SG.hu
Bankonként eltérő gyakorlat a ppo károsultak ügyében
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez érkezett panaszok a legkülönbözőbb banki magatartásokat mutatják be, ami nem segíti elő az egységes fellépést az ilyen jellegű ügyekben, valamint megrengeti az eddig is gyerekcipőben járó internetes kereskedelmet.
Mint ismeretes a ppo.hu internetes oldalon regisztrált fogyasztóktól bankkártyájukat megterhelve 2490 Ft éves tagsági díj került levonásra január elején. A fogyasztók szerint ingyenes szolgáltatás módosult fizetős szolgáltatásra, melyet ők nem kívántak igénybe venni. Gyakorlatilag mindenkitől levonták ezt az összeget, attól is, aki már 3 éve nem is vette igénybe a szolgáltatást, a fogyasztók tájékoztatása nem volt megfelelő. A fogyasztók nagy része azonnal saját bankjához, illetve a tranzakciót lebonyolító OTP Bankhoz is fordult, eltérő sikerrel.
Bankkártyás tranzakcióknál létezik a chargeback fogalma, amit a kártyakibocsátó akkor kezdeményezhet, amikor a kártyabirtokos vitatja a tranzakciót, és az érvényes szabályok alapján megállapítható, hogy a követelés visszaterhelhető az elfogadóra. Tehát a chargeback az elfogadó által benyújtott pénzügyi követelés visszavonását jelenti.
Ugyanazokat a szabályokat alkalmazzák eltérően a különböző bankok, hiszen van olyan fogyasztó, aki már visszakapta a pénzét, és van olyan fogyasztó is, akinek a chargeback folyamatra tekintettel letiltották a bankkártyáját, majd akár 10.000 Ft feletti összeggel meg is terhelték, mert ennyi az ügyintézési díj. (Ugyan erről elfelejtették korábban tájékoztatni, hiszen ilyen költségek mellett valószínűleg bele sem fogott volna a fogyasztó ebbe a tranzakcióba.) Sőt ugyanazon banktól is eltérő válaszokat kaptak a fogyasztók, a panasz elutasításától kezdve az előzetes pénzvisszautalásig.
Olyan fogyasztói panaszokkal is találkozott a FEOSZ, ahol a banki ügyintézők még nem is hallottak erről a lehetőségről, és csak hosszas telefonálgatás után került elő a megfelelő formanyomtatvány. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségét megkereső fogyasztók érdekében a FEOSZ a megfelelő eljárásokat elindította.
Mint ismeretes a ppo.hu internetes oldalon regisztrált fogyasztóktól bankkártyájukat megterhelve 2490 Ft éves tagsági díj került levonásra január elején. A fogyasztók szerint ingyenes szolgáltatás módosult fizetős szolgáltatásra, melyet ők nem kívántak igénybe venni. Gyakorlatilag mindenkitől levonták ezt az összeget, attól is, aki már 3 éve nem is vette igénybe a szolgáltatást, a fogyasztók tájékoztatása nem volt megfelelő. A fogyasztók nagy része azonnal saját bankjához, illetve a tranzakciót lebonyolító OTP Bankhoz is fordult, eltérő sikerrel.
Bankkártyás tranzakcióknál létezik a chargeback fogalma, amit a kártyakibocsátó akkor kezdeményezhet, amikor a kártyabirtokos vitatja a tranzakciót, és az érvényes szabályok alapján megállapítható, hogy a követelés visszaterhelhető az elfogadóra. Tehát a chargeback az elfogadó által benyújtott pénzügyi követelés visszavonását jelenti.
Ugyanazokat a szabályokat alkalmazzák eltérően a különböző bankok, hiszen van olyan fogyasztó, aki már visszakapta a pénzét, és van olyan fogyasztó is, akinek a chargeback folyamatra tekintettel letiltották a bankkártyáját, majd akár 10.000 Ft feletti összeggel meg is terhelték, mert ennyi az ügyintézési díj. (Ugyan erről elfelejtették korábban tájékoztatni, hiszen ilyen költségek mellett valószínűleg bele sem fogott volna a fogyasztó ebbe a tranzakcióba.) Sőt ugyanazon banktól is eltérő válaszokat kaptak a fogyasztók, a panasz elutasításától kezdve az előzetes pénzvisszautalásig.
Olyan fogyasztói panaszokkal is találkozott a FEOSZ, ahol a banki ügyintézők még nem is hallottak erről a lehetőségről, és csak hosszas telefonálgatás után került elő a megfelelő formanyomtatvány. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségét megkereső fogyasztók érdekében a FEOSZ a megfelelő eljárásokat elindította.