SG.hu
Üzleti eszközzé váltak az okostelefonok
A Kelly Services immár hetedik informatikai szemináriumán a legújabb mobilinformatikai irányzatokról, lehetőségekről, megvalósításokról, s azok üzleti alkalmazásáról illetve azok jövőképéről volt szó.
A Symbian Software tagjai (Psion Computers, Nokia, Ericsson, Motorola) 1998-ban már érzékelték, hogy a mobilfelhasználók között megjelentek az üzleti élet olyan szereplői, akik számára a mobiltelefon nem csupán a kommunikáció része, hanem hatékony munkaeszköz is lehet. Később az Apple újítása, s az iPhone megjelenése indította el azt a folyamatot, ami a mai okostelefonok térhódításához vezetett.
Amerikai felmérések szerint az okostelefonok eladásában tapasztalható növekedés a következő három évben is folyamatos lesz. A Mashable cég kimutatta, hogy egy átlagos, amerikai mobilinternetező már közel ugyanannyi időt (24 perc) tölt el naponta a Facebook közösségi oldalon, mint egy asztali számítógépen böngésző felhasználó, ugyanakkor mobilról már most többször látogatja meg azt. Ilyen látogatottság már jelentős üzleti lehetőséget takarhat. A piac tehát dinamikusan nő, ami az előrejelzések szerint 2012-re Európában már 1 milliárd euros is lehet.
Üzleti oldalról a hagyományos projektekhez viszonyítva az okostelefonokra alapuló projekteket, beruházásokat a cégeknek különösen körültekintően kell megterveznie. A megtérülés (ROI, Return of Investment) ugyanis nagyban függ attól, mennyire pontosan mérjük be a célközönséget és ennek alapján a potenciális bevételeket. Bár az olyan cégek, mint a ComsCore -a legnagyobb mobil trendelemző cég- hasznos nemzetközi adatokat adnak, itthon ilyeneket sokkal nehezebb találni.
Magyarországon hasonló jellegű felmérés nem készült, illetve a kötelező statisztikai adatok sem megbízhatóak, mivel a mobilszolgáltatóknak általában nincs pontos információja arról, hogy a mobilinternet-előfizetések melyike USB stick-en történő, s melyik ténylegesen mobilkészülék. Éppen ezért hosszú távra prognosztizálni elég nagy kockázat a magyar piacon - állítja Csepeli Csaba az AFF Group ügyvezető igazgatója, a Kelly IT szeminárium előadója.
A jövőt sokan sokfélének látják. Az elindult fejlesztések a near field communication (NFC) terén, a hangvezérlések, a különböző kijelzők, valamint mobilchipek fejlesztése új utakat nyit a gyártók, szolgáltatók és az alkalmazó cégek előtt. Ezeket kihasználva (példaként említve a vásárlói kuponok hatékonyságát, beváltását) az okostelefonokkal sokszor nagyságrenddel nagyobb üzleti hatékonyságot lehet elérni, mint a hagyományos csatornákon keresztül. Míg pár éve csak statikus tartalmakat fejlesztettek, manapság a szolgáltatások (pl.: B2B, B2C, vagy belső ERP "mobilizálás") területén aknázzák ki az újabb és újabb lehetőségeket.
Az okostelefonok tehát már egyszerűen megszűntek egyszerű telefonok lenni, üzleti eszközzé váltak az új megoldásokra fogékony, és azokat átgondoltan alkalmazó cégek számára.
A Symbian Software tagjai (Psion Computers, Nokia, Ericsson, Motorola) 1998-ban már érzékelték, hogy a mobilfelhasználók között megjelentek az üzleti élet olyan szereplői, akik számára a mobiltelefon nem csupán a kommunikáció része, hanem hatékony munkaeszköz is lehet. Később az Apple újítása, s az iPhone megjelenése indította el azt a folyamatot, ami a mai okostelefonok térhódításához vezetett.
Amerikai felmérések szerint az okostelefonok eladásában tapasztalható növekedés a következő három évben is folyamatos lesz. A Mashable cég kimutatta, hogy egy átlagos, amerikai mobilinternetező már közel ugyanannyi időt (24 perc) tölt el naponta a Facebook közösségi oldalon, mint egy asztali számítógépen böngésző felhasználó, ugyanakkor mobilról már most többször látogatja meg azt. Ilyen látogatottság már jelentős üzleti lehetőséget takarhat. A piac tehát dinamikusan nő, ami az előrejelzések szerint 2012-re Európában már 1 milliárd euros is lehet.
Üzleti oldalról a hagyományos projektekhez viszonyítva az okostelefonokra alapuló projekteket, beruházásokat a cégeknek különösen körültekintően kell megterveznie. A megtérülés (ROI, Return of Investment) ugyanis nagyban függ attól, mennyire pontosan mérjük be a célközönséget és ennek alapján a potenciális bevételeket. Bár az olyan cégek, mint a ComsCore -a legnagyobb mobil trendelemző cég- hasznos nemzetközi adatokat adnak, itthon ilyeneket sokkal nehezebb találni.
Magyarországon hasonló jellegű felmérés nem készült, illetve a kötelező statisztikai adatok sem megbízhatóak, mivel a mobilszolgáltatóknak általában nincs pontos információja arról, hogy a mobilinternet-előfizetések melyike USB stick-en történő, s melyik ténylegesen mobilkészülék. Éppen ezért hosszú távra prognosztizálni elég nagy kockázat a magyar piacon - állítja Csepeli Csaba az AFF Group ügyvezető igazgatója, a Kelly IT szeminárium előadója.
A jövőt sokan sokfélének látják. Az elindult fejlesztések a near field communication (NFC) terén, a hangvezérlések, a különböző kijelzők, valamint mobilchipek fejlesztése új utakat nyit a gyártók, szolgáltatók és az alkalmazó cégek előtt. Ezeket kihasználva (példaként említve a vásárlói kuponok hatékonyságát, beváltását) az okostelefonokkal sokszor nagyságrenddel nagyobb üzleti hatékonyságot lehet elérni, mint a hagyományos csatornákon keresztül. Míg pár éve csak statikus tartalmakat fejlesztettek, manapság a szolgáltatások (pl.: B2B, B2C, vagy belső ERP "mobilizálás") területén aknázzák ki az újabb és újabb lehetőségeket.
Az okostelefonok tehát már egyszerűen megszűntek egyszerű telefonok lenni, üzleti eszközzé váltak az új megoldásokra fogékony, és azokat átgondoltan alkalmazó cégek számára.