81
Mindent a diszkalkuliáról
-
#81 Bocs, lemaradt: http://www.kisvakond.hu/ -
#80 Kis Vakond Matematika Tanodája
Nyíregyháza Korányi Frigyes út 127. Pf: 291. -
#79 Múltkor olvasgattam az anatómiájáról és működéséről, hogy agydaganatok, vagy stroke elhelyezkedésére hogyan következtetnek különböző jelek alapján (gépek nélkül) és eszméletlen, hogy milyen részletességgel ismert ez a terület. Meg is találtam a jegyzetet.
IV. A LEGFONTOSABB AGYI FUNKCIÓK KÉRGI LOKALIZÁCIÓJA Tünettan -menüpont alatt található, szerintem nagyon érdekes olvasmány.
De elég csak elolvasni az idézett szöveget, már abból is kilogikázható, hogy lennie kell olyan agyi területnek, ami ezért a funkcióért felelős, mert világosan leírták, hogy más képessége nem sérült.
A "nem éri megfelelő inger" érv meg ott vet fel kérdéseket, hogy akkor genetikailag miért örökíthető(?). -
#78 passz, hogy mitől van, mindenestre bizonyított, hogy van ilyen -
#77 Az emberi agy eléggé jól alkalmazkodik, úgyhogy nem tartom valószínűnek, hogy van egy elkülönített rész, ami csak és kizárólag a numerikus gondolkodásért felelős, mint pl. a látó, halló, vagy mozgató központ, és pont az nem fejlődik ki. Ráadásul ilyen sok esetben, ha azt az 5%-ot valósnak tekinthetjük. Szerintem az ilyet nem éri kiskorában megfelelő inger, és ezért nem alakul ki benne rendesen a számok fogalma. -
lolka01 #76 Gyógypedagógus nem olvassa ezt a témát véletlenül? -
#75 Igen, és mennyire kell magyarázni, hogy ez létrejöhet az idegrendszer másfajta fejlődése miatt? -
#74 SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!kezdek meggyőződni róla, hogy Sadist tényleg ilyen szemét... kevés értelmes hsz-t láttam tőle a fórumban eddig -
#73 Ez ha jól tudom, akkor jön létre ha egy része az agynak nem műxik.:( -
#72 tud számolni és mégis diszkalkuliás -.- (ezen nem fogok vitatkozni) Az "aberált" szót pedig senkitől sem idéztem és képben vagyok a jelentésével, pusztán az ilyen és hasonló jelzők továbbiakbani elkerülése érdekében írtam. -
#71 Ezek mind baleset vagy sérülés miatti képességvesztések. -
#70 Kb. olyan, mintha azt magyaráznád, hogy a barátnőd fél szemére vak, mégis tökéletes a térlátása... -
#69 Menj már innen, de komolyan. -
#68 Te olyan hülye vagy, hogy az már fáj b+.
Rák sincs, azt is csak magába beszéli az ember mi?
Öcsém, ennyire ne tudjál már mindent pászmeg... -
#67 idegen szóval csak nem tudom:D -
#66 Ez a dadogás betegség. Vagy mindenképp idegen szóval szeretnéd kifejezni? -
#65 én sokáig kevertem:
kés - bicska
sütemény - torta
hajó - csónak
tudtam hogy melyik melyik, mégis használtam mind a kettőre ezeket a szópárokat, mert nekem egyforma volt (olyan volt mintha a fekete szinü tortát máshogy kéne hívni mint a barna, szóval nekem logikátlan volt ez a fajta megkülömböztetés....aztán elhagytam ezt...) -
#64 :)) -
#63 Amúgy meg mennyire jó gyógypedagógus lennél, nálad az autisták is Kantot tanulnának, mert hogy gondolkodni csak tudnak..
-
#62 De azért kíváncsi vagyok, hogy a #47-re mi a véleményed. Mennyi idő lenne, mire ő megtanul ilyen feladatokat megoldani? Ja, hogy az agyának az a része kiesik, amivel ezeket meg tudná oldani.. nem gáz. Lusta. Buta. Nem discalculiás, mert tud számolni. -
#61 Ha nem tudna számolni, akkor acalculiás lenne.
Annak a fél évfolyamnak valószínűleg a képességei megvannak hozzá, hogy megtanulják ezeket.
Megint próbálod a lustasággal összemosni... -
#60 Ha tud számolni, akkor talán nem diszkalkuliás -.-
Az aberrált jelentésének pedig nézz utána, esetleg egy Ctrl + F kíséretében pötyögd be a keresőbe, és nézd meg hol írtam.
Az egyetemen a fél évfolyamot fel lehet menteni diszkalkulia indokkal kalkulus II alól, mert nem tudnak diffegyenletet megoldani, meg Fourier sorfejteni? -
#59 Nekem nagypapám szokott "értelmes" dolgokat mondani, csak úgy spontán:). Majd holnap idézek tőle:). igaz még csak 67 éves:). -
#58 Gondolom nem mutatós karórád van. Vagy nincs is. :) A jobb-bal tévesztés sem veled fordul elő egyedül, aki tanuló vezető mögé beültem eddig, mind vétett ilyen hibát miközben ott voltam.
A nagymamám csinál mostanában fura dolgokat, ecetet rak teába citrom helyett, mondván, hogy az is savanyú, vagy lekvárt a főtt kukoricára. :)
Kreatív...
Ha megéred a nyolcvanat, akkor jönnek ezek is az órás probléma mellé. -
#57 áhh...dehogy, semmi ilyesmiről szó sincs. Egyszerűen másképp látják, más irányból közelítik meg. Pl.: mesélte, hogy anno még általánosban teljesen más matematikai képlettel oldott meg egy feladatot, ami számára könnyebb volt, de a tanár nem fogadta el, pedig a végeredmény ugyanaz volt. -
#56 Élni muszáj. Idő közben azért meg lehet találni azokat a módszereket, amik segítenek kiküszöbölni ezeket a problémákat. Mondjuk rendezett és fix életvitel kialakítása nem árt, egy társ is sokat tud segíteni. Én el tudom képzelni, hogy ha ilyen problémám lenne, akkor barátnőm minden reggel feltenne a megfelelő buszra. -
#55
na most akkor mi van:
a lentebb linkelt wikipediás írásban ugye leírják a tüneteket. nos nekem ezekből kettő szokott jelentkezni: nem mindig tudom leolvasni az időt mutatós óráról, csak kis gondolkodás után; valamint pici gondolkodás kell néha a bal meg a jobb megkülönböztetésénél. De mondjuk ezek egyáltalán nem vészesek vagy jelentősek:) A többi tünet viszont nem jellemző rám, tudok számolni fejben meg minden meg a matekkal sem volt soha komolyabb gondom:) -
#54 Gondolom tanult olyan speckó módszert, amivel nem a megszokott módon tud számolni. -
#53 Ezért ez nem ilyen egyszerű. A kedves barátnőm (22) is diszkalkuliás és képzeld nem aberált és nem is abnormális, sőt! Viszont a számokkal neki is gondjai adódnak, perzse ez nem azt jelenti, hogy nem tud számolni. Kíváncsiságból tesztelgettem őt és meglepődtem párszor ugyanis hasraütésszerűen kezemben számológéppel kitaláltam neki két összeget(4-5 számjegyűt), hogy adja össze fejben és előfordult, hogy hamarabb kiszámolta, mint én a számológéppel....szal nekem ne mondja azt senki sem, hogy aki diszkalkuliás az "hülye".
Mellesleg a Corvinusra jár.....
Üdv!
-
#52 vannak ilyen esetek is, de én nem erre értettem. hanem arra, hogy rossz buszra száll, elnézi az időt, késik munkahelyről, mit tesznek vele? mennyi az esély annak hogy a főnöke minden helyzetben megbocsájt neki? -
#51 loál :D -
#50 Ha elég ügyes, és nincs híján a szociális képességeknek, akkor vannak olyan barátai, akik helyette mennek, vagy elkísérik a bankba. :)
Nem kell mindent egyedül csinálni. -
#49 ez a cikk meggyőzött, elnézést az előbbi hsz-ért. -
#48 mi, mi...
misem nagyon matekozunk...ha bemész a bankba hitelt kérni a kamatos kamatot nem te számolod ki hanem ők...
és miért? nem azért mert nem tanítják az iskolában hanem mert lusták vagyunk.
és ez csak egy példa a sok közül.
amúgy is, még lehet jó a logikája és lehet normális élete, dolgozhat attól függetlenül hogy képtelen számokkal figurázni. -
#47 "Az adatok tehát azt mutatják, hogy a szimbolikus numerikus képességekhez képest létezik egy nem verbális, szemantikus reprezentáció, amely a számok feldolgozását segíti. Azonban nem csak egy segédeszközr1l van szó, amely filogenetikai maradvány, és amely id1nként segíti az aritmetikai feladatok megoldását, hanem mintha a számok megértésének, a számfogalom lehorgonyzásának eszköze is lenne. Jól mutatják ezt azok az agysérülések, amelyek következtében számolási zavarok jelennek meg. Az egyik híres szerzett diszkalkuliás beteg egy szállodatulajdonos, aki egy stroke következtében elvesztette a számolási képességét. A sérülés következtében a beteg a kett1t sem „látta” számolási eljárás nélkül, csak 4-ig tudta kiválasztani két szám közül a nagyobbat, nem tudta a számokkal kapcsolatos szemantikus ismereteket (pl. hány kereke van egy autónak – a megoldáshoz el kellett képzelnie egy autót,
és végigmondani az egy-kett1-három-négy mondókát), nem tudta megmondani az id1t, vagy nem tudott a jó buszra felszállni. Y volt az egyik legsúlyosabb ismert eset. Mindeközben nem sérült a nyelvi képesség, a rövid távú memória, az epizodikus vagy szemantikus emlékezet
(hasonló esetek összefoglalásához jó forrás Butterworth, 1999). A feltételezett mentális számegyenes szerepét tovább finomítják azok a kett1s disszociációk, ahol vagy csak a közelít, számolás, a nagyságrendek becslése vagy csak a pontos, verbális ismeretek
sérülnek: el1bbi az analóg mennyiség rendszer, utóbbi a verbális rendszer kiesésével magyarázhatók (Dehaene, 2003; ennek kísérleti és nem sérüléses reprodukcióját lásd Dehaene és mtsai, 1999). A feltételezett mentális számegyenes sérülésekor rendre alsó parietális sérülést találtak, amit a képalkotó eljárások pontosítottak."
Numerikus képességek
-Szerintem bármi lehet, ahol nem kell sokat számolni. -
#46 Ez nem igaz. A diszkalkulia ugyanúgy nem szorgalom és nevelés függvénye, mint a diszlexia. Az, hogy valaki mennyire tudja kompenzálni a kieső képességeket az már sokkal inkább.
Ismerősök között: Két kislány diszlexiás. Anyjuk diszlexiás. Diplomája van egyetemre jár, anyanyelvén kívül 3 nyelvet beszél, most tanulja a negyediket (spanyolt).
Egy másik hölgy ismerősöm is diszlexiás, hallás után rettenetesen gyorsan tanul, a műveltsége alapján nagyon elcsodálkoztam, mikor ezt megtudtam.
Ez a két példa nekem már elég volt annak a cáfolatára, amit írsz.
Ami szerintem legjobban rontja a helyzetüket, ha butának, vagy lustának tartják őket, mert így még ha törekvők is, ez akkor is frusztrálni fogja őket.
És végül: A bruteforce módszer hívei osztogassák a tanácsaikat a féllábú embernek 100 méter gyorson. -
#45 nincs se szarkazmus se irónia a hsz-emben, teljesen ártatlanul kérdezem. -
#44 és mit lehet vele kezdeni? mi lesz az ilyen emberből? -
#43 Egy jó cikk -
#42 de fogd már fel hogy a gyerek képtelen rá, nem azért mert kényelmes vagy mert duzzog. hiába figyelne oda, ő nem úgy látja a számokat mint mi (mintha vmi értelmetlen összevissza karcolásokat kellene olvasnod kb. olyan lehet).
ez olyan mintha egy színvak embernek magyaráznád a színeket.
vagy süketnek magyaráznál...