok, mindenhez hozzászólunk, de tudjuk hogy habár véleményünk lehet, de annyira nem értünk a legtöbb dologhoz, hogy komolyan foglalkozzunk vele.
Musk aki szintén nem Nobel-díjas sok mindennel próbálkozott eddigi élete során, azonban csak az internetes cégei termeltek jövedelmet, profitot, igaz azok nem keveset. Fizikából, űrfizikából ls közgázból van felsőfokú végzettsége, szal még a SpaceX is saját terület. (Mondjuk NASA támogatás nélkül még mindig csak ábrándozva nézné a csillagos eget).
A Tesla Motors viszont már necces, veszteséges, részvényei időről időre hatalmas zuhannak, majd persze visszakapaszkodnak, mert egyelőre népszerű a termék, de minden egyes kocsin buknak.
A Hájpörlúppal az a gond, hogy nem a saját szakterülete, viszont nem olyan mint egy villanykocsi, hogy szinte egy egyetemi csapat is tud olyat építeni. Ez vastagon csúcs technológia, és ez a fizika szertárból előszedett demó cuccos még iszonyat messze van attól, hogy bármi is legyen ebből.
Szal értem én hogy Lékó Péter jól sakkozik, de miért gondolod, hogy ha egy rudat adsz a kezébe, akkor magasabbat ugrik, mint az aktuális rúdugró világbajnok!?
Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2016.05.21. 00:06:30 -
fonak #11 Elvileg használatos kifejezés a "propulziós hajtás" a magyar szaknyelvben. -
lapaleves #10 értem én hogy te is jedi vagy, de ez a faszi meg - legyünk realisták - pár olyan dolgot elért már, amire azért egyinünk se tett volna számottevő összeget.
az, hogy ez a video igazából semmilyen forradalmit nem mutat, az igaz, de semmi köze ahhoz, amit írtam. ha optimista vagyok, akkor meg mondható, hogy az elkövetkező évtizedek egyik fő közlekedési eszközének az apránkénti születését látja a kedves néző.
biztos vissza lehetne nézni a tesla meg a space x korábbi cikkjeire, ott is megásták már a gödröt ennek az embernek. a valóság meg az, hogy neki dolgoznak a legjobb elérhető arcok, ti meg az orrotokat túrjátok a gép előtt. -
#9 Nahát, hogy mik vannak! ;) -
bdzsana #8 Demo != Teszt.
Csak sima tesztről van szó, nem arról, hogy téged lenyűgözzenek. Személyautó is van már jó pár éve de attól még az új modelleket is tesztelik, egyben és alkatrészenként is. -
#7 XD Hacsak úgy nem!
Jó de érted, akkor mit demonstráltak? Mágneses lebegtetésű lineáris motorral hajtott jármű már évtizedek óta létezik, az elv meg minimum 100 éve.
Ok vákuumban akarják ezt megvalósítni. Nade pont ezt nem demózták. Az eredeti technikai elképzelést meg hagyjuk!
Ez egy jó kis médiaesemény volt a nagy, nagy őööö... hype...-ról. :D -
kvp #6 Az eredeti koncepcio kompresszorral biztositotta volna a kvazi vakumot a jarmu korul es a hajtast is (a jarmu mogott kb. tulnyomassal), amit azota kulso szivattyura (tehat vakum kozeli csore) es magneses meghajtasra finomitottak. A filmen lathato magneses meghajtas egy hullamvasut megneses inditosinjehez hasonlo (ha nem pont az).
Ezzel szemben a japan koncepcio, amibol mar van mukodo (utasszallitasra alkalmas) rendes vonat, sokkal nagyobb atmeroju alagutat hasznal, igy ha nincs vakum akkor is mukodokepes. Az alagutak kozepe tajan lehet kiszivini a levegot, igy csokkentve (de nem megszuntetve) a legellenallast az alagut belseje fele (fokozatosan). A jarmuvek hajtasa ott is magneses, viszont bizonyos (allomasi) sebesseg alatt ez lekapcsol es gumigorgokon (kerekeken) megy tovabb, igy kepes egyszeru modon valtokon is athaladni, tovabba az allomasok gyakorlatilag csak par betonteknot jelentenek a jarmuvek szamara. Ez a megoldas sokkal eletkepesebbnek tunik, de ne felejtsuk el, hogy a 60-as evekben ok is a fenti modon kezdtek a fejlesztest egy sinre ultetett dobozzal, amit linearis meghajtassal kilottek. Aztan abbol lett mara a tobbkocsis, mageneses jackobs forgovazas, ket vegen aramvonalas, vezeto nelkuli maglev vonat. -
Whysper #5 Jó,de abba azért igaza van ,hogy nem teljesen a meghajtás az új itt hanem a vákum csöves közlekedési csatorna. . Szóval nem negatívan ez a LOOP egy új dolog .. maga a mágneses vonat nem újdonság. Csak az,hogy egy mágneses meghajtású közlekedési eszközt beleraknak egy minimális közegellenálású csatornába. Na az újdonság és király dolog. 8)
POÉN (mielőtt ráugrasz) : Majd egy részecskegyorsítóval adagolják az áramot hidegfúzióból
Utoljára szerkesztette: Whysper, 2016.05.19. 12:48:08 -
#4 Szeretem az optimista embereket, tök kreatívak, perpétuum-mobile, meg ilyenek. XD. Bár ugye az optimisták talán soxszor inkább idealisták, mint realisták, és így sok bajt tudnak csinálni, akárcsak Hitler. ;)
Szal bocs a kemény szavakért, de azért itt még nem tartunk. Egyrészt ahogy lejjebb írva vagyon a lineáris motorban semmi új nincs, pl van egy ilyen elven működő vasút Shanghajban is. 30 km-es és 400-500 km/h-val megy, asszem a németek építették.
Másrészt Musk eredeti agyré... izé koncepciója, egy gyakorlati vákumot tartalmazó csőben egy hatalmas elektromosan meghajtott kompresszorral a levegőt elölről kiszívó és a csőfal és a jármű közti pár mm-es távolságot air bearingel biztosítandó alulra és hátra kifújó megoldást tartalmazna.
Ebből itt a "demonstráció" során semmit nem láttunk.
Namost akinek van némi műszaki érzéke, abban felmerül 1-2 gondolat:
- Mivel tárolnak annyi áramot, ami több ezer km-en kersztül biztosítja egy hatalmas kompresszor működését?
- A jármű siklófelülete és a csőfal közötti 1-2 mm légrés a jármű imbolygása, rázkódása és tehetetlensége miatt nem tartható fenn. A jármű folyamatosan neki fog ütközni a csőfalnak, vagy is soha nem éri el a hangsebességet, vagy ha ilyen sebességre gyorsul, annak katasztrófálisak lesznek a következményei egy ilyen beleütközésnél.
- Az utasokat valszeg el kell kábítani, mert gyakorlatilag egy jet hajtómű kompresszora mögé lesznek beültetve, ami vibrációban, hanghatásban túllépi az elviselhetőség határát.
- A kompresszort hűteni kell valszeg, erre írtak valami kis nyulfarkni megoldást, hogy majd jól vízzel hűtik, de ugye a gőzt meg nem bocsájthatják ki, mert megszűnne a vákum, ergo a forró kompresszorról egy forró nagynyomású tartályba kerül a hő, a vízgőz. Itt azonban csak a víz párolgásához szükséges hőelvonással lehet számolni, a gőz további hőemelkedése nem hűti a rendszert. Vákuumban ugye a jármű körül áramló levegő biztosította konvekciós hűtés sincs, csak radiációs, szóval szép lassan megfőnek az emberkék valszeg.
Persze ha nem akarnának ilyen nagyszerű dolgokat megvalósítani, hanem megelégednének egy vákuumcsőben futó maglev vasúttal, az sokal kivitelezhetőbbnek tűnik. Persze abban nagyjából zéró újdonság van, szal marketing értéke sem sok. -
lapaleves #3 jah, hát bárcsak Elon tudná ezt a sok okosságot, amit te. biztos sírna.
épp a teljes légiközlekedés leváltásáról beszélünk, ami bődületesen pazarló. Európán belül 1500 km körüli távokon egy 180 fős gép nagyságrendileg 3-3,5l / 100km / utast csinál. azaz még kocsival is hatékonyabb 2-3 személytől.
ehhez képest ez, vagy épp a hispeed vonatok még infrával meg üzemeltetéssel együtt is aprópénz. ott nyilván extraprofitot szednek az emberekről az elmaradó kényelmetlenség miatt (reptéri tapizás, várakozás, no net...), azért kerül most ennyibe. -
SupraMKIII #2 +1
Egyébként ebben a meghajtásban semmi forradalmi nincs, sőt, még új sem - tehát nem igazán tudok lelkesedni a fenti kísérlet sikeréért.
Én igazán szeretem az új technológiákat - de ez az egész nekem kirakat, reklám dolognak tűnik, Minden tényleges belső tartalom nélkül...
Az, hogy vákuumban gyorsan lehet menni, már pár száz éve bizonyított. A lineáris motor elve is már vagy 100 éve tudott, tehát ebben az égvilágon semmi új nincs.
Ami szerintem probléma, az az, hogy miként lesz ez az egész eszköz energia hatékony, vagy egyáltalán megfizethető? Erről viszont (én legalábbis) még egy árva sort sem olvastam, pedig egy üzleti vállalkozásnál ennek szempontnak kellene lennie, nem?
Utoljára szerkesztette: SupraMKIII, 2016.05.19. 09:14:16 -
gaszton421 #1 Nincs olyan hogy propulziós meghajtás, a propulzió az meghajtás magyarul. itt mágneses lineáris motorr a meghajtó berendezés.