62
Olajipar
  • ximix #62
    fél OFF
    Az "olajszőkítést" még anno a hírekben hallottam, de akkoriban nem nagyon érdekelt.
    Nemrég egy cimbi nézete ezt a videót és elcsodálkoztam, emberünk milyen nyíltan beszél az akkori dolgokról.
    Gondoltam belinkelem mit "történelmi dokut" az olajiparral kapcsolatban.
  • kamionosjoe
    #61
    A legnagyobb olajcég vezetője szerint képzelgés, hogy vége az olaj korának!

    https://telex.hu/gazdasag/2024/03/19/szaud-arabia-aramco-olaj-foldgaz-zoldenergia
  • kamionosjoe
    #60
    Jó régi ez a videó, pont most találtál rá?
  • ximix #59
    Fél Off
    Egy kis történelem
    Egész Alaszkát be lehetett volna fűteni (Olajszőkítés I.)
    https://index.hu/video/2007/09/24/egesz_alaszkat_be_lehetett_volna_futeni/
  • kamionosjoe
    #58
    2024-ben tovább emelkedhetnek az olajárak

    https://nrgreport.com/cikk/2024/02/09/a-gazolaj-ara-meredeken-emelkedhet-2024-ben/
  • kamionosjoe
    #57
    Korrekt kis cikk a 73-as olajválságról:

    https://hvg.hu/gazdasag/20231016_olajvalsag_1973
  • kamionosjoe
    #56
    De miért?
  • kamionosjoe
    #54
  • kamionosjoe
    #53
    Régen írtam már ide. Jöjjön akkor egy elemzés. :)

    https://nrgreport.com/cikk/2023/08/01/az-olajkeszletek-csokkenese-magasabb-arakhoz-vezet/
  • kamionosjoe
    #52
    Úgy látszik bejött a jóslatom, már 500 forint felett a benzin és a dízel is.
  • kamionosjoe
    #51
    A covid járvány még tart, de az elemzők már bizakodnak, 3 éves csúcs közelében az olajár. Csak halkan jegyzem meg, ha a forint gyengülésnek indul elég durva árak alakulhatnak ki a magyar kutakon is.

    https://nrgreport.com/cikk/2021/06/25/harom-eves-csucs-fele-tart-az-olajar

    Utoljára szerkesztette: kamionosjoe, 2021.06.25. 11:44:14
  • kamionosjoe
    #50

    https://24.hu/kulfold/2021/03/28/megmozdult-hajobaleset-szuezi-csatorna-muszaki-mentes/
  • kamionosjoe
    #49
    Az olajárak nagyot estek. Eközben a gáz ára elképesztő 9 éves csúcspontra emelkedett ma.

    https://oilprice.com/Energy/Gas-Prices/Natural-Gas-Prices-Soar-To-9-Year-Highs-As-Cold-Forecast-Bites.html

    (hátha valaki figyeli még ezt a topikot rajtam kívül :))
  • kamionosjoe
    #48
    WTI 75,61
    BRENT 85,14

    emelkedik szépen
  • kamionosjoe
    #47
    https://nrgreport.com/cikk/2017/12/22/a-bizonyitas-eve-jon-a-palaolaj-szamara
  • kamionosjoe
    #46
    Egy rossz hír az autósoknak, ma elég szépen elszállt az olaj ára. WTI +3%, Brent +3,4% emelkedett eddig.
  • kamionosjoe
    #45
    Szerintem meg hajó formája van, az úszó platformok nekem az olajfúró tornyokat jelentik, de lehet, hogy erről el lehetne még vitatkozni.

    Találtam egy érdekes hírt. Tavaly csúcsra járatták az olajtermelést, 2016-ban átlag 97,2 millió hordó/nap olajat hoztak a felszínre. Várhatóan ezt a számot idén megdöntik, de mivel a kereslet is növekszik elég nagy ütemben van isvevő a sok olajra. Továbbá az olaj legfőbb szállítási útvonalai láthatóak ábrákkal, leírásokkal:

    https://www.eia.gov/beta/international/regions-topics.cfm?RegionTopicID=WOTC
  • fonak
    #44
    Ez inkább úszó platform, mint hajó.
  • kamionosjoe
    #43
    Elkészült a világ legnagyobb hajója a Shell Prelude. A hajó 488 méter hosszú és 74 méter szélesz. Földgázt fog kitermelni az óceán mélyéről és már a hajón helyben cseppfolyósítják is a szakszóval LNG-nek nevezett gázt. 2018-ban kezdi meg a termelést.


    Végigolvastam egyébként a topikot, de nem volt nehéz az összesen 42 hozzászólás miatt. +fav
  • gombabácsi
    #42
    hát valszeg nem az első pár méter kerül ennyibe :)
  • Kepek
    #41
    Kutatófúrást végeznek Szolnokon

    "a kutatófúrások találati aránya világátlagban mintegy húsz százalék, de a cég eredményei ennél jobbak. Hozzátette: rendkívül kivételes esetben a találati arány elérheti a nyolcvan százalékot is."

    "kétkilométeres fúrás alapköltsége megközelítőleg kétmillió dollár, de az ár több tényezőtől is függ, például a fúróberendezés minőségétől, a fúrás mélységétől, a talaj keménységétől, a felszín megközelíthetőségétől, illetve attól, hogy természetvédelmi vagy lakott területen végzik."


    hoppá, 1000 $ 1 méter fúrás? az nagyon meredeken hangzik
  • Desiderata #40
    Finomítói Nyílt Nap
  • DannyL
    #39
    Igaza volt a többieknek, tényleg idegesítő vagy. ;)
  • Cat #38
    Feltámadó textilipar és hidrogénhajtású autó

    Feltámad a hazai textilipar és megszűnik a kínai import, visszatérünk a szénkályhákhoz, de hidrogénnel hajtjuk az autókat - néhány elméletileg lehetséges, és nem is feltétlen távoli következménye annak, ha az olaj ára eléri a száz dolláros szintet. Arról, hogy árrobbanás mikor, mennyi idő alatt következhet be, és egyáltalán mennyi olaj van még a Földön, éles szakmai vita folyik világszerte, a kérdésben az Index által megkérdezett szakértők véleménye is megoszlik.

    Tíz év múlva 380 dollár fölé kúszhat az olajár - állítja egy a napokban megjelent, a francia Ixis-CIB befektetési bank elemzői által készített tanulmány. A jóslat a pesszimistábbak közül való, de az olajárak emelkedésének mértékéről és ennek várható hatásairól egyre másra jelennek meg (igaz, sokszor egymásnak jelentősen ellentmondó) borúlátó és az aggodalmakat kevéssé megalapozottnak tartó elemzések. Azt, hogy a jelenlegi (és váratlanul magas) 50 dollár feletti ár után hamarosan a száz dollárt is átlépheti az olaj ára, többen is elképzelhetőnek tarják. A legrosszabb forgatókönyvek szerint a kínálat folyamatos szűkülése és a kereslet emelkedése miatt hamarosan az egekbe kúszhat a fekete arany ára: ez pedig jelentősen átrendezheti a világpiac jelenlegi tendenciáit, megtorpanhat a fejlődő országok növekedése, de eltűnhetnek egyes kereskedelmi útvonalak is a szállítás költségeinek aránytalan növekedése miatt. Ugyanakkor az olaj drágulása hatalmas technológiai fejlődést generálna.

    Nem omlana össze a világgazdaság, ha hirtelen száz dollára emelkedne az olajár - mondta az Indexnek Farkas Péter, a Világgazdasági Kutatóintézet munkatársa. A 70-es években, az első olajválság idején, reálértékén tekintve az olaj drágább volt, mintha ma száz dollárba kerülne. A szakértő ugyanakkor ezt a közeljövőben nem tartja reálisnak: szerinte a mostani árszint sem indokoltható sem gazdasági, sem politikai okokkal, így arra számít, hogy az idén még csökkeni fognak az árak.

    Az árak alakulásának egyik meghatározó szempontja természetesen a készletek nagysága. Míg az biztos, hogy a Föld olajtartalékai végesek, arról azonban komoly geológusok is vitatkoznak, vajon mekkora kitermelhető mennyiséget rejt még a bolygó - mondta az Farkas Péter. Egyelőre azonban a készlet még inkább közgazdasági, mintsem geológiai kérdés - teszi hozzá Surányi Sándor, a Corvinus Egyetem világgazdaság tanszékének tanára, azaz a kérdés egyelőre még az, hogy milyen árszínvonal mellett honnan lehet gazdaságosan termelni. Az árak emelkedésével ugyanis olyan lelőhelyeken is megéri fúrni, ahol a nehezebb körülmények között csak a megszokottnál több pénzért lehet felszínre hozni az ásványi kincset.

    Mindehhez hozzátartozik: jelenleg közgazdaságilag sem indokolható a számos más tényező által is erősen befolyásolt olajár. Nem csak szabadpiaci mechanizmusok érvényesülnek az árképzésben, mondja Farkas Péter: a közel-keleti országokban mindössze 2-3 dollár az olaj termelői ára, de az összeg 15-20 dollár között marad a lényegesen költségesebb északi-tengeri termelés során is. A kutató szerint nem is született olyan elemzés az utóbbi időben, mely egyértelműen megmagyarázta volna, minek köszönhető az 50 dollár körüli ár, miközben az év elején még az olaj-multik is 30-40 dolláros árral számoltak az idénre. Ekkora különbséget jelenleg sem az emelkedő kínai kereslet, sem politikai okok nem indokolnak: utóbbiak - elég a tavaly az afrikai illetve dél-amerikai kontinens két legnagyobb kitermelő országában, Nigériában és Venezuelában bekövetkezett válságokra vagy az Öböl-háborúra, a Jukosz körüli botrányra gondolni - rendszeresen nagyon érzékenyen befolyásolják az olaj árát.

    Milyen lesz az áremelkedés?

    Hirtelen árrobbanásra a mostani szintről egyik kutató, és Varró László, a Mol vezető elemzője sem számít. "Nagyon óvatosan úgy gondolom, most csökkeni fog az ár, véget ért a tél, nincs válsághelyzet a nagy kitermelőknél" - mondja Farkas Péter, hozzátéve, hogy ő maga már tavaly év végén is az árak csökkenésére számított volna. Hosszabb távon azonban más a kép: "ha húsz év múlva visszanézzük a 2005-2025 közötti olajár-görbét, az egyértelmű emelkedést mutat majd" - mondta Varró László. Szerinte hirtelen megugrások addig is folyamatosan elképzelhetőek az árgörbében: ha a kínálati oldalon valamiféle váratlan zavar, politikai vagy háborús válsághelyzet alakul ki, az ár a közeljövőben is tesztelheti a száz dolláros szintet. Farkas Péter ugyanakkor az utóbbi három évtizedhez hasonló hullámzó árakra számít. Surányi Sándorral együtt arra emlékeztetett, 2001-ben tíz dollár is volt a hordónkénti olajár (igaz, a dollár akkor lényegesen erősebb volt, mint ma - a szerk.). Farkas Péter úgy véli, a jelenlegi gyenge dollár mellett 30-40, erősebb amerikai valutával 25-35 dollár lehet az átlagos olajár öt-tíz éves távlatban.

    Surányi Sándor is úgy véli, hogy - a kitermelő országokban adódható válságok ellenére is - nehezen képzelhető el drasztikus árrobbanás. Ez nem érdeke a termelő országoknak sem, mert biztosan piacaik egy részének elvesztésével járna, a fejlődő országok például egyszerűen nem tudnák megfizetni az olajat - mondta a kutató, utalva arra, hogy a termelő országokat tömörítő OPEC éppen az árak szinten tartása érdekében emeli rendre a kitermelési kvótákat. Ugyanakkor a beszerzési oldalon a fejlett országok ma már sokkal kevésbé kiszolgáltatottak, mint voltak akár a 70-es években: a közös energiapolitikai lépések, az, hogy a beszerzések nem egyetlen területhez kötődnek, azt eredményezi, hogy a vásárló országok is kevésbé kiszolgáltatottak, így a termelők nem emelhetik az árakat tetszésük szerint.

    Jobbegyenes helyett pofon balról

    Az olajár emelkedésének számos negatív hatása mellett egyértelmű pozitív következménye egy valószínűsíthetően nagy mértékben felgyorsuló technikai fejlődés lenne - értettek egyet az Index által megkérdezett szakértők. A kutatás-fejlesztésnek óriási lendületet adna az a kényszerűség, hogy az élet minél több területén ki kell váltani, illetve radikálisan csökkenteni kell az olajfogyasztást - mondta Surányi Sándor, aki szerint azonban fontos felhívni a figyelmet arra is: a magas fogyasztói árak már jelentős részben a felhasználó országok kormányai által diktált adóterheknek köszönhetőek. "Mindenki egy jobbegyenest várt, de balról jött a pofon" - tette hozzá a kutató, utalva arra, hogy míg az elmúlt évtizedekben mindenki attól félt, hogy a nyersanyagkészletek apadása vezet a dráguláshoz, valójában egyelőre inkább a részben a környezetszennyezés ellensúlyozására kivetett különböző adóterhek miatt kell többet fizetni.

    Ma az autók szinte száz százaléka olajszármazékokkal üzemel, és a helyzet fordítva is hasonló: az olajtermelés döntő része az üzemanyagigény kielégítésére szolgál, kisebb része pedig a műanyagiparban hasznosul. Ebből adódóan meglehetősen rugalmatlan a piac - mondta Varró László, és erre vezethető vissza, hogy egy-egy a kínálati oldalon beálló válságot a kereslet folyamatos magas szintje miatt csak az áremelésekkel lehet kompenzálni.

    Szép új világ

    Tartósan magas árak esetén más lehet a helyzet: az árak emelkedésével egyfelől egyre lehetetlenebb helyeken is megéri majd olajat a felszínre hozni. Másrészt több lehetőség van arra is, hogy a különböző technológiákkal azonos mennyiségű olajból több üzemanyagot állítsanak elő: ilyen lehet egyszerűen egy korábbinál korszerűbb finomító, de az is, ha kis mennyiségben bioüzemanyagot kevernek a nyersanyaghoz, mely a motorok teljesítményét és élettartalmát sem befolyásolja. Emellett - ahogy a II. világháború alatt Németország is tett például - a szénből is előállítható benzin, egy ilyen, Kínában most épülő üzem költsége azonban 1,5 milliárd dollárra rúg - mondta Varró László.

    A Mol vezető elemzője szerint az olaj árának emelkedésével először ezek a technikák fejlődnek illetve terjednek majd, hosszabb távon azonban a hidrogén hajtású kocsiké lehet a jövő: a technika már ma is létezik, és ahogy a 70-es évek válsága után az autóipar néhány év alatt át állt a kisebb fogyasztású motorok gyártására, úgy a benzinár emelkedése hamarosan rákényszeríti a gyártókat, hogy a hidrogénhajtáshoz szükséges tüzelőanyagcellákat köznapi használatra alkalmassá tegyék. Ha ez megtörténik, az energiatermelésből az atom és megújuló források által már amúgy is kiszorított olaj szerepe marginalizálódna a világgazdaságban.

    Nehéz átmenet

    A köztes évek azonban komoly változásokat hozhatnak: a legnehezebben a fejlődő országok viselnék az áremelkedést, hiszen gazdaságuk nagy mértékben épít az olajra - ért egyet Farkas Péter és Surányi Sándor. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy újra gazdaságossá válna a szénbányászat, és már bezárt bányák nyitnának meg újra, hogy tüzelőanyagot biztosítsanak. Varró László szerint megszűnne bizonyos áruk egyes térségekből érkező dömping jellege is, a szállítási költségek megugrása miatt például valószínűleg nem érné meg Európába hozni az olyan olcsó termékeket, például a kínai ruhákat, melyek esetében a szállítási költség fajlagosan túl nagy lenne. Így alighanem újra erőre kapna a hazai és az európai textilipar, de átrendeződne a mezőgazdasági, élelmiszeripari termékek piaca is.
  • DannyL
    #37
    Te is az olajiparban dolgozol?
  • Tetsuo
    #36
    Szóval Cat, kiváncsiak vagyunk a szubjektív véleményedre is. :)
  • I.C.ram
    #35
    Elolvastam. Nem akartalak bántani, csak már nem bírtam tovább, és megkérdeztem, hogy miért csak cikkeket kopizol.
  • Cat #34
    a beirásom második részét is elolvasnád?
  • Tetsuo
    #33
    Azér van ez, mer a vérében van. Ő is közéjük tartozik! Cikkeket ír! Meg (gondolom) kimoderál.
    V nem így van?
  • I.C.ram
    #32
    nem offtopikságról van szó, hanem arról, hogy minden topikba csak híreket kopizol. Mi vagy te, Reuters? Egy fórum nem arról szól szvsz, hogy mások szövegeit beírjuk (kopizzuk). :)
  • Cat #31
    szolj, ha valamelyiket offtopicnak tartod :) sztm mind az olajiparhoz tartozik

    nagyon tud idegesíteni, hogyha az emberek egyoldaluan nyilvánítanak véleményt dolgokról, nem ismerik a körülményeket, fikáznak, lázadoznak, ahelyett hogy utánanéznének/rákeresnének, megpróbálnának belegondolni a másik oldal helyzetébe is. Ha ezen egy kicsit tudok változtatni, már jobban érzem magam.
  • Tetsuo
    #30
    Ezt má' én is meg akartam kérdezni (tőle) :); viszont soxor olyat kopizik, ami engem érdekel..
  • I.C.ram
    #29
    Te csak híreket tudsz bekopizni mindenhova?
  • Cat #28
    Ötven dollár alatt az olaj ára

    Csütörtökön a New York-i árupiacon a kikiáltásos kereskedés első perceiben 1,7 dollárral esett a határidős nyersolaj ára és néhány centtel 50 dollár alá került.

    A hirtelen zuhanást a vártnál gyengébb első negyedéves amerikai GDP-adat váltotta ki, a gazdaság lassulására és az olaj iránti igények lassuló növekedésére számít a piac, miközben szerdán az amerikai olajtartalékok vártnál sokkal nagyobb növekedéséről értesülhetett. Londonban a Brent júniusra 1,1 dollárral hordónként 51,19 dollárra esett.
  • Cat #27
    Az EIA növekvő olajfogyasztást jósol

    Az Egyesült Államok energiaügyi minisztériumának tájékoztató-információs ügynöksége (EIA) szerint a kínai olajigény továbbra is gyorsan nő, habár mérsékeltebben, mint tavaly. Az idei év második negyedében a kínai olajszükséglet napi 7,4 millió hordósnak ígérkezik - ez 1,4 százalékkal több, mint amit az EIA egy hónapja jósolt -, ennyi lesz a harmadik évnegyedben is, és várhatóan ennyi lesz az idei évi átlag is, az EIA csütörtökön kiadott, új becslése szerint. A negyedik negyedévi kínai szükségletet most napi 7,7 millió hordóra becsli az EIA.

    Tavaly a kínai kereslet 20 százalékkal, több mint napi 1 millió hordóval napi 6,6 millió hordóra nőtt, emlékeztetett az EIA, hozzátéve, hogy idén egész évben a tavalyinál 12 százalékkal nagyobb, átlagosan napi 7,4 millió hordós kínai keresletre lehet számítani, és jövőre további 6,7 százalékkal többre, évi átlagban napi 7,9 millió hordóra.

    Az Egyesült Államok nyersolajkereslete a második negyedévben napi 20,67 millió hordó lesz, napi 20 ezer hordóval több a korábban becsültnél, a harmadik negyedben pedig napi 20,95 millió hordó, napi 30 ezer hordóval kevesebb, mint márciusban becsülték. Csökkentette az EIA az amerikai benzinfelhasználásra szóló előrejelzéseit is a második és a harmadik negyedévre, bár a negyedévek között továbbra is minden bizonnyal nő a benzinkereslet, az új becslés szerint ez a második negyedévben napi 9,32 millió hordó, a harmadik negyedévben napi 9,34 millió hordó lesz az Egyesült Államokban.

    A világ nyersolajkereslete az idei második negyedévben az eddig becsültnél minden bizonnyal napi 100 ezer hordóval több, átlagosan napi 83,1 millió lesz, a harmadik negyedévben napi 84,6 millió hordós, a negyedik negyedévben napi 86,8 millió hordós kereslet várható. Az EIA szerint a negyedik negyedévi világkereslet napi 700 ezer hordóval haladhatja majd meg az ugyanakkorra becsült kínálatot.

    Az OPEC termelése, Irakkal együtt az EIA számításai szerint az idén márciusban napi átlagban 29,815 millió hordó volt, februárhoz képest 50 ezer hordóval emelkedett. Az EIA szerint az OPEC teljes termelésének az idén napi átlagban 30,2 millió hordósnak kellene lennie ahhoz, hogy eleget tegyen a világkereslet rá jutó részének, mivel az OPEC-en kívüli termelők teljesítménye a korábban vártnál kisebb.

    Az EIA szerint a világ még mozgósítható tartalék olajtermelő-kapacitásai jövőre már napi 1 millió hordó alá csökkennek a növekvő kihasználás miatt, ez kevesebb lesz, a jövőre várt világkereslet 1 százalékánál, vagyis nem nyújt biztonságot, ha előre nem látható okból jelentősebb termelés kiesik valahol.
  • Cat #26
    IMF: a magas olajár komoly kockázat a világgazdaságra nézve

    Egyebek között a kínai gazdasági növekedés és a szűkös olajtermelési kapacitások 2030-ig igen bizonytalanná teszik a kőolaj árát, ami hordónként akár 100 dollárra is nőhet - jelentette ki a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezető közgazdásza.

    Raghuram Rajan szerint az életszínvonal növekedése Kínában, Indiában és más fejlődő államokban azt eredményezi, hogy nő a kőolaj iránti kereslet. A szakértő azzal számol, hogy 2030-ban Kína közel annyi kőolajat fogyaszt majd, mint jelenleg az Egyesült Államok, amely a világ olajtermelésének a negyedét használja fel.

    Féléves világgazdasági jelentésében az IMF rámutatott arra, hogy a következő években fennmarad az olajpiacok szűkös kínálata és a magas olajár komoly kockázatot kezd jelenteni a globális gazdaságra. A washingtoni székhelyű szervezet azzal számol, hogy idén a kőolaj átlagára hordónként 52,23 dollár lesz, ami jóval meghaladja az IMF szeptemberi jelentésében szerepelt 37,25 dollárt.

    Az IMF előrejelzése szerint 2030-ban a globális olajkereslet napi 138,5 millió hordó lesz a tavalyi 82,4 millió hordóval szemben. A keresletbővülés különösen Kína esetébe lesz szembetűnő: 2030-ban napi 19 millió hordó kőolajat fogyaszt majd az ázsiai állam, ami több mint a háromszorosa a tavalyinak. A lakossági jövedelmek emelkedésére Kínában 2030-ban az 1000 főre eső járművek száma 267 lesz a 2002. évi 16-tal szemben. Az Egyesült Álalmokban az 1000 főre jutó járművek száma ez idő alatt 812-ről 843-re nő.

    Az IMF szerint az OPEC kőolaja iránti kereslet 2030-ra több mint a kétszeresére nő, napi 61-74 millió hordó lesz. A kereslet kielégítésére az olajkartellnek mintegy 350 milliárd dollár befektetést kell majd végrehajtania termelési kapacitása emelése céljából.
  • blast25
    #25
    Hello!
    Előző félévben tanultam Szénhidrogén Gazdaságtant...ha jól emléxem még a jegyzetet se dobtam ki...ha érdekel a dolog írj!
  • Cat #24
    Az OPEC májustól napi félmillió hordóval növeli termelését

    Al-Szabah sejk, az OPEC jelenlegi elnöke a hét végén bejelentette, hogy május elejétől az olajkartell napi 500 ezer hordóval növeli majd termelését. Az elnök megjegyezte, hogy a harmadik és a negyedik negyedévre is emelnék az együttes kitermelési plafont.

    Jelenleg az Irak nélküli együttes OPEC-termelés felső plafonja 27,5 millió hordó naponta, ez nőne még fél millió hordóval. Az elnök szerint egyébként ténylegesen 28 millió hordó körüli már az OPEC-termelés.

    Al-Szabah ugyanakkor elmondta, hogy még egyeztet a tagországok illetékeseivel a májustól tervezett emelésről, bár szerinte akkor is emelni fognak, ha erről nem jön létre teljes tagországi egyetértés.

    Emlékezetes, hogy a kartell legutóbbi miniszteri értekezlete az elnök jogkörébe adta a már akkor elhatározott félmillió hordós termelésnövelés feletti újabb hasonló termelésnövelés elhatározását. Az OPEC elnöke most megjegyezte, hogy lélektani okok állnak a nagy olajár-drágulás hátterében: a piac egy jövőbeni elégtelen kínálattól fél.
  • Tetsuo
    #23
    Szvsz ez az intézkedés növeli a pánikot a tőzsdén, egy kis léggömb keletkezik, ami azért pukkan. Az árfolyam pedig az intézkedés fizikai hatása miatt jó soká realizálódik..
  • Cat #22
    Egy-két millió hordós kínálatcsökkentés esetén vészintézkedéseket javasolna az IEA

    Vésztakarékossági intézkedéseket fog javasolni az ipari térség olajimportáló országainak a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) arra az esetre, ha a globális napi kínálat már 1-2 millió hordóval csökken - írta a pénteki Financial Times.

    A brit üzleti napilap értesülése szerint a 70-es évek olajválsága után a nyugati felhasználó országok által létrehozott közös piacfigyelő szervezet jövő hónapban fogja hivatalosan megtenni ezt az ajánlását. Az 1-2 millió hordós napi kínálatkiesés jóval alacsonyabb küszöb a vészintézkedések életbe léptetésére, mint a globális pillanatnyi kínálat 7 százalékában meghatározott mennyiség, ami az IEA-t életre hívó szerződésben szerepel - áll a Financial Timesban.

    A lap szerint a napi kínálat 1-2 millió hordós esése annyi, mint amennyivel a 2003-as iraki háború, vagy a 2002-es venezuelai olajipari sztrájk idején csökkent a világkínálat.

    Az újság spanyol testvérlapja, az Expansión által látott tanulmányban, amelyet a szervezet a tagországok energiaipari minisztereinek májusi értekezletén hoz nyilvánosságra, "keresletcsökkentő intézkedések" szerepelnek a közlekedési szektorban, például járműhasználati tilalom bizonyos napokon, az autópályákon érvényes sebességhatárok 25 százalékos további csökkentése, a tömegközlekedés ingyenessé tétele, a közös autóhasználat ösztönzése, vagy a rövidített munkaidő.

    A jelentéstervezet szerint az IEA-térség járműüzemanyag-igényének már néhány százalékos csökkenése is jelentős mérséklő hatással járhat az égbe törő olajárakra.

    A Financial Times szerint a javaslattal az IEA eltér saját eddigi politikájától, amely eddig csak válságidőszakokra irányzott elő keresletkorlátozó vészintézkedéseket. Az idézett jelentéstervezet szerint az ügynökség most már úgy tartja, hogy az ilyen intézkedések "kívánatossá válhatnak a magas olajárakkal jellemzett időszakok elhúzódása esetén is, a keresleti nyomás enyhítése végett".