MTI

Megfejtették a repülő madár súlyának rejtélyét

Megfejtették a repülő madár súlyának rejtélyét amerikai tudósok, akik olyan érzékeny műszert fejlesztettek, amely röptében méri meg a madár szárnya által kifejtett erőt.

A készülék az egyes szárnycsapások erejét méri, segítségével miniatűr drónokat lehet tesztelni, repülési teljesítményüket precízebben mérhetik fel - idézte a BBC a brit Interface tudományos lapban megjelent tanulmányt. A műszer egy fizikai rejtélyre is választ adott. Az volt a kérdés, vajon a madarakat szállító kamionnak vagy konténernek változik-e a súlya, ha a benne utazó szárnyasok repkedni kezdenek - magyarázta David Lentink, a Stanfordi Egyetem kutatócsoportjának vezetője.

A rejtélynek a MithBusters (Mítoszirtók) című amerikai tévéműsorban már korábban megpróbáltak utánajárni. Lemérték, mennyit nyom egy repdeső madarakkal teli utánfutó, és megállapították, hogy annyit, mint ha a madarak nyugton maradnának benne. Az új műszer azonban olyan precíz, hogy megmutatta: eredményük nem tökéletesen helytálló, a tartály súlya valójában megváltozik, ahogy a madarak szárnyaikkal verdesnek.


A stanfordi kutatócsoport elmagyarázta, hogy az egyetlen madárral végzett mérések alapján a lebegésnél "a szárny lefelé csapásakor megkétszereződik a felhajtóerő, hogy a madaraknak ne kelljen megemelni a súlyukat a szárny felfelé csapásakor". "Tehát annak a tartálynak a súlya, melyben csak néhány repdeső madár helyezkedett el, ingadozik, és csak egy össze-vissza verdeső raj tudja ezt a változást kiküszöbölni" - foglalta össze Lentink.

A kutatók egy különlegesen tervezett kamrában szálló madár által kifejtett parányi erők megmérésével próbálták ki az új műszert. A demonstrációhoz két kis csendes-óceáni papagájt, Gagát és Rayt idomították arra, hogy a kamrán belül egyik rúdról szálljanak át a másikra. Gaga és Ray ezért jutalomfalatot kapott, "cserébe mi aerodinamikai erőkkel lettünk gazdagabbak" - magyarázta Lentink. "A módszer rendkívül gyors és precíz, megmérhetjük vele azokat az erőket, amelyeket állatok vagy drónok hoznak létre a manővereikkel, így el lehet végezni a legapróbb drónok finomhangolását is" - értékelte Lentink.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zeneszp #7
    Pl egy nyers tojás és egy főtt tojás is "zárt rendszer", mégis ha megforgatod őket, a nyers lassabban forog, mert nincs merev kapcsolat a sárgája és a héja között. A repülésben lévő helikopter sem mozdul meg, ha mozgatod körülötte a dobozt. Így a doboz sem mozog, ha mozog benne a helikopter. Hogyan fejtene ki nyomást a doboz falán keresztül a mérlegre?
  • zeneszp #6
    miii? a madár a konténerben kísérlethez ilyen bonyolult műszerekre van szükség? Egy pár ezer forintos mini helikopter egy dobozban egy mérlegen?
    @matatom Amúgy nehezen értelmezhető nekem a zárt rendszer ebben az esetben. Ha egy mérlegről felszáll egy helikopter, akkor ugye visszaáll a mérleg nullára? Ha a helikoptert körbeveszem egy tető nélküli dobozzal, akkor mi lesz? Ha csak egy lapot teszek a helikopter fölé, de nincs oldallap, akkor mi van? ha egy rácsos kalitkába teszem a helikoptert? Minden esetben más lesz a "rendszer" súlya? Nekem az az érzésem, hogy ha a helikopter egy zárt dobozban felszáll, akkor a mérleg csak a doboz súlyát fogja mutatni.
  • Elmin #5
    Csak téged idézve
    először " kizárt, hogy változzon a súlya"
    majd " A madarak súlya, ami a ketrecen keresztül a kamion kerekein mérhetö, legfeljebb ingadozik"
    legvégül pedig " nem változhat a súly"

    Mintha nem tudnád eldönteni melyik lehet igaz.
  • ostoros #4
    A kémiai folyamatokra is igaz az E=m*c2 egyenlet, csak nem vagyunk képesek mérni az ilyen kis energia változásoknál bekövetkező tömegcsökkenést.
  • Archenemy #3
    " ami mondjuk a madarak izommunkája folyamán tömegcsökkenéssel (elvégre sportolnak és fogynak! ;) hö energiává alakulva távozik"

    Ezek ilyen fúziós madarak?
  • Zero7th #2
    Akkor most már véglegesen pontot lehet tenni annak a kínzó kérdésnek a végére, hogy végül is pontosan mennyi egy töketlen fecske repülési sebessége?
  • matatom #1
    Ha a rendszer zárt, és nem szöki ki anyag, azaz pl. a levegö a réseken, és energia, valamit feltételezzük hogy nem is alakul át (ami nem teljesen igaz, bár rövid távon elhanyagolható), akkor kizárt, hogy változzon a súlya (a tömeg adott, a gravitáció adott).
    Más lenne, ha a madarak vákuumban tudnának antigraviációs hajtómüvekkel lebegni. :)

    A madarak súlya, ami a ketrecen keresztül a kamion kerekein mérhetö, legfeljebb ingadozik ha a madár repül, mivel a repülés egy hullámzó erö- és energiaváltozási folyamat. Persze ez egy igen komplex aerodinamikai jelenség, de az eredö az mindenképp ugyanaz. Átlagolva tehát, mint az sok madár esetén érvényesül nincs különbség, kivéve persze azt az energiát, ami mondjuk a madarak izommunkája folyamán tömegcsökkenéssel (elvégre sportolnak és fogynak! ;) hö energiává alakulva távozik. Ez viszont rövid idö alatt alig mérhetö.

    Szóval zárt rendszerben állandó gravitáció mellett, elhanyagolva az egyébb apró energia és tömeg átalakulásokat és a rendszeren kívüli külsö hatásokat, akkor nem változhat a súly. A fizikát nem lehet megb***ni, ez szerinetm egy racionális laikus számára is világos, nem hogy a fizikusoknak.
    Utoljára szerkesztette: matatom, 2015.01.16. 13:27:44