MTI
Megfejtették a repülő madár súlyának rejtélyét
Megfejtették a repülő madár súlyának rejtélyét amerikai tudósok, akik olyan érzékeny műszert fejlesztettek, amely röptében méri meg a madár szárnya által kifejtett erőt.
A készülék az egyes szárnycsapások erejét méri, segítségével miniatűr drónokat lehet tesztelni, repülési teljesítményüket precízebben mérhetik fel - idézte a BBC a brit Interface tudományos lapban megjelent tanulmányt. A műszer egy fizikai rejtélyre is választ adott. Az volt a kérdés, vajon a madarakat szállító kamionnak vagy konténernek változik-e a súlya, ha a benne utazó szárnyasok repkedni kezdenek - magyarázta David Lentink, a Stanfordi Egyetem kutatócsoportjának vezetője.
A rejtélynek a MithBusters (Mítoszirtók) című amerikai tévéműsorban már korábban megpróbáltak utánajárni. Lemérték, mennyit nyom egy repdeső madarakkal teli utánfutó, és megállapították, hogy annyit, mint ha a madarak nyugton maradnának benne. Az új műszer azonban olyan precíz, hogy megmutatta: eredményük nem tökéletesen helytálló, a tartály súlya valójában megváltozik, ahogy a madarak szárnyaikkal verdesnek.
A stanfordi kutatócsoport elmagyarázta, hogy az egyetlen madárral végzett mérések alapján a lebegésnél "a szárny lefelé csapásakor megkétszereződik a felhajtóerő, hogy a madaraknak ne kelljen megemelni a súlyukat a szárny felfelé csapásakor". "Tehát annak a tartálynak a súlya, melyben csak néhány repdeső madár helyezkedett el, ingadozik, és csak egy össze-vissza verdeső raj tudja ezt a változást kiküszöbölni" - foglalta össze Lentink.
A kutatók egy különlegesen tervezett kamrában szálló madár által kifejtett parányi erők megmérésével próbálták ki az új műszert. A demonstrációhoz két kis csendes-óceáni papagájt, Gagát és Rayt idomították arra, hogy a kamrán belül egyik rúdról szálljanak át a másikra. Gaga és Ray ezért jutalomfalatot kapott, "cserébe mi aerodinamikai erőkkel lettünk gazdagabbak" - magyarázta Lentink. "A módszer rendkívül gyors és precíz, megmérhetjük vele azokat az erőket, amelyeket állatok vagy drónok hoznak létre a manővereikkel, így el lehet végezni a legapróbb drónok finomhangolását is" - értékelte Lentink.
A készülék az egyes szárnycsapások erejét méri, segítségével miniatűr drónokat lehet tesztelni, repülési teljesítményüket precízebben mérhetik fel - idézte a BBC a brit Interface tudományos lapban megjelent tanulmányt. A műszer egy fizikai rejtélyre is választ adott. Az volt a kérdés, vajon a madarakat szállító kamionnak vagy konténernek változik-e a súlya, ha a benne utazó szárnyasok repkedni kezdenek - magyarázta David Lentink, a Stanfordi Egyetem kutatócsoportjának vezetője.
A rejtélynek a MithBusters (Mítoszirtók) című amerikai tévéműsorban már korábban megpróbáltak utánajárni. Lemérték, mennyit nyom egy repdeső madarakkal teli utánfutó, és megállapították, hogy annyit, mint ha a madarak nyugton maradnának benne. Az új műszer azonban olyan precíz, hogy megmutatta: eredményük nem tökéletesen helytálló, a tartály súlya valójában megváltozik, ahogy a madarak szárnyaikkal verdesnek.
A stanfordi kutatócsoport elmagyarázta, hogy az egyetlen madárral végzett mérések alapján a lebegésnél "a szárny lefelé csapásakor megkétszereződik a felhajtóerő, hogy a madaraknak ne kelljen megemelni a súlyukat a szárny felfelé csapásakor". "Tehát annak a tartálynak a súlya, melyben csak néhány repdeső madár helyezkedett el, ingadozik, és csak egy össze-vissza verdeső raj tudja ezt a változást kiküszöbölni" - foglalta össze Lentink.
A kutatók egy különlegesen tervezett kamrában szálló madár által kifejtett parányi erők megmérésével próbálták ki az új műszert. A demonstrációhoz két kis csendes-óceáni papagájt, Gagát és Rayt idomították arra, hogy a kamrán belül egyik rúdról szálljanak át a másikra. Gaga és Ray ezért jutalomfalatot kapott, "cserébe mi aerodinamikai erőkkel lettünk gazdagabbak" - magyarázta Lentink. "A módszer rendkívül gyors és precíz, megmérhetjük vele azokat az erőket, amelyeket állatok vagy drónok hoznak létre a manővereikkel, így el lehet végezni a legapróbb drónok finomhangolását is" - értékelte Lentink.