SG.hu·

A "jó" baktériumokat kutatja az űrtintahal

Ha minden a tervek szerint zajlik, hétfőn egy tintahal is eljuthat az űrbe az Endeavour űrsikló fedélzetén. A jószág nem az űrhajósok étrendjének változatosabbá tétele, hanem egy tudományos kutatás céljából kapott helyet az űrsiklón.

A fiatal tintahal segít megismerni a "jó" baktériumok viselkedését a világűr súlytalanságában. "A jó baktériumok rosszá válnak?" - tette fel a kérdést Jamie Foster, a Florida Egyetem kutatója, a kísérlet vezetője, akinek nem alaptalanok az aggályai.

Azt már tudjuk, hogy a kórokozó mikrobák gyorsabban fejlődnek és sokkal ártalmasabbá válnak az űrben. 2006-ban szalmonella baktériumokat juttattak fel az egyik űrsiklóval, amik visszatérve a Földre, közel háromszoros hatékonysággal pusztítottak az egerek körében, mint a földi környezetben kifejlődött társaik, de más baktériumok, köztük az egyik leggyakoribb, az E. coli is hasonlóan viselkedett. A tanulmányok kizárólag ártalmas baktériumokra összpontosultak. "Ez lesz az első alkalom, hogy egy hasznos baktériumot vizsgálunk" - tette hozzá Foster.

A tintahalak a fejlábúak, egy viszonylag intelligens állatcsoport tagjai, ide tartoznak a polipok és a szépiák is. Eddig még nem járt fejlábú az űrben. Foster választása a Csendes-óceánban honos kurtafarkú tintahalra (Eupymna scolopes) esett, ami egy Vibrio fischeri névre keresztelt baktériumot hordoz a testében. A mikrobák nem sokkal a tintahal születése után, a fénykibocsátó szerveik kifejlődésekor telepednek meg a fiatal egyedekben. A tintahal a fénytermeléshez használja a baktériumot, amit lefelé irányítva árnyéka eltüntetésére használ.

Ez a szimbiózis egy klasszikus példája, a két faj együttműködéséből mindketten kamatoztatnak. Az embereknek is vannak hasonló kapcsolatai, esetünkben a mikrobák immun- és emésztőrendszerünk a környezeti viszontagságokkal szembeni felkészítésében segédkeznek. Az emberi testben azonban nem egy, hanem több ezer ilyen lény dolgozik. "Az emberek túl összetettek" - mondta Foster, aki éppen ezért választotta a jóval egyszerűbb szimbiózissal rendelkező tintahalat.

A kísérlet egyszerű. Egy frissen kikelt tintahalat küldenek fel földkörüli pályára egy tengervízzel feltöltött tartályban, ami még nem találkozott bakteriális társával, majd 14 órával a kilövést követően egy asztronauta bejuttatja a baktériumot a vízbe, ami 28 órát kap, hogy megtelepedjen a tintahalban. A lábfejűt ezután megölik, tartósítják és további vizsgálatok céljából visszahozzák a Földre.

Foster már rendelkezik néhány előzetes eredménnyel a mesterséges súlytalanságban elvégzett földi kísérletekből, ezek azonban arra utalnak, hogy gondot okozhat a tintahalnak a baktérium befogadása. Ha az űrsikló-tanulmány is ugyanezt az eredményt hozza, az azt jelezné, hogy az űrhajósok és mikrobáik kapcsolatára ugyancsak hatással lehet a világűr. "Biztosak szeretnénk lenni abban, hogy asztronautáink egészségesek" - mondta Foster.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© archrodney2011. 05. 18.. 17:30||#19
"A lábfejût ezután megölik, tartósítják és további vizsgálatok céljából visszahozzák a Földre."

Vagyis befõttet csinál belõle a sok <#kocsog>
© Retechegér2011. 05. 16.. 12:17||#18
Amúgy valszeg így van különben sorra halnának az emberek míg fent vannak.
Ha a gonosz kis bacik erõsödnek, akkor az emberek szervezetében is erõsödnek, márpedig akkor hamar jön a kampeca,.... kivéve ha a jó bacik közben szintén megerõsödnek az emberekben, mert akkor bár erõs a csúnya gonosz baci is, de a jó is, így egyensúlyban marad a szervezet.
Ez ha így van akkor jó, mert elméletben csak fel kell küldeni a jó bacikat megerõsíteni és igen aktív gyógymódokra lehet majd használni.
Gyakorlatban valszeg épp fordítva fogják használni és biológiai fegyvert készítenek majd a végén, mert az "köz"cél.
Aztán majd jönnek a gyógyszergyártók ûrhajói amik csillagászati áron gyógyulást kínáló bacikat injekcióznak majd az emberekbe.
Csak kár hogy az ember nem a jóságáról híres.... :(
© dez2011. 05. 16.. 01:13||#17
Valószínûleg arra is kiterjed a vizsgálat, hogy az újszülöttek (emberi is) kolonizálódása zavart szenvedne-e, tehát ha pl. egy hosszabb ûrutazás során az ûrben történik a szülés.

Hasznos, ill. szimbióta baktériumok esetén egyébként nem beszélhetünk fertõzésrõl.

Amúgy remélem, azt is videóra vették, mit szól a tintahal a súlytalansághoz... :)
© egynyári üröm2011. 05. 16.. 01:02||#16
nagyon érdekes, kár hogy nem olyan tintahalat küldenek fel, ami már fertõzött, megnézhetnék, hogy jobban világít-e. expert dolog lehet amúgy elsõ tintahalnak lenni az ûrben
© dez2011. 05. 15.. 21:56||#15
(A második idézet a cikkbõl van.)
© dez2011. 05. 15.. 21:55||#14
"Bennünk is több 10ezer ilyen baktérium van. Persze ha több lesz belõle a szervezetünkben hasmenést okoz, de nélküle meg kb. élni sem tudnánk."

Ez egy kicsit zavaros. Feltételezem, az E. Coli egyedszámáról van szó. De õ miért lenne "esszenciális"?

"Az embereknek is vannak hasonló kapcsolatai, esetünkben a mikrobák immun- és emésztõrendszerünk a környezeti viszontagságokkal szembeni felkészítésében segédkeznek."

Nem csak ebben, hanem magában az emésztésben és immunmûködésben is. Ezen kívül vitaminokat és más életfontosságú anyagokat is termelnek.

A legfontosabb fajokat újabban már az emberi szervezet részének tekintik.

Megjegyezném itt, hogy a mai tudás fényében eléggé visszás dolog, hogy miközben a TB támogatja az antibiotikumokat - amik ártanak az életfontosságú hasznos baktériumflórának is -, az említett nemkívánatos hatás ellensúlyozására szolgáló probiotikumokat nem, így nagyon sokan nem egészítik ki velük az antibiotikus kezelést. Az meg egyensesen bûn (és jogilag is hanyagság), hogy a legtöbb orvos, gyermekorvos egyátalán nem is hívja fel a figyelmet az utóbbi fontosságára, miközben nagyon sokszor indokolatlanul írkálják fel az antibiotikumokat.

(És aki azt mondja, az antibiotikum mindig egy szükséges rossz: kislányom mandulája 2 évig nagyobb volt a kelleténél, idõrõl-idõre be is gyulladt, 5 csak átmeneti javulást, hosszabb távon a helyzet rosszabbodását elõidézõ antibiotikum-kúra után, amikor az orvos már a kivételt szorgalmazta, egy általam itt részletezni nem kívánt alternatív módszer által gyógyult meg, eredeti méretére zsugorodva.)
© wraithLord2011. 05. 15.. 19:38||#13
Vannak patogén törzsek egy baktériumfajon belül is. Itt valószínûleg egy ilyen Escherichia coli törzsre gondoltak...
Valóban hülyeség, de egy laikusnak, akit nem is érdekel, tökmindegy.
© Grodt2011. 05. 15.. 18:36||#12
"A tanulmányok kizárólag ártalmas baktériumokra összpontosultak." Az E. Coli az mióta ártalmas? Bennünk is több 10ezer ilyen baktérium van. Persze ha több lesz belõle a szervezetünkben hasmenést okoz, de nélküle meg kb. élni sem tudnánk.
© Zolly752011. 05. 15.. 14:12||#11
A tintahal bizonyára azt reméli, hogy nem minden a terveknek megfelelõen fog zajlani!
© teddybear2011. 05. 15.. 03:26||#10
Több ûrsikló van. Kettõ megsemmisült( a Challanger és a Columbia).
A Discovery most repült utoljára(február 24. - március 9.), leszerelték, múzeumba megy.
Az Enterprise sohasem volt fenn, csak légköri próbákra használták. A Pathfinder a földi(szállítási és egyébb tesztekre használták, tulajdonképp 1:1-es makett volt.
Az Endeavour május 16.-án száll fel, az Atlantis július 28.-án repül utoljára.