MTI
Tudományos kutatás játékkonzollal
Brit kutatók Xbox 360 processzorokat használnak fel arra, hogy a párhuzamos adatátvitel területén tudományos eredményeket érjenek el.
A Warwicki Egyetem akadémikusai meg vannak győződve arról, hogy ők az elsők, akik ezen a tudományos területen a Microsoft konzoljának processzorait használják. A párhuzamos adatátvitel segítségével a processzorokat egyszerre futtatják, így a rendszer gyorsan fel tudja dolgozni az adatokat. A kutatóknak ehhez általában egy méregdrága, speciálisan kidolgozott számítógépet, vagy akár egy egész hálózatot kell használniuk. Ebben az esetben azonban a warwicki csapat egy egyszerű Xbox 360-as grafikus processzort (GPU-t) vett igénybe. A chip sajátosságai miatt képes a párhuzamos adatátvitelre, miközben a professzionális rendszerek töredékébe kerül.
Simon Scarle, a csapat egy kutatója a rendszert azért építette, hogy lemodellezze azt, ahogy a szívben az elektromos jelek a sérült szívsejtek körül mozognak. A kutató korábban a Microsoft Rare stúdiójában, játékfejlesztőként dolgozott, így volt alkalma alaposan kiismerni a GPU technológia lehetőségeit. Scarle elmondta, a processzorban lévő kódot úgy alakították át, hogy grafikus számítások helyett másféléket végezzen el. "Ahelyett, hogy fantasztikus grafikus látványt nyújtson, az én kutatásom esetében úgy változtattuk meg a chip működését, hogy a sejtek kémiai struktúráját számolja ki" - nyilatkozta Scarle.
Korábban már használtak kutatási célból játékkonzolokat valós idejű számításokhoz. A Roadrunner, a világ leggyorsabb szuperszámítógépe ugyanazt a processzort használja, mint ami a PlayStation 3-ban található. Xbox 360-at azonban most először használnak fel párhuzamos adatátvitelre kutatási célból. Scarle szerint lehetséges lenne az is, hogy több Xbox gépet hálózatba kötnek, azonban ehhez az internetet, illetve a Microsoft saját hálózatát, az Xbox Live-ot is igénybe kellene venni. Ez viszont a fejlesztői eszközök használata nélkül nagyon nehéz lenne.
A Sony már régóta foglalkozik párhuzamos számításokkal és ki is adta a fejlesztői készletét, amelyet a Folding@home kutatásához használták fel. Utóbbi egy olyan projekt, amely a PC, Mac, Linux és PlayStation 3 rendszerek processzorait arra használja fel, hogy a fertőző betegségek okait kutassa. A hálózat 4.3 petaflopra képes, amely másodpercenként 4.300 trillió számításnak felel meg. Ezzel összehasonlítva a Roadrunner pusztán egyetlen petaflopot tud. A warwicki egyetem kutatásainak eredményről a Computational Biology and Chemistry tudományos újságban is olvashatunk.
A Warwicki Egyetem akadémikusai meg vannak győződve arról, hogy ők az elsők, akik ezen a tudományos területen a Microsoft konzoljának processzorait használják. A párhuzamos adatátvitel segítségével a processzorokat egyszerre futtatják, így a rendszer gyorsan fel tudja dolgozni az adatokat. A kutatóknak ehhez általában egy méregdrága, speciálisan kidolgozott számítógépet, vagy akár egy egész hálózatot kell használniuk. Ebben az esetben azonban a warwicki csapat egy egyszerű Xbox 360-as grafikus processzort (GPU-t) vett igénybe. A chip sajátosságai miatt képes a párhuzamos adatátvitelre, miközben a professzionális rendszerek töredékébe kerül.
Simon Scarle, a csapat egy kutatója a rendszert azért építette, hogy lemodellezze azt, ahogy a szívben az elektromos jelek a sérült szívsejtek körül mozognak. A kutató korábban a Microsoft Rare stúdiójában, játékfejlesztőként dolgozott, így volt alkalma alaposan kiismerni a GPU technológia lehetőségeit. Scarle elmondta, a processzorban lévő kódot úgy alakították át, hogy grafikus számítások helyett másféléket végezzen el. "Ahelyett, hogy fantasztikus grafikus látványt nyújtson, az én kutatásom esetében úgy változtattuk meg a chip működését, hogy a sejtek kémiai struktúráját számolja ki" - nyilatkozta Scarle.
Korábban már használtak kutatási célból játékkonzolokat valós idejű számításokhoz. A Roadrunner, a világ leggyorsabb szuperszámítógépe ugyanazt a processzort használja, mint ami a PlayStation 3-ban található. Xbox 360-at azonban most először használnak fel párhuzamos adatátvitelre kutatási célból. Scarle szerint lehetséges lenne az is, hogy több Xbox gépet hálózatba kötnek, azonban ehhez az internetet, illetve a Microsoft saját hálózatát, az Xbox Live-ot is igénybe kellene venni. Ez viszont a fejlesztői eszközök használata nélkül nagyon nehéz lenne.
A Sony már régóta foglalkozik párhuzamos számításokkal és ki is adta a fejlesztői készletét, amelyet a Folding@home kutatásához használták fel. Utóbbi egy olyan projekt, amely a PC, Mac, Linux és PlayStation 3 rendszerek processzorait arra használja fel, hogy a fertőző betegségek okait kutassa. A hálózat 4.3 petaflopra képes, amely másodpercenként 4.300 trillió számításnak felel meg. Ezzel összehasonlítva a Roadrunner pusztán egyetlen petaflopot tud. A warwicki egyetem kutatásainak eredményről a Computational Biology and Chemistry tudományos újságban is olvashatunk.