SG.hu
Az Airbus egészen a kifutópályáig vontatná a repülőket, hogy azok ne szennyezzenek
A légitársaságok lehetőséget kapnak arra, hogy a földön történő üzemanyag-égetés helyett inkább lehűtsék gépeiket. Az Airbus tanúsított egy "Taxibotot”, amely az egyfolyosós repülőgépeit az állványról a kifutópályára szállítja.
Az európai légiforgalmi irányítás digitalizálását célzó SESAR projekt keretében létrehozták a HERON (Highly Efficient gReen OperatioNs) nevű alprojektet, amelynek célja a légiközlekedési ágazat környezeti hatásainak csökkentése. A Taxibot egy HERON-projekt, és céljait úgy éri el, hogy a repülőgépeket egy jármű húzza ki a reptéri standról a kifutópályára, ahelyett, hogy a repülőgép a hajtóműveit használná az út megtételéhez. Az Airbus szerint a Taxibot a repülőgépek által a földön felhasznált üzemanyag felét megspórolhatja. A sugárhajtású repülőgépek zajosak, környezetszennyezőek, és drága az üzemeltetésük és a fenntartásuk. A Taxibot tehát javíthatja a légitársaságok eredményeit, egy kicsit csendesebbé teheti a repülőtereket, és egy kicsit fenntarthatóbbá teheti a légiközlekedési ipart.
Amint az alábbi videón látható, egy ember a Taxibotot egy repülőgéphez irányítja, és rákapcsolja annak első kerekére és belső rendszereire. A repülőgép fedélzetén tartózkodó pilóta ezután átveszi a Taxibot irányítását, és - ugyanazokkal a kezelőszervekkel, amelyekkel a repülőgépet sugárhajtással irányítják - a kifutópálya közelébe hajt. A Taxibot vezetőjének nincs semmi dolga, amíg a pilóta ki nem kapcsol. Ebben a pillanatban a Taxibot elhajt, az Airbus pilótája pedig beindítja repülőgépének hajtóműveit.
Az Airbus már évek óta teszteli a Taxibotot, de az európai repülőgépgyártó óriás csak most jelentette be, hogy a Taxibot által megkövetelt repülőgép-módosításokat engedélyezte az egyfolyosós repülőgépein való használathoz. Az Airbus két ilyen repülőgépcsaládot gyárt, az A320-ast és az A220-ast. Bár a repülőgépgyártó posztja nem részletezi, hogy a Taxibot mindkettővel működik-e, A320-asokról készült képeket tartalmaz. Egyes légitársaságok megkövetelik az A220-asoktól, hogy a kapuból való kitolás után indítsák be a hajtóműveket, és ez a folyamat időigényes, tervezni kell azzal, hogy az eljárás ne okozzon forgalmi dugót egyes repülőtereken. A Taxibot segíthet ilyen helyzetekben azzal, hogy kevésbé zsúfolt gurulóutakra vontatja a gépeket.
A Taxibotot már több repülőtéren is kipróbálták, többek között a hollandiai Schipholon, a New York-i JFK-n, a párizsi Charles de Gaulle-on, valamint az újdelhi és brüsszeli repülőtereken. A Taxibot gyártója 2026-ra tervezi a jármű teljesen elektromos hajtású változatának bemutatását, és dolgozik egy olyan változaton is, amely szélestörzsű repülőgépek szállítására alkalmas.
Az európai légiforgalmi irányítás digitalizálását célzó SESAR projekt keretében létrehozták a HERON (Highly Efficient gReen OperatioNs) nevű alprojektet, amelynek célja a légiközlekedési ágazat környezeti hatásainak csökkentése. A Taxibot egy HERON-projekt, és céljait úgy éri el, hogy a repülőgépeket egy jármű húzza ki a reptéri standról a kifutópályára, ahelyett, hogy a repülőgép a hajtóműveit használná az út megtételéhez. Az Airbus szerint a Taxibot a repülőgépek által a földön felhasznált üzemanyag felét megspórolhatja. A sugárhajtású repülőgépek zajosak, környezetszennyezőek, és drága az üzemeltetésük és a fenntartásuk. A Taxibot tehát javíthatja a légitársaságok eredményeit, egy kicsit csendesebbé teheti a repülőtereket, és egy kicsit fenntarthatóbbá teheti a légiközlekedési ipart.
Amint az alábbi videón látható, egy ember a Taxibotot egy repülőgéphez irányítja, és rákapcsolja annak első kerekére és belső rendszereire. A repülőgép fedélzetén tartózkodó pilóta ezután átveszi a Taxibot irányítását, és - ugyanazokkal a kezelőszervekkel, amelyekkel a repülőgépet sugárhajtással irányítják - a kifutópálya közelébe hajt. A Taxibot vezetőjének nincs semmi dolga, amíg a pilóta ki nem kapcsol. Ebben a pillanatban a Taxibot elhajt, az Airbus pilótája pedig beindítja repülőgépének hajtóműveit.
Az Airbus már évek óta teszteli a Taxibotot, de az európai repülőgépgyártó óriás csak most jelentette be, hogy a Taxibot által megkövetelt repülőgép-módosításokat engedélyezte az egyfolyosós repülőgépein való használathoz. Az Airbus két ilyen repülőgépcsaládot gyárt, az A320-ast és az A220-ast. Bár a repülőgépgyártó posztja nem részletezi, hogy a Taxibot mindkettővel működik-e, A320-asokról készült képeket tartalmaz. Egyes légitársaságok megkövetelik az A220-asoktól, hogy a kapuból való kitolás után indítsák be a hajtóműveket, és ez a folyamat időigényes, tervezni kell azzal, hogy az eljárás ne okozzon forgalmi dugót egyes repülőtereken. A Taxibot segíthet ilyen helyzetekben azzal, hogy kevésbé zsúfolt gurulóutakra vontatja a gépeket.
A Taxibotot már több repülőtéren is kipróbálták, többek között a hollandiai Schipholon, a New York-i JFK-n, a párizsi Charles de Gaulle-on, valamint az újdelhi és brüsszeli repülőtereken. A Taxibot gyártója 2026-ra tervezi a jármű teljesen elektromos hajtású változatának bemutatását, és dolgozik egy olyan változaton is, amely szélestörzsű repülőgépek szállítására alkalmas.
