Gyurkity Péter
Obama: internetes forradalom a politikában
Barack Obama megválasztása nemcsak bőrszínben, hanem a technológia kezelésében is nagy változást jelent az USA politikai történetében: új megközelítéssel, az adott eszközök megfelelő kihasználásával aratott sikert a szenátor csapata.
A januárban hivatalba lépő új amerikai elnök a szakértők szerint is óriási sikert aratott, amelyet többek között az internet, a világhálóra fellépő állampolgárok megszólításával, a támogatók aktív online keresésével ért el. Első alkalommal alapozták jelentős mértékben a választási stratégiát az új technológiákra, mégpedig oly módon, amely a következő négy évre nézve is bizakodással tölti el mind a szakértőket, mind pedig a választókat a tengerentúlon.
Az New Democrat Network oldalán kitűnő példákat találunk a megváltozott gondolkodásra, legalábbis ami az internet, valamint az egyéb új platformok felhasználását illeti. Ők maguk nyolc pontban gyűjtötték össze a hasznosnak ítélt tudnivalókat, amelyek között a mobil eszközöket, az online videózást, a közösségi hálózatokat, az online hirdetéseket, valamint a blogokat, vagyis az internetes naplókat is megtaláljuk. A külső források kiemelik, hogy Obama stábja kitűnő módon használta ki az online portálokban, így például a YouTube-ban rejlő lehetőségeket, számos fiatal internetezőt szólítva meg. Ezzel nyilván szavazatokat nyertek, ám azt sem felejthetjük el, hogy tehetősebb támogatókra is szert tettek, hiszen az IT-vállalatok vezetőinek egy része (így például Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója) is a fekete szenátor mellett álltak ki.
Ami a jövőt illeti, egyes elemzők arra számítanak, hogy Obama az internet felhasználásával éri el majd nagyjából ugyanazt a hatást, amit Franklin D. Roosevelt annak idején a rádióval valósított meg. A harmincas és negyvenes években négyszer megválasztott (akkor még volt erre lehetőség) néhai elnök többek között híres beszélgetéseivel érte el többszöri újraválasztását, részletesen kifejtve a New Deal program fontosabb elemeit, az intézkedések okait és az új hírek jelentőségét.
Az új elnök most a világhálón szólíthatja meg az amerikaiakat, ám könnyen előfordulhat, hogy az interneten keresztül számos egyéb nyelvre is lefordítják majd az üzeneteket, kifejezetten egyéb országok lakosságának szánva azokat - az indok egyszerű: az USA elnöke nem pusztán egy ország vezetője.
A megválasztott elnök már most keresi technológiai igazgatóját, akinek feladata lesz majd biztosítani, hogy minden kormányszerv megfelelő informatikai infrastruktúrával működjön, kellően kihasználva az abban rejlő előnyöket, legyen szó új eljárásokról vagy szolgáltatásokról. Az Irak és Afganisztán miatt a figyelmét eddig megosztó politika ismét jobban koncentrálhat a belföldi problémákra, így például az egészségügyi adatok elektronikus tárolásának, a szerzői jogok, a szabad kereskedelem, valamint a semleges internet kérdésére.
Utóbbi esetében minden bizonnyal megvárják a szövetségi fellebbviteli bíróság döntését, a Comcast ugyanis nem hagyta magát és kijelentette, hogy a Szövetségi Kommunikációs Bizottságnak nem áll jogában kierőszakolni a semleges netre vonatkozó előírásokat - ennek elmaradása révén a többletdíjat fizető cégek és magánügyfelek gyorsabb eléréshez juthatnak, aminek nyilván sokan nem örülnének.
A januárban hivatalba lépő új amerikai elnök a szakértők szerint is óriási sikert aratott, amelyet többek között az internet, a világhálóra fellépő állampolgárok megszólításával, a támogatók aktív online keresésével ért el. Első alkalommal alapozták jelentős mértékben a választási stratégiát az új technológiákra, mégpedig oly módon, amely a következő négy évre nézve is bizakodással tölti el mind a szakértőket, mind pedig a választókat a tengerentúlon.
Az New Democrat Network oldalán kitűnő példákat találunk a megváltozott gondolkodásra, legalábbis ami az internet, valamint az egyéb új platformok felhasználását illeti. Ők maguk nyolc pontban gyűjtötték össze a hasznosnak ítélt tudnivalókat, amelyek között a mobil eszközöket, az online videózást, a közösségi hálózatokat, az online hirdetéseket, valamint a blogokat, vagyis az internetes naplókat is megtaláljuk. A külső források kiemelik, hogy Obama stábja kitűnő módon használta ki az online portálokban, így például a YouTube-ban rejlő lehetőségeket, számos fiatal internetezőt szólítva meg. Ezzel nyilván szavazatokat nyertek, ám azt sem felejthetjük el, hogy tehetősebb támogatókra is szert tettek, hiszen az IT-vállalatok vezetőinek egy része (így például Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója) is a fekete szenátor mellett álltak ki.
Ami a jövőt illeti, egyes elemzők arra számítanak, hogy Obama az internet felhasználásával éri el majd nagyjából ugyanazt a hatást, amit Franklin D. Roosevelt annak idején a rádióval valósított meg. A harmincas és negyvenes években négyszer megválasztott (akkor még volt erre lehetőség) néhai elnök többek között híres beszélgetéseivel érte el többszöri újraválasztását, részletesen kifejtve a New Deal program fontosabb elemeit, az intézkedések okait és az új hírek jelentőségét.
Az új elnök most a világhálón szólíthatja meg az amerikaiakat, ám könnyen előfordulhat, hogy az interneten keresztül számos egyéb nyelvre is lefordítják majd az üzeneteket, kifejezetten egyéb országok lakosságának szánva azokat - az indok egyszerű: az USA elnöke nem pusztán egy ország vezetője.
A megválasztott elnök már most keresi technológiai igazgatóját, akinek feladata lesz majd biztosítani, hogy minden kormányszerv megfelelő informatikai infrastruktúrával működjön, kellően kihasználva az abban rejlő előnyöket, legyen szó új eljárásokról vagy szolgáltatásokról. Az Irak és Afganisztán miatt a figyelmét eddig megosztó politika ismét jobban koncentrálhat a belföldi problémákra, így például az egészségügyi adatok elektronikus tárolásának, a szerzői jogok, a szabad kereskedelem, valamint a semleges internet kérdésére.
Utóbbi esetében minden bizonnyal megvárják a szövetségi fellebbviteli bíróság döntését, a Comcast ugyanis nem hagyta magát és kijelentette, hogy a Szövetségi Kommunikációs Bizottságnak nem áll jogában kierőszakolni a semleges netre vonatkozó előírásokat - ennek elmaradása révén a többletdíjat fizető cégek és magánügyfelek gyorsabb eléréshez juthatnak, aminek nyilván sokan nem örülnének.