MTI
Nőtt az okostelefonok világpiaci részesedése
Az okostelefonok előretöréséről és a piacvezető Nokia előnyének csökkenéséről tanúskodik a Gartner piackutató vállalat idei első negyedévi mobiltelefon világpiaci felmérése.
A Nokia piaci részesedése az idei első negyedévben 1997 óta a legkisebbre zsugorodott, miközben az Apple az iPhone sikerének köszönhetően javította pozícióját az öt legnagyobb mobiltelefon gyártó között és az ötödik helyről a negyedikre lépett előre. A Nokia utáni két vezető helyet dél-koreai vállalatok, a Samsung és az LG biztosították maguknak a felhasználók körben sikeres Android operációs rendszer alkalmazásának köszönhetően.
A Nokia piaci részesedése 25,1 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 30,6 százalékról, elsősorban az okostelefon értékesítésben kialakult hátránya miatt. A Nokia saját Symbian operációs rendszerét háttérbe szorította a számos készülék gyártó által adaptált Android operációs rendszer. Az idei első negyedévben összesen 427,8 millió készüléket értékesítettek végfelhasználóknak a világpiacon a tavalyi első negyedévi 359,6 millióval szemben. Az eladott készülékekből közel minden negyedik (23,6 százalékuk) okostelefon volt. A készülék kategória eladásai éves összevetésben 85 százalékkal emelkedtek.
Az okostelefon kategóriában gyors váltás történt az élen. Tavaly még a Nokia vezetett 44,2 százalékkal és csak minden tízedik készülék futott Android operációs rendszeren, az idei első negyedévben viszont már 36 százalékkal az Andorid készülékek rukkoltak az élre, a Nokia részesedése pedig 27,4 százalékra csúszott vissza.
Az "Androidok" támadását a Samsung vezeti a Nokia ellen. A Gartner azonban nem tartja valószínűnek, hogy képes lenne kiütni piacvezető pozíciójából, mivel a Nokia a fejlődő piacokon, Indiában és Afrikában alsóbb kategóriás modelljeinek köszönhetően szinte egyeduralkodónak számít. Egyes nyugat-európai országokban viszont már első helyen áll a Samsung. A Nokia viszont piaci pozíciójának védelmében árengedményekre kényszerült, ami bevételeit is csökkentette. A világpiaci ranglistán a Samsung a második helyen áll az előző évi 18 százaléknál alacsonyabb, 16,1 százalékos részesedéssel. Részesedése az év elején bejelentett, de csak a második negyedévben piacra kerülő modellek miatt csökkent.
A Gartner bizakodó a Nokia és a Microsoft között létrejött okostelefon fejlesztési együttműködés sikerét illetően. Becslésük szerint a Nokia okostelefonjai Windows Phone 7 platformmal 20 százalékos piaci részesedést érhetnek el 2015-re. Ehhez azonban csökkenteniük kell majd az árakat és a hálózat szolgáltatókat is meg kell nyerniük az ügynek. A Gartner szerint az idei első negyedévben mindössze 1,6 millió telefon kelt el a tavalyi év végén bemutatott Windows Phone 7 operációs rendszerrel.
Az Apple 16,9 millió eladott iPhone készülékkel több mint megduplázta eladásait az első negyedévben. Az okostelefon kategórián belül ezzel a harmadik legnagyobb lett 16,8 százalékos piaci részesedéssel. A teljes mobiltelefon piacon az Apple részesedése 3,9 százalék a tavalyi 2,3 százalék után. Igaz, egyes elemzői számítások szerint az Apple kevesebb mint négy százalékos piaci részesedésével a mobiltelefon piaci értékesítési árbevételének több mint felét szedi be egymaga.
A Nokia piaci részesedése az idei első negyedévben 1997 óta a legkisebbre zsugorodott, miközben az Apple az iPhone sikerének köszönhetően javította pozícióját az öt legnagyobb mobiltelefon gyártó között és az ötödik helyről a negyedikre lépett előre. A Nokia utáni két vezető helyet dél-koreai vállalatok, a Samsung és az LG biztosították maguknak a felhasználók körben sikeres Android operációs rendszer alkalmazásának köszönhetően.
A Nokia piaci részesedése 25,1 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 30,6 százalékról, elsősorban az okostelefon értékesítésben kialakult hátránya miatt. A Nokia saját Symbian operációs rendszerét háttérbe szorította a számos készülék gyártó által adaptált Android operációs rendszer. Az idei első negyedévben összesen 427,8 millió készüléket értékesítettek végfelhasználóknak a világpiacon a tavalyi első negyedévi 359,6 millióval szemben. Az eladott készülékekből közel minden negyedik (23,6 százalékuk) okostelefon volt. A készülék kategória eladásai éves összevetésben 85 százalékkal emelkedtek.
Az okostelefon kategóriában gyors váltás történt az élen. Tavaly még a Nokia vezetett 44,2 százalékkal és csak minden tízedik készülék futott Android operációs rendszeren, az idei első negyedévben viszont már 36 százalékkal az Andorid készülékek rukkoltak az élre, a Nokia részesedése pedig 27,4 százalékra csúszott vissza.
Az "Androidok" támadását a Samsung vezeti a Nokia ellen. A Gartner azonban nem tartja valószínűnek, hogy képes lenne kiütni piacvezető pozíciójából, mivel a Nokia a fejlődő piacokon, Indiában és Afrikában alsóbb kategóriás modelljeinek köszönhetően szinte egyeduralkodónak számít. Egyes nyugat-európai országokban viszont már első helyen áll a Samsung. A Nokia viszont piaci pozíciójának védelmében árengedményekre kényszerült, ami bevételeit is csökkentette. A világpiaci ranglistán a Samsung a második helyen áll az előző évi 18 százaléknál alacsonyabb, 16,1 százalékos részesedéssel. Részesedése az év elején bejelentett, de csak a második negyedévben piacra kerülő modellek miatt csökkent.
A Gartner bizakodó a Nokia és a Microsoft között létrejött okostelefon fejlesztési együttműködés sikerét illetően. Becslésük szerint a Nokia okostelefonjai Windows Phone 7 platformmal 20 százalékos piaci részesedést érhetnek el 2015-re. Ehhez azonban csökkenteniük kell majd az árakat és a hálózat szolgáltatókat is meg kell nyerniük az ügynek. A Gartner szerint az idei első negyedévben mindössze 1,6 millió telefon kelt el a tavalyi év végén bemutatott Windows Phone 7 operációs rendszerrel.
Az Apple 16,9 millió eladott iPhone készülékkel több mint megduplázta eladásait az első negyedévben. Az okostelefon kategórián belül ezzel a harmadik legnagyobb lett 16,8 százalékos piaci részesedéssel. A teljes mobiltelefon piacon az Apple részesedése 3,9 százalék a tavalyi 2,3 százalék után. Igaz, egyes elemzői számítások szerint az Apple kevesebb mint négy százalékos piaci részesedésével a mobiltelefon piaci értékesítési árbevételének több mint felét szedi be egymaga.