Ötvös Tibor

A Blizzard besegít a Bungie MMO-jába

Korábban már beszámoltunk arról, hogy a Bungie vezetője, Brian Jarrard szerint most, hogy beléptek az Activision családba, nagyon szívesen dolgoznának együtt a Blizzarddal.

Azóta eltelt több mint fél év és a Blizzard csak most reagált a dologra. A csapat elnöke, Rob Pardo szerint "a dologban még nagyon sok a ha. Ez egy nagyon különös házasság lenne. A Blizzard nagyon erősen összpontosít a saját projektjeire és szerintem az a sikerünk titka, hogy soha nem osztottuk meg a figyelmünket."



"De az Activision egy család és a Bungie most nekik készít programokat. Ha felhívnak minket és bármilyen ügyben a segítségünket, véleményünket kérik, akkor állunk rendelkezésükre, de ezt egyébként az ipar más szereplőinek is megtesszük. És hogy kicsit pontosítsunk: ha egy MMO-t készítenének, akkor leszünk az ügyfélszolgálatuk? Ez még a jövő titka, de szerintem semmi akadálya."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Komolytalan #16
    hivatalos bejelentés
    Ebből látszik hogy az általad linkelt oldal egy kalap szart se ér (estimated, 3M+, hát igen, 12M is 3M+).
    Ajánlom figyelmedbe a "World of Warcraft’s Subscriber Definition" bekezdést, amely egyértelműen leírja hogy vagy van aktív előfizetése, vagy az elmúlt 30 napban belogolt a játékba (Kínában percdíjas a WoW).
  • morden #15
    Nekem más statisztikám van amiből tök mást lehet leszűrni mint a tiédből ... Statisztika mindig vigyázni kell a statisztikával, mert lehet mást értelmeznek rajta és így lesz 3,2 millióból 12 millió.
  • Komolytalan #14
    Amit leírtál annak köze nincs ahhoz a posthoz, amire válaszolsz, de legalább logika sincs benne. A kiegészítő áráról volt szó, és hogy mekkora marketing, hogy azt sokan megveszik. Én meg leírtam hogy nem, mert csak marketinggel nem lehet 5 éven keresztül fenntartani az érdeklődést egy alapvetően szar termék iránt.
    Erre te leírsz pár játéknevet, amelyek annyira szarok, hogy havidíjat senki se hajlandó értük fizetni (GW, LotR MMO). És beszélsz arról, hogy a bliz marketingesei el vannak tájolva. Mitől? Attól hogy a GW annyira szar, hogy nem lehet érte havidíjat kérni, a WoWért meg 12 millióan fizetnek havonta? Attól, hogy a LotRMMO annyira szar, hogy már nem volt hová szervert összevonni, és a kihalt szervereket ingyenes játékosokkal töltötték fel? A közel 0 bevételhez képest a 400%-os növekedés olyan borzalmasan jó eredmény? Egy FarmWille 1/100 annyi fejlesztési időből több pénzt hoz mint a LotRMMO meg a GW összesen - ha már a mikrotranzakciós játékoknál maradunk. Ez nem eredmény, ez szégyen.

    A WoW volt az első MMO? Na ne viccelj már, Eve Online pl mikor indult? 2003, a WoW előtt. Lineage, EverQuest - mikor indultak? A WoW mikor elindult a legjobb volt - nem kicsit a legjobb, hanem sokkal-sokkal jobb, mint a többiek. Nem volt bugmentes, nem volt benne egyedi ötlet, de 1/100 annyi bug volt benne, mint bármely más játékban induláskor, és nagyon gyorsan javítottak mindent - fél év alatt stabilabb lett mint bármely másik konkurens, és nem fogyott el belőle a tartalom sem a kiegig (csak a kockáknak, de az az 1% senkit se érdekelt). Ezt azóta egyik kihívó se tudta produkálni.
    Nézz már erre: mmorpg statisztika - tudta ezt az "ívet" bármelyik játék is a WoW előtt? A GW, LotRMMO, Age of Conan addig voltak "reménysugarak", amíg meg nem jelentek, plusz kaptak még 2-3 hónap esélyt és utána aki kipróbálta őket ment vissza a WoWba játszani. A legjobb még a WarhammerOnline volt, de az is csak annyit ért el, hogy a 2. legjobb MMO címet megszerezte, és nem halt ki teljesen, hanem van egy relative kicsi, de stabil játékostábora. Ami nagyon szép eredmény, főleg annak fényében, hogy ettől többet az elején sem tűztek maguk elé.
  • morden #13
    Vagy nézd meg a sok másik mmorpg-t vagy online játékot, Pl gulid wars veri a wow-t és nincs havi díj, vagy perfekt world, vagy a lord of the rings mmo ( ingyenessé tették azóta 400%os ugrott a bevételük a mikrotranzakciókból), vagy a company of heros onlinét stb.. éppen a blizzard van nagyon eltájolva a marketinggel kapcsolatban, és az a hatalmas szerencséje, hogy mindenki a wowot mutogatja a haverjának , és miért ? véleményem szerint azért mert az első volt, azóta már sok-sok jobb mmo kikerült a piacra mint a wow, csak az ember nem hagyja ott a 80as paladint valami másért :D
  • hawkie22 #12
    Egyetértek az előttem szólóval. Én is egy ismerősöm révén ismertem meg a WoW-ot. Előtte is láttam a marketinges anyagokat, amiből nekem az jött le, hogy egy hülyeség a játék, marha sok időt vesz el, meg ilyesmik. Aztán elkezdtem, igaz először törtön, de utána nem hagytam abba, sőt.
    A kiegészítők minőségéről és az elkészítésükhöz szükséges időről inkább ne vitatkozzunk. Csak nézd meg, hány új terület készül a kiegészítőkben, mobok, új spellek, az új bossharcok, netán új fajok, új felszerelés, stb, stb, stb.
    Például a Cataclysm. December 7-én jön, de még mindig nincs kész teljesen úgymond, még mindig meg a finomítgatás. És amit ebbe a kiegbe beleraktak, az több komplett játékot is kitenne.
  • Komolytalan #11
    Ha csak a 3D világot nézzük 1-1 kiegészítő is jóval nagyobb mint más komplett játékok 3D világa. Most az egyéb tartalmi részeket hadd ne soroljam már. Konkrétan egy másik MMOban sincs WoW összetettségű bossfight. De lehetne még ragozni a végtelenségig, hogy mit hoz 1-1 kiegészítő.

    Marketing, bla-bla-bla... Gondolom te nem egyszerű halandó vagy, hogy képes vagy felfogni, hogyan működik a marketing. Tudod mi a hatékony reklám első szabálya? "Végy egy jó terméket." Mert ha élből szart veszel, akkor úgy jársz vele mint az Age of Conannal. Ott is volt reklám, sokan meg is vették - milliónyian - és 2 hónap múlva, mikor rájöttek hogy nincs kidolgozva az endgame, ott is hagyták mind. Ezzel szemben a WoW alapjátékkal játszottak 5-6 millióan, a 2. kieggel meg 12 millióan. Volt a WoW előtt jobb MMO? Dehogyis volt. Lehet hogy neked, vagy más porbafingó kis senkinek volt olyan játék, ami jobban tetszett. De ezt ki nem sz.rja le? Az számít, hogy hányan adnak érte pénzt, nem azt hogy az a pénz milyen szintű intellektueltől jön. A 12 éves kisgyerek 13 eurója ugyanannyit ér mint az atomtudósé.
    Szerinted én hogyan ismertem meg a WoWot, reklámból? Francokat, egy ismerősöm megmutatta. Mutatott nekem előtte bármi más MMOt? Dehogy mutatott, ha kipróbálta is törölte a francba 2 hét után.
  • Justil #10
    naja, azért nem kéne elsiklani azon tény felett, hogy a Blizzardnál 1-1 kiegészítő is profibb, komolyabb munka, mint más cégeknél egy komplett játék.
  • opeca #9
    Persze, azt ne mond már nekem, hogy egy kiegészítő legyártásához annyi idő kell, mint egy komplett új játékhoz...

    Dehogynem a Marketing a lényeg. Sokkal, de sokkal több szerepe van, mint az te egyszerű halandó képes lennél felfogni.

    Tudod hogy nyomatta anno az SC-t a Blizzard? Koreában fizetett fanokkal tolta a játékot.

    És ha látod, hogy x ember kurvára rá van kattanva akkor jön a placebo hatás és azt fogod hinni előbb v. utóbb, hogy ez bizony egy nagyon jó játék. Persze ettől még lehet jó, viszont ha így építed afel a marketingstratégiát, akkor még a szar is ízleni fog az embereknek.


    Szerinted nem votl a WoW előtt megannyi, igenis nagyon is jó MMO? Dehogynem, csak nem tudtak olyan átfogó - és költséges - kampányt indítani, amivel magukhoz csábították volna az embereket.
  • Komolytalan #8
    Egyébként ha utánaolvasol egy-egy kiegészítőben kb annyi programozói/grafikusi óra van, mint egy SC2-ben. Vagyis nem 3 hónap, hanem ha nem 5x létszámmal csinálnák, mint amivel egy hagyományos játékon dolgoznak akkor 3 év is kevés volna hozzá.
  • Komolytalan #7
    Marketingből semmi se lehet éveken keresztül sikeres. A WoW lehet hogy nem elégíti ki egyesek kényes ízlését, mégis ez az a játék, amiért legtöbben hajlandóak havonta fizetni 13 eurot. Vagyis a legjobb játék üzleti szemszögből, és egy fejlesztő céget semmi más nem jellemez jobban, minthogy üzleti szempontból mennyire jók a játékaik. A Bliz a legjobb játékfejlesztő csapat - szintén üzleti szempontból. Ahogy a legjobb autógyártó meg a Toyota, nem pedig a Porsche, mert Toyotából adnak el a legtöbbet, masszívan nyerséges, a Porsche meg csődbe ment és felvásárolta a VW. Ettől te még vehetsz Alfát, de a világon sokkal többen vesznek Toyotát, és ezen tök fölösleges hőbörögnöd, mert ez tény.