SG.hu
Környezetbarát vadászgépet fejleszt a GE
Alternatív üzemanyaggal működő vadászrepülőt tesztelt sikerrel az Egyesült Államok haditengerészete. A "zöld lódarázsnak" nevezett F/A-18 típusú Super Hornet az első olyan vadászgép, amely 50-50 százalékos bioüzemanyag-keverékkel repül.
A haditengerészet közlése szerint a GE F414 típusú turbofan hajtóművével felszerelt vadászgép a 45 perces tesztrepülés alatt a várakozásoknak megfelelően működött. A biokeverékkel hajtott F/A-18 teljesítménye nem tért el a hagyományos üzemanyaggal repülő társaitól. Az amerikai haditengerészet célul tűzte ki, hogy 2020-ra energiaigényének felét alternatív forrásokból kívánja fedezni, melyhez az új kezdeményezés is hozzájárulhat.
A Super Hornetben alkalmazott üzemanyag-keverék a gomborkából származik - amely egy USA-ban termő, nem élelmezési célú növény, viszont megújuló erőforrásként tökéletesen alkalmazható. A próbarepülést megelőzően a GE szakemberei több mint 500 órán keresztül tesztelték az alkatrészeket, és csaknem 20 órán át tesztelték magát az F414-es hajtóművet annak érdekében, hogy a hajtómű a bioüzemanyag-keverékkel is problémamentesen működhessen.
A GE széles körű kutatási és fejlesztési tevékenységet biztosít a "zöld lódarázs" kezdeményezéshez. A cég többek között olyan alkatrész-technológiák kifejlesztésén dolgozik, amelyek 3 százalékkal csökkenthetik a haditengerészet Super Hornet flottájának fajlagos üzemanyag-fogyasztását. Ez éves szinten mintegy kétmillió gallon megtakarítást eredményezne. A "zöld lódarázs" program növelheti a vadászrepülőgépek bevethetőségét, mivel csökken a külföldi forrásokból beszerezhető üzemanyagtól való függőség.
A GE további fejlesztése még az F414-es hajtóművéhez kapcsolódó zajcsökkentő készlet is, amelynek nyílfogazású fúvókáján minden fogazás behatol az elsődleges légáramba, és másodlagos áramlást teremtve csökkenti a zajt. A tesztek 2-3 decibeles zajcsökkenést mutatnak, ami az F/A-18-as két hajtóműve közül az egyik kikapcsolásával egyenértékű.
2009 januárjában a Continental Airlines CFM56 hajtóművel működő Boeing 737-es gépe Észak-Amerikában először bizonyította a bioüzemanyag fenntartható használhatóságát az utasszállító gépekben. Egy évvel korábban a Virgin Atlantic GE CF6 hajtóművével felszerelt Boeing 747-ese repült Londonból Amszterdamba, így a világon ez volt az első légitársaság, amelynek gépe bioüzemanyaggal repült.
A haditengerészet közlése szerint a GE F414 típusú turbofan hajtóművével felszerelt vadászgép a 45 perces tesztrepülés alatt a várakozásoknak megfelelően működött. A biokeverékkel hajtott F/A-18 teljesítménye nem tért el a hagyományos üzemanyaggal repülő társaitól. Az amerikai haditengerészet célul tűzte ki, hogy 2020-ra energiaigényének felét alternatív forrásokból kívánja fedezni, melyhez az új kezdeményezés is hozzájárulhat.
A Super Hornetben alkalmazott üzemanyag-keverék a gomborkából származik - amely egy USA-ban termő, nem élelmezési célú növény, viszont megújuló erőforrásként tökéletesen alkalmazható. A próbarepülést megelőzően a GE szakemberei több mint 500 órán keresztül tesztelték az alkatrészeket, és csaknem 20 órán át tesztelték magát az F414-es hajtóművet annak érdekében, hogy a hajtómű a bioüzemanyag-keverékkel is problémamentesen működhessen.
A GE széles körű kutatási és fejlesztési tevékenységet biztosít a "zöld lódarázs" kezdeményezéshez. A cég többek között olyan alkatrész-technológiák kifejlesztésén dolgozik, amelyek 3 százalékkal csökkenthetik a haditengerészet Super Hornet flottájának fajlagos üzemanyag-fogyasztását. Ez éves szinten mintegy kétmillió gallon megtakarítást eredményezne. A "zöld lódarázs" program növelheti a vadászrepülőgépek bevethetőségét, mivel csökken a külföldi forrásokból beszerezhető üzemanyagtól való függőség.
A GE további fejlesztése még az F414-es hajtóművéhez kapcsolódó zajcsökkentő készlet is, amelynek nyílfogazású fúvókáján minden fogazás behatol az elsődleges légáramba, és másodlagos áramlást teremtve csökkenti a zajt. A tesztek 2-3 decibeles zajcsökkenést mutatnak, ami az F/A-18-as két hajtóműve közül az egyik kikapcsolásával egyenértékű.
2009 januárjában a Continental Airlines CFM56 hajtóművel működő Boeing 737-es gépe Észak-Amerikában először bizonyította a bioüzemanyag fenntartható használhatóságát az utasszállító gépekben. Egy évvel korábban a Virgin Atlantic GE CF6 hajtóművével felszerelt Boeing 747-ese repült Londonból Amszterdamba, így a világon ez volt az első légitársaság, amelynek gépe bioüzemanyaggal repült.