SG.hu·

Éntudat egy robotban!

Egy új robot először volt képes megkülönböztetni saját tükörképét egy másik ugyanolyan robot látványától, és ennek megfelelően reagált.

Ez az első eset, hogy egy robotban sikerült egy, az éntudatothoz kapcsolódó tevékenységet kialakítani. A tükörkép felismerés - ami a gyerekeknél másfél éves koruk környékén alakul ki - a japán Meiji Egyetem által fejlesztés alatt álló robot esetében mesterséges idegsejt-csoportokon alapul, melyeket beépítettek a gép számítógépes agyába. Az áttörést jelentő technika egy nap olyan robotok megalkotását teheti lehetővé, melyek képesek érzelmeik kifejezésére. A japánok technikája nagy lépés az éntudattal rendelkező robotok kifejlesztésében, valamint az emberi öntudat megismerése és modellezése irányába.

Az öntudat az az állapot, melyben felismerjük saját és más viselkedését. Az ember a megismerés során tanulja meg a viselkedést és ennek megfelelően gondolkozni a viselkedés közben, magyarázta a kutatócsoport vezetője, Junicsi Takeno. Ennek a dinamikának az utánzásához a robotnak neurális hálózatában szüksége van egy mind a megismerésből, mind a viselkedésből származó információk feldolgozására képes közös területre.


Takeno csapata kék, piros és zöld LED-eket kapcsolt a robot mesterséges idegsejtjeihez, konkrétan arra a területre, ami aktivitást mutat ha különböző, a robot viselkedésén alapuló információk kerülnek feldolgozásra. Például két piros dióda világít, amikor a robot olyan viselkedést tanúsít amit a sajátjának gondol, két zöld pedig akkor, amikor a robot tudomásul veszi, hogy a viselkedést egy másik társa hajtotta végre. Egy kék LED villan fel, ha a robot felismerte egy társa viselkedését, és megpróbálja leutánozni azt.

Az utánzás olyan cselekmény, amihez látni kell a másik viselkedését, majd azonnal át kell adnia magának, ami az öntudat legjobb példája. A kutatók két robottal hajtottak végre egy kísérletet, ahol az egyik robot az "ént" testesítette meg, a másik pedig a "másikat". Amikor az én robot előre irányuló mozgást végzett, majd megállt és visszafelé kezdett mozogni, a másik robot ugyanezt tette. A neuronok aktivitásának sémája és az azt követő kék LED jelzés tanúsította, hogy az én robot felfogta, hogy a másik utánozza a viselkedését.

Egy másik kísérletben a kutatók egy tükör elé helyezték az én robotot. Ebben az esetben a robot és tükörképe - amit akár egy másik robotként is értelmezhetett volna - egyszerre mozogtak előre és hátra. A kék fény itt is felvillant, azonban jóval ritkábban, mint az első kísérletben. Összességében az esetek 70 százalékában ismerte fel a robot, hogy a tükörben megjelenő kép önmaga, ami nagyban hasonlít a gyerekek éntudatának kialakulásának első lépcsőfokaihoz. Takeno célja a 100 százalék elérése, ami jövőre várható.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© Mihail2006. 01. 20.. 12:16||#181
az életet nem lehet lemásolni
© Tiberius B2006. 01. 16.. 20:52||#180
Igen naiv vagyok, de szerintem. Ha már ennyire elkanyarodtunk a témától.
Deznek igaza van a 178-asban.
Egyébként mond meg légyszi: a hozzászólás melyik részére gondolsz?<#conf><#conf><#conf>
© Epikurosz2006. 01. 07.. 11:35||#179
<#papakacsint>Kb. 20 éve még én is hittem ebben. Istenem, milyen szép is fiatalnak lenni...<#wave>
© dez2006. 01. 07.. 05:20||#178
Jaj de jó, hogy kimaradtam ebbõl az egész baromságból. A cikk címe egyszerûen nem más, mint alpári bulváros ferdítés. Lásd:
"Ez az elsõ eset, hogy egy robotban sikerült egy, az éntudatothoz kapcsolódó tevékenységet kialakítani."
No more comment.
© Tiberius B2006. 01. 04.. 20:05||#177
Az ember célja a tökéletesség, végsõsoron. Szerintem, túl optimista vagyok, talán.
De most nem errõl van szó, nem tom már ki mondta elõször: "egyetlen ember is megmentheti a világot". Ez úgy mûködik szerintem, mint a kristályosítás, van egy kristály, körülötte meg a többi anyag, ahogy hozzáér, elkezdi kialakítani a kristályrácsot. Embereknél is így van, csak sok a külsõ tényezõ, ami bezavar ebbe. Ergo ez csak akkor mûködik, ha van elég nagy számú ilyen gócpont. Szerintem.
© haxoror2006. 01. 01.. 12:49||#176
"Ha mindenki így gondolkodna, soha nem lenne semmi változás."

Dehogynem. Kicsiben gondolkozol, ami mûködik 100 emberrel az nem feltétlen mûködik 6 milliárddal. Az emberek nem változni akarnak, hanem rákényszerülnek a változásra.

Történelmi példák bizonyítják hogy a rabszolgatartás, emberáldozás, rasszizmus vagy a nõk/gyerekek haszonállatként kezelése nem akadály egy mûködõ rendszer fenntartásában sõt bizonyos körülmények között még a rendszer stabilitását is erõsíthetik.
Persze ami akkoriban helyes volt annak a nagy része ma már nem az de ettõl még párszáz év múlva lehet hogy megint helyesnek fognak számítani.

Játékelméletrõl sajnos nem tudok sokat :( de egy optimálisan mûködõ társadalom mint végsõ cél nem zárja ki a lehetõségét egyébb közbensõ nem optimális de hatékony társadalmi formáknak.
© BiroAndras2005. 12. 31.. 21:25||#175
"Az hogy te személy szerint más értékek szerint akarsz élni mint a többség az csak a te életedet változtatja meg de a világot nem."

Ha mindenki így gondolkodna, soha nem lenne semmi változás.

"Mibõl gondolod hogy a te verziód a helyes?"

A történelem alapján.

"Az hogy mi helyes és mi nem erõssen korszak és kultúra függõ."

Nem egészen. Az alapok mindenhol hasonlóak, csak a körítés változik. De érdemes utánnanézni a játékelmélet nevû tudományágnak, mert az épp azzal foglalkozik, hogy tisztán matematikai eszközökkel vezesse le a társadalom optimális mûködéséhez szükséges szabályokat.
© Epikurosz2005. 12. 31.. 02:22||#174
"Közben persze minden generáció egy picit változik és lépésenként közelít az eszményi értékekhez..."

Amíg ilyen esetek vannak, addig alaptalanok az álmodozásaid.
© haxoror2005. 12. 30.. 22:09||#173
Mibõl gondolod hogy a te verziód a helyes?
Az hogy mi helyes és mi nem erõssen korszak és kultúra függõ.
© haxoror2005. 12. 30.. 22:06||#172
"Az a baj, hogy mindenki arra vár, hogy a többiek kezdjék el"

Nem, páran lehet hogy erre várnak de a többséget eleve nem érdekli az egész, nem várnak semmire hanem csak simán élik az életüket az éppen aktuális játékszabályok szerint.
Közben persze minden generáció egy picit változik és lépésenként közelít az eszményi értékekhez de ez nem az ember szándékossága (vagyis nem tudatos szándékossága) hanem az ember által létrehozott új világhoz (társadalom) való adaptálódás, ez írtja ki lassan de fokozatosan a dzsungel értékeit (az enyém mert erõsebb vagyok, aki nem a törzsünk tagja az ellenség stb) az emberekbõl és cseréli le azokat új értékekre (tolerancia, közös munka a közös célért, együttélés stb)
Pár tízezer éve az ember elõdei a fauna részeként természeti lények voltak, mára inkább társadalmi lénnyé kezdünk válni és nem a természetben élünk hanem a természet mellett de ez az átalakulás még mindig folyamatban van, pár ember ennek a sebességét nem tudja meggyorsítani egy ugrásszerû változáshoz tömegeknek kéne egyszerre mozdulniuk és a változást több generáción át tartaniuk kéne.
Szándék és motiváció híján ezt max egy vallás tudná csak elérni vagy talán még az se.

Az hogy te személy szerint más értékek szerint akarsz élni mint a többség az csak a te életedet változtatja meg de a világot nem.