SG.hu
Segíti a vidéki szállodák talpon maradását az internet
A válság hatására megtépázott és a jelentős versenyhelyzettel szembenéző vidéki szálláshelyek számára a fennmaradás és a további fejlődési lehetőségének legfontosabb záloga a megfelelő számú vendégéjszaka folyamatos biztosítása. Ebben egyre inkább kulcsszerep jut az internetes foglalásoknak, hiszen az online vendégéjszakák száma ebben a körben is töretlenül, évi 20 százalékkal nő. Melyek ennek legfontosabb okai? Mire figyeljen oda egy vidéki szálloda az online stratégiája kialakításakor? Többek közt e kérdésekre kereste a választ a BDOnline.hu és a Turizmus.com közös átfogó online felmérése, amelynek főbb megállapításait az alábbiakban mutatjuk be.
A vidéki szállodákban regisztrált online vendégéjszakák száma az elmúlt három évben folyamatos növekedést mutatott. Miközben az összes vendégéjszaka száma 2009-ben jelentősen visszaesett, az online foglalások területén a növekedés töretlen maradt. Ennek köszönhetően mára az összes 3-5 csillagos vidéki szálloda online vendégéjszakáinak száma elérte a teljes kereslet harmadát, a válaszadók és az online szolgáltatók adatai alapján mérhető adatok szerint.
"Egy, a Google megbízásából készített jelentés szerint a repülőjegyek után a szállodák esetében jellemző leginkább az online tájékozódási és vásárlási affinitás" - mutat rá terület fontosságára Hegedűs Attila, a BDOnline.hu ügyvezetője. "Tapasztalataink ugyanakkor azt mutatják, hogy az utazásaikat online szervezők 40 százaléka számára kulcsfontosságú, hogy az információszerzés, a foglalás és visszajelzés során milyen benyomást tesz rájuk az adott oldal. Az átlátható stabil oldal meglétének jelentőségét mutatja, hogy a megkérdezettek túlnyomó része a döntés előtt a kiválasztott szálloda honlapja mellett legalább három konkurens oldalt is szemügyre vesz."
A felmérés megállapította, hogy a saját szállodai honlapok napi átlagos látogatószámai együtt nőttek a kategóriákkal: 3 csillagosoknál 101 fő/nap, a 4 csillagosoknál 428 fő/nap, míg az 5 csillagos szegmensben 875 fő/nap volt ez az érték. A magasabb látogatószámok elsősorban annak a ténynek köszönhetők, hogy az érintett szállodák felismerték az online jelenlét "mindenhatóságát"és annak a központi elemét adó saját honlap kiemelt szerepét. A forgalmi források a következőképpen alakultak: Átlagban 35%-kal a keresőmotorok vitték a prímet, őket követte fej-fej mellett 27, ill. 26%-kal a hivatkozó webhelyek és a közvetlen forgalom. Átlag 12%-kal a negyedik helyre az egyéb forrásból (email-marketing; banner stb.) származó kattintások kerültek.
A kutatás szerint a leggyakrabban használt online marketingeszközök (70 százalék feletti részaránnyal) a következők: e-mail kampány (hírlevelek és e-DM), PR cikk, Adwords keresőmarketing hirdetések, banner kampányok és nyereményjátékok. Érdekes hogy a textlinkeket (szöveges kattintható hirdetés) csak a megkérdezett szállodák 39%-a jelölte meg, mint használt marketingeszközt, pedig ez a lehetőség nemcsak magas kattintási számokat, hanem kiváló konverziós és megtérülési arányokat képes produkálni. A videóhirdetés, amely nagyon jó vizuális közvetítő, még csak néhány szálloda repertoárjában szerepel.
A felmérés alapján a legfontosabb közvetítő az összesített sorrendben a booking.com lett, míg a második a szallas.hu. Ez a két társaság kiemelkedik a mezőnyből, sikerüket integrált online (és offline) marketing-kommunikációjuknak köszönhetik, amelyben meghatározó szerepet tölt be a Google AdWords. Az iranymagyarorszag.hu a 3 csillagos kategóriában elfoglalt második helyét a website óriási tartalmának és az ezzel szoros összefüggésben lévő keresőoptimalizáltságának köszönhetően érte el. A wellnesshetvege.hu weboldala az egyik legrégebbi piaci szereplő, a "wellness hotelek" és a "wellness hétvége" mainstream kulcsszavakra verhetetlennek tűnik, ami a jól megválasztott domainnévből és a domain korából egyaránt adódik.
"A web kusza szövevényében nem elég jelen lenni, ki is kell emelkedni - tette hozzá Papp István a BDOnline.hu tanácsadója. - Ehhez nyújt segítséget az online marketing és értékesítés végeláthatatlan eszköztára, amiből nem elég csupán egyet-egyet alkalmazni. Az ideális stratégia az, ha minden specifikus marketing csatornát integrálunk és mindegyiknek kihasználjuk az előnyét. A siker már a taktikai tervezéskor eldől."
A vidéki szállodákban regisztrált online vendégéjszakák száma az elmúlt három évben folyamatos növekedést mutatott. Miközben az összes vendégéjszaka száma 2009-ben jelentősen visszaesett, az online foglalások területén a növekedés töretlen maradt. Ennek köszönhetően mára az összes 3-5 csillagos vidéki szálloda online vendégéjszakáinak száma elérte a teljes kereslet harmadát, a válaszadók és az online szolgáltatók adatai alapján mérhető adatok szerint.
"Egy, a Google megbízásából készített jelentés szerint a repülőjegyek után a szállodák esetében jellemző leginkább az online tájékozódási és vásárlási affinitás" - mutat rá terület fontosságára Hegedűs Attila, a BDOnline.hu ügyvezetője. "Tapasztalataink ugyanakkor azt mutatják, hogy az utazásaikat online szervezők 40 százaléka számára kulcsfontosságú, hogy az információszerzés, a foglalás és visszajelzés során milyen benyomást tesz rájuk az adott oldal. Az átlátható stabil oldal meglétének jelentőségét mutatja, hogy a megkérdezettek túlnyomó része a döntés előtt a kiválasztott szálloda honlapja mellett legalább három konkurens oldalt is szemügyre vesz."
A felmérés megállapította, hogy a saját szállodai honlapok napi átlagos látogatószámai együtt nőttek a kategóriákkal: 3 csillagosoknál 101 fő/nap, a 4 csillagosoknál 428 fő/nap, míg az 5 csillagos szegmensben 875 fő/nap volt ez az érték. A magasabb látogatószámok elsősorban annak a ténynek köszönhetők, hogy az érintett szállodák felismerték az online jelenlét "mindenhatóságát"és annak a központi elemét adó saját honlap kiemelt szerepét. A forgalmi források a következőképpen alakultak: Átlagban 35%-kal a keresőmotorok vitték a prímet, őket követte fej-fej mellett 27, ill. 26%-kal a hivatkozó webhelyek és a közvetlen forgalom. Átlag 12%-kal a negyedik helyre az egyéb forrásból (email-marketing; banner stb.) származó kattintások kerültek.
A kutatás szerint a leggyakrabban használt online marketingeszközök (70 százalék feletti részaránnyal) a következők: e-mail kampány (hírlevelek és e-DM), PR cikk, Adwords keresőmarketing hirdetések, banner kampányok és nyereményjátékok. Érdekes hogy a textlinkeket (szöveges kattintható hirdetés) csak a megkérdezett szállodák 39%-a jelölte meg, mint használt marketingeszközt, pedig ez a lehetőség nemcsak magas kattintási számokat, hanem kiváló konverziós és megtérülési arányokat képes produkálni. A videóhirdetés, amely nagyon jó vizuális közvetítő, még csak néhány szálloda repertoárjában szerepel.
A felmérés alapján a legfontosabb közvetítő az összesített sorrendben a booking.com lett, míg a második a szallas.hu. Ez a két társaság kiemelkedik a mezőnyből, sikerüket integrált online (és offline) marketing-kommunikációjuknak köszönhetik, amelyben meghatározó szerepet tölt be a Google AdWords. Az iranymagyarorszag.hu a 3 csillagos kategóriában elfoglalt második helyét a website óriási tartalmának és az ezzel szoros összefüggésben lévő keresőoptimalizáltságának köszönhetően érte el. A wellnesshetvege.hu weboldala az egyik legrégebbi piaci szereplő, a "wellness hotelek" és a "wellness hétvége" mainstream kulcsszavakra verhetetlennek tűnik, ami a jól megválasztott domainnévből és a domain korából egyaránt adódik.
"A web kusza szövevényében nem elég jelen lenni, ki is kell emelkedni - tette hozzá Papp István a BDOnline.hu tanácsadója. - Ehhez nyújt segítséget az online marketing és értékesítés végeláthatatlan eszköztára, amiből nem elég csupán egyet-egyet alkalmazni. Az ideális stratégia az, ha minden specifikus marketing csatornát integrálunk és mindegyiknek kihasználjuk az előnyét. A siker már a taktikai tervezéskor eldől."