MTI

Nyolcmillió naptömegű fekete lyukat fedeztek fel amerikai csillagászok

Nyolcmillió naptömegű fekete lyukat fedeztek fel a Brigham Young Egyetem (BYU) csillagászai, akik a gigantikus képződményről az Amerikai Asztronómiai Társaság seattle-i közgyűlésén számoltak be.

A fekete lyuknak a KA 1858 katalógusjelű galaxis ad otthont, amely mintegy 100 millió fényévnyire, a Hattyú (Cygnus) és Lant (Lyra) csillagképek között helyezkedik el - olvasható a PhysOrg hírportálon. A Brigham Young Egyetem kutatói a NASA bolygóvadász űrteleszkópja, a Kepler felvételeit és nagy földi telepítésű távcsövek adatait elemezték, hogy meghatározzák a fekete lyuk főbb paramétereit. Az objektum tömegét a fényvisszaverődés feltérképezésének módszerével határozták meg.

Az eljárás a spirális pályán a fekete lyukban áramló anyag megfigyelésén alapul, amely a folyamat során rendkívüli mértékben felmelegszik és intenzív fényt bocsát ki. A sugárzás visszaverődik a galaxis központjától különböző távolságra lévő gázfelhőkről, és e "fénycsomagok" több napos időeltolódással érik el a földi telepítésű távcsöveket. Az időeltolódás mértéke, valamint az anyag áramlási sebessége alapján határozták meg a kutatók a központi fekete lyuk tömegét.

"Nagyszabású projektről van szó, amelynek keretében a világ számos pontján működő nagy teleszkópok megfigyelési adatait elemeztük. Így határoztuk meg, hogy a KA 1858 katalógusjelű galaxis centrumában lévő fekete lyuk tömege nyolcmillió Nap tömegével egyenlő" - hangsúlyozta Michael Joner professzor, az Astrophysical Journal című szaklapban megjelenő tanulmány társszerzője.