SG.hu
Komoly bírságot kapott a Vodafone és a Magyar Telekom
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Vodafone
Magyarország Mobil Távközlési Zrt. (Vodafone) és a Magyar Telekom Nyrt.
(Magyar Telekom) a mobilinternet-hálózatukat népszerűsítő kereskedelmi
kommunikációjukban jogsértő összehasonlító reklámokat alkalmaztak. A
jogsértés elkövetéséért mindkét vállalkozást jelentős bírság megfizetésére
kötelezte a Hivatal.
A Vodafone 2010. december 1. és 2011. június 4. között hirdetéseiben saját mobil adathálózatára vonatkozóan kiemelt üzenetként fogalmazta meg, hogy az a "leggyorsabb" és a "legjobb mobil adathálózat". A kampányokban megjelent reklámszövegek ("Magyarország leggyorsabb mobil adathálózata", "Nálunk böngészhetsz a leggyorsabban a hazai mobilszolgáltatók közül") a fogyasztókban azt a benyomást kelthették, hogy a Vodafone (adat) hálózatában érhető el a legnagyobb le- és feltöltési, illetve webböngészési sebesség.
A Vodafone adathálózatának teljesítményére vonatkozó saját felmérése eredményeire alapozva emelte ki a hálózati szolgáltatások kedvező tulajdonságait, azonban a vizsgálat során bebizonyosodott, hogy a mérések nem reprezentálták a mobilinternet szolgáltatás szempontjából lefedettnek tekinthető teljes területet. A mérés alapján legfeljebb a magyarországi nagyvárosokban (Budapesten, Debrecenben, Győrött, Kecskeméten, Nyíregyházán, Pécsett, Szegeden és Székesfehérváron) irányadó helyzetre lehetett volna következtetéseket levonni, azonban a reklámok országszerte minden fogyasztónak szóltak. A GVH az eljárás során megállapította, hogy a vállalkozás a reklám fő üzenetének megfogalmazásával megtévesztette a fogyasztókat.
A Magyar Telekom 2011. február 24. és 2011. március 31. között a mobil adathálózatát népszerűsítő kampányában "a leggyorsabb mobil adathálózat" és a "leggyorsabb szélessávú mobil adathálózat" üzeneteket emelte ki, ezzel azt közvetítette a fogyasztók felé, hogy ha a Magyar Telekom hálózatát használják, akkor mindig, minden esetben a leggyorsabb szolgáltatást vehetik igénybe. Az állítások alapjául szolgáló mérések azonban csak a letöltésre és a feltöltésre vonatkoztak, nem vizsgálták a webböngészési sebességet, valamint a sikeresség arányát a le- és feltöltések és a webböngészés körében. Ennek megfelelően a hálózat sebességére általában utaló reklámállítás nem támasztható alá a mérés eredményeivel.
A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a vállalkozások a fenti magatartásukkal jogszerűtlen összehasonlító reklámokat alkalmaztak és a fogyasztókkal szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, ezért a Vodafone-t 50.000.000 Ft, a Magyar Telekom-ot 100.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte. A bírságösszegek különbségét elsősorban a reklámokra fordított kiadások eltérő mértéke indokolta.
Mindkét mobilszolgáltató társaság jelezte, hogy bírósági keresetet nyújt be a GVH határozata ellen. A Vodafone közölte, sajnálatosnak tartják, hogy jelenleg Magyarországon nincs olyan mérési módszertan, ami az ugrásszerűen fejlődő, s modernizált hazai hálózatok új paramétereit megbízhatóan és mindenki által elfogadható módon mérni tudná. Ezért a Vodafone Magyarország szorgalmazza egy közös módszertan kialakítását a társzolgáltatókkal és az NMHH-val, a GVH határozata ellen pedig keresetet nyújt be a bíróságon. Közlésük szerint a tavalyi hirdetésekben hivatkozott, független nemzetközi mérnökiroda által legjobbnak mért értékeket az azóta modernizált Vodafone hálózat már jelentősen meghaladja és közel 9,5 millió lakosnak tesz lehetővé hozzáférést a mobil szélessávú internethez az országban.
A Magyar Telekom sajtóosztálya azt közölte, hogy reklámjuk a fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében készült, reakcióként egyik versenytársuk, a Magyar Telekom álláspontja szerint megtévesztő kommunikációs kampányára. A vállalat álláspontja szerint hirdetései a versenyjogi szabályokkal összhangban voltak, ezért a Magyar Telekom a Gazdasági Versenyhivatal határozata ellen várhatóan bírósági keresetet nyújt be.
A Vodafone 2010. december 1. és 2011. június 4. között hirdetéseiben saját mobil adathálózatára vonatkozóan kiemelt üzenetként fogalmazta meg, hogy az a "leggyorsabb" és a "legjobb mobil adathálózat". A kampányokban megjelent reklámszövegek ("Magyarország leggyorsabb mobil adathálózata", "Nálunk böngészhetsz a leggyorsabban a hazai mobilszolgáltatók közül") a fogyasztókban azt a benyomást kelthették, hogy a Vodafone (adat) hálózatában érhető el a legnagyobb le- és feltöltési, illetve webböngészési sebesség.
A Vodafone adathálózatának teljesítményére vonatkozó saját felmérése eredményeire alapozva emelte ki a hálózati szolgáltatások kedvező tulajdonságait, azonban a vizsgálat során bebizonyosodott, hogy a mérések nem reprezentálták a mobilinternet szolgáltatás szempontjából lefedettnek tekinthető teljes területet. A mérés alapján legfeljebb a magyarországi nagyvárosokban (Budapesten, Debrecenben, Győrött, Kecskeméten, Nyíregyházán, Pécsett, Szegeden és Székesfehérváron) irányadó helyzetre lehetett volna következtetéseket levonni, azonban a reklámok országszerte minden fogyasztónak szóltak. A GVH az eljárás során megállapította, hogy a vállalkozás a reklám fő üzenetének megfogalmazásával megtévesztette a fogyasztókat.
A Magyar Telekom 2011. február 24. és 2011. március 31. között a mobil adathálózatát népszerűsítő kampányában "a leggyorsabb mobil adathálózat" és a "leggyorsabb szélessávú mobil adathálózat" üzeneteket emelte ki, ezzel azt közvetítette a fogyasztók felé, hogy ha a Magyar Telekom hálózatát használják, akkor mindig, minden esetben a leggyorsabb szolgáltatást vehetik igénybe. Az állítások alapjául szolgáló mérések azonban csak a letöltésre és a feltöltésre vonatkoztak, nem vizsgálták a webböngészési sebességet, valamint a sikeresség arányát a le- és feltöltések és a webböngészés körében. Ennek megfelelően a hálózat sebességére általában utaló reklámállítás nem támasztható alá a mérés eredményeivel.
A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a vállalkozások a fenti magatartásukkal jogszerűtlen összehasonlító reklámokat alkalmaztak és a fogyasztókkal szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, ezért a Vodafone-t 50.000.000 Ft, a Magyar Telekom-ot 100.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte. A bírságösszegek különbségét elsősorban a reklámokra fordított kiadások eltérő mértéke indokolta.
Mindkét mobilszolgáltató társaság jelezte, hogy bírósági keresetet nyújt be a GVH határozata ellen. A Vodafone közölte, sajnálatosnak tartják, hogy jelenleg Magyarországon nincs olyan mérési módszertan, ami az ugrásszerűen fejlődő, s modernizált hazai hálózatok új paramétereit megbízhatóan és mindenki által elfogadható módon mérni tudná. Ezért a Vodafone Magyarország szorgalmazza egy közös módszertan kialakítását a társzolgáltatókkal és az NMHH-val, a GVH határozata ellen pedig keresetet nyújt be a bíróságon. Közlésük szerint a tavalyi hirdetésekben hivatkozott, független nemzetközi mérnökiroda által legjobbnak mért értékeket az azóta modernizált Vodafone hálózat már jelentősen meghaladja és közel 9,5 millió lakosnak tesz lehetővé hozzáférést a mobil szélessávú internethez az országban.
A Magyar Telekom sajtóosztálya azt közölte, hogy reklámjuk a fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében készült, reakcióként egyik versenytársuk, a Magyar Telekom álláspontja szerint megtévesztő kommunikációs kampányára. A vállalat álláspontja szerint hirdetései a versenyjogi szabályokkal összhangban voltak, ezért a Magyar Telekom a Gazdasági Versenyhivatal határozata ellen várhatóan bírósági keresetet nyújt be.