Berta Sándor
A Sandisk örül a Cloud Computing megjelenésének
A világ legnagyobb memóriakártya-gyártója nem lát fenyegetést a számítási felhő technológiában, éppen ellenkezőleg. Eli Harari, a konszern első embere úgy vélte: a Cloud Computing jelentős mértékben ösztönözheti a gazdasági növekedést.
Mint ismeretes a számítási felhő technológián alapuló szolgáltatásoknál az adatokat nem a helyi PC-ken tárolják és dolgozzák fel, hanem szerverfarmokon. Ilyen létesítményeket működtet többek között a Google és a Microsoft. "A filmeket és a zenéket főleg a számítási felhőből lehet majd elérni" - vélte Eli Harari. A Sandisk abból indul ki, hogy biztonsági másolatok a jövőben inkább a mobil készülékekről, például az okostelefonokról és a tábla-PC-kről fognak készülni. A mobil hálózatok kiépítése megteremti annak a feltételét, hogy a nagy adatmennyiségeket az eddiginél gyorsabban lehessen letölteni, valamint egyúttal ezzel párhuzamosan jelentős mértékben nő a mobil eszközök teljesítménye is.
Ez utóbbi természetesen hatással van arra is, hogy folyamatosan nő az igény a memóriakártyákra, amelyek jelenleg a mobiltelefonokban, a videokamerákban és a hordozható játékkonzolokban alkalmazhatók. A Sandisk napjainkban a legnagyobb memóriakártya-gyártó és a piac vezető szereplője, részesedése eléri a 37 százalékot, míg a forgalma az elmúlt évben 3,6 milliárd dollár volt. A Toshiba piaci részesedése csupán 14 százalék, míg a harmadik helyen a Kingston található. A Top 5-be befér még a Samsung és a Sony is.
Eli Harari
"Az Apple a legnagyobb vásárlónk, Steve Jobs ugyanis meg van győződve a flashtechnika előnyeiről" - szögezte le Harari. Nem véletlen tehát, hogy a Sandisk és a többi gyártó sorsa erőteljesen függ az Apple termékeitől és piaci stratégiájától. Aggodalomra persze semmi okuk, hiszen az iSuppli előrejelzései szerint 2011-re 1,7 milliárd gigabájtra fog nőni az eladott nand-flashmemóriák össz tárolókapacitása. Szintén növekszik az érdeklődés a Solid State Drive (SSD) meghajtók iránt. "Ezek a termékek 3 éven belül elég olcsóak lesznek a tömegpiacra és képesek lesznek versenyezni a mechanikus merevlemezekkel. Már most is számos mobil számítógépbe építenek SSD-t, igaz ennek meg is van a felára" - jegyezte meg a Sandisk első embere.
A vállalat arra számít, hogy egyre több területen, elsősorban a beltéri egységekben és az autókban jelennek majd meg a flashmemóriák. Egyes gyártók már tesztelték a Sandisk 64 gigabájtos SSD-it. Eközben a cég - a Toshibával közösen - már a jövőbeli technológiákat és az SSD-t leváltó utódszabványt kutatja, amely pedig a 3D flashmemória lehet. Harari elmondta, hogy ennél a technológiánál az egyes adattároló rétegeket úgy helyezik el egymáson, mint a felhőkarcoló emeleteit. Mivel minden rétegben lehet információkat tárolni, ezért ez a megoldás a mostaniaknál jóval költségkímélőbb és helytakarékosabb.
A Sandisk vezetője végül leszögezte: a flashmemória-piac még nagyon fiatal, de ők nagyon jó helyzetben vannak. Két évvel ezelőtt nem fogadták el a Samsung 6 milliárd dolláros vételi ajánlatát, mivel azt túl alacsonynak találták. Az idő őket igazolta, hiszen a vállalat piaci értékét ma már 8,2 milliárd dollárra becsülik.
Mint ismeretes a számítási felhő technológián alapuló szolgáltatásoknál az adatokat nem a helyi PC-ken tárolják és dolgozzák fel, hanem szerverfarmokon. Ilyen létesítményeket működtet többek között a Google és a Microsoft. "A filmeket és a zenéket főleg a számítási felhőből lehet majd elérni" - vélte Eli Harari. A Sandisk abból indul ki, hogy biztonsági másolatok a jövőben inkább a mobil készülékekről, például az okostelefonokról és a tábla-PC-kről fognak készülni. A mobil hálózatok kiépítése megteremti annak a feltételét, hogy a nagy adatmennyiségeket az eddiginél gyorsabban lehessen letölteni, valamint egyúttal ezzel párhuzamosan jelentős mértékben nő a mobil eszközök teljesítménye is.
Ez utóbbi természetesen hatással van arra is, hogy folyamatosan nő az igény a memóriakártyákra, amelyek jelenleg a mobiltelefonokban, a videokamerákban és a hordozható játékkonzolokban alkalmazhatók. A Sandisk napjainkban a legnagyobb memóriakártya-gyártó és a piac vezető szereplője, részesedése eléri a 37 százalékot, míg a forgalma az elmúlt évben 3,6 milliárd dollár volt. A Toshiba piaci részesedése csupán 14 százalék, míg a harmadik helyen a Kingston található. A Top 5-be befér még a Samsung és a Sony is.
Eli Harari
"Az Apple a legnagyobb vásárlónk, Steve Jobs ugyanis meg van győződve a flashtechnika előnyeiről" - szögezte le Harari. Nem véletlen tehát, hogy a Sandisk és a többi gyártó sorsa erőteljesen függ az Apple termékeitől és piaci stratégiájától. Aggodalomra persze semmi okuk, hiszen az iSuppli előrejelzései szerint 2011-re 1,7 milliárd gigabájtra fog nőni az eladott nand-flashmemóriák össz tárolókapacitása. Szintén növekszik az érdeklődés a Solid State Drive (SSD) meghajtók iránt. "Ezek a termékek 3 éven belül elég olcsóak lesznek a tömegpiacra és képesek lesznek versenyezni a mechanikus merevlemezekkel. Már most is számos mobil számítógépbe építenek SSD-t, igaz ennek meg is van a felára" - jegyezte meg a Sandisk első embere.
A vállalat arra számít, hogy egyre több területen, elsősorban a beltéri egységekben és az autókban jelennek majd meg a flashmemóriák. Egyes gyártók már tesztelték a Sandisk 64 gigabájtos SSD-it. Eközben a cég - a Toshibával közösen - már a jövőbeli technológiákat és az SSD-t leváltó utódszabványt kutatja, amely pedig a 3D flashmemória lehet. Harari elmondta, hogy ennél a technológiánál az egyes adattároló rétegeket úgy helyezik el egymáson, mint a felhőkarcoló emeleteit. Mivel minden rétegben lehet információkat tárolni, ezért ez a megoldás a mostaniaknál jóval költségkímélőbb és helytakarékosabb.
A Sandisk vezetője végül leszögezte: a flashmemória-piac még nagyon fiatal, de ők nagyon jó helyzetben vannak. Két évvel ezelőtt nem fogadták el a Samsung 6 milliárd dolláros vételi ajánlatát, mivel azt túl alacsonynak találták. Az idő őket igazolta, hiszen a vállalat piaci értékét ma már 8,2 milliárd dollárra becsülik.