MTI
Üzleti kudarc a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380
Az Airbus leállítja a világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as gyártását, ha nem sikerül új megrendeléseket begyűjteni - mondta John Leahy, a toulouse-i gyártó kereskedelmi vezetője.
Az Airbus éves értékesítési és átadási statisztikájáról tartott, az interneten is közvetített sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva John Leahy azt mondta, az Emirates kezében van az A380-as sorsa, ha a dubaji székhelyű cég nem rendel újakat, akkor le kell állítaniuk a gyártást. A leállításra vonatkozó tervek már elkészültek. November végével száz gép várt még gyártásra. Az elmúlt tíz évben 317 gépre adtak le rendelést a légitársaságok, ebből 217-et szállítottak le tavaly november végéig. A mindössze tíz éve gyártásban lévő, 600 utast is szállítani képes repülőből az Airbus jövőre havonta egy, 2019-től viszont évente 8 gyártását tervezi.
Az Airbus legutóbb a japán All Nippon Airways-nek adott el három A380-ast 2016 januárjában. Ezeket még a szintén japán Skymark diszkont légitársaság rendelte meg, de a cég csődbe ment, és az ANA vette át a rendelésállományt. A gyártósorok biztos fenntartása érdekében legalább 30 új gép gyártására kellene leszerződnie a gyártónak. Az őszi Dubaji Légi Szalonon az Emirates a várakozásoktól eltérően nem adott le újabb rendelést A380-asra, amelynek már most is a legnagyobb üzemeltetője a világon: a századik gépet idén novemberen vették át, és további 42 érkezése várható. A légitársaság vezetése azért nem rendelt többet, mert nem látták biztosítottnak, hogy az Airbus legalább tíz évig fenntartja a gyártást. Ehhez viszont az kellett volna, hogy az Emirates leadja a rendelést.
Az Airbus tíz évvel ezelőtt azért hívta életre 11 milliárd eurós fejlesztési költséggel az A380-ast, mert a tanulmányok azt mutatták: az utasforgalom folyamatosan emelkedni fog, a repülőtéri infrastruktúra és a leszállási résidők viszont ezt nem tudják követni, ezért nagyobb gépekre lesz szükség. A légitársaságok végül azért nem rendeltek többet az óriásgépből, mert egyszerre nehéz megtölteni egy járatot, speciális repülőtéri infrastruktúrát igényel, illetve négy hajtóműve miatt az egy utasra jutó költségek magasabbak, mint a kéthajtóműves, de kevesebb utast szállítani képes versenytársainál. Az A380-as hagyományos, négyosztályos elrendezésben 544 utas szállítására képes.
Az első A380-ast tíz évvel ezelőtt a Singapore Airlines vette át és helyezte üzembe, ezt a gépet júniusban a szingapúri légitársaság visszaadta a lízingbe adó DS Aviationnek, a gépet jelenleg a franciaországi Tarbes-Lourdes-Pyrennées repülőtéren tárolják, nincs kereskedelmi forgalomban. Az európai légitársaságok közül az Airbus részvényes országainak fő légitársaságai, a British Airways, az Air France és a Lufthansa vásárolt a gépből. A 72,7 méter hosszú, 24 méter magas és 79,7 méter szárnyfesztávolságú gép a valaha volt legnagyobb utasszállító repülőgép, amit gyártottak. Nagyobb az ikonikus, a repülést az 1970-es években forradalmasító Boeing 747-es Jumbo Jetnél is. A 276 tonnás, négyhajtóműves A380-800-as 15 200 kilométeres hatótávolságú. Bár az Airbus tervbe vette a nagyobb, 900-as, és az áruszállító verziót elkészítését is, ezek kifejlesztéséről érdeklődés hiányában lemondott.
Az európai cégnek egyébként jól megy, a toulouse-i gyártó csak decemberben 841 repülőgép eladására kötött szerződést, köztük a Wizz Airrel. A magyar kötődésű légitársaság 146 Airbus A320-as családba tartozó gépet vásárolt. Az Airbus ezzel megelőzte fő riválisát, az amerikai Boeinget, a rentoni központú cég 912 gép gyártására szerződött. Az Airbus év közbeni teljesítménye azonban rendkívül hullámzó volt, februárban például egyetlen egy gépet sem értékesítettek és november végével még több száz géppel vezette a statisztikákat a Boeing.
A legtöbbet a keskenytörzsű A320-as típuscsaládból értékesítették, 1047 kelt el belőle. A szélestörzsű gépek közül az A330-asból 21-et, az A350-esből pedig 36-ot adtak el. A világ legnagyobb utasszállítójából, az A380-asból 2017-ben sem kelt el egyetlen egy példány sem. Bár az Airbus közel járt ahhoz, hogy megállapodjon a típus legnagyobb üzemeltetőjével, az Emirates-szel, a Dubaji Légi Szalonon végül nem sikerült lezárni a tárgyalásokat. Toulouse-ban azonban nem csak az eladásokat, de az elkészült gépek átadását is felpörgették. A havi szokásos 60 darabos kibocsátást 127-re növelték azzal, hogy a hajtóműproblémák miatt a gyártósoron ragadt gépekhez beérkeztek az új alkatrészek, így ezeket át tudták adni üzemeltetésre. Az évet végül a 2016-oshoz képest 4 százalékkal több, 718 átadott repülővel zárták, ez negyvenöttel kevesebb, mint amennyit a Boeing átadott, de az Airbus számára ez rekord mennyiségnek számít.
Az Airbus éves értékesítési és átadási statisztikájáról tartott, az interneten is közvetített sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva John Leahy azt mondta, az Emirates kezében van az A380-as sorsa, ha a dubaji székhelyű cég nem rendel újakat, akkor le kell állítaniuk a gyártást. A leállításra vonatkozó tervek már elkészültek. November végével száz gép várt még gyártásra. Az elmúlt tíz évben 317 gépre adtak le rendelést a légitársaságok, ebből 217-et szállítottak le tavaly november végéig. A mindössze tíz éve gyártásban lévő, 600 utast is szállítani képes repülőből az Airbus jövőre havonta egy, 2019-től viszont évente 8 gyártását tervezi.
Az Airbus legutóbb a japán All Nippon Airways-nek adott el három A380-ast 2016 januárjában. Ezeket még a szintén japán Skymark diszkont légitársaság rendelte meg, de a cég csődbe ment, és az ANA vette át a rendelésállományt. A gyártósorok biztos fenntartása érdekében legalább 30 új gép gyártására kellene leszerződnie a gyártónak. Az őszi Dubaji Légi Szalonon az Emirates a várakozásoktól eltérően nem adott le újabb rendelést A380-asra, amelynek már most is a legnagyobb üzemeltetője a világon: a századik gépet idén novemberen vették át, és további 42 érkezése várható. A légitársaság vezetése azért nem rendelt többet, mert nem látták biztosítottnak, hogy az Airbus legalább tíz évig fenntartja a gyártást. Ehhez viszont az kellett volna, hogy az Emirates leadja a rendelést.
Az Airbus tíz évvel ezelőtt azért hívta életre 11 milliárd eurós fejlesztési költséggel az A380-ast, mert a tanulmányok azt mutatták: az utasforgalom folyamatosan emelkedni fog, a repülőtéri infrastruktúra és a leszállási résidők viszont ezt nem tudják követni, ezért nagyobb gépekre lesz szükség. A légitársaságok végül azért nem rendeltek többet az óriásgépből, mert egyszerre nehéz megtölteni egy járatot, speciális repülőtéri infrastruktúrát igényel, illetve négy hajtóműve miatt az egy utasra jutó költségek magasabbak, mint a kéthajtóműves, de kevesebb utast szállítani képes versenytársainál. Az A380-as hagyományos, négyosztályos elrendezésben 544 utas szállítására képes.
Az első A380-ast tíz évvel ezelőtt a Singapore Airlines vette át és helyezte üzembe, ezt a gépet júniusban a szingapúri légitársaság visszaadta a lízingbe adó DS Aviationnek, a gépet jelenleg a franciaországi Tarbes-Lourdes-Pyrennées repülőtéren tárolják, nincs kereskedelmi forgalomban. Az európai légitársaságok közül az Airbus részvényes országainak fő légitársaságai, a British Airways, az Air France és a Lufthansa vásárolt a gépből. A 72,7 méter hosszú, 24 méter magas és 79,7 méter szárnyfesztávolságú gép a valaha volt legnagyobb utasszállító repülőgép, amit gyártottak. Nagyobb az ikonikus, a repülést az 1970-es években forradalmasító Boeing 747-es Jumbo Jetnél is. A 276 tonnás, négyhajtóműves A380-800-as 15 200 kilométeres hatótávolságú. Bár az Airbus tervbe vette a nagyobb, 900-as, és az áruszállító verziót elkészítését is, ezek kifejlesztéséről érdeklődés hiányában lemondott.
Az európai cégnek egyébként jól megy, a toulouse-i gyártó csak decemberben 841 repülőgép eladására kötött szerződést, köztük a Wizz Airrel. A magyar kötődésű légitársaság 146 Airbus A320-as családba tartozó gépet vásárolt. Az Airbus ezzel megelőzte fő riválisát, az amerikai Boeinget, a rentoni központú cég 912 gép gyártására szerződött. Az Airbus év közbeni teljesítménye azonban rendkívül hullámzó volt, februárban például egyetlen egy gépet sem értékesítettek és november végével még több száz géppel vezette a statisztikákat a Boeing.
A legtöbbet a keskenytörzsű A320-as típuscsaládból értékesítették, 1047 kelt el belőle. A szélestörzsű gépek közül az A330-asból 21-et, az A350-esből pedig 36-ot adtak el. A világ legnagyobb utasszállítójából, az A380-asból 2017-ben sem kelt el egyetlen egy példány sem. Bár az Airbus közel járt ahhoz, hogy megállapodjon a típus legnagyobb üzemeltetőjével, az Emirates-szel, a Dubaji Légi Szalonon végül nem sikerült lezárni a tárgyalásokat. Toulouse-ban azonban nem csak az eladásokat, de az elkészült gépek átadását is felpörgették. A havi szokásos 60 darabos kibocsátást 127-re növelték azzal, hogy a hajtóműproblémák miatt a gyártósoron ragadt gépekhez beérkeztek az új alkatrészek, így ezeket át tudták adni üzemeltetésre. Az évet végül a 2016-oshoz képest 4 százalékkal több, 718 átadott repülővel zárták, ez negyvenöttel kevesebb, mint amennyit a Boeing átadott, de az Airbus számára ez rekord mennyiségnek számít.