35
  • [NST]Cifu
    #35
    Hát attól még a "kis kínaiak" olyan messze vannak, mint makó jeruzsálemtől...

    Jelenleg durván két évente 1x indítanak egy darab emberi személyzetű űrhajót, az évtized végén, a következő évtized elején akarnak a Holdra küldeni pár tudományos kutatószondát, és a következő évtizedben egy kissebb föld körül kezingő űrállomást építeni (kb. Szaljut szinten). Egyenlőre ennyi az ismert és a reális terv. Ezt tudják is hozni. Ha ilyen ütemben haladnak, ők is csak valamikor 2030 körül érhetnek a Marsra...
  • [NST]Cifu
    #34
    ...nézz csak meg egy képet az x-20-ról meg egyet a SS1-ről. Nahát hogy mennyire hasonlít a két gép konfigurációja!

    Lehet, hogy az én szememmel van a baj, azért inkább vegyük végig:


    X-20 (CGI kép): Egyenes, szögletes törzs, "papucsorr", alsó deltaszárny wingletekkel, nincs hátsó vezérsík.


    SSO: Szivar alakú, hengeres törzs, felső trapézszárny, a szárnyak végéről hátra nyúló faroktartó, végén egy-egy függőleges vezérsík, és a faroktartón egy-egy külső vizszintes vezérsík.


    Lehet, hogy nem értek túlzottan hozzá, de számomra nem tünik hasonlónak egyáltalán a két gép aerodinamikai formája...

    Tudtommal minden országban és ez alol Amerika sem kivétel, az a rendszer, amely meghatározza, hogy állami költségvetési pénzt mire és hogyan költünk meglehetősen szigorúan leszabályozott.

    Akkor itt félreértés van. A téma ugye ott kezdődött, hogy az állam és a magánszektor kezd összemosódni. Amiről te beszélsz, az már évszázadok óta így megy (pl. Amerikában a fegyverbeszerzések), semmi újdonság nincs benne.
  • HUmanEmber41st
    #33
    Ja az amcsik szenvednek itt mindenféle tervvel, a kis kínaiak meg csendben (állami pénzből)meg összedobnak valami Mars utazást . Az amik meg majd lesnek..
  • NEXUS6
    #32
    -Bizonyos adatokhoz valszeg tehát közvetlenül hozzá jutott (pl Dynasoar/Space Shuttle teszt eredményei).

    "A DynaSoar eredményeir biztos nem, mivel az X-20-ből nem készült el mégcsak életnagyságú "droptest" példány sem, ..."

    De gondolom szuperszónikus szélcsatorna meg hasonló kísérletekre az alatt a kb 10 év alatt amíg élt a projekt csak költöttek, nézz csak meg egy képet az x-20-ról meg egyet a SS1-ről. Nahát hogy mennyire hasonlít a két gép konfigurációja!
    Nem azt mondom hogy közvetlen másolás az egész. Csak éppen elvégeztek egy kísérlet sorozatot az adott formával, azt a ss1-nél szépen meg lehet spórolni, gondolom az ilyen részletes szélcsatorna eredmények nem kallódnak csak úgy az interneten.


    -az állami/magán szektor határai is kezdenek elmosódn

    "Meglepőt mondok: ezek a határok csak a szocialista rendszerben voltak élesen elhatárolva, és ott is csak mondvacsinálva."

    Igen, legalább is ezt szeretnék elhitetni az emberekkel bizonyos politikusok, akik az adófizetők pénzét meglehetős hanyag eleganciával kezelik.
    Tudtommal minden országban és ez alol Amerika sem kivétel, az a rendszer, amely meghatározza, hogy állami költségvetési pénzt mire és hogyan költünk meglehetősen szigorúan leszabályozott.
    Az űrkutatás sem olyan, hogy xy a NASA-nál gondol egyet és építet magának egy űrhajót. Tudod előbb politikai/elnöki/kormányzati döntés, parlamenti jóváhagyás, költségvetési előirányzat, tendereztetés meg ilyenek szoktak lenni. Ha bármelyik lépcsőfokban gebasz van akkor az állam bizony nem épít űrhajót.
    Máskérdés, hogy azért még senkit nem zártak börtönbe, mert a Rockwell helyett a Boeinget hirdette ki a verseny győzteseként. Pedig egy egy rosszul sikerült döntés bizony dollár milliárdokat jelent az adófizetőkneknek mínuszban, a cég tulajoknak meg pluszban.

    A második világháború óta viszont ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, mikor melyik cég élvezett bizonyos előjogokat valós vagy kitalált nemzetbiztonsági indokokkal.
    Ez a kapitalizmus bizony már nem az a kapitalizmus, mint amiről a tankönyvekben regélnek a jónép számára.
  • [NST]Cifu
    #31
    A hajtóműveket? Az STS űrsiklók SSME hajtóműveivel nem nagyon voltak problémák, csak a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétákkal.

    Amúgy a határidőkből lehet látni, hogy a kormány sem akarja siettetni a dolgot (jó 4 év az alapvető tervezésre...), egyfajta üzenet: nekik nem sűrgős...
  • Walaki
    #30
    Szerintem ezt ennyi ido alatt senki sem fogja megcsinálni.
  • HUmanEmber41st
    #29
    Miért nem csinálnak akkor kismértű Space Shuttle-t? Nem kell a bazi nagy raktér, csak az utastér, azt' kész..Az anyagok, és a technológia ismert, esetleg a hajtóművet kellene biztonságosabbá tenni, meg nem is kell akkora tolóerő a kisebb járműhöz ????
  • [NST]Cifu
    #28
    ????
    Ezt most pontosan mire érted? A NASA azért fizet a Szojuz űrhajókért, mert a Columbia-katasztrófa óta ugye a földre vannak parancsolva az űrsiklók.

    A Space Adventures meg sima üzleti okok miatt fizet (vagy fizetett volna) a Cosmopolis-XXI. gárdájának.
  • bunny
    #27
    Azért vicces, hogy az usa a ruszkiktól szeretne űrhajót vásárolni ... Na ennyit az űrversenyről.
  • [NST]Cifu
    #26
    Az, hogy volt állami megrendelése nem egyenlő azzal, hogy állami támogatást kap az adott projectre. Például a Pegasus rendszer is teljesen civil program, noha a NASA az egyik fő megrendelője...

    Bizonyos adatokhoz valszeg tehát közvetlenül hozzá jutott (pl Dynasoar/Space Shuttle teszt eredményei).

    A DynaSoar eredményeir biztos nem, mivel az X-20-ből nem készült el mégcsak életnagyságú "droptest" példány sem, ráadásul annál ugye vízhűtéssel oldották volna meg a visszatéréskor fellépő hőterhelést (elég vadul hangzik, kiváncsi lennék, valóban működőképes lenne-e egy ilyen megoldás). Azt is kétlem, hogy az STS rendszer adatait megkapták volna, és különben is teljesen más a két rendszer működési feltétele, tehát sokra nem mennek vele. Az orosz C-XXI. esete is hasonló, az, hogy a tervezők egykor dolgoztak a Bor tesztgépeken, még nem jelent semmit. Túlzás lenne, hogy azért zárjanak ki valakit, mert egykor kapcsolatban volt az állami űrkutatással...

    az állami/magán szektor határai is kezdenek elmosódn

    Meglepőt mondok: ezek a határok csak a szocialista rendszerben voltak élesen elhatárolva, és ott is csak mondvacsinálva. Az amerikai űrprogramban rengeteg üzleti csoport dolgozott be mindig is (sőt! Még versenyeztették is egymással a különféle cégeket, mint a Boeing, Lockheed, Northrop, McDonnald, stb.). Az X-díjnál is csak az volt a kitétel, hogy az adott űrjármű elkészítésénél nem vehetnek igénybe állami támogatást.
  • NEXUS6
    #25
    "Azért az SC-nél azt se feled el, hogy ők rendelkeztek a legkomolyabb technikai előélettel (bedolgoztak az X-38 programban, és a Pegasus indítójárműnél).

    És ez meg akkor felveti azt, hogy ez a magáncég mennyire magáncég, hiszen már volt űreszközre/úreszközökre szóló állami megrendelése. Bizonyos adatokhoz valszeg tehát közvetlenül hozzá jutott (pl Dynasoar/Space Shuttle teszt eredményei).
    De ugyan ez lehetett a helyzet az orosz csapatnál is.

    Nekem kicsit olyan ez, mint a tengerkutató Ballard eredményei. A világnak beadják, hogy milyen okos és ügyes, Cousteau elbújhat a segge mögött, csak éppen az a bazinagy hajója, meg az a többszáz embere honnan van?
    Ja az amerikai haditengerészettől.
    Bocsi.

    A mai világban persze nem csak az országhatárok, hanem az állami/magán szektor határai is kezdenek elmosódni. Nincs mit csodálkozni ezen.
    Csak az átlagpolgárt hülyítik azzal, hogy ez nem így van.
  • [NST]Cifu
    #24
    Jogos, sőt, még tesztrakétát is lőttek fel...

    Azért az SC-nél azt se feled el, hogy ők rendelkeztek a legkomolyabb technikai előélettel (bedolgoztak az X-38 programban, és a Pegasus indítójárműnél). Az tény, hogy nekik sikerült megcsípni egy kellően gazdag mecénást. Dehát ez ugyanolyan, mint minden technikai fejlesztésnél: pénz nélkül nehéz.
    Amúgy én anno, mikor bemutatták a C-XXI.-et, megesküdtem volna, hogy ők nyerik az X-díjat. Aztán szegények úgy elhalgattak, hogy szinte semmit nem tudni róluk. Pedig még a Space Adventures is leszerződött velük...
  • NEXUS6
    #23
    Most nem azért mintha a románoknak drukkoltam volna de, ha jól emlékszem valami rakéta/hajtómű tesztet még ők is bemutattak.

    Amúgy szerintem meg azért az sc nyert meg valszeg ők rendelkeztek a legjobb anyagi háttérrel. Az oroszok pl szerintem csak ezen maradtak le.
    Ugyan az a rendszer mint a SC-é, 1 szállító jármű + egy szuborbitális repülőgép. Az utóbbi prototipusát talán már a sc elött elkészítették. A szállító jármű (M-55) meg vagy 15 éve létezik, csak venni/bérelni kellett volna egyet.

    Nem látom be milyen realizmus lenne az egész mögött, miért csak az amik lennének az elhívatottak egy orbitális kereskedelmi jármű elkészítésére?
    Ja hogy másnak nincs "feleslegesen" elszórandó pénze? Ez viszont nem szakmai kérdés!
  • [NST]Cifu
    #22
    Jah, kicsit késő volt már...

    Megígérem ha dollármilliárdos leszek akkor egye fene, néhányat elköltök (magyar) űrkutatásra is..

    Szavadon foglak majd.
  • Tetsuo
    #21
    Megígérem ha dollármilliárdos leszek akkor egye fene, néhányat elköltök (magyar) űrkutatásra is..
  • Tetsuo
    #20
    patriotizmust akartál írni..
  • Tetsuo
    #19
    :))
  • [NST]Cifu
    #18
    A csapatnak kell amerikai 'bázisúnak' lennie. Ez többé-kevésbé érthető (sajnos), az egyik fele ugye a patrionizmus, a másik fele meg a realizmus. Azért realizmus, mert gyakorlati az X-Prize-nál reális esélye a győzelemre melyik csapatoknak volt? Kettő kivételével (az orosz Cosmopolis XXI. és az angol StarChaser csapat) az összes észak-amerikai (szvsz esélyesnek a Scaled mellett még a Canadian Arrow, a Da Vinci Project és esetleg az Armadillo jöhet szóba). A többi csapat általában nem tudott gyakorlati szinten semmi eredményt felmutatni (ie.: legalább egy életnagyságú makett, vagy egy sikeres hajtóműteszt). Akkor meg minek?

    De ha valami újgazdag nem tudta volna hovatenni a felesleges milliókat, akár tőlönk is indulhatott volna valaki.

    Istenem, bár így lenne... Hogy is írta Jimmyke? Álmodozni lehet...
  • NEXUS6
    #17
    Amúgy lehet, hogy nagybetűvel az lesz ráírva a győztes rakétára:

    MADE IN USA

    De minden egyes alkatrészen akkor is az lesz ott icurka picurka-betűkkel, hogy:

    MADE IN CHINA!!!!!

  • NEXUS6
    #16
    Most akkor mi van? Az ami üzletember haragszik a világra mert megint felrobbant az űrsiklójuk és ezért mindenki mást kizárnak a versenyből?

    Tök gáz! Az X-díjnál ilyen nem volt. Még a románok nevezését is elfogadták. A magyar ufo tethnológiát egy kicsit kiforratlannak találták, ezért udvariasan elutasították.;))))
    De ha valami újgazdag nem tudta volna hovatenni a felesleges milliókat, akár tőlönk is indulhatott volna valaki.

    Amúgy ez az 50 milkó szerintem nem olyan arányban van a feladat költségeihez, mint az x-díj 10 milkója.
  • [NST]Cifu
    #15
    Két válaszom is van, egyik sem fog tetszeni...

    1.: Eleddig négy űrszonda-makett épült, a Hunveyor 1-4. Ezeket főiskolák/egyetemek dolgozták össze, és csak az a céljuk, hogy az ez irányú tapasztalatra éhet tudósok/tanulók némi gyakorlatot szerezhessenek egy műhold megépítésére (akit érdekel, itt taláhat többet a Hunveyor-4-ről.). Noha elvi tudás van, a gyakorlati tudás minimális, mivel alig néhány mérnöknek és tudósnak nyílik alkalma arra, hogy "bedolgozhasson" egy-egy nemzetközi műhold-programba, az állam bácsi meg inkább költ ostobaságokra milliárdokat, mint támogasson mondjuk egy magyar műholdat (gyakorlatilag magyarországnál sokkal szegényebb államoknak is van saját műholdjuk, legtöbbször meteorológiai, geológiai/mezőgazdasági, estleg kommunikációs célú). Miután pedig civil oldalról sincs támogatás, sajnos teljesen elsikadt az egész űrkutatás téma (gyakorlatilag egy maréknyi tudós és civil próbálja életben tartani a magyar űrkutatást... több-kevesebb sikerrel). Ez több okból is káros: egyfelől nincs megfelelő gyakorlati lehetőség, vagyis nem is lesz a minimálisnál nagyobb magyar űripar (lehet nevetni, de inkább sirni kellene rajta), és a magyar szakember gárda sem tud érvényesülni. Ha egyszer oda jut a világ, hogy a világűr már valóban 'nyitott' lesz, mi akkor sem leszünk sehol, mert nincs, ami előre léphetne...
    Vagyis tényleg "ésszerűsitünk". Le. Egészen a nulláig.

    2.: Ésszerű megoldásként Anettka, a nagy magyar díva majd 1x feljut az űrbe. Hogy képviselje kis hazánkat. Mi meg lehetünk büszkék rá. Jajj...
  • Emmegki
    #14
    Mostmár ideje lenne nekünk is fellőni vmit az űrbe. Mo. kis ország, de ha vmire nincs pénzünk, addig ésszerűsítünk az egészen, hogy olcsó legyen.
  • Mice
    #13
    ja igen ezt már hallottuk merjünk nagyot álmodni...
  • Jimmyke
    #12
    Az más téma. Azért nem kapsz pénzt :D
  • Jimmyke
    #11
    Mondtam. De álmodozni lehet
  • [NST]Cifu
    #10
    Hát tartok tőle erre csak két lapból álló kártyavárat lehet építeni...
  • Rafaelo
    #9
    és az ufók? és az 51 es körzet és roswell?????
  • Jimmyke
    #8
    Én alapvetően gyűlölöm a "pénz-orientált" világot, szóval ne várj tőlem semmi "számodra hasznosat". De megpróbálom : (Úgysem valósulna meg, de azért megosztom veled elképzelésemet) A sok hülyeség (Pl.: Állami pénz saját zsebünkbe tömése, gazdasági okok miatt folyó háború) helyett az űrprogramba kéne pumpálni a pénzt.
  • [NST]Cifu
    #7
    Al Gore a szívén viselte a Venture Star programot (anno ő volt az egyik fő politikai támogatója, még mint a Clinton-kormányzat alelnöke), ha ő nyeri a 2000-es választásokat, valószinüleg megkapta volna a Lockheed a folytatáshoz szükséges pénzkeretett.
    Viszont Bush győzött 2000-ben, és az egyik első dolguk a NASA programjainak megnyirbálása volt...
  • [NST]Cifu
    #6
    Értelem rulz. Szerinted gazdaságilag mennyire lenne megtérülő egy civil mars-szonda? Ugyanis ha hiszed, ha nem, az űrturizmus esetén bizonyos szintű befektetés-megtérüléssel is számolnak. Éppen ezért lőnek majd fel 'gazdag barmokat'. Ők meg tudják fizetni ugyanis ezt, az űrturizmussal foglalkozó cégek pedig az így szerzett bevételből további fejlesztéseket vihetnek végbe (még olcsóbb, még jobb megoldásokat keresbe). Ugyanis bármilyen hihetettlen, a fejlesztések igencsak sok pénzbe kerülnek (Burt Rutanék X-Prize nyertes Space Ship One űrhajója több, mint 30 millió $-t kóstált, a díj maga ugye 10 millió $ volt...)

    De ha van valami működőképes ötleted, hogy oldják meg civil csoportok pénz nélkül a "rohadt mars szondák" fejlesztését, akkor bizonyosan örömmel fogják fogadni... Mondjuk kezdve a Hunveyor-csapattal...
  • Jimmyke
    #5
    "Célja, akárcsak az X-díj esetében az alacsony földkörüli pályán kivitelezett űrturizmus fejlesztése."

    Nem, hogy a rohadt mars szondákat fejlesztenék...
    Abból talán haszna lenne az emberiségnek, avval, hogy gazdag barmokat lődöznek fel, nem lesz semmi hasznos.
    Bár, lehet hogy azért lövik föl őket, hogy többet vissza ne jöjjenek
  • Cat #4
    http://sg.hu/cikk.php?cid=12903
  • Achilles
    #3
    "...2000-ben, W.Bush megválasztása után felfüggesztették az X-33 programot, amely egy ..."
    Lehet hogy tévedek, de nekem úgy dereng mintha Clinton állította volna le a Venture Start...
    De lehet tévedek..
  • XCoMA
    #2
    "Szóval kicsit szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy a Bush-kormányzat "űrtervei" bármiféle pozitiv jellegel bírjanak..." nem meglepő a múltkori fegyvert az űrbe című "balhé" után.....
  • [NST]Cifu
    #1
    Bush elnök újra választása azt jelentheti, hogy véghezviszi a Holdra és a Marsra irányuló űrtervezetét, azaz a NASA fokozatosan elszakad az alacsony földkörüli pályától.

    Ezt így azért én erősen megkérdőjelezném...
    2000-ben, W.Bush megválasztása után felfüggesztették az X-33 programot, amely egy 100%-osan újrafelhasználható, egy fokozatú űrrepülőgépnek, a Venture Star-nak a méretarányos technológiai próbajárműve lett volna. Ugyan adódtak nehézségek vele (eredetileg kompozit anyagból kellett volna készülnie az üzemanyagtartályoknak, de ezt nem sikerült megoldani a folyékony hidrogén esetén, ezért aluminiumötvözet tartályokat alkalmaztak volna), de egy ilyen ambiciózus tervnél (ez lett volna az első egyfokozatú indító jármű) normális. Utána kitalálták az OSP-t, amely egy kis méretű űrhajó lett volna 4-5 embernek, és a hagyományos indítórakéták (Atlas 5 vagy Delta IV) orráról indulhatna. Ezt is felfüggesztették, majd jött ugye a CEV program, amely annyiban különbözött az OSP-től, hogy modulárisnak képzeli el a megoldást. Maga az űrhajó képes mondjuk feljutni az ISS-ig, aztán ha (egy másik indítórakétával fellőtt) plusz modulokkal összecsatlakozik, akkor képes lesz a Holdig, és talán egyszer a Marsig eljutni.
    Ezzel az a baj, hogy az évtized vége elött biztosan nem lesz kész...

    És megjegyzendő, hogy a Bush-kormányzat nem csaka az X-33-at és a Venture Star-t lőtte le, de az ISS tervezett mentőhajóját, a CRV-t, illetve az ISS amerikai lakómodulját, aminek köszönhetően az űrállomás tartós személyzete az eredeti elképzelések szerinti 7 főről 3 főre apadt...

    Szóval kicsit szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy a Bush-kormányzat "űrtervei" bármiféle pozitiv jellegel bírjanak...