127
-
#127 Már le lett adva. ;) -
selyem #126 Cifu mikorra várható a következő cikk? (ezt nem sürgetés céljábol irtam mert inkább legyen jo a cikk mindhogy félkészen rakd fel. szoval ráérsz)
Az eddigi munkádért meg gratulálok. -
#125 Amugy eppen az elobb aktivalodott az uj.
Remelem ez nem fog allandoan szakadozni mint a masik. -
#124 ISP = Internet Service Provider (Internet Szolgaltato) -
Tiberius B #123 Ha jól tom az internetszolgáltató, de nem biztos. -
nagro #122 Rigidus
Mi az az ISP? -
#121 Nem is ertem miert:) En nem szivesen dobtam volna el ilyet, sott az sem szerettem volna, ha vki mellettem ezzel akarja kifustolni az ellent:)) -
#120 Megneztem a videokat is, sajnos eleg vacak a netem es csak most tudtam letolteni oket. (par nap mulva lecserelem az ISP-t)
Hat ami a felveteleken hallatszik durranas, az egy az egyben az amit itt is lehet neha hallani. A ketelyeim affelol vannak, hogy talan picit magasabban lehettek. Talan ez lehet az oka, hogy nem is lathattam, mivel az egbolt allandoan borus, a felhoretegek is suruk es alacsonyan szallnak.
Az AWACS-rol is van meg itt nehany kepem, akit erdekel.
-
#119 Hangrobbanás ne mtöri be az ablakokat?
Nos Kairó felett az izraeli F-4 Phantom-ok azzal "szórakoztak", hogy hangsebesséf felett húztak át 30-40m-en. A gyengébben épített viskók összedőltek. Irániak is eljátszották ez Bagdad felett 80-88 között.
Az irániak repülésérők fevétel is volt, apám látta is. 8-10km-ről jöttek, de pár km-nél az operatőrök úgy gondolták, hogy le kéne menni a háztetőről.. -
Alfa Of NS #118 Anno egy TV musorban, ahol szerepelt az atomagyu is, mintha azt emlitette volna egy amcsi katonatiszt, hogy egy pillanatig az atomkezigranat otlete is elokerult, de aztan gyorsan levettek a napirendrol -
#117 Egész Europában nem nagyon találni ilyen helyet, a Francia pilóták pl. Marokkó és Tunézia felett gyakorlatoznak. -
maverick2000 #116 Nem kétlem, hogy így történt. Egyébként sokan panaszkodtak a pilótákra, hogy alacsonyan és gyorsan repültek. De hol találsz az országban olyan helyet ahol nyugodtan, repülhetnének alacsonyan hangsebesség felett -
maverick2000 #115 Én nem úgy számoltam, hogy az ország egyik végéből a másikba, hanem repülőterek elhelyezkedése szerint, pl.:(Kecskemét). Ha felszáll egy Míg-29-es Kecskemétről és elindul Szerbia vagy Románia felé mach 2-vel, akkor 3-4 perc múlva már vissza kell fordulnia.
Ezt nem azért írtam, hogy kötekedjek, hanem, hogy az előbbi hozzászólásomat pontosítsam.
Egyébként teljes mértékig igazad van.
-
#114 Ez kimaradt: Kozvetlen a fejunk felett... -
#113 A kecskemeti repter kifutoja pont iranyban keresztezi a telepulesunket(20-30km legvonalban). Tehat amikor felszalltak, +raadtak 1 kis gazt, pont a fejunk felett durrogtak, meg ha nem is akartak repulni orakat. A fejunk felett meg nem volt hangrobbanasos dolog, de mellettunk 1-2 idiota megcsinalta a telepuleshez kozel, es olyan volt(lehetett)mint egy bombarobbanas :-/ -
#112 És egyébként az ország légterébe nem lehet sokáig hangsebességel repülni, mert olyan kicsi, hogy 2-3 perc alatt már a szomszédos országban találja magát a pilóta.
Sokáig tényleg nem lehet, de azért nem olyan vészes a dolog. Mondjuk repüljön a vadászgép 600m/s-al. Az 36 km/perc. Plusz vegyük hozzá, hogy utánégetővel legfeljebb olyan 10-15 percig repülhet a gép normális esetben, aztán szépen lassan kifogy az üzemanyagból. -
maverick2000 #111 Akkor azok a gépek nem repültek hangsebességgel, mert egyébként tényleg betörtek volna az ablakok, egyszerűen csak gyorsan repültek. Az én fejem felet is nemegyszer repültek el alacsonyan Mig-21-esek, gyorsak és hangosak voltak de nem repültek hangsebességgel.
És egyébként az ország légterébe nem lehet sokáig hangsebességel repülni, mert olyan kicsi, hogy 2-3 perc alatt már a szomszédos országban találja magát a pilóta.
-
#110 Ohh:) Meg a regi idokben, kb 20 eve, ahol laktam kecskemet mellett -egy kis telepules-, a MIG-21-esek rendszeresen atleptek a hangsebesseget (a fejunk felett persze), es soxor nagyon alacsonyan repultek. Attol eltekintve, hogy olyan hangja volt mint egy villamcsapasnak, es megremegett a haz is, azert nem tortek be az ablakok, plane nem ha csak atrepultek hangrobbanas nelkul.
A morajlas vszinu az volt, hogy a hajtomunek nagy gazt adott. Mint pl a sima repuloknel is, erosebb en lehetett hallani a hajtomuvet ha gyorsitott a repcsi. -
#109 Igen, eppen most tanulmanyozom a linkeket amit cifu adott. Koszononet neki :) -
juzosch #108 A mély robaj azért még nem hangrobbanás. Az ugyanis tényleg olyan, mint a hangrobbanás.
Csak, hogy elképzeld az erejér: azért nem repülhetnek mach1 felett lakott területen, mert különben kitörne az összes ablak. -
#107 "szerintem ha 100-200m-el feletted hangrobbanást produkált voln az a gép, nemigen irogatnál be ide.."
Hiszek neked, nem vitazom. :) Lehet, hogy alatta volt, vagy magasabban repult, csak a hangjabol tunhetett ugy, hogy alacsonyan halad. -
#106 "Amúgy ha hangsebességnél gyorsabban repül, akkor ugye a gép hangját csak akkor halhatod meg, amikor már átrepült a fejed felett, tehát amikor még csak közelít feléd, nem hallod a hajtóművek zaját!"
Meg soha nem lattam a gepet igy azt sem tudom, hogy hogy nez ki, vagy mekkora, csak a hangjat szoktam hallani. Igy azt sem tudhatom, hogy a hang elott vagy utan repult el. :) (eleg logikus, hogy a hang elott :) )
"Egyébként kétlem, hogy hangsebességnél gyorsabban menne a repülőgép, mert Anglia felett is tilos kis magasságban hangsebességnél gyorsabban repülni, pláne lakott terület felett."
Nem lattam meg a sebessegmerojet sem, de gyanitom, hogy felette szokott repulni. juzosch leirasa (hangrobbanas) eleg meggyozoen tukrozi az elmenyt ahogy felbukkan a semmibol. Egy intenziv, hirtelen mely robajt hallani, majd par masodpercen at egy halkabb visszhangzo utodorejeket minden iranybol, aztan semmi. Volt hang, nincs hang.
Legutobb kb. egy honapja volt ilyen.
Aztan bb. masfel evvel ezelott volt egy ettol eltero alacsonyan repulos eset is. Bevasarolni voltunk az egyik rokonommal, mar esteledett. A parkoloban pakoltunk be a kocsi csomagtartojaba, es hallottam, hogy valami rohadtul suvit a magasbol kb. nyugati irany felol. Felneztem, karacsonyfakent kivilagitva jon es hatarozottan sullyed, egyenesen a parkolo fele jon. Egy vadaszgep (talan 300knots sebessegel) jelent meg, befejezte a sullyedest majd tovabbrepult a varos felett egy eleg hatarozott hang kisereteben. Kb. 100m magasan lehetett amikor befejezte a sullyedest. Rokonnal percekig meg sem mertunk szolalni, remegtunk mint a nyarfalevel. Masok is voltak a parkoloba, volt egy csaj aki csak leult a szegelyre a parkoloba es csak sirt ugy megijedt. Azt hittuk be fog csapodni a parkoloba.
En is elkepzelhetetlennek tartom, hogy ezt szabadna csinalni. Van egy masik dolog is, talan osszefugghet, nemregen volt egy hir a helyi ujsagban, hogy itt Kozep-Angliaban a polgari legiforgalom annyira suru, hogy sokszor csak a vakszerencsen mulik, hogy nem utkoznek a civil gepek. A nemzetkozi legiforgalom jelentos resze is itt megy el. Lehetseges, hogy ezek az RAF pilotak a boruket mentik ilyenkor?
Termeszetesen a mediak hallgatnak ezekrol az esetekrol. -
#105 szerintem ha 100-200m-el feletted hangrobbanást produkált voln az a gép, nemigen irogatnál be ide..
egyszerüen egy müködö hajtómüvet hallottál,...
aki állt már egy müködö hajtómüvü harci gép közelében az tudja, mi az a "zaj"! :) -
juzosch #104 Ok, ráérünk. Inkább jó munka legyen, mint gyors:) -
#103 Kis türelmet kérek, most is épp azon dolgozom, remélem hogy két, legfeljebb három nap. :) -
#102 Ákos hangrobbanás oktató oldala. Nézd át, nagyon jó kis oldal, közérthetően elmagyaráz minden fontosabbat a témáról.
Egyébként kétlem, hogy hangsebességnél gyorsabban menne a repülőgép, mert Anglia felett is tilos kis magasságban hangsebességnél gyorsabban repülni, pláne lakott terület felett. Amúgy ha hangsebességnél gyorsabban repül, akkor ugye a gép hangját csak akkor halhatod meg, amikor már átrepült a fejed felett, tehát amikor még csak közelít feléd, nem hallod a hajtóművek zaját!
Ha tippelnem kellene a leírás alapján én egy BAe Hawk kiképzőgépre gyanakodnék, de Anglia felett még láthatsz Harriert, Tornado vagy Eurofighter harci gépeket. (klikk a nevekre, és akkor Google-ba bejönnek az adott gépekről képek) -
juzosch #101 Cifu: Lecsúszik a cikked a főoldalról, mikor jön az új?:D -
juzosch #100 Jaja, előtte meg semmit nem hallasz, mert a hangrobbanás ér oda először. -
#99 "így olyan a hangja, mint egy robbanásnak"
Ez lesz az. Hirtelen van marhanagy hangja. Valami ilyesmit lehet hallani+erezni. Olyan mint amikor beulok valakinek a dizsitaligajaba es felnyomja a melynyomot. Meg a belsosegeim egyenkent is tancraperdulnek. :D -
juzosch #98 Amikor valami átlépi a hangsebességet, akkor az általa kiadott hang hullámai összetorlódnak, és egyszerre érik el a füledet. És így olyan a hangja, mint egy robbanásnak.
Így nagy vonalakban kb ennyi, de nem vagyok egy tanár alkat, szóval valaki leírhatja korrektebbül megfogalmazva is. -
#97 mi az a "hangrobbanas"? -
#96 UK, North Lincolnshire, Scunthorpe -
juzosch #95 ha hangsebesség felett megy, akkor van hangrobbanás is.
Egyébként hol laksz? -
#94 Koszi az infokat mindkettotoknek. Lehet itt tanulni.
Amugy, nem tulzok ha azt mondom, hogy ezek az AWACS-ek a polgari gepeknel is nagysagrendekkel halkabbak. A polgari gepeknel lehet hallani ahogy a kiaramlo gazok "fujnak", ezeknel nem, inkabb halkan "zummognek". Polgari gepek is eleg gyakoriak errefele, kb 15 km-re van egy kis repuloter, pl cessnak, 737-300 jetek jarnak errefele ezek joval hangosabbak.
Neha jarnak erre CH-47 is. Multkor az egyik vitt egy jeepet.
Aztan, viszonylag ritkan, kb 2-3 havonta fel szokott bukkanni egy masik gep is, ez egy vadaszgep, vagy valami olyasmi. Bar a fene tudja a vadaszgepek egymast szoktak kergetni eleg nagy magassagban ez pedig alacsonyan (talan 150-300m) a felszin felett nyilegyenesen halad el maganyosan. Gyanitom, hogy joval a hangsebesseg felett kozlekedhet, mindossze 3-5 masodpercig lehet hallani a hangjat ahogy elhuz a varos felett, rendesen suvit, dorog, aztan teljes csend honol. Tudom, hogy ez igy eleg keves rola, de errol van valakinek infoja esetleg? Ez milyen tipusu gep lehet?
Koszi. :) -
#93 Sok sok minden veszett el igy, mert akkoriban nem foglalkoztak vele, vagy nem hitték el... -
juzosch #92 Kár, hogy évtizedekre megfeletkeztek róla, és csak most veszik elő újra. Azóta már rég piacképes lenne:) -
#91 A francia Leduc 0.10 1949-ben a saját erejéből repült már, ez egy tisztán torlósugárhajtóműves gép, egy légcsavaros utasszállító gép vitte fel, és indította el. Az érdekessége amúgy az, hogy az 1930-as években kezdett rajta dolgozni René Leduc, de a világháború miatt a kisérletei félbeszakadtak.
Leduc 0.10
-
#90 igen ez egy jó cikk, én is javaslom :) -
juzosch #89 Akit érdekelnek az űrbéli hajtóműrendszerek, olvassa el ezt a cikket:
http://www.ujgalaxis.hu/archivum/02szam/ujgx0219.htm
A V2-től kezdve az összes létező/jövőbeli/csak elméletben létező meghajtási elvet sorraveszi egészen a szubtér/hipertér-elvekig. Elég elborul ötletek is találhatók itt, érdemes elolvasni:) -
juzosch #88 Hát torlósugárral manapság senki sem akar földközelben repkedni, mert tényleg semmi értelme. Az űrbe való kijutáshoz viszont nagy segítséget jelentenek.