91747
10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • molnibalage83
    #91747
    Hogyan csinálják?
  • Hpasp
    #91746
    Pancír felderítő lokátora 100km/h alatt vág, mint a régebbi Sz-300P sorozat.
    Az újabb Sz-400-at illetve a Patriot-ot már nem zavarja meg a 0 radiális sebességű beaming a célkövetésben.

    Utoljára szerkesztette: Hpasp, 2019.09.18. 17:45:10
  • molnibalage83
    #91745
    Pont ezért kérdeztem, ez benne a szemét módon gonosz. Nem elég, hogy sokáig vár, de a sebesség filter miatt besurran a genyó.
  • [NST]Cifu
    #91744
    Érdekes kérdés, ugyanis a HERO lövedékek egyik furcsasága, hogy viszonylag kis sebességgel repülnek (50-150 csomó, cirka 100-300 km/h), de képesek nem részletezett nagy sebességet elérni a végfázisra. Paradox módon a kis sebesség az, ami itt problémát okozhat, mivel a hard-kill rendszerek általában a 50-70 m/s (180-220 km/h) sebesség alatti célokat figyelmen kívül hagyják...
    Szóval él bennem a gyanú, hogy a HERO pont arra játszik, hogy szép lassan ereszkedik rá, hogy az APS-ek nem is reagáljanak rá...
    Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2019.09.18. 16:26:56
  • molnibalage83
    #91743
    Ezek ellen a hard kill rendszerek elvileg védelmet nyújtanak?
  • [NST]Cifu
    #91742
    JLTV platformon 6db-os HERO-120 loiter lövedék. Azért a 40km-es max. hatótáv és max. 60 perces repülési idő elég csúnya dolog egy 3,5kg-os harci fejjel együtt.


    Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2019.09.18. 16:01:27
  • [NST]Cifu
    #91741
    Az F-35 rendszerei készek ami pedig sorozatban készül már az nem dob sokat az áron. Sztem amire szükségük lehet az egy nagyobb F-35. Nagyobb hatótáv kell és nagyobb szabad tér.


    Effektíve egy két hajtóműves, szupercirkálásra optimalizált F-35.

    Más: vhonnan rémlik, hogy DAS, EOTS érzékelői... aszem block4ben kap egy refrest, mert 10év alatt nagyot feljődött a világ. Gondolom erről semmi mélyebb info nincs de amit edig láttunk DAS/EOTS/AESA... szenzorfúzió vonalon az nagyon impresszív. Ha Peregrine komoly akkor ide mindenképp integrálva lesz. Mokás lesz...


    Az EOTS-re szerintem nem lenne szükség, hiszen nem vadászbombázó, hanem légifölény gép lenne. Bár ahogy ismerem az USAF-ot, a végén valahogy az is belekerülne. :P
  • [NST]Cifu
    #91740
    Szóval ez az egész szerintem sokakat elgondolkodtatott, hogy lehet így kéne máshol is... nem tudom mi volt a trükkjük de megértem ha ezt szeretnék máshol is látva az F-35 költségeit, csúszását, hogy Zumwaltról meg 1001 dologról ne szóljak.


    Szerintem az F-35 és a Zumwalt is ott lett elszúrva, hogy még nem létező dolgokat vártak el a megrendeléskor. Az F-35 esetében a nagy része ezeknek megvalósult, a Zumwalt esetében nem igazán... Feltehetően a T-X és az FFG(X) pont arról szól, hogy oké, akkor mi csak egy irányvonalat adunk, és mutassátok mit lehetne ebből kihozni. Az FFG(X) esetében elvárás volt, hogy meglévő hajóosztályokra kell építkezni, ezzel szépen ki is húzták a szőnyeget az olyanok alól, mint a BAe (Leander) vagy a BMT (Venator-110).
  • fade2black
    #91739
    Az F-35 rendszerei készek ami pedig sorozatban készül már az nem dob sokat az áron. Sztem amire szükségük lehet az egy nagyobb F-35. Nagyobb hatótáv kell és nagyobb szabad tér.

    Más: vhonnan rémlik, hogy DAS, EOTS érzékelői... aszem block4ben kap egy refrest, mert 10év alatt nagyot feljődött a világ. Gondolom erről semmi mélyebb info nincs de amit edig láttunk DAS/EOTS/AESA... szenzorfúzió vonalon az nagyon impresszív. Ha Peregrine komoly akkor ide mindenképp integrálva lesz. Mokás lesz...
  • fade2black
    #91738
    Szerintem a Boeing-SAAB T-X ára sokkolta a hadvezetést, politikusokat... de még a konkurenciát is. Volt fejlesztési költség, 0ról építették, rengeteg bevált megoldás jelentkezett ahol fentiek nem voltak... mégis szó szerint agyonverek mindenkit. Fellebbezés se volt semmi mindenki elkullogott csöndben.
    Ha meg 2024 helyett nem 2027 ami megszokott lenne hanem már 2021ben IOC az megint vmi szokatlan nagyon durva dolog lenne.
    Szóval ez az egész szerintem sokakat elgondolkodtatott, hogy lehet így kéne máshol is... nem tudom mi volt a trükkjük de megértem ha ezt szeretnék máshol is látva az F-35 költségeit, csúszását, hogy Zumwaltról meg 1001 dologról ne szóljak.

    ----

    Csendes oceáni vonalban gondolkodva, F-22 imo nem túl ideális. Oda J-20 méretkategória az. Márpedig ahova a csúcs kelleni fog az arrafele van, krím ellenére se az Orosz fenyegetés a fő. Nemrég láttam egy grafikont, hogy 2027re 400, 2030ra 500db F-35 lesz EUban. Mennyi Su-57 lesz 2027re?

    Mondjuk szerintem üljenek le, egyezzenek meg hogy mindenki félbe vágja a hadseregre költött pénzeket és helyette építsenek nuki meg megujuló erőműveket + infrastruktúrát... (és esetleg ha marad még pénzt akko jobb eüt és oktatást, űrkutatást.) US ha 10évig évi 450milliárd$ ilyenekre költene 15év múlva totál karbon semleges lenne. Tudom evvel egy hadtech topikban nem leszek népszerű. :)
  • [NST]Cifu
    #91737
    Sajnos nincs túl sok info, csak olvasgatom a fórumokat, ahol meg mindenki találgat. Ahogy írod is, sokan számítanak egy "super raptorra", DAS plusz F135 és az F-35 avionikája az F-22A megváltoztatott sárkányába. Vagyis lehet, hogy a Lockheed indul egy ilyennel a tenderen, de ez csak egy opció, és feltehetően kurta drága lenne.

    Ugyanakkor van egy kis poén ezzel: a DAS például a Northrop Grumman terméke... :)
    Ha a Northrop úgy dönt, hogy indul ő is külön a tenderen... akkor ez így mókás lesz.

    Amúgy én is valami dupla F135-ös, szupercirkálásra optimalizált szörnyre számítok, csordultig AESA-val.
  • molnibalage83
    #91736
    Most van esélye arra, hogy egy ráncfellvart F-22 legyen? Amolyan Super Raptor?

    Pl? F-119 helyett a szögletes fúvócsövet elhagyva átterveznék azt a részét F135-tel? Sőt, a +10% tolóerejeű F135-tel jöhetne?
    A gép lehet picit nagyobb a még nagyobb hatótávért?
    Mindent bele, ami más működik az F-35A-ban? DAS-os Super Raptor?
  • [NST]Cifu
    #91735
    Mivel Air Dominance a jelzése a programnak, én is egy F-22A utódot várnék... csak hát itt a mókás helyzet, mert hát akkor most az F-22A mellé jön még egy új gép az F-15C-k helyére? Megbánták már szerintem a politikusok is, hogy anno lelőtték a Raptor sorozatgyártását...
  • molnibalage83
    #91734
    Ez tök jó csak ennek eredménye az, hogy lehet, hogy egy olyan gépet raknak össze az USAF számára, ami már a kiforrott F-35A csúcsképességeit nem éri el.

    Abban viszont jobb lehet, hogy ha máshová balanszolt gépet akarnak tervezni, akkor gyorsabban célba érnek, ha nem tesznek bele semmi újat. Bár nem egészen világos, hogy miben lehetne tök új a vadász, amikor az F135 hajtómű eleve behatárolja, hogy akkor 1 hatjóműves a gép és annak minimális méreteit több helyen. Ergo lehet kisebb gépet is építeni, de minek? Vagy lehet nagyobb is, de ennél is felmerül a kérdés, hogy mi lenne az előnye? A fő tényező talán az, hogy teljesen eltérő balanszolás és szívócsatornával F-22-höz közelebb eső repteljesítményű gépet rakjanak össze.
  • [NST]Cifu
    #91733
    Az USAF új vadászgép-fejlesztési programja 5 éven belül új típust szeretne. Röviden: okulva az F-22, F-35 és B-21 programokból, most nem egy irreális elvárási listát állítanak össze, amit aztán a gyártók küszködve próbálnak teljesíteni, és kifejleszteni az ehhez szükséges technológiákat, hanem azt mondják, hogy a gyártók milyen jelenleg rendelkezésre álló technológiákat tudnak összeépíteni minél gyorsabban. A cél az, hogy a fejlesztések minél rugalmasabban legyenek "összeilleszthetők", itt az olyan buzzword-ökre kell gondolni, mint például nyitott fejlesztések. Az USAF példának a T-X kiképzőgép tendert állítja, ahol a Boeing (és a Saab) prototípusa alig 3 év alatt eljutott az igénylistától az első repülésig, majd egy évvel később meg is nyerte a T-X tendert. Míg eredetileg (még 2014-ben) 2023-2024 körülre számították a végül T-7 Redhawk jelölést kapott gép IOC-ját, jelenleg elképzelhetőnek tartják akár a 2021-es IOC-t is.


    A Boeing-Saab T-7A Redhawk


    Fantáziarajz az USAF NGAD programhoz
  • molnibalage83
    #91732
  • ximix #91731
    AAM-4B ?
    HPASP ha jól emlékszem régebben írta, hogy bizonyos rakéta átmérő kell, mert különben nem elég hatékony.

    PicoSar
    pdf1
    pdf2
  • fade2black
    #91730
    "The Peregrine will have a multi-mode, autonomous seeker that includes infrared imaging."

    másik oldalról:
    "Noyes also notes the missile is autonomous and has a tri-mode seeker, but declines to say what other sensors the weapon is equipped with."
  • [NST]Cifu
    #91729
    SPAAG non-plusz ultra T249 Vigilante: 6x 37mm-es csővel már lehet köpködni, a tűzgyorsasága 3000 lövés/perc, de a tűzkész lőszerkészlet csak 192db volt (nagyjából 5 másodpercnyi tűzcsapásra elég).

  • [NST]Cifu
    #91728
    Mintha rémlene valami AESA radarfejlesztés rakétákba, de most nem találok semmit e téren...
  • molnibalage83
    #91727
    Az a másik. Csak ennyire vad feltételezést nem mertem leírni. Eltalálni egy kis AAM-et egy másikkal nem tudom, hogy mennyire kivitelezhető főleg, mert ahhoz érzékelni kéne azt időbe az indító gépnek is. Egy 48N6 méretű rakétánál ESA radarral ez mehet, hiszen gyorsan pásztáz. Mechanikus radarral ez mission impossible.
  • [NST]Cifu
    #91726
    Tudom régi vesszőparipám, de én még egy önvédelmi rakétaelhárító-rakéta szerepkört is bele tudok látni...
  • molnibalage83
    #91725
    Erősen érzem rajta az ASM/CM vadászatra szánt szerepet, ahol a vadászgépnek van lehetősége közel menni veszély nélkül és nem a feleslegesen drága és limitáltabb mennyiségű AMRAAM-okkal tüzelni.
  • [NST]Cifu
    #91724
    Spike NLOS tesztlövészet Apache szárnycsonk alól...

  • [NST]Cifu
    #91723
    A Raytheon bejelentett egy új levegő-levegő rakétát, a Peregrine-t. A rakéta csak 1,8 méter hosszú és 68 kg tömegű, vagyis még a Sidewindernél is rövidebb és könnyebb. A kialakítása alapján olyan, mint egy "megvágott" AMRAAM, vagy még inkább ESSM, bár azt állítja a Raytheon, hogy rövid és közép hatótávolságú rakéta. Alapvetően nem a Sidewinder vagy az AMRAAM leváltását célozzák meg, hanem egy kiegészítő fegyver lenne, amelyből kettő fér el egy AMRAAM helyén.


    Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2019.09.17. 06:35:36
  • [NST]Cifu
    #91722
    Ausztrália a Land 400 Phase 3 (lövészpáncélos) tenderen a két döntősnek a német Rheinmetall féle KF41 Lynx-et és némi meglepetésre a koreai Hanwha AS21 Redback-et nevezte meg. A kiesők a GDLS Ajax IFV és a BAe CV90 Block IV.



  • molnibalage83
    #91721
    Az, hogy még a 57 mm-es ágyús is leszedték róla az már tényleg a hülyeség csúcsa volt. Egy szubszonikus ASM ellen sincs CIWS védelme egy ekkora hajónak. Vicc.
  • [NST]Cifu
    #91720
    Nagyjából nincs "élettere" a Zumwalt-osztálynak így, hogy a 155mm-es AGS-hez szánt LRLAP lőszert "elkaszálták", pontosabban a magas ára miatt nem rendelnek belőle. Így az AGS kb. csak dísz, pedig ez lett volna a fő célja (tüzérségi támogatás a partraszálló erőknek) a hajóosztálynak. Az is nagy gáz, hogy nincs CIWS-e, az 57mm-es Mk.110 tornyok helyére egy-egy 30mm-es Mk.46 Mod1 került, ami 250 lövés/percet tud, nincs programozható gránát hozzá, a maximális csőemelkedése 45°, és a maximális toronyforgási sebessége 60°/másodperc (a CIWS-eknek kb. kétszer ennyi szokott lenni).

    Jelenleg egyetlen "használható" feladatköre van, a 80db Mk.57 VLS indítójával Tomahawk-hordozó féllábú óriás lett, nyilván a VLS-ek egy részébe (mondjuk 8-10 darabba) mehet majd 4-4 ESSM rakéta, de ennyi a mozgástér, elvben képes lehet az aktív rávezetéses SM-3 és SM-6 indítására, de erről nincs több információ (tippre: nincs meg a céladatokat a rakétának továbbító adatkapcsolat a hajón).

    Amíg nem lesz kész a bevethető EM ágyú (railgun) és / vagy lézerfegyver, addig nagyjából kísérleti egységek, az integrált enerigarendszere nagy előny, de ugye jelenleg nem sok minden tudja kihasználni.

    A potenciál megvan az osztályban, de jelenleg nem aknázzák ki, így viszont eszméletlen pénztemető inkább...
    Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2019.09.16. 13:29:48
  • [NST]Cifu
    #91719
    Hmm... Furi, mert tudom, hogy sok helyen írták (egy időben a Globalsecurity-n is) a fáklya dolgot...

    De aláírom, logikusan végiggondolva igazad van, és valójában "csak" az égőteret próbálhatták "elfedni".
  • [NST]Cifu
    #91718
    Lőnek ki ágyúból érzékeny elektronikát, GPS és lézer-érzékelőt is, gondolom ez is megoldható.

    Amúgy tisztában vagyok vele, hogy eléggé valószínűtlen forgatókönyv, hogy ilyet fejlesszenek ki (inkább majd egy egyszer használatos rakéta visz magával mondjuk egy tucatnyi szonárbóját, hogy a célterületen leszórja) de mint lehetőség, megfogott egy ilyen elképzelés, mert noha a helikopter a bevett ASW platform, az csak egy helyen tud lenni, illetve az sem 7/24-ben bevethető. Tehát látom elvi szinten az életképességét egy ilyen koncepciónak...
  • Gundark 1 1
    #91717
    A Zumwalt osztály szép :) Cifu, beváltotta a hozzá fűzött reményeket, vagy csak drága játék lett? Mármint a reális igényeket, nem azt hogy mobil halálcsillagként szétlézerezzen mindent vagy a gauss ágyúval eltüntessen flottákat.
  • molnibalage83
    #91716
    Azért használtam a talán szót. Mert ez a 98-99%-os megsemmisítési valószínűségre vonatkozik. Hogy mennyi lett volna kisebb valószínűség és 3 odazavart rakéta esetén azt már nemigen tudjuk meg soha. Mondjuk az SR-71 900 m/s sebessége mellett erős kétségeim vannak. De hát lövöldöztek Dvinával is rá, amikor kvázi esélyük nem volt.
  • Hpasp
    #91715
    Bőven HMZ-n kívül volt minden távolodó A-12/SR-71, még a Dubnának is. (Vc <= 417m/s)

    (HT Összefoglaló 361. oldal)


    Utoljára szerkesztette: Hpasp, 2019.09.16. 12:59:26
  • molnibalage83
    #91714
    Bakker már kb .megszámlálhatatlan számú alkalom, amikor valaki azt írta le, hogy az utánégető lángja az radarral érzékelhető. Hogy honnan jön ez a téveszme, az nem egészen értettem soha. Egyesek valami ionizált részecskékről fantáziáltak, de forrást soha nem láttam erre.

    Ez is pont olyan ki nem haló városi legenda, minthogy az első stealth gép az SR-71 volt. Ja persze. Csak akkor tudnám, hogy hogy a búbánatba emelték rá a készültségi gépet a szovjetek (MiG-25 és 31-est is) gyakorolta rá az elfogást pl. a svéd vagy más is. Meg te is betetted azt, hogy a szovjetek hogyan követték.

    Egy Vega azért talán még utána tudott volna indítani, ha csak akkor kezdi el látni, amikor oldalról feltűnik, de mivel végig tudták követni a gépet ez indifferens volt. Szerintem.
  • Hpasp
    #91713
    Dehogynem, legalábbis amíg nem lett jobb ötlet rá, lásd: AN/SSQ-110 EER (Extended Echo Ranging) persze vegyesen kell alkalmazni a módszereket, oszt valamelyik csak működik majd...
  • Hpasp
    #91712
    Szerintem a cikkíró totál félreértette az A-12 -es történetet.

    Nem az utánégető hatalmas fáklyája a jelentős radar-visszaverő felület, az ugyanis átlátszó a radarhullámok számára, hanem maga a nagy átmérőjű utánégető szerkezet látszik szépen hátulról a radarok számára.
    Erről is szól az idézet: “To overcome the afterburner problem of a large radar cross section return from the aft quadrant, we proposed the use of [a] cesium additive to the fuel,”

    A hatalmas méretű kiömlő elrejtésére szolgálna a fáklya segítségével létrehozható plazma, ami viszont tényleg elnyeli a radarhullámokat.

    Tippem szerint azért nem került bevezetésre, mivel az a radar amelyik hátulról látja az A-12-est már rég nem jelent fenyegetést...
  • molnibalage83
    #91711
    Whoa, a kubai majdnem incidens után még mindig használják ezt a detonációs módszert...? A sorozatban azt írtad, hogy a US Navy ezzel felhagyott és soha többet nem vették elő az ötletet.
  • Hpasp
    #91710
    Hát ehhez külön tervezni kellene a bóját, hogy kibírja.
    Viszont a 3kg-os töltet a vízben, amit tengeralattjárók ellen akarnak használni - ennyi volt az információ tartalom - az egyértelműen egy olcsó 220dB-es hangforrásként funkcionál.
  • savaz
    #91709
    Szerinted egy erzekeny mikrofonbol mi marad, ha kilovik egy agyubol?
  • [NST]Cifu
    #91708
    Auch, ezek szerint nem olvastad el a hsz.-met rendesen. :)

    Én nem a detonációk keltésén kezdtem el lamentálni (az is logikus és érthető használati feladatkör lenne), hanem azon, hogy adott esetben ágyúból szonárbóját lőjön ki adott távolságra egy hajó. Erre vonatkozott a hsz. első mondata, a neked szánt kérdés is.
    Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2019.09.16. 12:13:21