SG.hu
Az IBM is mobilfizetést fejleszt
Az IBM tavasszal mutatta be PureSystems névre keresztelt integrált rendszercsaládját. A technológia különlegessége, hogy egyesít minden rendelkezésre álló IT elemet – fizikait és virtuálisat egyaránt.
A mobilfizetés egyre elterjedtebb Magyarországon – egy tavalyi felméréssorozat szerint a hazai mobiltulajdonosok 12 százaléka legalább hetente egyszer mobilja segítségével rendezi számláját. Erre pillanatnyilag kétféle megoldás létezik: az sms-es vásárlás vagy a bankkártyát helyettesítő mobilfizetés. Az előbbit micropaymentnek hívják, itthon egyelőre ez a mobilvásárlás elterjedtebb formája, többnyire parkolásra, autópálya-matrica rendelésre vagy elektronikus lottó vásárlásra veszik igénybe. Az okostelefonos alkalmazással működő, Magyarországon MasterCard Mobile néven ismert mobilepayment megoldással viszont internetes és QR kódos vásárlás, prepaid telefonkártyák, fesztivál- és taxikártyák feltöltése is lehetséges.
Az utóbbi technológia még kevésbé honosodott meg Magyarországon, de Inotay Balázs, a Cellum Global stratégiai igazgatója szerint az elfogadóhelyek számának növekedésével itthon is népszerűbb lehet a bankkártyát helyettesítő mobilfizetés. „A szolgáltatók és kereskedők lassan felismerik, hogy az új megoldással kényelmesebbé és biztonságosabbá tehetik a vásárlást vevőik számára, miközben a fejlesztés sem ró rájuk különösebben nagy terhet. A mobilfizetés valójában új értékesítési csatornát kínál, melyen a reklám, a fizetés, a vásárlás és a loyalty egyazon csomag része lehet. A kereskedő itt juttathatja el üzeneteit a vásárlónak, és itt promotálhatja termékeit, szolgáltatásait, hiszen a katalógusaiban feltüntetett kódok egyenesen az online boltba vezetik a fogyasztót.” – fogalmazott a szakember.
A Cellum tapasztalatai szerint a bankkártyahelyettesítő mobilfizetést a legtöbben sárga csekkek befizetésére használják, hiszen a mobilszolgáltatók mellett ma már a nagy közműcégek is kínálnak ilyen lehetőséget a számla rendezésére. Emellett egyre több a MasterCard Mobile-lal befejezett internetes vásárlás. Az új technológiát leggyorsabban a jegyrendelő portálok, az elektronikus cikkeket kínáló webshopok és az étel-házhozszállító szolgáltatások adaptálták. A webshopokban nincs szükség bankkártya adatok megadására, kizárólag a telefonszámot kell beírnunk, így sokkal nagyobb biztonsággal vásárolhatunk.
A cég az utóbbi években külföldön is terjeszkedik. A bolgár, albán és osztrák piacokon hamarosan induló mobilfizetési szolgáltatásokkal a jelenlegi tranzakciószám többszörös növekedése várható.
A mobilfizetés egyre elterjedtebb Magyarországon – egy tavalyi felméréssorozat szerint a hazai mobiltulajdonosok 12 százaléka legalább hetente egyszer mobilja segítségével rendezi számláját. Erre pillanatnyilag kétféle megoldás létezik: az sms-es vásárlás vagy a bankkártyát helyettesítő mobilfizetés. Az előbbit micropaymentnek hívják, itthon egyelőre ez a mobilvásárlás elterjedtebb formája, többnyire parkolásra, autópálya-matrica rendelésre vagy elektronikus lottó vásárlásra veszik igénybe. Az okostelefonos alkalmazással működő, Magyarországon MasterCard Mobile néven ismert mobilepayment megoldással viszont internetes és QR kódos vásárlás, prepaid telefonkártyák, fesztivál- és taxikártyák feltöltése is lehetséges.
Az utóbbi technológia még kevésbé honosodott meg Magyarországon, de Inotay Balázs, a Cellum Global stratégiai igazgatója szerint az elfogadóhelyek számának növekedésével itthon is népszerűbb lehet a bankkártyát helyettesítő mobilfizetés. „A szolgáltatók és kereskedők lassan felismerik, hogy az új megoldással kényelmesebbé és biztonságosabbá tehetik a vásárlást vevőik számára, miközben a fejlesztés sem ró rájuk különösebben nagy terhet. A mobilfizetés valójában új értékesítési csatornát kínál, melyen a reklám, a fizetés, a vásárlás és a loyalty egyazon csomag része lehet. A kereskedő itt juttathatja el üzeneteit a vásárlónak, és itt promotálhatja termékeit, szolgáltatásait, hiszen a katalógusaiban feltüntetett kódok egyenesen az online boltba vezetik a fogyasztót.” – fogalmazott a szakember.
A Cellum tapasztalatai szerint a bankkártyahelyettesítő mobilfizetést a legtöbben sárga csekkek befizetésére használják, hiszen a mobilszolgáltatók mellett ma már a nagy közműcégek is kínálnak ilyen lehetőséget a számla rendezésére. Emellett egyre több a MasterCard Mobile-lal befejezett internetes vásárlás. Az új technológiát leggyorsabban a jegyrendelő portálok, az elektronikus cikkeket kínáló webshopok és az étel-házhozszállító szolgáltatások adaptálták. A webshopokban nincs szükség bankkártya adatok megadására, kizárólag a telefonszámot kell beírnunk, így sokkal nagyobb biztonsággal vásárolhatunk.
A cég az utóbbi években külföldön is terjeszkedik. A bolgár, albán és osztrák piacokon hamarosan induló mobilfizetési szolgáltatásokkal a jelenlegi tranzakciószám többszörös növekedése várható.