Berta Sándor

Sellyourrights: zeneterjesztés widgetek segítségével

A Sellyourrights zenei platform célja egyrészt, hogy az előadók megfelelő módon értékesíthessék a dalaikat, másrészt, hogy azokat bárki szabadon felhasználhassa és feldolgozhassa.

A szolgáltatás bétatesztje augusztus közepe óta tart. Az oldalon elérhető zeneszámok mindegyike a Creative Commons licenc hatálya kerül azután, hogy a készítőik megfelelő díjazásban részesültek. Minden zenész maga határozhatja meg, hogy mennyit kér az adott műért. Mindez azért jó, mert az együttesek, énekesek vagy zeneszerzők azonnal már a kezdetekkor letisztázhatják, hogy várnak-e díjazást és ha igen, milyet az alkotásaikért, másrészt ezzel megnyílik az út a nóták későbbi terjesztése vagy újra feldolgozása előtt. Minden zenész meghatározhatja azt is, hogy a zeneszám melyik Creative Commons licenctípus hatálya alá tartozzon és hogy a felhasználók mit tehetnek a dallal:meghallgathatják, terjeszthetik, remixelhetik stb.

A Sellyourrights ötlete 2005-ben merült fel, amikor a két alapító, Björn Braun és Marc Treber még ugyanazon egyetemen tanultak. A honlap azonban csak 2008-ra vált valósággá. "A fő célunk az volt, hogy egy olyan alternatív digitális tartalom-terjesztési utat találjunk,amivel még pénzt is kereshetünk" - szögezte le Braun. A fejlesztők a modellt később kiterjesztenék a szoftverekre, a filmekre, a digitális könyvekre, a képekre és a játékokra is.


A szolgáltatás rendkívül egyszerűen működik. Első lépésként az előadó feltölti a zeneszámot, amit bárki szabadon meghallgat, de még nem tölthet le. Emellett meghatározhatja, hogy mit lehet majd az alkotással csinálni (remixelni, csak hallgatni, terjeszteni stb.). Az egész eljárás alapja a widget-elv. Ennek köszönhetően a zenedarabot tartalmazó boxok szinte bármilyen környezetben elhelyezhetők és gyorsan terjeszthetők. A dalok 21 napig hallgathatók meg. Eddig van lehetőség díjazni a műveket. Amennyiben a művész elfogadja az összeget, a nóta mindenki számára szabadon letölthetővé válik.

Az előadóknak azonban tisztában kell lenniük azzal, hogy csak azokat a számokat tölthetik fel, amelyeknek a jogaival ők rendelkeznek és nem a kiadóik. Ennek az az oka, hogy elkerüljék a későbbi összetűzéseket és vitákat. Braun meggyőződése, hogy a jövőben a digitális zenei életben meg fog változni a kiadók klasszikus szerepe és a Sellyourrights, illetve a hozzá hasonló oldalak átvehetik a kiadók helyét. A Sellyourrights előnye, hogy teljes mértékben reklámmentes és a működését kizárólag egy átalánydíjból finanszírozza majd.

A fő cél nem csak a zenészek, hanem a felhasználók megnyerése. Braun és kollégái meg akarják értetni az emberekkel, hogy megmenthető a szabad zene. A kérdés csak az, hogy ki és mennyit lesz hajlandó áldozni az egyes zeneszámokra. S amennyiben az elképzelés beválik,lehet, hogy a dalokat hamarosan widgetek formájában tölthetjük majd le a világhálóról vagy oszthatjuk meg az ismerőseinkkel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!