MTI
Nem segíti a zeneipar a kalózkodás legális alternatíváit
A zenei szolgáltatásokat ismerő vásárlók közül tízből kilenc mindössze két online áruházat tud megemlíteni, méghozzá az iTunes és az Amazon oldalát - derül ki egy friss felmérésből.
A Consumer Focus brit fogyasztóvédelmi szervezet szerint a legálisan működő online zenei piac növelésével lehetne a leghatékonyabban visszaszorítani a szerzői jogok megsértését, a zeneipar azonban nem támogat megfelelően számos legális alternatívát. A fogyasztóvédelmi szervezet 1995 felnőtt megkérdezésével végzett felméréséből kiviláglik, hogy tízből négyen egyetlen interneten elérhető zenei szolgáltatót sem tudnak megnevezni, annak ellenére, hogy legalább 20 online zenebolt van a piacon. A fogyasztóvédők szerint az lenne a leghatékonyabb megoldás, ha a netezők csekély havidíjért cserébe annyi zenét tölthetnének le a törvényesen működő oldalakról, amennyit csak akarnak.
Jill Johnstone, a Consumer Focus nemzetközi igazgatója úgy véli, a zeneipar saját magának árt azzal, hogy nem propagálja a legálisan működő online áruházakat. "Ha a fájlmegosztó oldalak olyan nagy kárt okoznak, mint mondják, miért nem népszerűsítik a legális lehetőségeket" - tette fel a kérdést, hozzáfűzve: az lenne tisztességes a zeneipar részéről, ha a felhasználók büntetésekkel való fenyegetése előtt a letöltések törvényes módjaira is felhívnák a figyelmet.
Nagy-Britanniában még csak tervezet szintjén létezik az a törvény, amelynek értelmében a folytonos jogsértőket figyelmeztetés után akár ki is zárhatják az internetszolgáltatásból. A fogyasztóvédők közben azt szeretnék elérni, hogy az online zenei áruházak könnyebben árusíthassák a jogvédett tartalmakat az interneten keresztül. A reform révén egyre több legális megoldás alakulhat ki, például a havidíjas, korlátlan zenei letöltést nyújtó, vagy egy hirdetésekkel, mikrofizetésekkel finanszírozott konstrukció.
Geoff Taylor, a brit hanglemezipari szövetség (BPI) vezetője szerint lképzelhetetlen, hogy azok a netezők, akik illegálisan töltenek le zenéket, még nem hallottak az iTunesról, az Amazonról vagy a többi nagy online áruházról. "A mi sokkal kiterjedtebb, frissebb és alaposabb felmérésünk szerint a netezők igenis ismerik a legálisan működő online áruházakat, mindössze az illegális letöltőket kell arra ösztönözni, hogy a törvényesen működő szolgáltatásokra váltsanak" - magyarázta Taylor.
A Consumer Focus brit fogyasztóvédelmi szervezet szerint a legálisan működő online zenei piac növelésével lehetne a leghatékonyabban visszaszorítani a szerzői jogok megsértését, a zeneipar azonban nem támogat megfelelően számos legális alternatívát. A fogyasztóvédelmi szervezet 1995 felnőtt megkérdezésével végzett felméréséből kiviláglik, hogy tízből négyen egyetlen interneten elérhető zenei szolgáltatót sem tudnak megnevezni, annak ellenére, hogy legalább 20 online zenebolt van a piacon. A fogyasztóvédők szerint az lenne a leghatékonyabb megoldás, ha a netezők csekély havidíjért cserébe annyi zenét tölthetnének le a törvényesen működő oldalakról, amennyit csak akarnak.
Jill Johnstone, a Consumer Focus nemzetközi igazgatója úgy véli, a zeneipar saját magának árt azzal, hogy nem propagálja a legálisan működő online áruházakat. "Ha a fájlmegosztó oldalak olyan nagy kárt okoznak, mint mondják, miért nem népszerűsítik a legális lehetőségeket" - tette fel a kérdést, hozzáfűzve: az lenne tisztességes a zeneipar részéről, ha a felhasználók büntetésekkel való fenyegetése előtt a letöltések törvényes módjaira is felhívnák a figyelmet.
Nagy-Britanniában még csak tervezet szintjén létezik az a törvény, amelynek értelmében a folytonos jogsértőket figyelmeztetés után akár ki is zárhatják az internetszolgáltatásból. A fogyasztóvédők közben azt szeretnék elérni, hogy az online zenei áruházak könnyebben árusíthassák a jogvédett tartalmakat az interneten keresztül. A reform révén egyre több legális megoldás alakulhat ki, például a havidíjas, korlátlan zenei letöltést nyújtó, vagy egy hirdetésekkel, mikrofizetésekkel finanszírozott konstrukció.
Geoff Taylor, a brit hanglemezipari szövetség (BPI) vezetője szerint lképzelhetetlen, hogy azok a netezők, akik illegálisan töltenek le zenéket, még nem hallottak az iTunesról, az Amazonról vagy a többi nagy online áruházról. "A mi sokkal kiterjedtebb, frissebb és alaposabb felmérésünk szerint a netezők igenis ismerik a legálisan működő online áruházakat, mindössze az illegális letöltőket kell arra ösztönözni, hogy a törvényesen működő szolgáltatásokra váltsanak" - magyarázta Taylor.