SG.hu·

400 éve nem látott minimumához közelít a naptevékenység

Egy vezető űrfizikus szerint szabadesésbe kezdett a Nap aktivitása, ennek ellenére nem kell jégkorszaktól tartanunk. "A naptevékenység jelenleg rendkívül gyorsan csökken, becsléseink szerint gyorsabban, mint az elmúlt 9.300 évben bármikor" - mondta Mike Lockwood, a brit Reading Egyetem űrkörnyezeti fizika professzora.

Lockwood és munkatársai újraértékelik az esélyeit ennek a csökkenés folytatódásának az évtizedeken át, hogy négy évszázad elteltével újra egy "nagy szoláris minimumhoz" érkezzünk. A nagy minimum elnyomja a normális 11 éves napciklust és a Nap gyakorlatilag egyetlen napfoltot sem hoz létre évtizedeken át. Ezen a nyáron a normál ciklus szerint a napfoltok számának tetőződését kellett volna látnunk, azonban ez nem következett be. Lockwood szerint 25 százalék esély van az utolsó nagy minimum, a 17. századi Maunder-minimum megismétlődésére, amikor 70 éven át nem voltak napfoltok. Két évvel ezelőtt Lockwood kevesebb, mint 10 százalék esélyt jósolt erre.

A Maunder-minimum alatt voltak a legkeményebb telek Európában, kis jégkorszaknak is nevezve ezt az időszakot, amikor világszerte számos területen figyeltek meg szokatlan lehűlést. A fagyűrű tanulmányok szerint az északi félteke átlagosan 0,4 Celsius fokkal hűlt le. Lockwood szerint az új nagy minimummal nem kell újabb kis jégkorszakra számítanunk. Az emberi tevékenység által keltett globális felmelegedés már sokkal jelentősebb tényező a globális hőmérsékletekben, mint akár a nagyobb napciklusok. 1880 óta a hőmérsékletek átlagosan 0,85 fokkal növekedtek, a tendencia pedig folytatódik.

Ezzel együtt lehetnek észlelhető hatásai egy nagy minimumnak, például megnyúlhat a tél, a naptevékenység csökkenése pedig lelassítja a futóáramlásokat (jet stream), ami egymáshoz kapcsolódó szélsőséges időjárási események egész láncolatát indíthatja el, ilyen volt a 2010-es oroszországi hőhullám, valamint a Pakisztánban ugyanebben az évben pusztító árhullám.

Az elmúlt 10.000 évben 24 nagy szoláris minimum volt. Ezek történelmét a különböző izotópokból, mint például a szén-14 izotópból lehet rekonstruálni, melyeket a kozmikus sugárzás hoz létre a légkörben. A naptevékenység erősödése megnöveli a napszelet, ami eltéríti a Földre irányuló kozmikus sugárzást, vagyis a kisebb aktivitás több kozmikus sugarat és több izotópot jelent. Az izotópok mennyiségének idővel történő változását a fák gyűrűiből lehet kiolvasni, melyek elnyelik a szén-14 izotópot, vagy a jégmagokból, melyekben egy másik izotóp, a berillium-10 gyűlik fel.

A jelenlegi hosszútávú csökkenés a naptevékenységben az utolsó nagy szoláris maximum után indult el, melynek csúcspontja 1956-ban volt, magyarázta Lockwood. A csökkenés nemrég gyorsult fel és az idei nyáron tapasztalt napfolt-hiány megkongatta a vészharangokat. A napciklus globális hőmérsékletre gyakorolt pontos hatása azonban egyelőre vitatott, abban sincs egyetértés, hogy vajon a most végbemenő csökkenés segített-e a globális felmelegedés ütemének jelenlegi lassulásában. "Mike-nak valószínűleg igaza van abban, hogy van esély a Maunder-minimumhoz hasonló aktivitási szintre" - nyilatkozott Joanna Haigh, az Imperial College légköri fizikusa a New Scientist-nek. "Azonban a legoptimistább forgatókönyv esetében is a szoláris lehűlés csupán ellentételezné az üvegházgázok globális felmelegedést indukáló hatását, jégkorszakra ne is számítsunk"

A legvalószínűbb eshetőség tehát, hogy a nagy minimum némileg csökkenteni fogja a felmelegedést, majd megszűnésekor jóval nagyobb melegedés zúdul ránk.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© matrix2222013. 12. 23.. 00:18||#98
A ,esterseges kaosz,, biztonsag ellehetetlenitese, ami egy nagyon kituno fogas a nep hordaba tartasara.
Talan a legrosszabb ami tud tortenni, mikor a tomegek nem erzik majdnem sehol biztonsagban magukat. Mindenki mindenkit figyelni fog, senkisem bizik meg senkiben.
- A romai birodalom bukassa utan bekoszontott a sotetkorszak??!! A romai birodalom a sajat szennyeben fuladt bele, az oligarchia eletviteleben.
Utana bekoszontott a moralis ertek, es eztet nevezik sotetkorszaknak? Ha ez igy van, akkor jelenleg megint az aranykorban vagyunk, a szodomi, vagy ujtorvenyek elonybe reszesitese miatt. Aranykorban, mikor minden orszagnak parancsszora megmondjak, hogy mit szabad es nem szabad csinaljn. Aki nem ert egyet a gonosszal az vagy antiszemita, vagy a terorista belyeget kapja ajandekba.
Ha ezt nevezik ma a fejlodes, civilizacio magaslatanak, akkor ezt 100% san at engeden masok szamara, mert ez kimondottan a folvilagosodottakat illeti meg.
© Lucy in the Sky2013. 11. 09.. 03:10||#97
© sempronius182013. 11. 05.. 19:12||#96
Minmeghalunk igazad van!

Tehetnél ám te is valamit, hogy elkerüljük az általad vízionált szörnyû véget.

Kösd ki a netet és hagyjál a francba minden elektronikus kütyüt így csökkentve az ökológia lábnyomodat, vagy mit.
Mondjuk akkor majd nem tudsz itt okoskodni.
© Vol Jin2013. 11. 05.. 17:15||#95
A nyersanyagra meg egy meglátás: A jövõ bányái a szeméttelepek.
© Vol Jin2013. 11. 05.. 17:02||#94
"Az a középkor bizony sötét volt. Az igazi okok pedig számomra nem láthatók/érthetõk."

Szerintem csak nem akarod érteni vagy látni az igazi okát a sötét középkornak. Kettõ is van. Mondom az elsõt, mert a második csak annak hátán kapaszkodott. A visszaesés oka egyértelmûen az egységes állam szétesése volt sok önellátó, kereskedelmi kapcsolatok nélküli apróra, akik egymással hadakoztak szüntelenül, így megszûnt a kereskedelem, és a termelés is csökkent.

Csak ezt neked nehéz bevallanod, hiszen pont te szeretnéd, ha nem lenne EU, meg globalizáció, ellenben rajongsz a körülbástyázott, elszigetett nemzetállam eszményéért. A gyerekkel öntenétek ki a fürdõvizet. Nem az EU-t meg a globalizációt kell lebontani, hanem normálisan kellene mûködtetni. Nagyjából elég is lenne a bevándorlást szigorítani. Szegény svédeknél már több a muzulmán bevándorló, mint nálunk a cigány. Az államoknak meg figyelembe kellene venni, hogy nem költekezhetnek a végtelenségig. A britek 11% feletti költségvetési hiányt produkálnak.

Amúgy a második ok a sötétségre a vallás volt. Nem maga a vallás ténye, hanem az egyház dogmatikus szemlélete.
© halgatyó2013. 11. 05.. 12:38||#93
Még egy apróság: szerintem rövidtávon (10-20 éven belül) a háború tûnik a legvalószínûbbnek, közepes távon (kb. 50-60 év) a genetikai-demográfiai bomba fogja kivégezni a civilizált embert (Detroit a köbön lesz itt)
Még a háborúnál is nagyobb borzalom az, ha a most elõrefelé törõ pénzhatalom falja fel a világot. Akkor még a békés civilizációs élet (ellenõrzött, sejt-szintû vegetálás) is rosszabb lesz a halálnál.
-1
© halgatyó2013. 11. 05.. 12:29||#92
A nyersanyagok rohamosan fogynak. No nem mind egyformán, de van amelyik hamarabb fog elfogyni, van amelyik tovább kitart.
A nagyobb koncentrációjú és a földfelszínhez közelebbi nyersanyagok mára eltûntek. Egyre mélyebbrõl és/vagy egyre kisebb koncentrációjú nyersanyagforrásokat kell keresni, ezek kinyeréséhez pedig egyre több energia kell.

A legnagyobb veszélyt én egy ESHETÕSÉGBEN látom, amely azonban eléggé valószínû ahhoz, hogy ne hanyagolhassuk el: egy átmeneti visszazökkenés az emberiség számára.

Egy ilyen visszazökkenésnek az oka sokféle lehet. Ezek közül vannak már most is látható okok (háború, mega-giga vulkánkitörés, genetikai elkorcsosulás a kevésbé értelmes emberek gyors szaporodása és az értelmesek lassú fogyása miatt, stb)
Sok ok nem látható tisztán, hogy csak egy pédát hozzak fel: a Római Birodalom bukása után Európára beköszönõ sötét középkor. Ezt persze lehet szépítgetni, hogy nem volt az annyira.... de csak össze kell hasonlítani a Római vízvezetékeket és utakat a késõbbiekkel, elég beszédes önmagában is, nem is kell visszamenni az egyiptomi piramisokig vagy az 1000 tonnás kövekbõl épített Baalbeki épületekig, stb...
Az a középkor bizony sötét volt. Az igazi okok pedig számomra nem láthatók/érthetõk.

Ilyesmi a mai, felvilágosult kor után is bekövetkezhet, és a zuhanás összehasonlíthatatlanul nagyobb lesz, mint kb. 1500 évvel ezelõtt! Borzalmas lesz.

1000 - 4000évvel ezelõtt még voltak a Földön a felszínen található nyersanyagok. Réz, ón, vasérc, ólom, szén, olaj, stb. Ezeknek köszönhetjük, hogy az emberiség meg tudott indulni felfelé, a civilizáció útján.

Ha azokat a nyersanyagokat 5km mélyrõl kellett volna elõbányászni, akkor ma is tûzben eddzett fadárdákkal vadásznánk a mammutra. Nem lenne benzinmotor, elektromosság, számítógép sem, stb...

Ha az emberiség visszazuhan egy újabb középkorba (amire sajnos van esély, elég ha pl. az Európát elárszató, és a civilizált fehér embert leszaporodó és megsemmisítõ hordákra gondolni)
akkor soha többé nem kapaszkodik vissza a civilizációba.
© MaRee2013. 11. 05.. 11:51||#91
Mert 28-án leszáll a Plejádi Konföderáció inter galaktikus anyahajója, ami jelenleg az ISON üstökös mögött halad. Hol élsz, hogy ezt nem tudod? :)


Egyébként most akkor meleg ruhát vegyek, vagy a pincébe költöztessem le az elektronikus cuccaimat befóliázva az EMP miatt, döntsék már el végre.
© Vol Jin2013. 11. 05.. 00:11||#90
Mitõl nem lenne ideje az emberiségnek?
© halgatyó2013. 11. 04.. 21:20||#89
Nem látok sok reményt ITER ügyben. A méret növelése persze néhány problémát enyhít (az elektromágneses sugárzási veszteségen csak irreális méretnövekedés segítene, mert a plazma hõsugárzása a késõbbi, mûködési hõmérsékleten 5-10 keV -es röntgentartomány környékén lesz, erre a plazma optikailag vékony, sajnos)
Továbbá, a legnagyobb gond, hogy a legtöbb plazmafûtési eljárás az elektrongázt fûti fel gyorsan (a plazma ilyenkor olyan, mintha kétféle gáz keveréke lenne: egy elektrongáz és egy iongáz), ez nekünk rossz, mert csak a sugárzási veszteséget növeli (és az elrohanó elektronokét) a fúzióhoz az ionhõmérsékletet kell növelni.

Az ITER még nagyon kisérleti szakaszban van, az emberiségnek nincs már annyi ideje, szerintem.