Berta Sándor

Mobil jegyek az osztrák vasútnál

A Near Field Communication (NFC) technológiára épülő mobiljegy rendszerek új generációját teszteli az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB).

A NFC első generációjába tartozó mobiljegy szolgáltatásoknál az utas a vásárlást követően SMS-ben kapta meg a jegyét. A mostani úgynevezett end-to-end chipkártyás NFC-megoldás esetében már a teljes jegyrendelési folyamat gyakorlatilag automatikus. "Az új rendszernél az utasok ugyanúgy rendelik meg a jegyeiket, mint eddig. Azonban már nem kapnak SMS-t, hanem az információk az NFC-kompatibilis mobiltelefonjuk úgynevezett Secure Element részében tárolódik el és egyetlen gombnyomásra aktiválhatók" - nyilatkozta Dr. Hannes Ametsreiter, a mobilkom austria marketingvezetője és a Telekom Austria TA AG vezérigazgatója.

A program részeként a jegyvizsgálók olyan új készülékeket kaptak, amelyek képesek az új generációs NFC-kompatibilis mobiltelefonokon tárolt utazási adatokat kiolvasni, még akkor is, hogy ha az eszköz ki van kapcsolva. Az információkat titkosítják, így azok az illetéktelen hozzáférésekkel szemben védve vannak és ezáltal megakadályozhatók a visszaélések.


Az A1 nevű távközlési szolgáltató által kifejlesztett VDV-KA szabványú chipkártyás alkalmazást már integrálták is az A1 mobiljegy platformjába. A szabvány a Német Közlekedési Vállalatok Szövetségéről (VDV) kapta a nevét, amely azt a gyártókkal közösen nemzetközi normákra támaszkodva dolgozta ki. "A megoldás előnye, hogy a jegyeket nem lehet elveszíteni és még akkor is előhívhatók, hogy ha például a mobiltelefon akkumulátora teljesen lemerült. Az ellenőrzés ráadásul akár egy mobil beszélgetés közben, annak megszakítása nélkül is megtörténhet" - mondta Gabriele Lutter, az ÖBB személyszállításért felelős részvénytársaságának szóvivője.

A mostani három hónapos tesztidőszakban száz utas és száz jegyvizsgáló bevonásával vizsgálják a rendszert a Bécs-Krems és a Bécs-Gmünd vonalakon. A tesztben résztvevő személyek Nokia 6212 Classic mobilokat kapnak. Az új NFC-jegyeket már egész Ausztriában bárki megvásárolhatja, használni azonban egyelőre csak a két vonalon lehet.

A tervek szerint a jövőben a jegyinformációkat már nem egy külön a készülékekbe beépített chipen, hanem a SIM-kártyán tárolják majd. A fejlesztésekben a mobilkom austria és Nokia szorosan együttműködik. A cél egy olyan közlekedési jegyrendszer kialakítása, amely lehetővé teszi, hogy az emberek egyetlen NFC-jegy felhasználásával több régión vagy akár országon keresztül is utazhassanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Alvarez999 #3
    A kalauz jegyellenőrző gépében csak egy kulcs lesz, amellyel kiolvashatja és dekódolhatja a közlekedési cég által a telefonra küldött adatokat. Más cég nyilván más kóddal titkosít, így ezekhez a kalauz nem férhet hozzá. Ha értelmesen van megcsinálva, akkor a kalauznak esélye sem lesz látni, hogy pl. milyen számláról fizették a jegyet. Ezzel szerintem nincs semmi probléma.
  • kvp #2
    "A program részeként a jegyvizsgálók olyan új készülékeket kaptak, amelyek képesek az új generációs NFC-kompatibilis mobiltelefonokon tárolt utazási adatokat kiolvasni, még akkor is, hogy ha az eszköz ki van kapcsolva."

    Ezek lesznek azok a telefonok, amiket mar ugy sem lehet kikapcsolni, ha levesszuk az aksijukat. Hat erre tenyleg szukseg van... :-(

    "Az információkat titkosítják, így azok az illetéktelen hozzáférésekkel szemben védve vannak és ezáltal megakadályozhatók a visszaélések."

    Tehat az illeto szemelyes es utazasi adataihoz, tovabba penzugyi tranzakcios naplojahoz csak olyan magas biztonsagi besorolasu emberek ferhetnek majd hozza, mint pl. a kalauzok... es mindezt a nelkul, hogy a telefon errol ertesitene a tulajdonosat.

    Komolyan gondoljak??? (bar ha az eu-rol van szo, akkor valoszinuleg igen)
  • Ferrer #1
    Ilyen lesz nem sokára a MÁV-nál is, úgy érzem.