Gyurkity Péter
Egyetlen szélessávú technológia maradhat talpon
Elemzői vélekedések szerint a jelenlegi gazdasági válság miatt a szolgáltatók is kényszermegoldásokat alkalmaznak majd - számukra a közös tulajdonban lévő, egységes hálózati technológia jelenthet nagy könnyebbséget.
A Deloitte által elkészített Technology, Media and Telecommunications (TMT) idei évre vonatkozó jóslataiból kitűnik, hogy a cég szakértői szerint komoly takarékossági intézkedésekre kényszerülnek majd az internetszolgáltatók, a hálózati operátorok és a telekommunikációs cégek egyaránt. Előbbiek esetében a több eltérő szélessávú hálózati technológia helyett egy egységes, a költségek megosztását lehetővé téve platform kialakítása lenne a megoldás, míg utóbbiaknál az okostelefonok iránti kereslet visszaesése igényelhet új megoldásokat.
A szolgáltatók és általában a hálózati infrastruktúrát birtokló cégek fokozatosan váltják le rézalapú megoldásaikat, egyre szélesebb körben téve elérhetővé a száloptikás eléréseket. Itt azonban nagy gondot jelent számukra, hogy több eltérő technológia verseng egymással a piacon, amelyek ráadásul egyáltalán nem mondhatók olcsónak. A választás kényszere így komoly dilemma elé állítja ezen vállalatokat, amelyek a költségeket tekintve sem repesnek az örömtől, különösen a mostani egészségtelen gazdasági légkörben. Éppen ezért egy olyan megoldást kell kidolgozniuk, amely mindannyiuk számára könnyebbséget jelentene.
A Deloitte elemzői a kiutat egy egységes optikai szabvány kidolgozásában vélik megtalálni, amely lehetővé tenné, hogy az egyes vállalatok osztozzanak a kiadásokon és közösen birtokolják az infrastruktúra egyes részeit. Ez persze újabb kérdéseket vet fel, nem mellesleg egészen új alapokra helyezi a szolgáltatók közötti piaci versenyt, amire azoknak alaposan fel kell készülniük, hogy saját szolgáltatásaik vonzóbbak legyenek a vetélytársak ajánlatainál. Az egységes hálózati infrastruktúra mindazonáltal nyílt elérést tenne lehetővé minden érdekelt cég számára, így a kisebbek is könnyebben jutnának esélyhez a piacon.
A telekommunikációs szektorban problémát jelent, hogy lassul az okostelefonok részesedésének növekedése. A szolgáltatóknak azonban mindenképpen szükségük van az adatforgalmi opciókkal érkező csomagok terjedésére, hogy ezzel kompenzálják a hívások és az SMS-ek esetében egyre csökkenő profitot, így számukra hasznosak lehetnek a különböző külső mobil alkalmazások, amelyek új mobifizetési, helymeghatározási és egyéb fizetős, bevételt generáló platformok kialakítását teszik lehetővé.
2009-ben tehát fontos változásokra kerülhet sor az internetes és a mobil technológiák esetében - meglátjuk, hogy az érintett cégeknek melyik lesz a legszimpatikusabb megoldás a romló pénzügyi helyzetben.
A Deloitte által elkészített Technology, Media and Telecommunications (TMT) idei évre vonatkozó jóslataiból kitűnik, hogy a cég szakértői szerint komoly takarékossági intézkedésekre kényszerülnek majd az internetszolgáltatók, a hálózati operátorok és a telekommunikációs cégek egyaránt. Előbbiek esetében a több eltérő szélessávú hálózati technológia helyett egy egységes, a költségek megosztását lehetővé téve platform kialakítása lenne a megoldás, míg utóbbiaknál az okostelefonok iránti kereslet visszaesése igényelhet új megoldásokat.
A szolgáltatók és általában a hálózati infrastruktúrát birtokló cégek fokozatosan váltják le rézalapú megoldásaikat, egyre szélesebb körben téve elérhetővé a száloptikás eléréseket. Itt azonban nagy gondot jelent számukra, hogy több eltérő technológia verseng egymással a piacon, amelyek ráadásul egyáltalán nem mondhatók olcsónak. A választás kényszere így komoly dilemma elé állítja ezen vállalatokat, amelyek a költségeket tekintve sem repesnek az örömtől, különösen a mostani egészségtelen gazdasági légkörben. Éppen ezért egy olyan megoldást kell kidolgozniuk, amely mindannyiuk számára könnyebbséget jelentene.
A Deloitte elemzői a kiutat egy egységes optikai szabvány kidolgozásában vélik megtalálni, amely lehetővé tenné, hogy az egyes vállalatok osztozzanak a kiadásokon és közösen birtokolják az infrastruktúra egyes részeit. Ez persze újabb kérdéseket vet fel, nem mellesleg egészen új alapokra helyezi a szolgáltatók közötti piaci versenyt, amire azoknak alaposan fel kell készülniük, hogy saját szolgáltatásaik vonzóbbak legyenek a vetélytársak ajánlatainál. Az egységes hálózati infrastruktúra mindazonáltal nyílt elérést tenne lehetővé minden érdekelt cég számára, így a kisebbek is könnyebben jutnának esélyhez a piacon.
A telekommunikációs szektorban problémát jelent, hogy lassul az okostelefonok részesedésének növekedése. A szolgáltatóknak azonban mindenképpen szükségük van az adatforgalmi opciókkal érkező csomagok terjedésére, hogy ezzel kompenzálják a hívások és az SMS-ek esetében egyre csökkenő profitot, így számukra hasznosak lehetnek a különböző külső mobil alkalmazások, amelyek új mobifizetési, helymeghatározási és egyéb fizetős, bevételt generáló platformok kialakítását teszik lehetővé.
2009-ben tehát fontos változásokra kerülhet sor az internetes és a mobil technológiák esetében - meglátjuk, hogy az érintett cégeknek melyik lesz a legszimpatikusabb megoldás a romló pénzügyi helyzetben.