18
  • kicsizoz
    #18
    dez: pontosítanék!
    A privatizáció környékén koncessziós területekre lehetett pályázni. Ezek közül a Matáv kb 2/3-ad részt nyert el, a többit más cégek nyerték.

    A koncessziós szerződést az álammal kötötték ezekre a területekre külön külön, kizárólagosságot biztosítva az adott cégnek. Tehát nem a Matávnak, hanem a koncessziót elnyerő cégeknek...

    De ez apróság, ám tény emiatt kellett rontani a minőségét az IP telefonnak, mert az állam garantálta a szerződések bevétele ellenében a kizárólagosságot, és ott találtak rést, hogy ha rosszabb a minősége, az már nem számít telefonnak, akkor nem ütközik a szerződésbe.... De mivel a szerződések lejártak, ez már történelem :)
  • dez
    #17
    (Ha valaki nem tudná, a Matáv törvényileg biztostott monopóliuma [vagy hogy nevezzem ezt] a privatizációjakor egyfajta "kedvcsinálóként" szerepelt.)
  • dez
    #16
    Korábban, amíg tartott a Matáv monopóliuma, hatósági utasítás v. törvényi szabályozás szerint direkt rontani kellett az VoIP alapú hangátvitel minőségét. (Az meg tök mindegy, hogy "hardveres cucc" vagy "szoftveres cucc".)
  • dez
    #15
    Ezek az eszközök (kábelmodem, stb.) kellenek, de internetelőfizetés, mint olyan, nem feltétel. Számítógép sem kell, az ehhez való "telefonkészülék" közvetlenül a modemre is csatlakozhat.
  • [HUN]PAStheLoD
    #14
    hát azért ez nem veri le az állam , áfa nélkül külföldre ...
  • shabba
    #13
    Miért ne lenne képes rá? nézz el pl. ide

    De hasonlóan van működő IP telefónia szolgáltatása pl. GTS-Datanetnek, Pantel-Euroweb párosnak és több kisebb ISP is kínál ilyen szolgáltatás ahogy korábban írtem jelenleg elsődleges céges ügyfeleket megcélozva.
  • [HUN]PAStheLoD
    #12
    szuper újdonság .. szuper nagy nyereség a cégnek , de persze ez már túl innovatív ahhoz , hogy fasztáv is képes legyen valami hasonlóra
  • kicsizoz
    #11
    shabba:
    Köszi az infókat, így (is) okosodik az ember :))
  • shabba
    #10
    Ha ezt hiszed akkor nagyon el vagy tévedve. Úgyanúgy kell hozzá kiépített adatkapcsolat, hisz a nélkül hogyan is működhetne az egész rendszer.

    Ez nem úgy van hogy kihúzod a telefonból a kábelt megfejeled a végét, kihúzod a TV-ből a koaxot az is megcsonkolod majd egy hanyag mozdulattal összesodrod a két rézpárt és már működik is az IP telefonia. ;)

    Az előfizetőnél ahhoz hogy ígénybe tudja venni a szolgáltatás ki kell alakítani az adathálózatra való csatlakozás végpontját, ehhez pedig ki kell építeni egy internetcsatlakozás, ehhoz pedig ugyanúgy kell a modem. A visszirányusított hálózat csak egy közeg az adatáramlásra ugyanúgy ahogy pl. egy UTP kábel. De akkor hogy ebből a közegből "kivond" az információt kellenek a megfelelő aktív eszközök pl. UTP végére egy hályókártya vagy egy swich, kábelnetnél pedi egy modem ami a hálózati eszközök számára értelmezhető formájú adatcsomagokat tud prezentálni.

    Mellesleg a visszirányú és a csillagpontos nem ugyanaz. Az előbbi azon képesség ami lehetővé teszi kétirányú adatáramlásra másik pedig egy topológia kialakítás ami azt szolgálja hogy leválasztható legyenek az előfizetők. Utóbbit azért preferáltják a szolgáltatók mert így eltérő szolgáltatási csomagokat vehetnek igénybe az előfizetők, megakadályozza a lopást, és esetleges nem fizetés esetén könnyedén lehet szankcionálni az előfizetőt(pl. kizárni a hálózatból).
  • Cat #9
    a upc telefonhoz nem kell internetcsatlakozás, csupán az hogy visszirányusított legyen a hálózat, azaz csillagpontos legyen - ez többségében már teljesül
  • shabba
    #8
    Ez azért messze nem így van elég csak logikusan belegondolni a részletekbe.

    Sajnos a VoIP elterjedésének a mai napig az ára szab gátat. Ez így volt 3-4 éve és szerintem így lesz még 1-2 év múlva is. Épp ezért elsődlegesen cégeknek igazán jó alternatíva mert ők jobban bevállalják a magas beruházási költséget mert magas havidíj mellett rövidebb a megtérülés ideje. Lakossági pár ezer forintos számlák mellett ez nehezen lesz összehozható.

    Hogy lehetne VoIP-ot kivitelezni.

    1. Az első és leggazdaságosabb eset ha már létezik meglévő internet kapcsolat ez a 600ezer háztartásból 50ezer esetén igaz. Ekkor is több lehetőség van. Vagy adnak az előfizetőnek egy VoIP Gateway-t amibe be tudja csatlakoztatni a meglévő analóg készüléket vagy vetetnek egy IP telefonkészüléket. Mivel a netmegosztást is meg kell oldani hacsak nincs már meglévő broadband routerje az előfizetőnek így erre is költeni kell. Vagy a szolgáltató ad routert vagy olyan VoIP gatewat vagy IP telefon készüléket vásárol amiben beépített 2 portos switch van. Ezek viszont sokkal drágábbak, egy olcsó kínai alapmodel is 150-200 dollár egy switchel egybeépített már fölötte egy márkásabb pl. Cisco készülék pedig még drágább.

    2. A másik eset ha még adatszolgáltatás sem elérhető az adott háztartásban, szóval előbb meg kell teremteni. Ez ismét plusz beruházás hisz kell hozzá egy modem és a beszerelés munkadíja utána vissza lehet térni az első pontra, amennyiben netet nem szeretne az előfizető 1xűbb az eset mert nem kell a netmegosztással foglalkozni elég a modem-et összekötni egy portos gateway-jel arra pedig lehet kötni a meglévő analóg telefont vagy VoIP gateway helyett lehet venni IP telefonkészüléket amik szintén nem olcsók 200 dollártól a csillagos égig van az áruk.

    Szóval lehet látni nem olcsó beruházás egy VoIP csatlakozás megvalósítása, attól függően mennyire áll már rendelkezésre a szükséges infrastruktúra 200-500 dollárba is belekerülhet. Ha most e mellé 1-2 éves hűségszerződést köt a szolgáltató akkor is a havi eszközbérleti díjak bőven egy jelenlegi telefon aladíj fölött lesznek de minimum azzal egy szintben. Persze évekkel később ha már az eszközköltség leamortizálódott lehet lentebb vinni az VoIP árakat de a kezdő beruházást úgyis az előfizetővel fizettetik meg.

    Ezen kívül központilag is kell nagyobb volumenő beruházásokat eszközölni, olyan eszközöket kell vásárolni ami kezeli a VoIP-os hívásokat, a meglévő hálózati eszközparkot is úgy kell fejleszteni hogy támogassa a kiemelt szolgáltatásokat(Quality of Service). Össze kell kapcsolódni más telefonszolgáltatók hálózatával és más törvényi feltételeknek is meg kell felelni. Ezen beruházások költsége is mind az előfizetőkre száll vissza. És ugye ez még mindig nem éri el rendelkezésre állásban a hagyományos szolgáltatás színvonalát mert pl. áramszünet esetén nuku telefon, ahhoz hogy akár ezt is tudja még nagyobb beruházást kell eszközölni saját tartalék elektromos rendszerrel. Na ilyen szerintem már nem fog bevállalni UPC és a többi kicsi sem, mert ez szintén jelentős alapdíj növelő tételként jelentkezne.

    Az hogy nem lesz előfizetési díj ahogy írod elég naív elképzelés. Ezt a rendszert életben kell tartani, felügyelni, karbantartani ennek a költségét csupán percdíjakból, főleg ha kedvezményesebb percdíjakat akarnak mint a többiek lehetetlenség. Pl. a szomszédos ausztriában is van előfizetés díj tudtottam 10-20 euros csomagok vannak a különböző többlet szolgáltatások függvényében és lehet még e mellé jön az eszközbérlet havi költsége.

    Persze ha már kifizette az előfizető a bekerülés igen borsos árát utána már az IP rendszer költséghatékonyabban fenntartható és a későbbiekben jobban lehet engedni az árakból, de az elején bizony még elég nagy békát kell lenyegni meg igen nagy beruházás egy VoIP-os rendszer életre kelteni.

    Szóval a fatávnak ez olyan komoly érvágás főleg az elején tuti nem lesz, elsődlegesen úgyis a céges, kisvállalkozói ügyfélkörnek fogják kínálni ezt a szolgáltatást ahogy jelenleg is a nagy és középvállaltok a VoIP elsődleges ügyfélköre.

    Idővel fatáv is belép majd erre a piacra ahogy pl. angliában BT-nek is terve hogy 5-6 év távlatában a hagyományos hangszolgáltatásról áttéríti az előfizetőit IP alapúra. De a telkók szolgáltatás e téren mindig előnybe lesz mert ott van mögöttük a meglévő infrastruktúra és azok biztonsági(pl. áramellátási anomáliák esetén) háttere amit a kicsit nem igazán fognak biztosítani. Nem is ismerem az idevágó jogszabályokat de ha még arra is kötelezni fogják a szolgáltatókat hogy a segélyhívásokat pl. bármilyen körülmények között pl. áramszünet is biztosítani kell és ezért saját redundáns áramszolgáltatást is ki kell építeni akkor a kicsit elég komoly dilemma elé kerülhetnek, de az áraikon ez a törvényi követelmény biztos hogy érződni fog.
  • kicsizoz
    #7
    Közben gondolkodtam a UPC-s és hasolnó témákon...
    Helyi, vagy belföldi hívásra általában drága az ilyen megoldás, vagyis szerintem külfödi irányokban gondolkodjatok...

    Hálózaton belül meg nehogy már "óriási kedvezmények legyenek", ott legyen ingyenes!

    Dehát eddig is itt volt a pl a skype is, meg az ICQ és nem váltották meg a világot, velük is lehet vezetékest hívni...

    De tény hogy ez a jövő, és gyorsabban itt lesz mint bárki gondolná, de úgy gondolom az internet azért minimum kell hozzá.. :)

    A szolgáltatók meg nem azon dolgoznak, hogy olcsóbb legyen a net, hanem azért, hogy a 10.000 forintodat úgy érezd megéri náluk elkülteni.
    Ezért időnként mindig belepakolnak valamit a szolgáltatásba, vagy sávszélt növelnek.

    Szerintem az IP telefon is egy ilyen belepakolás lesz. szal előfizetés nincs, de a kb 10 rugót be kell csengetni :)

    Mondjuk skype-n és ICQ-n sincs előfizetés :)
  • kicsizoz
    #6
    Cat: az lehet, hogy 600 háztartásban van UPC kábel, de csak 50 ezerben van internet....
    Vagy ezt úgy kell érteni, hogy nem kell internet csatlakozás az IP telefonhoz?
    Mert az már valami, de nem hiszem, hogy megérné az UPC-nek...
    Tudsz erről valamit?
  • rgranc
    #5
    Ha jól értem, az hogy fogadhatom a bejövő hívásokat (ld. második bekezdés), azt jelenti, hogy ha előfizetek, akkor kapok pl. egy _londoni_ telefonszámot, hogy az ott élő unokahúgom azt tárcsázva bármikor helyi hívás díjáért beszélgessem velem. _Ez_ lenne a világújdonság. Emellett van a szolgáltatásban, hogy te is bárkit hívhatsz.
    De lehet hogy rosszul értem...
  • Cat #4
    ugy hallottam hogy a UPCnál szeptembertől lesz ilyen - kapsz egy telefont ugyanugy mint a modemet, és mivel nekik van telefontársaságuk is (monortel) ezért gyakorlatilag önköltségi áron meg tudják csinálni a dolgot. Előfizetési dij nem is lesz, meg hálózaton belül hatalmas kedvezmények várhatók. 600ezer háztartásnak van kábeltévéje, nagy érvágás lesz ez a szemét matávnak
  • Yfel
    #3
    www.primus.ca > talkbroadband.

    A számítógépes alapú VoIP szar, nem is érdemes rá időt vesztegetni, de ez egy hardveres megoldás aminek ugyanolyan minősége van mint a rendes telefonnak... jövő héttől nekem is ez lesz majd beszámolok róla :o)

    Y
  • FtranX
    #2
    Én úgy emléxem, hogy ICQPhone-al volt olyan lehetőség, hogy amerikai számokat felhhattál, mert ott a helyi hívás ingyenes. Itt meg gondolom az előfizetésés miatt oda is telefonálhatsz, ahova nem ingyenes.
  • dez
    #1
    Ez jó dolog, de nem világos, mi benne az új? Korábban is létezett már a VoIP, és volt már rá lehetőség, hogy egy PC-hez kapcsolt mikrofon és speaker/fejhallgató használatával megtegyük ezt, és létezik már a "virtuális telefonszámok" rendszere is, azaz vannak már VoIP telefonszámok (ill lehet, hogy ez a VoIP része), kb. mint az ICQ számok.