15
  • halgatyó
    #15
    Nem szeretném azt a látszatot kelteni, mintha a Hubble nem lenne igen nagy alkotás. Végül is megjavították, most is működik.
  • halgatyó
    #14
    Fókusztávolság szempontjából a Föld felszíne gyk. ugyanaz, mint a végtelen.
    Nem az volt a baj a Hubble tükörrel, hanem az, hogy a tükör szélének más volt a fókusztávolsága mint a közepének. Ennek nincs köze ahhoz sem, hogy mechanikailag milyen váz tartotta a tükröt (katonai vagy se)

    Egy csillagászati távcsőnek rendkívüli pontossággal kell az égnek ugyanarra a pontjára néznie, hosszú időn keresztül. Mivel a Hubble-t nem zavarta a légkör, ezért felbontóképessége tudtommal 1-2 nagyságrenddel jobb votl a Palomar hegyi "etalonnál". A célratartási pontosságnak pedig a (szög)felbontóképességnél jobbnak kell lennie.

    Nem tudom biztosan, de úgy sejtem hogy egy katonai távcső esetében (amely nem túl hosszú ideig nézhet egy pontot, ráadásul a légkörön keresztül) ez nem követelmény. Vagyis ha tényleg felhasználtak eredetileg katonai célú alkatrészeket a Hubble-hoz, a mozgatás vezérlésnek biztos hogy valami csillagászati célra kifejlesztett cuccnak kellett lennie.
  • BiroAndras
    #13
    "gigabájt-fosászat"

    Megvan annak az oka:
    - A szoftverek komplexitása folyamatosan növekszik, a határidők meg rövidülnek. Optimalizációra nem jut idő.
    - A hardver és szoftver környezet is egyre komplexebb, így a kompatibilitás is egyre nagyobb teher.
    - A HW gyors fejlődésével sokkal kisebb a kényszer.
    - Sokkal több programozóra van szükség, így az átlag minőség szükségszerűen romlik.
    - Az átlag vásárló egyre kevésbbé ért az informatikához, így a rossz minőségű, de olcsóbb termék könnyebben lehet sikeres.
  • waterman
    #12
    a "gigabájt-fosászat" két dolog miatt van:
    - mindennel kompatibilisnak kell maradnia egy adott programnak. most ez rosz példa, de ha akarsz írni egy javascriptes html oldalt, akkor külön optimalizálod activeXre internet explorerre, dobsz bele DOM-fa kezelést firefox miatt és akkor még netscape, meg opera lehet nem is megy.
    - gányolás van. a mostani programozók nem olyanok mint 20 éve. ha akkor sikerült a számítás igényt egy nagyságrenddel lejjebb vinni optimalizációval, akkor addig nem adták ki a kezük közül a programot míg az nem a legjobb volt. ma meg "elbírja azt a számítógép" filozófia van. de ha csinálnak teljesen alapjaitól egy teleszkópot, kap egy speciális hardvert és arra kap speciális programokat, akkor azt biztosan jól megcsinálják. pl: ha jól emlékszem a PS2-es konzolban 4mega állt a grafika rendelkezésére és helyenként szebb képe volt, mint némelyik directX 8as játéknak. ott is az optimalizáció játszott be. de említhetnénk a utorrent programot is a maga 170kb-jával. az is optimalizált valami. vagy ott van a kkrieger 100 kb-os directX 9es játékocska, amit ha elindítasz csak ámulsz, hogy hogy fér az 100kb-ba. optimalizáció és directX 9 függés. mivel directX8as hardverrel meg sem mozdul, így nem kellett mindennel kompatibilisnek lennie.

    http://kk.kema.at/files/kkrieger-beta.zip
  • kvp
    #11
    A Hubble egy atalkitott amerikai katonai kemmuhold vazat kapta. Eredetileg a rendszer fokusztavolsaga a fold felszinenek vizsgalatahoz volt kialakitva. Az atalakitas soran csuszott be a lencse hiba. A rendszerek egy resze katonai fejlesztes volt, nem a nasa keszitette oket. Csak a tudomanyos rendszerek egyediek, a tobbibol, mint a tavcsobol magabol is meg volt fent vagy 8, persze a Fold fele iranyitva. Ha minden jol megy az uj tavcso tisztan nasa-s fejlesztes lesz. Az egyseges platformot pedig mar a marsjaroknal is alkalmaztak.
  • cain
    #10
    a sok szoftver mellett figyeljenek a hardware-re is. ne spórolják le a lencsetesztet, mint a hubblenél.
    remélem, ebből a hibából is tanultak.
  • ProClub
    #9
    Annyit azért hozzátennék, hogy az UML nem egy varázseszköz, attól, hogy azt használnak, nem lesz se jobb se rosszabb a dolog.

    Félreértés ne essék, dicséretes, hogy korszerű eszközöket alkalmaznak és dokumentálnak, de ez önmagában még nem jelent semmit.
  • halgatyó
    #8
    Hát... a puding próbája a szapora csámcsogás
    Várjuk ki a végét, hogy fog működni.
    Én nem vagyok ennyire optimista, látván a szoftverek terén tapasztalható irgalmatlan gigabájt-fosászatot... bár a programmozók valami miatt nagyon szeretik feleslegesen elbonyolítani a programjaikat
    Talán karakterre fizetik őket

    A Hubble fő problémájának nem sok köze volt a szoftverhez. Annál több a tükör hibás csiszolásához.
  • Tyberius
    #7
    Szerintem meg inkább a projektmenedzsment erejét kezdik kapizsgálni... :) Ennek így semmi köze nincs az open source-hoz, itt összesen arról van szó, hogy a NASA eljutott oda, ahova a nagy szoftverházak, belátták az integráció szükségességét.
  • ivjoe
    #6
    Kezdik kapizsgálni az open source erejét. :)
  • mrzed001
    #5
    vagy inkább életszagú, hogy projectszinten ment az egész (egy/nagyrészt külsősökkel), azaz összeállt 1-1 fejlesztőcsapat, leprogramoztatták velük, szélnek eresztették őket ...
  • Thrawn
    #4
    Így van. A Hubble eredeti tervek szerint 1986-ban került volna pályára, elkészült, csak a Challenger katasztrófája miatt évekig raktározták. Tehát több mint 20 éves, nem beszélve a tervezési, fejlesztési időről. Nem csoda, ha már nincs együtt az eredeti csapat.
  • BiroAndras
    #3
    "A fejlesztőket meg eleve megfizetni kell (meg duplikálni), és nem hagyni elmenni a soksok tudással."

    Ez nem ilyen egyszerű. Ebben a szakmában elég nagy a mozgás.
  • mrzed001
    #2
    Hát, ezt eleve így kellett volna. A fejlesztőket meg eleve megfizetni kell (meg duplikálni), és nem hagyni elmenni a soksok tudással.
    Ez, meg hogy áttértek ISO mértékegységekre ... afene, lehet hogy egy értelmes ember került vezető pozícióba a NASA-nál ?
  • Molnibalage
    #1
    Amen!