33
  • [NST]Cifu
    #33
    A visszahozható első fokozat csak úgy valósulhat meg, ha biztonságosan vissza lehet hozni. Az pedig vagy azt jelenti, hogy az első fokozat biztonságos helyen ér földet (inkább tengert, mert ez leginkább így megoldható, lásd STS-SRB), vagy irányítottan, mint a 'Bajkál', amelynek kinyitható szárnyai, futóműve és egy gázturbinás sugárhajtóműve van, amelyek segítségével egy hagyományos kifutóra tud visszatérni.

    Szvsz a Szojuz esetén csak ez utóbbi megoldás járható, mivel az orosz indítóállások környékén nincs nagyobb vízfelület, esetleg a Koruru-i indítóállásnál...
  • cifuatwork
    #27
    Ennyi pénzből ez is szép. Miután a nagy konszernek nem foglalkoznak kellő odaadással az olcsó indító járművek kifejlesztésével, maradnak a Rutan féle emberek. De ha ők se lennének, akkor még ez sem lenne...

    A MAKS esetén a RADEM (Rocket-ascend Demonstrator) program még 1993-94-ben volt téma, az ESA-val támogatásával, ám nem a MAKS, hanem a HOTOL program keretében ment a fejlesztés, és a MAKS-D csak a koncepció életképességét bizonyította volna. Miután a HOTOL programot felfüggesztették 1994-ben, a RADEM-ből és a MAKS-D-ből sem lett semmi.
    A Molnyija cég elkészítette (legalábbis a honlapjuk szerint) a MAKS-D egy egyszerűbb változatát, amely csak 1 hajtóművel rendelkezik, de arról nincs hír, hogy repült is volna...

    A Kliper esetén többé-kevésbé egyetértünk, de még így is ott a kérdés, hogy mennyi indítás lenne évenként? Ha évi 2-3, akkor ott vagyunk, ahol a Szojuz, se előrébb, se hátrébb...
  • Mice
    #22
    látom a lényeget nem érted. élményben az átlagember aki csak világűrt akar látni közel ugyanannyit kap. viszont az, hogy nem csak sokévenként és többszörennyiért most felmehetnek az emberek az hihetetlen sok tőkét megmozgathat, amiből már építhet akár olyat is amilyet most épp te hiányolsz. amúgy lol, hogy itt van egy ekkora bolygó amit megnézhetsz és te azon szórakozol, hogy hogyan néz ki vagy jut el oda a járgány. a hagyományosban sem hiszem, hogy tudnál mást csinálni mint ülni a valagadon amíg oda nem érnétek...
  • Cat #20
    a magántőke bekapcsolodásával hatalmas pénzek áramolhatnak a szférába, és a felnövekvő privát űrcégek idővel hasznos bedolgozói lesznek a kormányprogramokból finanszirozott projekteknek, továbbá a milliomosok utaztatása révén olyan fejlesztések valósulnak meg, amit amúgy az adófizetők pénze bánna
  • [NST]Cifu
    #19
    De legalább dolgoznak rajta. És nem csak ők, hanem sokan mások (pl.: Xcor). Az, hogy egyenlőre messze járnak még nem jelent semmit. Lépcsőzetesen, szintről szintre haladnak, de haladnak. És ez itt a lényeg.

    A fejlődés az én meglátásom szerint jelenleg csak így elképzelhető. Hiába volt igen impresszív terv a Venture Star, ha rövid úton lelőtték a projectet az ostoba politikusok. Hiába próbáltak egy újabb tervet végigvinni (OSP), ha még a tervezőasztalon sem volt idejük kiteljesedni egy újabb ostoba döntés miatt.
    Az oroszoknál sem jobb a helyzet. A MAKS-OS-ről évek óta nem hallani. A Kliper sem fog ebben az évtizedben repülni, és még anyagilag sincs biztosítva a program.

    A Scaled (és társai) legalább biztosan (mégha lassan is), de halad(nak). Tisztelni kell őket ezért...
  • Ratty
    #15
    Nekem Burt Rutan alapból szimpatikus:P Már jópá éve is az volt, amikor először láttam nyilatkozni! Emléxem akor még eléggé sok esélyes volt az X-prize-ra, de úgy látszik, hogy nekik sikerülni fog! Amúgy ezt az izét nem is űrhalyónak fejlesztik, hanem csak ilyen űrturizmusos bigyulának:P Nah ezt jól megmondtam:D Az a lényeg, hogy nem ezzel az űrhajóval megyünk a marsra:)
  • mrzool
    #14
    Szerintem Zéta igazi űrhajóra gondolt, nem ilyen játékszerre, amivel "csak" egy űrugrást lehet végezni. Ennek ellenére tényleg szép munka volt, bízzunk benne, hogy minden rendben lesz.:)
  • Inquisitor
    #13
    Miért is? Éppen arról szól a hír, hogy 2 hét, és megcsinálták ...
  • Punkerwork
    #11
    végre valami értelmes dologra költik a lóvét és nem az x+1. kastélyt veszik maguknak
  • pafi
    #10
    Aki ebben a buliban nem szimpi, az carmack, aki ahelyett hogy a doom-ot írná elkezd bohóckodni rakétaépítéssel...
  • peterke
    #8
    igazából arra megy ki a dolog, hogy ne (az amerikai) kormánynak kelljen fizetni a fejlesztés költségeit, és mégis megvalósuljon egy, az űrkompokat leváltó technológia, és így mindneki jól jár. legalábbis ez az én meglátásom. amúgy mindenképpen hatalmas teljesítmény.
    és valóban: a csillagos ég a határ... :)
  • Pepito
    #6
    Ez csak szubjektív, és nincs is komoly jelentősége, de nekem nem szimpatikusak. Ránézésre.
    De ez nem része az XPrize kiírásnak, ugye. :)
  • MaDFoX
    #5
    Most is pont az eg a hatar... :DDD

    Egyebkent igazad van csak nem tudtam kihagyni :DD
  • Cat #3
    tévedsz, pedig nem lett volna tul bonyolult utánanézned, ott a hír alján a link rá

    1. magánfinanszirozásból megépült és inditott űrhajó, mely 3 embert 100 km magasra tud szállítani
    2. biztonságban visszatér a Földre
    3. Az utat két héten belül megismétli ugyanaz az űrhajó
    Aki ezt megcsinálja, kap 10 millió dollárt + hírnevet + később a befektetett összeg sokszorosát kapja vissza az űrturizmus révén