McQ

NFS5 - Porsche Unleashed



Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Electronic Arts Canada

Minimum követelmény: P200, 32MB RAM, 4*CD, DirectX 7, D3D videokártya
Hasonló játékok: Need For Speed
Kategória: autószimulátor
Megjelenés: 1999.03.31.


Már az első résztől nyomon követem a Need For Speed sorozat tagjait, és eddig minden része kellemes órákkal ajándékozott meg. Így érthető, hogy nagy izgalommal vártam régóta az ötödik részt.

Az Electronic Arts az előző, negyedik rész (High Stakes) óta párhuzamosan készíti a sorozat következő tagjait, ezek név szerint Porsche Unleashed és Motor City. A Porsche Unleashed készült el hamarabb. Ezt az EA kanadai fejlesztőcsoportja készítette, és ahogy a neve is mutatja, a német Porsche cég eddig készült autóit lelhetjük fel benne.


A program motorja teljesen új a negyedik részhez képest. Az egész motort újraírták az alapoktól kezdve, hogy minden eddiginél szebb és jobb játékot alkossanak. Ez sikerült is, és bár a játék semmi egetverő újdonságot nem hordoz magában, mindent a végletekig finomítottak, és a ma már standardnak minősülő grafikai megoldások mind megtalálhatók benne. A grafikai motor maximálisan kihasználja a Direct3D lehetőségeit, erre szükség is van, főleg ha nem 640*480, hanem nagyobb felbontású képernyőn szeretnénk játszani. Persze semmi nincs ingyen, egy P466+Diamond TNT kártyán már a 800*600 felbontás is alig elfogadható, maximum kidolgozás mellett, de a 640*480 tökéletes.

Természetesen nemcsak a megjelenítés új. Minden eddiginél jobban odafigyeltek arra, hogy a belső nézet a lehető legszebb és legjobb legyen. Ennek jegyében a műszerfal szinte él, nagyon szép, és ahogy az autó rázkódik, a kép követi a fej rezgéseit is, talán ez a legnagyobb újdonság. Azonban ez felvet egy nagy kérdést: a monitoron megjelenő kép mérete eleve alkalmatlan arra, hogy akár csak hasonló élményt teremtsen, mintha egy autóban ülnénk. Ha egy igazi autóban ülünk, akkor nagyon nagy szerepet kap a periférikus látás, a fej és a szem mozgatása, márpedig erre normál monitor esetében egyáltalán nincs lehetőség. Illetve lehetőség az van, de túl sokra nem megyünk vele :) Arról pedig nincs hír, hogy az NFS mennyire működik együtt a HUDokkal (VR sisak) - nem mintha ezek olyan elterjedtek lennének.


A játék követi a negyedik rész hagyományait a játékmódok terén, az Evolution módban autókat vehetünk, adhatunk el, illetve akár tuningolhatunk is. Ebben a módban különböző versenysorozatok vannak, ezeknek általában elég szoros belépési szabályai vannak, pl. csak Porsche 356B típussal lehet belépni, max. 1600 ccm -ig. A tuningoláson, szerelhetőségen finomítottak, most már nagyon sokféle alkatrészt vehetünk, természetesen minden autóhoz másféléket, és nem mindig egyértelmű, hogy melyiket kell használnunk - pl általában van többféle sebességváltó, a szériamodell, egy rövid áttételű, ezzel jobban gyorsulunk, és egy gyengébb motornál a végsebességet is növelhetjük. A hosszú áttételű sebességváltó csak nagyon erős motorokhoz jó, ezzel nagyobb végsebességet érhetünk el. Természetesen az alkatrészeket megvehetjük, eladhatjuk, és tetszés szerint, akár minden verseny előtt átszerelhetjük őket. Nagyon jó, hogy minden szerelés után tesztkörre vihetjük az autót, így azonnal látjuk, hogy min sikerült változtatni. A rendszer alapja annyira kifinomult, hogy nemcsak a sebesség, gyorsulás terén érhetünk el eredményeket, de a felfüggesztés elemein állítva (lengéscsillapítók, rugók, keresztstabilizátor, keretek) az autók úttartása, irányíthatósága tényleg változik.

A szerelés, alkatrészvásárlás kezelői felülete szerintem csapnivaló, csupán egy listából válogathatunk, illetve lista alapján szerelhetünk. Mintha a játék készítői figyelmen kívül hagyták volna, hogy nem ebben a programban jelenik meg először a minden alkatrészre kiterjedő szerelhetőség, és hogy ennek már vannak kidolgozott kezelési módszere. Ott van pl. a Gearhead Garage, ahol minden egyes alkatrészt grafikus kezelői felületen választhattunk ki, szerelhettünk be, a csavarokat egyenként meghúzva. Azt elfogadom, hogy sokan csak versenyezni akarnak, nem köti le őket a szerelés, és azt se tudják, mi az a lendkerék, csak azt tudják, hogy minél könnyebb, annál jobb (legalábbis bizonyos szempontokból). Ezt a nézőpontot figyelembe véve elfogadható, ha egy végletekig egyszerűsített szerelőcsarnokot építenek a játékba, de akkor legalább annyit meg kellett volna tenni, hogy az újonnan vásárolt alkatrészek automatikusan felszerelésre kerülnek - elvégre nem viccből vásárolja őket az ember.


Újdonság a tesztpilóta játékmód, itt különféle küldetéseket kell teljesítenünk - ez lehet akár egy kaszkadőrmutatvány is, vagy például a rendőrök legyőzése egy adott útszakaszon. Természetesen akinek az előző két játékmód túl bonyolult lenne, vagy csak egy rövid száguldozásra vágyik, annak természetesen rendelkezésére áll az egyszerű verseny, vagy a knockout mód - ez utóbbiban útszakaszonként az utolsó versenyző mindig kiesik.

Bevallom, személy szerint nem rajongok a Porschékért, legalábbis a 911 -es szériát nagyon nem bírom. Nagyon nehéz ezeket az autókat vezetni, mivel a hátul elhelyezett motor miatt farnehezek, rossz a súlyelosztásuk, ráadásul több száz lóerő dübörög a motorháztető (ami ezúttal természetesen hátul van :) alatt. Személyesen is volt szerencsém azonban 924 és 944 típusokat vezetni, ezek remek élményt nyújtanak, és egyszerűen élvezet vezetni őket. A 944 vezethetősége a játékban nekem egy kissé fura, bár tény, hogy az M7-esen nem próbáltam meg 90 fokos kanyarokat 200 -al bevenni :) A 924 -est jobban ismerem, de ez az autó a készítők szerint nem volt arra érdemes, hogy bekerüljön a játékba, sajnos. Sokan "cigányporse" jelzővel illetik ezt a típust, tény, hogy nem egy 911-es, de az ár/érték viszonya a valóságban az egyik legjobb vételű sportautóvá teszi, és 20 éves koruk ellenére általában egész jó állapotban vannak, így nagyon sajnálom, hogy nem kerültek be a játékba, és csak az vigasztal, hogy sok más modellel sem találkoztam :)

A játékban egy u.n. négypontos fizikai modellezést használtak. A rendelkezésre álló 80 típus mindegyike más és más vezetési élményt nyújt, mindegyik másképp viselkedik, és ehhez még hozzá jön az, hogy mi is kedvünk szerint tuningolhatjuk autónkat! Természetesen ne gondoljunk 80 féle teljesen különböző autóra, egy - egy autónak sokféle altípusa lehet, pl. A, B, S, vagy T típusok, ezen belül is vannak különböző motorok, illetve coupe vagy cabrio karosszériák.


A játék fejlesztői fontosnak tartották, hogy felelevenítsék, illetve megtartsák a korábbi verziók egyes hagyományait - így körpályák mellett ismét vannak hosszú országúti pályák, természetesen a megszokott kerülő utak, illetve a pálya átrendezésének lehetőségével, hogy mindig új útvonalat járhassunk be. Végül természetesen megtalálhatjuk a már megszokott információs adattárat, ahol minden Porsche modellről technikai információkat és képeket találunk. Ezek azonban inkább csak afféle szemfényvesztésre jók, semmi komoly adatot nem találtam köztük, csak tájékoztató jellegűeket. Persze átlag halandónak ez is sok lehet :)

Összegzésül egy nagyon jó játékkal állunk szemben, ami egyaránt jelent kihívást és könnyed száguldozást - mindent a maga helyén és idejében. Amit megjegyeznék, az inkább csak annyi, hogy manapság már nem tartom elégnek, hogy a grafika elsődleges szerepet kap, és elnyomja a többi játékelemet, úgymint a hangokat (szél-, és futóműzaj), a szerelhetőséget, vagy például azt, hogy a Midtown Madness kivételével az automata sebességváltó címén félautomata sebességváltók vannak csak - a fordulatszám függvényében egy elektronika kapcsolgatja a mechanikus fokozatokat. Magam is automata sebességváltó tulajdonosként tudom, hogy ennek a típusnak is megvan a maga sajátos vezetési technikája, apró trükkjei, és tény, hogy a szerkezeti felépítés miatt sokkal bonyolultabb modellezni, de egyáltalán nem megoldhatatlan! Nem értem, miért lusták erre a programozók, és miért van az, hogy az NFS első és ötödik tagja lényegesen szinte csak a grafika terén térnek el egymástól.



Grafika:A grafika nagyon jó, azonban pár apró dolog nagyon le tudja rontani az összképet, pl. nem értem, miért zöld a gumi füstje? Ráadásul az az apró trükk, hogy amikor féknyomot rajzolunk, a féknyom körül végig kis füstfelhő látható, a visszájára fordul azáltal, hogy ez a füst zöld. Könyörgöm, a gumifüst az szürke! A belső nézet viszonylag jó, de a kidolgozás csak a műszerfalra korlátozódik, ezt nehezményeztem, az A oszlop (a két fémoszlop, ami a szélvédő két oldalán húzódik a motorház végétől a tetőig) gyakorlatilag egy egy színnel meghúzott vonal. Teljesen felesleges, de jópofa, hogy az indexet, illetve a vészvillogót használhatjuk - semmi szerepüket nem vettem észre a játékban.

Kezelőfelület:A menük jópofák, viszonylag könnyen kezelhetők, minden a helyükön van. Ami lehúzta az értékelésnél a kezelői felületet, az az alkatrészek vásárlása és a szerelés, azt nagyon bután oldották meg. Ráadásul a játék az egér görgőjét egyáltalán nem volt hajlandó használni, pedig nagy szükség lett volna rá, és a lista oldalán található görgetősáv is aránytalan.

Játékmenet: Ritka, hogy egy játék maximum értéket kapjon, de az NFS5 játékmenete megérdemli ezt. A versenyek maguk jól játszhatók, nem volt jellemző az autós játékokban sokszor megtalálható, és nagyon zavaró momentumot, hogy akár én megyek az ellenfélnek, akár ő nekem, ő megy egyenesen tovább, én pedig valahol a pálya szélén, a menetiránnyal ellenkező irányban landolok. Természetesen előfordul, de nem jellemző. A versenyek nehézsége folyamatosan nő, de egy jól tuningolt autóval gyakran esélyt sem adunk az ellenfeleinknek.

Hangeffektek:A hangeffektekkel nem voltam kibékülve, nonszensznek találom például, hogy ugyanolyan hangja legyen 3 különböző kipufogónak - ilyen egyszerűen nincs. Ráadásul az autók hangja a legritkább esetben sportos, és ha a teljes képernyős nézetet választjuk, ahol a saját autónkat egyáltalán nem látjuk, akkor az ellenfelek autóinak hangja általában elnyomja a sajátunkét! Ezen kívül az ugratásoknak gyakran semmilyen hangja sincs, csak az egészen nagy repüléseknek. Tény, hogy még nem igazán találkoztam vele, de azt hiszem, már eljött az az idő, amikor a száguldás közben tapasztalható szélzajt, a kisebb bukkanók okozta zajokat is illene megjeleníteni egy autószimulátorban - erre még várnunk kell. Tiszta szerencse, hogy a hangoknak túl sok szerepe nincs egy ilyen játékban, ahol a hangsúly a száguldozáson van.

Zene:A zene jó-jó, illik is a játékhoz, de nem túl nagy durranás. Nekem személy szerint nem tetszett, de ez nem jelenti azt, hogy rossz lenne - ez csak egy egyéni szocproblem :)

Intelligencia és Nehézség: Okosan vezetve szinte mindig nyerhetünk, főleg, ha az első helyről indulunk, de ez egyáltalán nem olyan könnyű, mint ahogy az itt leírtak alapján látszik. Az NFS sorozat mindig is több volt, mint egy gáz-jobbra-balra gombokkal vezethető játék, keményen szükség van a "röppálya" gondos megtervezésére - mert egy Porsche 911-nél már röppályáról beszélhetünk. Nagyon élvezetes és addiktív a játék, csiszolnivaló legfeljebb a grafikán és a hangok terén van.

Összegzés:Nagyon tetszetős, élvezetes az NFS5, látszik, hogy sokat foglalkoztak vele, és még az utolsó héten is csiszoltak rajta. Természetesen egy játék sem lehet tökéletes, de a száguldás, csúszkálás, váltogatás élménye mindent felülmúl.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csanjedi #147
    valaki lanon? kléálk [email protected]
  • Nfsmindig #146
    Azt ajánlom vegyél egy uj gépet!
    mást nagyon nem tok!
  • Nfsmindig #145
    A Nem tom nekem megy igaz vmi szar!
    de azé nem olyan jó játék!
    a porschek kicsit unalémasak!
    mostmár benne van a mechlaren f1-es is azzal mentem a tegnap 398 km/h-t!!
  • oceanearth #144
    Sziasztok!

    Vista alatt próbálkozott már vki a játékkal? 32bit-es a Vistam és egyszerűen nem indul el a telepítés sem. Már próbáltam vagy 3 féle verziót és egyszerűen nem tudom telepíteni.

    Meghalok, ha nem játszhatok ezzel a játékkal...

    Vki pls. help!!

    köszi
  • Nfsmindig #143
    A leponyvázott autókatz le kel tölteni én úgy tom és bele kel teni a játékba!
    h gamedata meg ilyen sok hülyeség!!
    nekem a gt3-at sikerült!
    de a lamborghinit azt nem tom meg a többit nem engedi!!
    áá
    am látom még játszottok ezzel néha néha én is előveszem!
  • dupcsik #142
    hello! van magyar a játékhoz valahol?
  • atiboy014 #141
    sziasztok az nfs5ben a leponyvázott autókat hogyan lehet megnyerni?? előre is köszi. üdv
  • DJSamFly #140
    Petrib
    a teljes változatot lehet letölteni,vagy csak a demót???
  • Czikes #139
    Nemtud vki patchet hogy mennyen xp alatt?
  • Csudri #138
    Tuti! :D