Alex
Az iPhone, a fényképezőgépek és a fotómegosztás
Egyesek forradalminak tartják az iPhone előretörését a fotómegosztó szolgáltatások statisztikáiban, pedig aggódhatna az Apple, ha ez nem így lenne.
A múlt héten több lap is beszámolt arról, hogy a Flickr fotómegosztó szolgáltatáson a feltöltött képeknél átvette a vezetést az alig egy éve megjelent iPhone 4, a legtöbb képet ezzel a mobiltelefonnal készítették. Mivel ez az állítás nyilvánvalóan több sebből vérzik, így ezzel a hírrel nem is foglalkoztunk, de ezt a népszerűségi statisztikát sok helyen olyannyira jelentőségteljesnek tartják (és nem csak Apple-rajongók), hogy a félretájékoztatás elkerülése végett mégis muszáj mélyebben belemennünk. Úgyhogy boncolgassuk egy kicsit ezt a témát, miért hülyeség piedesztálra emelni az iPhone-t, és miért sokkal inkább a - ma már - második helyezett Nikon D90-et kellene ünnepelnünk, mint az almás cég termékét.
Az iPhone előretörése egyáltalán nem meglepő, sőt, sok ok miatt mintegy elvárható tény volt. Első, hogy az okostelefonok tulajdonosaik életének fontos részei, mindig a kezük ügyében van, rendszeresen foglalkoznak vele. Kamerájuk képminősége az évek során folyamatosan javult, és az iPhone 4 ezen része a széles mezőny, a sok versenytárs ellenére is csak dicséretet érdemel. Második ok, hogy egy okostelefonnal készített képet borzasztó egyszerű megosztani, kirakni a Facebook falunkra vagy elküldeni emailben valakinek. Ezzel szemben nagyon kevés az olyan fényképezőgép, mely hálózati opcióval is bír, és ha van is ilyen benne, az is csak vezetéknélküli kapcsolatra képes, mely jóval kevesebb helyen elérhető, mint a GSM-hálózat.
Harmadrészt a Yahoo fotómegosztó oldala csak egy egyáltalán nem reprezentatív, és ilyen formában értelmezhetetlen adatsort közöl, mely sokkal inkább mutatja felhasználói Flickr fanatizmusát, mint a feltöltött képek arányát. A mobiltelefonjával naponta több száz képet elkattintó és feltöltő felhasználó ugyanabban a kategóriában szerepel, mint a digitális fényképezőgépével műteremben fotózó, alig egy-két képet megosztó profi. Tehát jópár szempont alapján lehetne listákat felállítani, és mindegyik más eredményt hozna.
Szintén fontos kiemelni, hogy az Apple csupán néhány iPhone modellt gyárt, míg az Android - egyébként összességében nagyobb - piaca rengeteg szereplő sok száz típusa között oszlik meg. A Flickr statisztikájában ennek megfelelően messze hátul szerepel, közülük a legelső HTC Evo 4G 1,8 millió képpel.
Az Apple saját adatai szerint 2010 végén 3 hónap alatt 14 millió telefont adtak el, melyhez ez év első három hónapjában további 16 millió, a második negyedévben pedig újabb 16-18 millió adódott hozzá. Ezek nagyságrendjét alapul véve évente durván 60 millió iPhone-nal számolhatunk, ezzel szemben a fényképezőgépgyártók iparági szervezete, a CIPA 2010-ben 120 millió digitális fényképezőgép eladásáról számolt be. 2009-ben 198, 2010-ben 214 tipust jelentettek be, szemben az Apple ugyanezen idő alatti két modelljével (4G, 3Gs).
Ezek alapján a Flickr statisztikák értelmezése sokkal pontosabb, ha azt állítjuk, inkább szégyenkeznie kellene az Apple-nek, ha nem ő vezetne, mint bármely tekintetben eredménynek tekinteni az első hely megszerzését. A fotómegosztó csupán azt közli, mennyire népszerű az iPhone.
A végén muszáj kiemelni, hogy semmiképp nem mosdatnánk a fényképőgépgyártókat lemaradásuk miatt, és hatalmas felelősségük van abban hogyan használjuk termékeiket. Fontos üzenete ennek az adatsornak a számukra, hogy az eddigieknél sokkal jobban figyelniük kellene a hálózati képességek kiterjesztésére, mivel erre az emberek részéről egyre növekvő igény van. Az okostelefonok nem a képminőségükkel, vagy a hordozhatóságukkal tesznek szert a legnagyobb előnyre, hanem a megosztás, az adattovábbítás egyszerűségével. (A méretkülönbségre egyre kevésbé lehet hivatkozni, hiszen míg a fényképezőgépek töpörödnek, addig az okostelefonok kijelzője napjainkra 4 collosra nőtt.)
Bizonyára mindenki élvezettel csodálja a gyönyörű tájképeket, vagy egy vastag papírú, színes magazinban lévő drága óra csodás fotóját, de az emberek számára legfontosabb képek a saját környezetükben születnek. Már akkor közölhetjük élményeinket barátainkkal, családunkkal mikor az esemény még zajlik, nem csak jóval utána. A fotózás a kommunikáció egy formája, és az okostelefonok a hang után lassan a képes csatornát is teljesen betöltik.
A múlt héten több lap is beszámolt arról, hogy a Flickr fotómegosztó szolgáltatáson a feltöltött képeknél átvette a vezetést az alig egy éve megjelent iPhone 4, a legtöbb képet ezzel a mobiltelefonnal készítették. Mivel ez az állítás nyilvánvalóan több sebből vérzik, így ezzel a hírrel nem is foglalkoztunk, de ezt a népszerűségi statisztikát sok helyen olyannyira jelentőségteljesnek tartják (és nem csak Apple-rajongók), hogy a félretájékoztatás elkerülése végett mégis muszáj mélyebben belemennünk. Úgyhogy boncolgassuk egy kicsit ezt a témát, miért hülyeség piedesztálra emelni az iPhone-t, és miért sokkal inkább a - ma már - második helyezett Nikon D90-et kellene ünnepelnünk, mint az almás cég termékét.
Az iPhone előretörése egyáltalán nem meglepő, sőt, sok ok miatt mintegy elvárható tény volt. Első, hogy az okostelefonok tulajdonosaik életének fontos részei, mindig a kezük ügyében van, rendszeresen foglalkoznak vele. Kamerájuk képminősége az évek során folyamatosan javult, és az iPhone 4 ezen része a széles mezőny, a sok versenytárs ellenére is csak dicséretet érdemel. Második ok, hogy egy okostelefonnal készített képet borzasztó egyszerű megosztani, kirakni a Facebook falunkra vagy elküldeni emailben valakinek. Ezzel szemben nagyon kevés az olyan fényképezőgép, mely hálózati opcióval is bír, és ha van is ilyen benne, az is csak vezetéknélküli kapcsolatra képes, mely jóval kevesebb helyen elérhető, mint a GSM-hálózat.
Harmadrészt a Yahoo fotómegosztó oldala csak egy egyáltalán nem reprezentatív, és ilyen formában értelmezhetetlen adatsort közöl, mely sokkal inkább mutatja felhasználói Flickr fanatizmusát, mint a feltöltött képek arányát. A mobiltelefonjával naponta több száz képet elkattintó és feltöltő felhasználó ugyanabban a kategóriában szerepel, mint a digitális fényképezőgépével műteremben fotózó, alig egy-két képet megosztó profi. Tehát jópár szempont alapján lehetne listákat felállítani, és mindegyik más eredményt hozna.
Szintén fontos kiemelni, hogy az Apple csupán néhány iPhone modellt gyárt, míg az Android - egyébként összességében nagyobb - piaca rengeteg szereplő sok száz típusa között oszlik meg. A Flickr statisztikájában ennek megfelelően messze hátul szerepel, közülük a legelső HTC Evo 4G 1,8 millió képpel.
Az Apple saját adatai szerint 2010 végén 3 hónap alatt 14 millió telefont adtak el, melyhez ez év első három hónapjában további 16 millió, a második negyedévben pedig újabb 16-18 millió adódott hozzá. Ezek nagyságrendjét alapul véve évente durván 60 millió iPhone-nal számolhatunk, ezzel szemben a fényképezőgépgyártók iparági szervezete, a CIPA 2010-ben 120 millió digitális fényképezőgép eladásáról számolt be. 2009-ben 198, 2010-ben 214 tipust jelentettek be, szemben az Apple ugyanezen idő alatti két modelljével (4G, 3Gs).
Ezek alapján a Flickr statisztikák értelmezése sokkal pontosabb, ha azt állítjuk, inkább szégyenkeznie kellene az Apple-nek, ha nem ő vezetne, mint bármely tekintetben eredménynek tekinteni az első hely megszerzését. A fotómegosztó csupán azt közli, mennyire népszerű az iPhone.
A végén muszáj kiemelni, hogy semmiképp nem mosdatnánk a fényképőgépgyártókat lemaradásuk miatt, és hatalmas felelősségük van abban hogyan használjuk termékeiket. Fontos üzenete ennek az adatsornak a számukra, hogy az eddigieknél sokkal jobban figyelniük kellene a hálózati képességek kiterjesztésére, mivel erre az emberek részéről egyre növekvő igény van. Az okostelefonok nem a képminőségükkel, vagy a hordozhatóságukkal tesznek szert a legnagyobb előnyre, hanem a megosztás, az adattovábbítás egyszerűségével. (A méretkülönbségre egyre kevésbé lehet hivatkozni, hiszen míg a fényképezőgépek töpörödnek, addig az okostelefonok kijelzője napjainkra 4 collosra nőtt.)
Bizonyára mindenki élvezettel csodálja a gyönyörű tájképeket, vagy egy vastag papírú, színes magazinban lévő drága óra csodás fotóját, de az emberek számára legfontosabb képek a saját környezetükben születnek. Már akkor közölhetjük élményeinket barátainkkal, családunkkal mikor az esemény még zajlik, nem csak jóval utána. A fotózás a kommunikáció egy formája, és az okostelefonok a hang után lassan a képes csatornát is teljesen betöltik.