Hörcsöki Szabolcs
Shrek 2
Fejlesztő: IO Interactive
Kiadó: Activision
Honlap: http://www.shrek2thegame.com/
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium III 450 MHz/Athlon 600 MHz, 128 MB, 16 MB-os DirectX 9.0b kompatibilis videokártya
Ajánlott: 2,4 GHz-es P4/Athlon XP, 512 MB RAM, 128 MB-os videókártya
Kategória: külsőnézetes akció
A Shrek 2 PC-s megjelenése kellemes színfolt az egyre durvuló játékpiacon: végre egy mászkálós játék fantasztikus szereplőkkel, tündéri helyszínekkel és rengeteg humorral.
A Shrek megjelenése számomra igazán nagy öröm, mégpedig a következő okokból: végre egy olyan, film alapján készített játék, ami nem a vevők lerántását, hanem azok szórakoztatását tűzte ki célul. Végre egy játék, amit be lehet kapcsolni, ha az embert fiatalabb korú rokonai látogatják meg váratlanul. Végre egy játék, amiben nem kell patakvérnek folynia, hogy jól szórakozzunk. És végre egy játék, amihez nem kell a legdrágább vasat összerántani, mégis szaggatásmentesen fut.
A Shrek csak PC-sek számára új játékfigura, szegény konzolosokat jó sokáig bűntették a TDK Interactive által sorozatban gyártott förmedvények. Szerencsénkre ez a jogokat tulajdonló Dreamworks megunta, és a Shrek 2 készítésével inkább az Activision-t bízta meg, akik már a Harry Potter sorozattal bebizonyították, hogy tudnak valamit... nos, ez alkalommal sem csalódunk (én pláne nem, mert egy Harry Pottert sem láttam). Mivel a történet valamennyire (hogy mennyire, azt csak július 1, tehát a magyarországi bemutató után tudom meg) fedi a film eseményeit, ezért nem lőném le a poénokat...
A játék szép, szabályos 3D platform játék, amihez a Rayman sorozat óta nem volt szerencséje az egyszeri pc-s arcnak. A film egyes karaktereivel kell végigmennünk a kitűnően megtervezett pályákon. A küldetések során a klasszikus mászkálós játék-akadályokat kell legyőznünk, tehát ütni és ugrani kell, közben a szamár arcképével ellátott arany érmékből minél többet begyűjteni, valamint a pályákon elrejtett körözési papírokat begyűjteni, mert a szegény mesehősöket újra keresi a katonaság...
Érdekesség, hogy az Activision vette a fáradtságot, így a számítógépes verzió merőben eltér a konzolos példányoktól. A konzolváltozatban sokféle játékfajtából gyúrtak egy újat, a pc-s verzió pedig sokkal inkább platform-alapú, magyarul mászkálós, viszont sokkal inkább átjön rajta a film lenyűgöző humora. A szamár például megállás nélkül nyomja a szöveget, így az angol nyelvben jártasak betegre röhöghetik magunkat.
Bár a szinkronhangok tekintetében nem az eredeti film színészeit hallhatjuk, így lemaradunk Mike Myers, Eddy Murphy, Cameron Diaz, Antonio Banderas, vagy éppen John Cleese hangjának élvezetéről, az alkotók olyan hangdublőröket találtak, hogy ember legyen a talpán, aki tényleg hallja, hogy nem Eddy Murphy nyomja a szamár szövegét. Sajnos a filmbetétek is hiányoznak, merthogy a játék átkötő történetek helyett a lapozós könyvet, a narrátort és a mindenbe belebeszélő szamarat használja a történet kibontakoztatására.
És még egy negatívum (az utolsó, tényleg): a játék meglehetősen rövid, a 880 MB-nyi adathalmazt egy felkészült platformos két délután alatt áttolja, csalás nélkül. Ez igazán kár, mert ott az a rengeteg pályaelem, amit ügyes felhasználással többször is lehetett volna szerepeltetni. Gondolom, ennyire hűen követi a film történéseit a program is... ráadásul a játék maga ultrakönnyű és a nehézség állítását hosszas kutakodás után sem sikerült meglelni...
A grafikára visszatérve, az igaz ugyan, hogy senki ne várjon Painkiller kidolgozottságú pályákat, de a helyszínek izgalmasak, a kis falvak, a hegyek és erdők, mezők látványosak, a karakterek mintha a filmből egy az egyben lettek volna átvéve. Az irányítható szereplők zseniálisak lettek, Shrek például óriásit üt, ha kell, ellenséges katonákat, ha kell, deszkapalánkokat. Szamár hatalmasakat rúg, de ha a gombát felveszed vele a földről, azt egy jól irányzott rúgással az ellenség arcába is lövi. Csizmás kandúr pedig a kardját használja kiválóan, de a különböző csöveken is villám gyorsan tud felfutni.. szóval kellően elkülönül egymástól a három karakter, akik bizonyos pályákon egymást is segítik (de ez értelemszerű)..
A film népszerűségére egyébként jellemző, hogy három hét alatt lett a legsikeresebb animációs film, 18 nap alatt a film bevételei elérték a 300 millió dollárt. Nem csoda hát, ha már javában készülnek a Shrek 3 animációi, sőt, a negyedik rész forgatókönyve is kész. Ezért egyértelműnek látszik, hogy Shrek kalandjai a számítógépen és a különböző konzolokon is folytatódik, mit mondjak, a Shrek 2-őt látva ennek igazán lehet örülni.
Tippek: a Csizmás Kandúrt úgy tudod legyőzni, ha akkor ütsz a földre, amikor épp a két farönk közt rohan. A varázsnagyit pedig az asztalra kitett gyümölcsökkel kell meghajigálni. Grafika: Semmi gond nincs vele, még kisebb gépen sem. Hangulatos, részletes, de néhol kissé "maszatos", elnagyolt.
Kezelőfelület: Mivel gyerekeknek is szánták, a kezelés a lehető legegyszerűbb: bal egérrel ütsz, jobb egérrel ugrasz, felváltva meg kombózol. Az útközben az automatákból vásárolható varázsitalokat a Space hozza elő.
Játékmenet: Frappáns, akciódús és totálisan tömve van humorral. Bár a gyakorlott játékosoknak semmi kihívást nem jelent.
Zene és hangeffektek: Természetesen a film zenéje és a hangokat is profi színészek adják (igaz, nem a filmbéliek). Első osztályú, a szamártól az angolul értők garantáltan lefejelik a monitort.
Összegzés: Akinek tetszett a film, mindenképp kötelező, mert valóban jó szórakozás, még akkor is, ha nem kedveled a mászkálós játékokat.