Castellum
Command Conquer: Tiberian Sun: Firestorm
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Westwood Studios
Minimum Követelmény: P166, 32MB RAM, Win95/98, Tiberiun Sun
Hasonló játékok: Tiberian Sun
Kategória: Real Time Stratégia
Forrás: The Adrenaline Vault
Hatalmas hullámokat okozott a Command and Conquer, amikor először a boltokba került, és nem véletlenül. Az első igazi újat nyújtó valósidejű stratégiai játék, a Command and Conquer: Tiberian Dawn mindent tartalmazott, amit egy RTS játékos akkor kívánhatott: érdekes egységek egész tárházát, két egyedi félt és magával ragadó történetet jól eljátszott videókkal és animációkkal. Emellett bemutatta az egyik legklasszabb "gonoszt", Kane-t, akit Westwood filmrendező, Joe Kucan játszott. Az előzményeket bemutató Red Alert megjelenésével és néhány sikeres átirattal a PlayStation-re, a Westwood egy nyereséges franchise-ra tette rá a kezét olyan rajongótáborral, akik egyre több GDI-NOD akciót akartak.
Mostanra már biztos eleget olvastál a Tiberian Sun-ról. A felszínen azt nyújtotta, amit a rajongók látni akartak – még több valósidejű stratégia a Command and Conquer világban, az elődhöz képest még több egységgel, voxelekkel, alakítható tereppel és színes fényekkel. Minden, amit egy folytatástól el lehet várni, ugye? Úgy tűnik mégsem, mert sokaknak úgy tűnt, mint egy elfogyasztott vacsora repetája. Egy zsúfolt kategóriában, ahol megjelent a 3D gyorsítás, az ellenséges felek eljátszása és egyre növekvő egységek száma, az eredeti Command and Conquer rajongói többet vártak. Azok, azonban, akik esélyt adtak a Tiberian Sun-nak, egy biztos játékot kaptak, a már megszokott pokolian magával ragadó játékmenettel, ami folyamatosan visszahúz. Mint tudjuk, ha valami nem romlott el, akkor azt nem kell megjavítani.
Mindezt figyelembe véve, remegő kezekkel bontottam ki a Tiberian Sun kiegészítőt: a Firestorm-ot. A Westwood művészi szintre emelte a gonoszokat. Az eredetiben volt a hataloméhes Kane, a Red Alert pedig a pokoli Sztálint nyújtotta. Most, a Firestorm-ban a Westwood lehetővé teszi, hogy a legfélelmetesebb AI, Cabal is élvezhesse a rivaldafényt. Cabal színtiszta gonosz: rémisztő, könyörtelen és szadista, a megfelelő félelmetes hanggal. A Tiberian Sun végénél felkapva a fonalat, Kane megint eltűnt és halottnak nyilvánítják. A Brotherhood a pragmatikus vezető nélkül megoszlik és Slavik reméli, hogy új vezetőként újraélesztheti a Brotherhood-ot. Ehhez Slavik egy pokoli tervet szőtt, melyben újraéleszti a NOD AI-t, Cabalt, majd erővel összeállítja a Brotherhood-ot. Persze Cabal-nak is meg vannak a saját tervei a Brotherhood-dal és a GDI-dal.
A 18 új küldetés során a GDI és a NOD is a Cabal féle terrorhullám befejezéséért harcol. Az új küldetések okosan megtervezettek, új célokkal, eltérve a szabványos építs, gyárts egységeket és gyilkold le az ellenfelet rutintól. A Firestorm folyamatos háttértörténete visszavisz az eredeti C&C-be – ahogy egyre feszültebben próbálsz túljutni a küldetéseken, hogy újabb és újabb videókat láthass. A küldetések egy része azonban túl előre-megírtnak tűnik, ahol az eseményeket csak adott sorrendben lehet végrehajtani.
Ellenfélként, Cabal rémisztően kemény. A későbbi küldetések során egy rakás trükkel próbálkozik... de nem lövöm le a poént. Ami igazán különlegessé teszi a Cabal elleni harcot, az a harc közbeni sértegetések. Az egyik küldetés során éppen a bázis építés és egység pozícionálás lépéseit végeztem, majd nagyon pipa lettem, amikor Cabal közölte, hogy „Inferior tactics detected!” („Kezdetleges taktika észlelése!”) és „Your death is at hand” („Közeleg a halálod”). Megjegyzései személyes szintre emelték a harcot, még jobban magával ragadva. Komoly csapásokkal akartam egyre jobban móresre tanítani a mocsok kis AI-t.
Az új küldetések mellett a Firestorm számos új tulajdonságot és javításokat nyújt a Tiberian Sun-hoz képest. Az első és legszembetűnőbb az új GDI és NOD egységek. A GDI jump-jet gyalogság javult. Sokkal gyorsabbak és a levegőből meglátják a rejtett egységeket és bázisokat. A GDI arzenálba került a Mobil EMP Ágyú, ami rejtett dronekat tud megsemmisíteni, felszínre tud kényszeríteni földalatti NOD egységeket és le tud fejezni járműveket és cyborgokat. E veszélyes egység kiegyensúlyozására a Westwood jelentősen hosszú újratöltési idővel áldotta meg az egységet. A Westwood a GDI rajongókra is hallgatott, akik azt állították, hogy a NOD tankok túl erősek voltak. A Firestorm-ban a NOD tankok erejéből visszavettek és a GDI megkapta a Juggernaut-ot. A Juggernaut gyorsabban tüzel, mint a NOD tank, de korlátozott a tüzelési távolsága. Még így sem került egy szintre a NOD legyengített tankjával, de a GDI kapott egy távolsági tank technológiát. S végül, a GDI kapott egy új Command Center újítást: a Drop Pod Control Plug. Ez az újítás gyalogsági egységeket tud bárhová küldeni a térképen, kis podok segítségével. Ezek a podok emberek ellen használható fegyverekkel vannak felszerelve, amik biztosíthatják a GDI személyzet biztonságát.
Mint a NOD felesketett patriótája, legjobban a NOD arzenáljának újításai hoztak lázba. A Mobil Stealth Generator segítségével a NOD egész egység csoportokat mozgathat egy mozgatható rejtő-mező alatt. Bár kisebb a hatótávolsága, mint a helyhez kötött verziónak, halálos fegyver marad, ami NOD egységeket teljesen elrejthet az ellenség orra előtt. A NOD kapott egy új cyborgot is, a Reaper-t. Póklábakkal és több rakétavetővel, ez az egyik legszebben megrajzolt és animált egység a játékban. Ami igazán erőssé teszi a Reaper-t, az a már abnormális sebességű gyógyulása a Tiberium mezőkön, és hogy repülőkre tüzeljen, valamint az emberek ellen használható háló. Semmi nem nyújt nagyobb örömet, mint GDI egységek lebénítása a Reaper hálójában, hogy aztán könnyedén meg lehessen őket semmisíteni. Őszinte leszek: a Westwood-nak lesz még munkája a Reaper hatékonyságán. Komolytalanul gyorsan gyógyul a Tiberium mezőkön és nagyszámban már nem fair a kár amit okozhatnak.
A GDI és a NOD is rendelkezik mobil gyárakkal, amik mozgathatóvá teszik a termelést, és segítenek mindkét félnek a területek biztosításában. Mindkét fél rendelkezeik Limpet Drone-okkal. Ezek gyorsan kiosztható egységek, melyek aknaként rátapadnak az ellenséges egységekre, lelassítva azokat. Ez akkor hasznos igazán, ha a térkép egy bizonyos részére vagy kiváncsi, vagy megtaláltál egy ellenséges bázist. A Firestorm új Tiberium lényeket is nyújt. Felnőtt és Bébi viceroid-ok, a kutyaszerű Tiberium szörnyek, Veinhole szörnyek és Tiberium lebegők népesítik be a térképeket, valamint teszik pokollá az életed.
A Firestorm egy másik örvendetes újítása a véletlen térkép generátor. Az újítások számos olyan új tulajdonságot nyújtanak, melyekkel elkészítheted álmaid pályáját. Egy új környezet, a Mutáns – mely Tiberium pusztított és érdekes Tiberian növényekkel telített táj. A Tiberium mező állítója, a zöld mellett kék Tiberium-ot is ad. Egy új állítóka veinhole-okat helyez el a véletlen térképen, valamint találhatók gombok is, melyek Ion Viharokat és Tiberian Létformákat adnak, és napszakok váltását teszik lehetővé. Ezek az új tulajdonságok komoly eszközzé teszik a véletlen térkép generátort, és egyedivé teszik a csatákat, valamint multiplayer harcokat.
S végül, de nem utolsó sorban, a World Domination Tour (WDT – Világ Leigázási Turné), az egyik legcélratörőbb Firestorm tulajdonság. A Tiberian Sun-hoz hasonló térképet nyújtva, a GDI és NOD játékosok vitatott területekért harcolhatnak. A nap végén összesítik mindegyik fél győzelmeit és a győztes fél (NOD vagy GDI) megkapja a területet. Ahogy a harc ide-oda halad, új területek lesznek vita tárgyai, amik idővel az egyik fél számára lehetővé teszik a teljes győzelmet.
A WDT hatékonyan kelti globális konfliktus érzését a GDI és NOD erők között multiplayer játékokban. Attól függően, hogy melyik félt választod, minden belépéskor Eva vagy Cabal fogad, mint a taktikai térkép frissítője. Eva vagy Cabal megjegyzései folyamatos jelentések, melyek informálják a parancsnokokat a háború haladásáról. Bár poénos, a WDT-nek van egy idegesítő hibája. Érthetően, egyenlő megjelenítést igényel mindkét oldalon. Például, egy 4-játékos játék két GDI és két NOD játékost igényel. A Firestorm jelenlegi kezelői felületével idegesítő a játék játszása. A kezelői felület nem jelzi az éppen játszó feleket, így egy játék elkezdése rendszerint néhány percet vesz igénybe, mivel a játékosok belépnek-kilépnek a szobából, mire megismerik a megfelelő jelzéseket. A WDT sokkal élvezetesebb lenne, ha valahogy látható lenne a kezelői felületen, hogy melyik fél szükséges a harc indításához. Apróságnak tűnhet, de remélhetőleg a Westwood figyelembe veszi, ha csökkenteni akarják a WDT harcok kezdésének frusztrációját.
Grafika:A Reaper animációja, a Mobil Gyár építése, az új Tiberian tájak és az új lények mind tökéletesen rendereltek. S ha ez nem lenne elég, a Westwood-tól elvárt minőségi videók minden küldetés elején és végén megtalálhatók. Mint mindig, a C&C engine fantasztikus sebességű és sima egyjátékos módban. Multiplayer módban azonban, hacsak nem rendelkezik minden játékos gyors és megbízható kapcsolattal, a játék folyamatos dadogásba és/vagy kapcsolat szakadásokba torkollik. Bár nem nagy probléma a normál multiplayer során, egy World Domination Tour során nem tudsz kirúgni embereket és kénytelen vagy végigülni egy elég hosszadalmas visszaszámlálást, amíg a gép megpróbálja újracsatlakoztatni a játékosokat. Sok a látnivaló ebben a kiegészítőben. A térképek, a napszakok átmenetelével csodálatosak. Az Ion Vihar hatás is nagyszerű, ahogy a térkép aranyszínt vesz fel, miközben a villámok alakítják a tájat, új hegyeket és völgyeket vájva (egy rakás útakadállyal együtt). A robbanások, bár kicsik, szép látványt nyújtanak, míg az is, ahogy a Harvester megrázkódik a tankok tűzerejétől.
Kezelőfelület:Mint mindig, a telepítés a szokásos C&C stílusban történik az EVA képernyőn. Sajnos azonban a 800x600-nál nagyobb felbontás beállítása még mindig külső programot igényel. A gyakorlott RTS játékosok számára a kezelőfelület adja magát. Az egységek kiválasztása és az építés nem is lehetne egyszerűbb. A kicsit béna útpont rendszer, mely billentyűzetet és egeret is igényel, nem változott; nem lehet könnyen útvonalat beállítani és törölni. Az egységek gyártása, egy olyan játékban, ami nagy hangsúlyt fektet az egységek termelésére, még mindig csak egyszerre 5-t engedélyez egy sorban. Sajnos az AI sem lett javítva. Míg a Tiberium lények mesterséges intelligenciája, vagy az hiánya, eltűnik a programozás mögött, mely mindent megtámadtat ami él és mozog, az egységeid nem tudnak hova elbújni előlük. Számos harc közben a bázisomat megtámadták és az egységeim értetlenül álltak és valamilyen parancsra vártak. Bár lehetőség van bizonyos épületek vagy egységek védelmére, számomra természetesnek tűnt, hogy az egységek automatikusan védelmezik a bázist. A legérdekesebb újdonság a World Domination Tour kezelői felület, mely területi térképet nyújt, ahonnan figyelheted a GDI és NOD harcok kimenetelét.
Játékmenet:Egyjátékos módban, míg a küldetések okosan tervezettek, túl előre-megírtnak tűnnek. A felszínen először kihívásnak és keménynek találod őket, de miután elvertek párszor, rájössz, hogy minden térképen vannak bizonyos lépések, melyek betartása győzelemhez vezet. Ha egyszer megtanulod ezeket, a küldetések újrajátszhatósága már repült is. Például, az egyik Cabal elleni küldetés célja, hogy meggyengítsd az erőit. A bázis felépítése komoly munka a folyamatos NOD bombázások miatt. A megoldás hirtelen jön, először semmisítsd meg vagy foglald el a rakéta silókat. Majd menj keresztül a fimomítókig, hogy lelassuljon Cabal termelése, s végül a leggyengébb irányból püföld el a bázisát. Sajnos sok küldetés igényli, hogy végigjárj bizonyos lépéseket a győzelemig. Azonban néhány küldetésben az előre-megírt lépések a videókon túlviszik a történetet, s ezért a Westwood megérdemel némi vállveregetést.
A Firestorm a már megszokott C&C akciót nyújtja. Az új egységek jól jöttek, hasznuk azonnal látszik és gyakran fogod őket használni. Bár történt némi egyensúlyozás bizonyos egységekre a rajongók tippjei alapján, a Reaper, a mobil rejtő generátor és a mobil gyár (gyors tank és Reaper ontása) hozzáadása előnyt nyújt a NOD-nak. Ezek az egységek, legfőképpen a Reaper, gyors gyógyulási képessége, valamint gyalogság és légierő elleni ereje miatt, nagy számban túlságosan erős. Emellett a rejtő generátor mozgási sebessége lehetővé teszi a NOD számára, hogy pillanatok alatt titkos hálót vonjon fel a térképen. Remélhetőleg ezek a dolgok javításra kerülnek egy patchben, hogy ne rontsák el a multiplayer játékokat.
Ezek mellett a World Domination Tour multiplayer kezelői felületét is jobban át kell gondolni a Westwoodnak. Idegesítő elkezdeni egy játékot. Ez sajnálatos, mert a WDT egy nagyon izgalmas multiplayer tulajdonság. Élvezetesebbé tenné a játékot, ha megjelenne, hogy hol-milyen felekre van szükség a játék indításához, ahelyett, hogy szobáról-szobára kelljen ugrálni. Mindezt összevetve a Firestorm sok újdonságot hoz a Tiberian Sun-ba, amit az előző rész rajongói nem hagyhatnak ki. Csodálatos új fejezetet is nyit a C&C történetben, amit az újoncok is élvezni fognak.
Hangeffektek:A Firestorm hangjai élesek és jól használtak. Az egységek kommentárjai, a civilektől a Reaperig, mind tökéletesen kivitelezett és illik a játékba. Emellett Cabal megjegyzései a harc közben jól időzítettek és motiválják a játékost, felpörgetve a pszichopata AI ellen.
Zene:A Command and Conquer sorozat mindig is nagyszerű zenét kapott és ez alól e kiegészítő sem kivétel. A Firestorm számos új dalt nyújt, amik illenek a történethez és a techno-klímájú harcokhoz, amiket vívni fogsz. Az új dalok, melyek erősen ipari hangzásúak érdekes gitár hangokkal és techno sample-ekkel, megfognak és jól egészítik ki a Tiberian Sun zenét. Frissítő lett volna egy kis változatosság a C&C dalokban. Bár élvezhető, egy idő után túlságosan ismétlődők lesznek és hasonlítanak arra a bizonyos számra a rádióban, amit már túl sokat játszottak.
Intelligencia és Nehézség:Mint korábban említettem, a küldetések nagy része előre-megírt. Ez nem azt jelenti, hogy nem nehezek, gyakran fogsz megismételni küldetéseket, pláne azokat, melyek Cabal ellen küldenek. Bizonyos script vezérelt események miatt ezekben a küldetésekben, és Cabal mocskos trükkjei miatt, vannak bizonyos lépések amiket megfelelő sorrendben kell végrehajtani. Ha egyszer megismered ezeket a lépéseket, a küldetés könnyebb lesz, lelőve a játék újrajátszhatósági értékét. Egy ilyen küldetés, amikor meg kell semmisítened Cabal Tiberium finomítóit. Cabal egyik idegesítő trükkje, hogy ahogy megsemmisítesz egy épületet, ő rögtön újraépíti. Hacsak nem formálod át a talajt, amikor is Cabal nem tud új épületeket építeni, órákon át írthatod az épületeket, Cabal csak egyszerűen újraépíti őket. A megoldás egyszerű, pusztítsd el először a gyárat, majd a többi épületet. A megoldás nem igényel hatalmas logikát és nem éri meg újrajátszani. Ez egy kicsit nehezebbé teszi a dolgokat, mivel Cabal elvileg egy szuper AI, de nem túl fair, amilyen gyorsan építget. Emellett a nehézségi szint beállítása sem segít a küldetések előre-megírtságán, mivel csak az ellenfél aggresszivitását állítja, ami által gyakrabban támadnak. Mint korábban említettem, a mesterséges intelligencia nem változott és általában a saját egységeiden röhögnek. Gyakran fogod megmondani minden egyes egységnek, hogy védjék a bázist, különben tátott szájjal fogják bambulni a pusztítást. Az útvonal keresés sem lett javítva, ezzel Szent Grál utáni kutatás lesz egy egyszerű térkép menetelésből.
Összegzés:Az apró kezelőfelület problémák és játék közbeni gubancok ellenére a Firestorm egy megbízható kiegészítő, mely megérdemli a C&C nevet. Cabal kifejlesztése tökéletes döntés volt a történet szempontjából. Jelenléte sötét hangulatot teremt, ami az eredeti Command and Conquer-ben volt érezhető, hála Kane-nek, de aztán hiányzott a folytatásból. Emellett, a Tiberian hatása a Földre és a szörnyűséges lények kialakulása sok megválaszolatlan kérdést nyújt, ami remélhetőleg egy harmadik részt szül majd a sorozatban. A kirakó összes darabja, mely olyan letehetetlenné teszi a C&C-t megtalálható ebben a kiegészítőben. Az új egységekkel, új játszhatósági opciókkal és magával ragadó történettel, a Tiberian Sun rajongók számára kihagyhatatlan ez a kiegészítő.