Gyurkity Péter
Az FBI szerint terjed a kiberbűnözés
A Szövetségi Nyomozóiroda folyamatosan erősödő hullámként értékeli a kiberbűnözést, amely egyre profibb jelleget ölt és sok esetben kifejezetten az Egyesült Államok ellen irányul, egyéb országok által.
Shawn Henry igazgatóhelyettes, a kiberbűnözési részleg első embere szerdán újságírók előtt beszélt a szervezet eddigi megfigyeléseiről, a tapasztalatok összegzéséről. Elmondta többek között, hogy egyre több profi szervezet veszi ki részét a műfajból, mivel könnyen elérhető potenciális áldozatok millióit látják maguk előtt, akik sok esetben nincsenek felvértezve a megfelelő védelemmel. Amíg tehát ilyen vonzó a terület, nem sok jóra számíthatunk.
Az FBI szerint az utóbbi időszakban egyre inkább érzékelhető volt a nemzeti jelleg a szegmensen belül. Megfigyelésük szerint mintegy kéttucatnyi ország akciói irányulnak kifejezetten az USA ellen, és bár konkrét államokat nem neveztek meg, korábban amerikai hírszerző források több alkalommal is aggodalmukat fejezték ki a kínai és orosz próbálkozások kapcsán - nyilvánvaló, hogy a Nyomozóiroda számára is e két ország jelenti a fő gondot. Az orosz képességekre kitűnő példa a grúz "háború" alatt indított átfogó internetes támadás, amelynek során sikeresen lehetetlenítették el a kormányzati oldalakat és a központi szervereket.
Az elmúlt egy évben ráadásul egyre erőteljesebbé váltak ezek a próbálkozások, és ez a trend a jövőben is folytatódni fog. A legnépszerűbb támadási forma a botnetek alkalmazása, amely a támadásról mit sem sejtő felhasználók számítógépeinek burkolt bevonásával teljesedik ki. Az így összegyűjtött "hadsereg" később teljes hálózatok megbénítására, vagy akár bizalmas adatok eltulajdonítására is alkalmassá válhat, ami különösen a vállalatok számára jelent veszélyeket. A "spearfishing" egy másik népszerű műfaj, amelyben vállalati email listák alapján küldenek szét hamis, a támadók identitását elrejtő üzeneteket, amelyekben szintén személyes adatokra, fontos információra vadásznak.
Az adatokra jellemző, hogy az FBI segítségével alapított és működtetett Internet Crime Complaint Center 2000-es indulása óta több mint 1 millió panaszt rögzített, és a beérkezők száma minden egyes hónapban mintegy 20 ezerrel nagyobb.
Shawn Henry igazgatóhelyettes, a kiberbűnözési részleg első embere szerdán újságírók előtt beszélt a szervezet eddigi megfigyeléseiről, a tapasztalatok összegzéséről. Elmondta többek között, hogy egyre több profi szervezet veszi ki részét a műfajból, mivel könnyen elérhető potenciális áldozatok millióit látják maguk előtt, akik sok esetben nincsenek felvértezve a megfelelő védelemmel. Amíg tehát ilyen vonzó a terület, nem sok jóra számíthatunk.
Az FBI szerint az utóbbi időszakban egyre inkább érzékelhető volt a nemzeti jelleg a szegmensen belül. Megfigyelésük szerint mintegy kéttucatnyi ország akciói irányulnak kifejezetten az USA ellen, és bár konkrét államokat nem neveztek meg, korábban amerikai hírszerző források több alkalommal is aggodalmukat fejezték ki a kínai és orosz próbálkozások kapcsán - nyilvánvaló, hogy a Nyomozóiroda számára is e két ország jelenti a fő gondot. Az orosz képességekre kitűnő példa a grúz "háború" alatt indított átfogó internetes támadás, amelynek során sikeresen lehetetlenítették el a kormányzati oldalakat és a központi szervereket.
Az elmúlt egy évben ráadásul egyre erőteljesebbé váltak ezek a próbálkozások, és ez a trend a jövőben is folytatódni fog. A legnépszerűbb támadási forma a botnetek alkalmazása, amely a támadásról mit sem sejtő felhasználók számítógépeinek burkolt bevonásával teljesedik ki. Az így összegyűjtött "hadsereg" később teljes hálózatok megbénítására, vagy akár bizalmas adatok eltulajdonítására is alkalmassá válhat, ami különösen a vállalatok számára jelent veszélyeket. A "spearfishing" egy másik népszerű műfaj, amelyben vállalati email listák alapján küldenek szét hamis, a támadók identitását elrejtő üzeneteket, amelyekben szintén személyes adatokra, fontos információra vadásznak.
Az adatokra jellemző, hogy az FBI segítségével alapított és működtetett Internet Crime Complaint Center 2000-es indulása óta több mint 1 millió panaszt rögzített, és a beérkezők száma minden egyes hónapban mintegy 20 ezerrel nagyobb.