Berta Sándor
Számítógépes hiba miatt bénult meg egy ausztrál bank rendszere
Több millió ausztrál állampolgárnak okozott komoly problémát, hogy egy üzemzavarnak köszönhetően nem tudtak pénzt felvenni vagy átutalni a National Australia Banknál (NAB).
A Sydney Morning Herald tudósítása kiemelte, hogy a fennakadást a NAB számítógépes rendszerében bekövetkezett hiba okozta, amely kihatott mind a bankautomaták működésére, mind a pénzügyi tranzakciók lebonyolítására. Az üzemzavar miatt az ATM-berendezések napokig használhatatlanok voltak, az átutalásokat pedig teljesen le kellett állítani.
A számítógépek átvizsgálása, a hiba megtalálása, majd kijavítása több napon át tartott. Ugyan a szakemberek a problémát hamar megtalálták, azonban rendkívül sok időbe telt, mire újra sikerült a NAB számítógépes rendszerének összes munkaállomását működőképesés tenni. A PC-k és szerverek beüzemelése viszont még nem jelentette a munka végét, hiszen ezután végre kellett hajtani a feltorlódott tranzakciókat. A kialakult helyzetet súlyosbította, hogy a nagy kavarodásban több átutalást kétszer vagy még többször végeztek el.
A pénzintézet kénytelen volt a fennakadások miatt gyakorlatilag az összes dolgozóját rendkívüli munkára berendelni. Csak így lehetett biztosítani, hogy a bankfiókok hétfőn reggel időben kinyithassanak. Az eset összesen 11,5 millió ügyfelet érintett, azonban egyelőre nem lehet tudni, hogy közülük hánynak okozott valóban nehézséget az átutalások elmaradása és az ATM-ek működőképtelensége.
A National Australia Bank Ausztrália egyik legnagyobb pénzintézetének számít. Az üzemzavar pont emiatt nem csak a NAB rendszerét bénította meg, hanem számos partnercégnek, többek között a Commonwealth, az ANZ, a Westpac, a HSBC és a Citibank hálózatát is, amelyek szintén a pénzintézet infrastruktúráját használják átutalásaik lebonyolítására. A hibát egyébként már a múlt héten csütörtökön éjjel felfedezték a szakemberek, de érdemben csak a hétvégén tudtak hozzákezdeni az elhárításához. Amint azt George Wright, a vállalat szóvivője elmondta, emiatt sok dolgozó több napos késéssel kapta meg a fizetését.
A National Australia Bank közleményben tudatta, hogy a hibát megtalálták és elhárították, ezenkívül sikerült a legtöbb átutalási problémát is megoldani. Az online banki szolgáltatásban ugyanakkor még mindig vannak fennakadások, emiatt az interneten kezdeményezett tranzakciók a szokásosnál több időt vehetnek igénybe. A NAB hangsúlyozta, hogy a hiba miatt az ügyfeleknek az üzemzavar idejére nem kell kamatot és más költségeket fizetniük.
A Sydney Morning Herald tudósítása kiemelte, hogy a fennakadást a NAB számítógépes rendszerében bekövetkezett hiba okozta, amely kihatott mind a bankautomaták működésére, mind a pénzügyi tranzakciók lebonyolítására. Az üzemzavar miatt az ATM-berendezések napokig használhatatlanok voltak, az átutalásokat pedig teljesen le kellett állítani.
A számítógépek átvizsgálása, a hiba megtalálása, majd kijavítása több napon át tartott. Ugyan a szakemberek a problémát hamar megtalálták, azonban rendkívül sok időbe telt, mire újra sikerült a NAB számítógépes rendszerének összes munkaállomását működőképesés tenni. A PC-k és szerverek beüzemelése viszont még nem jelentette a munka végét, hiszen ezután végre kellett hajtani a feltorlódott tranzakciókat. A kialakult helyzetet súlyosbította, hogy a nagy kavarodásban több átutalást kétszer vagy még többször végeztek el.
A pénzintézet kénytelen volt a fennakadások miatt gyakorlatilag az összes dolgozóját rendkívüli munkára berendelni. Csak így lehetett biztosítani, hogy a bankfiókok hétfőn reggel időben kinyithassanak. Az eset összesen 11,5 millió ügyfelet érintett, azonban egyelőre nem lehet tudni, hogy közülük hánynak okozott valóban nehézséget az átutalások elmaradása és az ATM-ek működőképtelensége.
A National Australia Bank Ausztrália egyik legnagyobb pénzintézetének számít. Az üzemzavar pont emiatt nem csak a NAB rendszerét bénította meg, hanem számos partnercégnek, többek között a Commonwealth, az ANZ, a Westpac, a HSBC és a Citibank hálózatát is, amelyek szintén a pénzintézet infrastruktúráját használják átutalásaik lebonyolítására. A hibát egyébként már a múlt héten csütörtökön éjjel felfedezték a szakemberek, de érdemben csak a hétvégén tudtak hozzákezdeni az elhárításához. Amint azt George Wright, a vállalat szóvivője elmondta, emiatt sok dolgozó több napos késéssel kapta meg a fizetését.
A National Australia Bank közleményben tudatta, hogy a hibát megtalálták és elhárították, ezenkívül sikerült a legtöbb átutalási problémát is megoldani. Az online banki szolgáltatásban ugyanakkor még mindig vannak fennakadások, emiatt az interneten kezdeményezett tranzakciók a szokásosnál több időt vehetnek igénybe. A NAB hangsúlyozta, hogy a hiba miatt az ügyfeleknek az üzemzavar idejére nem kell kamatot és más költségeket fizetniük.