SG.hu

A fiatalok habzsolják az élményeket

Rendhagyó, háromdimenziós prezentációval mutatta be a Pannon a djuice új márkastratégiáját.

A márkafrissítés alkalmából készült djuice Digitális Kultúra Kutatásból kiderült, hogy a mai egyetemisták több mint fele rendszeresen olvas blogokat, egyharmaduk pedig a baráti sörözéseket is online üzenetküldőn szervezi meg. A fiatalok kommunikációs szokásai jelentősen eltérnek az idősebb korosztályban megfigyelhető viselkedésmintáktól. Elsősorban - sőt néhány esetben szinte kizárólag - az online csatornákat használják informálódásra, önkifejezésre és kapcsolattartásra.

Ennek egyik leglátványosabb jele a blogok népszerűsége. A blogolás néhány évvel ezelőtt még csupán egy szűk réteg önkifejezési formáját jelentette. Ma már a kutatás során megkérdezett egyetemisták több mint fele olvas blogokat, 9 százalékuk pedig kommentálni is szokott. A nappali tagozatos egyetemisták több mint 3 százaléka ír saját blogot. Tekintettel arra, hogy a felsőoktatásban összesen mintegy 242 000 diák tanul nappali tagozaton, az egyetemista blogok száma a becslések szerint megközelíti a 7500-at.


Hasonlóan népszerűek a mikroblogok is. A mikroblog különleges műfaj, melyben a "bejegyzések" nagyjából egy SMS hosszúságúak. Az eszközt előszeretettel használják a fiatalok arra, hogy a barátaikkal akár út közben is megosszanak egy-egy érdekes élményt vagy gondolatot. A legnépszerűbb, webes mikroblog rendszernek, a Twitternek, és hazai adaptációjának, a Turulcsiripnek körülbelül 2-3000 aktív magyar felhasználója van.

Az online videók még nagyobb népszerűségnek örvendenek. Az egyetemisták kétharmada rendszeresen visszatérő látogatója a YouTube-nak, az Indavideónak és társainak. Mindössze 8,53 százalék nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem szokott online videókat nézni. Majdnem minden huszadik egyetemista életében legalább egyszer töltött is fel videót valamelyik megosztó oldalra, a lányok azonban ilyen téren sokkal szégyenlősebbek, mint a fiúk.


Az azonnali üzenetküldők - az 1996-ban megjelent úttörő ICQ nyomdokain - a mindennapi kommunikáció elfogadott csatornájává váltak. A Microsoft Live Messenger vagy a Google Talk a mai egyetemisták számára a telefonnal és az e-maillel egyenértékű médium. A válaszadók felének 25-nél is több ember szerepel a kontaktlistáján, és mindössze kevesebb mint egytizedük állította, hogy egyáltalán nem használ hasonló programokat. Bár a telefon még mindig dominál a szociális kapcsolatok működtetésében, ma már minden harmadik egyetemista Messengeren (vagy más üzenetküldőn) szervezi meg az esti bulizást. Ez részben annak köszönhető, hogy a "csetelésnek" nincs költsége, részben pedig az egyetemisták jelentős része szinte egész nap online van.

Az eddigiek fényében korántsem meglepő, hogy a nappali tagozatos egyetemisták több mint kétharmada az internetet jelölte meg, mint számára legfontosabb információforrást. Annál sokkolóbb azonban, hogy a nyomtatott napilapokat csupán a fiatalok egytizede tartja fontosnak. Az egyetemisták körében a közösségi oldalak kifejezetten népszerűek, 80 százalékuk aktív látogatója a Facebooknak, a myVIP-nek vagy az iWiW-nek. A fiatalok körében népszerű még a csevegés, és viszonylag sokan (36,63%) használnak fájlcserélő alkalmazásokat is. Az online játékok terén elsöprő a "férfiuralom".

Némileg meglepő, hogy csupán az egyetemisták 61,9 százaléka olvas rendszeresen angol nyelvű oldalakat. Ezt követi a német nyelvű tartalom, és jócskán leszakadva a francia és a spanyol.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Garrett27 #3
    beetlejuice
  • Tomasz Man #2
    Mi az a djuice egyáltalán, még most sem tudom, de piacon van már ki tudja hány éve. Elég nagy semmi az egész, körülbelül annyi a marketing értéke, mint ha azt mondanám: kenyér. Nagy hülye volt, aki kitalálta ezt a nevet.
  • TeDDyRuSh #1
    Az sem véletlen, hogy egy deka komment sem érkezett erre a cikkre:)A Djuice-nak meg nem új kutatások kellenének, hanem egy új kereskedelmi stratégia.