Berta Sándor
Oroszország is igényt tart a légiutasok adataira
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió után az orosz állam is kíváncsi a területén leszálló és az onnan felszálló, illetve a légtere felett átrepülő utasokkal kapcsolatos információkra.
Az orosz közlekedési minisztérium bejelentette, hogy az ország fölött átrepülő, illetve az oda leszálló és az onnan felszálló légitársaságok kötelesek a jövőben minden olyan adatot átadni, amelyekre a repülőjegyek lefoglalásához szükség volt. Mindez azt jelenti, hogy az orosz hatóságok hozzáférhetnének az utasok hitelkártya-információihoz, címeihez, telefonszámaihoz, ami azonban ellentmondana a jelenleg hatályos európai uniós jognak. Az új szabályok július elsejétől lépnek hatályba és egyaránt vonatkozik a repülőgéppel, a hajókkal, a vonattal és a busszal utazókra. A bejelentés teljesen új helyzetet teremthet a közelgő szentpétervári európai uniós-orosz csúcstalálkozón.
Cecilia Malmström európai uniós belügyi biztos szóvivője közölte, hogy rendkívüli módon aggódnak az új helyzet miatt. Amennyiben Moszkva nem változtat az álláspontján, úgy az európai légitársaságok komoly dilemmába kerülnek, hiszen ha nem adják át az adatokat nem repülhetnek tovább orosz repülőterekre, míg ha eleget tesznek a felszólításnak megsértik az európai uniós jogszabályokat. Az utóbbiak ugyanis tiltják, hogy külön adatvédelmi megállapodás nélkül harmadik félnek információkat szolgáltassanak ki.
Malmström szóvivője közölte, hogy az Európai Bizottságot Oroszország nem tájékoztatta előzetesen és a testület március 15-i levelére sem érkezett válasz Moszkvából. Az új szabályozás bevezetésének hátterében szokás szerint a terrorizmus és a szervezett bűnözés elleni harc áll, illetve az, hogy az EU Oroszországot is ugyanúgy kezelje, mint az Amerikai Egyesült Államokat. Brüsszelben kifogásolják, hogy bár az európai országok ezt az adatszolgáltatást megteszik az USA és Kanada vonatkozásában, de erről kétoldalú egyezményt kötöttek mindkét országgal, amelynek előkészítéséhez legalább két év kellett. Jan-Philipp Albrecht, a német Zöldek európai parlamenti képviselője bejelentette, hogy a jövőben Katar és Szaúd-Arábia is igényt tartana a légiutasok adataira.
Az európai uniós országok belügyminisztereinek tavaly áprilisi tanácskozásán hivatalosan jóváhagyták a légiutasok adatainak átadásáról az EU és az Egyesült Államok között megkötött egyezményt. Az adatokat 15 évig őrzik meg. Azonban nem csak az USA kíváncsi a légiutasok adataira, hanem az EU is. Az Európai Unió már 2011 februárjában közölte, hogy egységes légiutas nyilvántartást vezet be, majd tavaly decemberben kiderült az is, hogy a légiutasokkal kapcsolatos információkat 5 éven át megőriznék. Egyre közelebb kerülünk az európai légiutas-adatbázis megvalósításához.
Az orosz közlekedési minisztérium bejelentette, hogy az ország fölött átrepülő, illetve az oda leszálló és az onnan felszálló légitársaságok kötelesek a jövőben minden olyan adatot átadni, amelyekre a repülőjegyek lefoglalásához szükség volt. Mindez azt jelenti, hogy az orosz hatóságok hozzáférhetnének az utasok hitelkártya-információihoz, címeihez, telefonszámaihoz, ami azonban ellentmondana a jelenleg hatályos európai uniós jognak. Az új szabályok július elsejétől lépnek hatályba és egyaránt vonatkozik a repülőgéppel, a hajókkal, a vonattal és a busszal utazókra. A bejelentés teljesen új helyzetet teremthet a közelgő szentpétervári európai uniós-orosz csúcstalálkozón.
Cecilia Malmström európai uniós belügyi biztos szóvivője közölte, hogy rendkívüli módon aggódnak az új helyzet miatt. Amennyiben Moszkva nem változtat az álláspontján, úgy az európai légitársaságok komoly dilemmába kerülnek, hiszen ha nem adják át az adatokat nem repülhetnek tovább orosz repülőterekre, míg ha eleget tesznek a felszólításnak megsértik az európai uniós jogszabályokat. Az utóbbiak ugyanis tiltják, hogy külön adatvédelmi megállapodás nélkül harmadik félnek információkat szolgáltassanak ki.
Malmström szóvivője közölte, hogy az Európai Bizottságot Oroszország nem tájékoztatta előzetesen és a testület március 15-i levelére sem érkezett válasz Moszkvából. Az új szabályozás bevezetésének hátterében szokás szerint a terrorizmus és a szervezett bűnözés elleni harc áll, illetve az, hogy az EU Oroszországot is ugyanúgy kezelje, mint az Amerikai Egyesült Államokat. Brüsszelben kifogásolják, hogy bár az európai országok ezt az adatszolgáltatást megteszik az USA és Kanada vonatkozásában, de erről kétoldalú egyezményt kötöttek mindkét országgal, amelynek előkészítéséhez legalább két év kellett. Jan-Philipp Albrecht, a német Zöldek európai parlamenti képviselője bejelentette, hogy a jövőben Katar és Szaúd-Arábia is igényt tartana a légiutasok adataira.
Az európai uniós országok belügyminisztereinek tavaly áprilisi tanácskozásán hivatalosan jóváhagyták a légiutasok adatainak átadásáról az EU és az Egyesült Államok között megkötött egyezményt. Az adatokat 15 évig őrzik meg. Azonban nem csak az USA kíváncsi a légiutasok adataira, hanem az EU is. Az Európai Unió már 2011 februárjában közölte, hogy egységes légiutas nyilvántartást vezet be, majd tavaly decemberben kiderült az is, hogy a légiutasokkal kapcsolatos információkat 5 éven át megőriznék. Egyre közelebb kerülünk az európai légiutas-adatbázis megvalósításához.