23
hogyan lehet monoban írni?
-
#23 "Oldalbeli dominanciaként azt értem, hogy például az egyik oldalon jobban kiemelik a cintányér hangját, míg a másikon a kalimbáét."
Igen ám, csak ez a dominancia nem konzekvens (nem mindig jobb oldalon van a cintányér, nem mindig ugyanolyan mértékben).
Másrészt a térbeli hatás nemcsak a hangerőtől függ hanem az adott hangszer hangjának a két hangszórón megjelenő időbeli eltérésétől, a terem utózengésétől (vagy annak utólagos hozzáadásától).
Harmadrészt ahhoz, hogy a füled ezt megszokja, huzamosabb ideig kellene így ugyanazt a zenét hallgatni - az pedig nem éppen egészséges.
"Az agy amúgy is összeállítja mono hanggá a két oldalról beáramló "üzenetet""
Téves. Például nem tudnál "erre csörög a dió"-játékot játszani (de a mindennapi életedet is megnehezítené), ha nem lenne térhallásod.
Egy füllel nem lehetne egy hangforrás térbeli helyzetét meghatározni - ehhez mindenképpen több fülre van szükség. -
#22 majd majd majd.... -
#21 Amint tudok, rakok majd be neked egy példát, hogy hasonlítsd majd össze a két hangfelvételt. Az egyik mono lesz a másik sztereo, de ugyan az a felvétel. -
#20 Oldalbeli dominanciaként azt értem, hogy például az egyik oldalon jobban kiemelik a cintányér hangját, míg a másikon a kalimbáét. Ilyen meg nagyon sok lemezen fellelhető. Ezáltal jobban kiéleződik az egyik fül a cin magasságára, amíg a másik a kalimba hangmagasságaira. Főleg akkor, ha magas hangerőn hallgatja az ember. Fülhallgatón, meg pláne. Nem eget rengető különbségekre gondolok, hanem ilyen apróságokra, mint a baloldali cin kiemelése, viszont ha érzékeny a füled, akkor jelentőssé válik ez az apróság is.
Általánosságban nem szeretnék beszélni úgyhogy másképp fogalmazok. Engem zavar és indokolatlannak találom a két csatornás hangzást egyenlőre. Kicsit mintha manipulatív és félrevezető szerepet töltene be a dolog.
Az agy amúgy is összeállítja mono hanggá a két oldalról beáramló "üzenetet", hiszen nem az van, hogy két hallás, hanem az van, hogy hallás. Persze tudjuk, hogy melyik hang érkezik a jobb és melyik a bal fülünkre, de a lényeg nem az. Az csak egy plusz információ az agynak, aminek valójában nincs eget rengető szerepe. Nélkülözni lehet és úgy vélem, hogy szükséges is!Nem az a lényeg, hogy jön valaki balról, vagy jobbról és te meghallod és beméred a helyzetét, hogy melyik oldalról, hanem az, hogy hallod, hogy jön valaki és hogy milyen közel van (hangerősség),az számít kell ennél több? Érdemes megspórolni az agy számára azt, hogy ne kelljen monoba konvertálgatnia, hanem egyből monot kapjon, ha már zenéről van szó, ami az élvezetekért ,a hangulatokért jött létre, adja akkor már a maximumot..Ezáltal jut idő másra is összpontosítani. A zene egyéb elemeire, részleteire. Persze ez hülyén hangozhat, de véleményem szerint így van ez a látásnál is és jó példa ez ehhez a témához: A moziban sem két vásznas felvételt nézünk. Az újabb 3d technonlógia az, ami 2 "sávos felvétel" és egyszerre vetítik ki egy vászonra.. kicsikét elmosódott és csak szemüveggel áll össze normálisabbá a kép. Azt tudnám a sztereo hanghoz hasonlítani. Ha tényleg azt akarjuk, hogy "kiemelkedjen" akkor egyenlőre szükség volna valamiféle eszközre, hallóátalakítóra, hogy az tényleg kiemelkedőnek hasson. Itt vannak érdekes témák és nem akarom, hogy úgy érezd, hogy kötekedni akarok, inkább csak jó érzés információt megosztani.Végül is így fejlődik a világ és a technológiája. Köszönöm, hogy időt szántál rám, várom még a további reakciókat :) -
#19 "Ez azért nem teljesen igaz, hiszen felvehetsz sztereo hangot 88000khzben is"
Az audio CD-ről volt szó, itt a szabvány megköveteli a 44100 Hz-es mintavételezési frekvenciát (ez az emberi fül 20 kHz-es frekvenciatartományához igazodik), a 16 bites bitmélységet (~96 dB dinamikatartomány a hanglemezhez és a kompakt kazettához képest jobb volt) és a sztereó csatornát (hisz ebben a korban már az volt elterjedve) - más értékek esetén ezeket konvertálni kell.
"ezek azok a keretek, amik megőrjítenek"
Azért van/volt szükség ilyen korlátozásokra, mert az audio CD egy célrendszer. És hogy ez a célrendszer ne legyen túlzottan bonyolult és drága, rögzített szabványra volt szükség.
A mono zenei hangfelvételek a 80'-as/'90-es évekre "kihaltak", idejétmúlttá váltak - így értelmetlenné vált ennek a támogatása (mint mondtam: magnódeckből és lemezjátszóból is már csak sztereót gyártottak akkortájt).
"úgy, hogy az ne vízhangzon"
A visszhangzást egy, az audió CD monosítására elképzelt elméleti okfejtésem hátrányaként hoztam fel.
Lenne más trükkös megoldás is - ezt goal kolléga vetette fel #7-es hozzászólásában - miszerint a hangfelvétel egyik felét az egyik csatornában, másik felét pedig a másik csatornában veszik fel.
Ennek a megoldásnak a hátránya az, hogy sztereó rendszeren való lejátszáskor mindkét hangfelvétel hallatszik egyszerre, tehát az egyik csatornát el kell némítani (lásd kapcsoló).
A másik probléma ezzel, az egyes számok hosszában rejlik - mert ha a felvétel első felének (mondjuk bal csatorna) legelején található 1. szám 3:22 hosszú és a felvétel második felének (mondjuk jobb csatorna) legelején található 14. szám 3:11 hosszú, akkor hol váltson a CD lejátszó az 1. és a 2., szám között? 3:11-nél vagy 3:22-nél?
"nem igazán értem, hogy miért készteti a mono a szetereo hangrendszereket, hogy vízhangozzon."
Ilyen nem fordulhat elő, mert ez csak az én elméleti okfejtésem volt.
Egyébként azért visszhangozna (már amennyire visszhangozna), mert egyszerre kerülne lejátszásra a mono hang egyik és a rá következő 6 hangmintája (6/44100 másodperc - ezt nem veszi észre az emberi hallás).
"Első 6 és utolsó 6 minta alatt mit értesz?"
Bocs, félreértelmezhető.
Tehát az audió CD egy-egy keretje 6-6 hangmintát (a jobb és bal csatornának) tartalmazhat. Az én elméleti okfejtésem az lett volna, hogy veszünk a mono hangfelvételből 12 hangmintát, ebből az első 6-ot elhelyezzük a bal csatornának fenntartott helyen, a második 6-ot meg a jobb csatornának fenntartott helyen. És így tovább.
"Az az érzésem, hogy gond van a sztereoval, túlságosan is dominánsá vált, indok pedig nincs rá. Semmivel sem válik rosszabbá a hang minősége monoban, sőőtt."
Mivel az embernek két füle van a térbeli halláshoz, teljesen indukált a sztereó rendszer dominációja. Sokat tud adni a zenei élményhez, ha a hangszerek hanngjait egy térben helyezik el, ezáltal "életszerűbb" hatást kapunk - hisz egy zenekar tagjai sem csak egy vonalban ülnek velünk szembe.
"ezáltal pedig több az esélyed arra is, hogy dominánsabbá válik az egyik füled"
Nem fog dominánsabbá válni, mivel a hangfelvételeken általában egyenletesen oszlanak el a hangszerek - nincs oldalbeli dominancia. -
#18 "Ráadásul a kijelzőn csak a felvétel idejének fele látszana."
Ezért kell a sztereo berendezésekre külön monora átállító funkció, akkor "tudni fogja", hogy az időt máshogy kell kezelnie. Az az érzésem, hogy gond van a sztereoval, túlságosan is dominánsá vált, indok pedig nincs rá. Semmivel sem válik rosszabbá a hang minősége monoban, sőőtt.khmmm melyik a jobb? Az, hogy mindkét füled ugyan azt az infót kapja, vagy az, hogy az egyik füledre mást hallasz, ezáltal pedig több az esélyed arra is, hogy dominánsabbá válik az egyik füled. Jó dolog az? A durva az, hogy valójában csak úgy tűnik, hogy jobb a sztereo, de a tévedés óriási. -
#17 Első 6 és utolsó 6 minta alatt mit értesz? Első 6 szám és utolsó 6 számra, vagy az első szám első 6 mintavételezési adatára és az utolsó szám utolsó 6 mintavételezési adatára, mert ha az utóbbi, akkor azt valamilyen módon lehetne korrigálni szerintem. -
#16 Köszönöm, hogy időt szántál rám, kielégítő a válaszod Dj Faustus.:)
"A sztereó hangot 44100 kHz-es mintavételezési frekvenciával, 16 bites bitmélységgel mintavételezzük"
Ez azért nem teljesen igaz, hiszen felvehetsz sztereo hangot 88000khzben is, vagy még több (96- 192.000), más dolog, hogy az alap audio cd paramétereit írtad le, hiszen az feltétlen csak annyi lehet igen. (ezek azok a keretek, amik megőrjítenek )
Tehát azt mondod, hogy nincs más hátra, ha mindenáron monot akarok és dupla mennyiségű időtartamot, akkor saját szabvány kell, mert amit én szeretnék, azt nem támogatja semmilyen módszer sem jelenleg úgy, hogy az ne vízhangzon. Szomorú. Egyébként nehéz elhinni, nem igazán értem, hogy miért készteti a mono a szetereo hangrendszereket, hogy vízhangozzon. A számítógép 2.1 es "sztereo hangrendszerén" sem vízhangzik. Hol van itt most akkor a bibi? -
#15 Az 1980-as/1990-es években a mono már "kihalóban volt", nem igazán gyártottak újonnan mono lemezjátszót, magnódecket.
Ebből következőleg az audio CD szabványa ("Red Book"), eleve sztereó rendszerhez készült - és ez még a számítógépes hangrögzítés elterjedése előtt volt, tehát egy nem épp univerzális célrendszer lett belőle.
"hiszen nem nagy vasziszdasz (úgy sejtem) leredukálni a technológiát"
Nézzük hogyan is néz ki az audió CD szerkezete!
A sztereó hangot 44100 kHz-es mintavételezési frekvenciával, 16 bites bitmélységgel mintavételezzük, majd az így keletkezett mintákat 12-12 bájtos (a jobb és bal csatornáknak megfelelően felváltva) keretekbe szervezzük, Ehhez hozzácsapunk 64 bit hibajavítást + 8 bit subcode-ot (ez utóbbi a CD-n való navigálást teszi lehetővé). Ezek együtt alkotják a csatorna-kereteket, amelyeket még további modulációnak vetnek alá, de utóbbiak már nem annyira lényegesek.
Elvileg lehetne olyan keretstruktúrát csinálni, ahol a 24 bájtnyi sztereó adat helyett 24 bájtnyi monó adat lenne, de ezt sztereó rendszeren hallgatva olyan lenne, mintha a hang visszhangozna, mivel a mono hang első 6 és utolsó 6 mintája egyszerre kerülne lejátszásra. Ráadásul a kijelzőn csak a felvétel idejének fele látszana.
De egyébként a sztereó analóg hanglemez és a monó analóg hanglemez is ugyanolyan hosszú, mert a sztereó információ ugyanabban a "vájatban" kerül rögzítésre, mint a monó társa - így a mono mikrobarázdás hanglemez lejátszható sztereó készüléken is (és vice-versa).
"MIért olyan fontos az a 16 bit 44000 sample rate, hiszen logikusan gondolkodva, ha nekem csak 22000 sample rate-ra van csak szükségem"
Az emberi fül 16-20 Hz és 16000 és 20000 Hz közötti hangok "vételére" alkalmas. Hogy a 20 kHz-es hang felharmonikusait is rögzíteni lehessen a sávszélességet meg kell növelni egy kicsit.
A Shannon-Nyquist-féle mintavételezési törvény értelmében a mintavételezési frekvenciának a sávszélesség duplája kell - innen jön a 44100 Hz.
A 16 bites bitmélység meg azért kell, mert 96 dB jel-zaj viszonyt tesz lehetővé. -
#14 Várom a tippeket, ötleteket, hogy hogyan lehetne ezt megoldani. Hiszen ez egy nagyon fontos dolog, ami érthetetlen nagyon sokunk számára. Az nem indok, hogy mert ez a szabvány! A ps2 is olvassa a ps1 játékait. Akkor egy stereo lemezlejátszónak a (képzeletbeli) mono audio cdt végképp tudnia kéne olvasni...vagy az a gond, hogy nem fér el a kijelzőn a 2 óra 40 perc? Nem hinném.
Létezik egyáltalán olyan program, amiben engedélyezhető egy sávos audió cd írása? MIért nem ?! Mondhatnátok, hogy írjak egyet, de nem tudok.
Viszont abból kiindulva, hogy elvileg jóval könnyebb lenne megoldani, már réges régen léteznie kéne ilyen lehetőségnek...sőt. Előbb kellett volna léteznie. -
#13 Azért ettől függetlenül kicsit (nagyon) szánalmasnak tartom, hogy nem írhat az ember 160 percnyi egysávos monot ki audió cdnek, hiszen nem nagy vasziszdasz (úgy sejtem) leredukálni a technológiát. Hiszen nem arról van szó, hogy 4 (dupla) csatornát akarok felvenni rá, hanem fele annyit. Olyan nagy ördőngősség kiiktatni azt a kötelezvényt, hogy 2 sávos lehet csak egy audió cd? MIért olyan fontos az a 16 bit 44000 sample rate, hiszen logikusan gondolkodva, ha nekem csak 22000 sample rate-ra van csak szükségem, akkor már eleve dupla mennyiséget kéne tudnom felvenni. Az, meg, hogy egy wav fájl csak egysávos és nem kettő, eleve megfeleződik az adat nagysága. Szerintem itt igazából valami más van a háttérben. Nem akarják , hogy az emberek 160 percet írjanak egy lemezre.....TÖMÖRÍTETLENÜL. -
#10 A kapcsoló nem lehetett semmi. Gondoljátok el milyen jól megszerkesztették, hogy kompatibilis volt az összes lejátszóval, minden márka minden tipusát tudta távirányitani. Ráadásul nem is egy alap opciót hanem egy extra rejtett fukciot :) -
K.András #9 Te hát ilyen fogos kérdés ne tegyél fel, mert nem jön ide többet az ember...
Egyébként amit ir a srác az frenetikus, hát ilyet még egy ovodással sem lehet megetetni... -
#8 "adtak hozzá egy kapcsolót"
KIK??? -
#5 Nem én írtam ... :D -
#4 De ez marhaság. Rögzített formátuma van az Audio CD-knek. Majd pont ő fogja megreformálni. :) -
#3 Szerintem ő úgy értette, hogy ha monoban ír, akkor dupla olyan hosszú zene fér el a cd-n. -
#1 hogyan a legegyszerübben?