Napi Online

30 millióért keltek el kortárs fotók

Szép és egységes anyag gyűlt össze a Kieselbach Galéria harmadik fotóárverésére, a keresletet mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az összleütés meghaladta a 30 millió forintot (egy évvel ezelőtt az első ilyen aukció összleütése mintegy 18,5 millió volt).

A legmagasabb árat Friedmann Endre Szerelem című, 1962-ben készült, a kölni Fotokina nagydíjával elismert képe érte el látványos menetelés után: a 60 ezer forintos kikiáltási ár a 36-szorosára, 2,2 millió forintra emelkedett. Az MTI fotósa ezzel megdöntötte a kortárs fotósok magyarországi rekordját, amelyet Tóth György ért el a Kieselbach előző fotóárverésén, ahol a Lolita című művéért 1,8 millió forintot adtak. Az aukción még két Friedmann-kép indult, ugyancsak 60 ezres kezdéssel: a Hordár targoncával leütési ára 340 ezer forint lett, a Hölgyek a Gundelbané pedig 260 ezer.


Friedmann Endre: Szerelem (2,2 millió forint), Oleg Dou: Heart (1,8 millió forint)

Az előző fotóaukción szenzációsan szerepelt fiatal orosz művész, Oleg Dou 2007-es képét 1,8 millióért vették meg 650 ezres indítás után, a fiatal magyar fotósok közül Magyar Ádám Városi átjárók című különleges alkotása 1,1 milliós árat ért el, Lábady István Polaroid akt című 1996-os egyedi alkotását 850 ezer forinton ütötték le.


André Kertész : Melankolikus tulipán (1,2 millió), Balogh Rudolf: Mezőkövesdi lány (240 000)

A történeti fotóművészek közül André Kertész 1939-es Melankolikus tulipánjának későbbi nagyításáért 1,2 millió forintig, Női portré című 1928-29-es vintázsáért pedig 900 ezer forintig tartott a licit. A Pesti Napló szerkesztőségében felnevelődött Escher Károly és Munkácsi Márton (Martin Munkacsi), illetve mesterük, Balogh Rudolf több fotóval is szerepelt az árverésen - nagyarányú áremelkedésekkel, több százezer forintokért keltek el képeik. Munkácsi két kompozíciója azért is különleges, mert 1963 után az életmű egy része elveszett és nagyon kevés vintázs nagyítás maradt meg.


Munkácsi Márton: Urbach László motorversenyző (600 000 forint)

Urbach László motorversenyzőről 1927-ben és 1928-ban készült képei eddig egy fiók mélyén rejtőztek, most pedig 420 és 600 ezer forintokért keltek el. Aki megvette, jól járt: ezek a fotók külföldön biztos magasabb árakon mentek volna el, hiszen a 2006-os retrospektív Munkácsi-kiállításra a berlini Martin Gropius Baunak mindössze 300 vintázs fotót sikerült összegyűjtenie.

A képek részletes bemutatása, leütési árakkal

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Lateralus #9
    Így van. Ennyire egyszerű az élet.
  • Tower Guard #8
    Hát igen, modern művészet. Veszek egy modernebb digitláis fényképezőt,lefotózok egy tájat, vagy egy virágot, vagy egy gilisztát vagy anyámkínját, ami épp elém kerül, és elmegyek egy "nagy művészi fotóshoz" aki majd összeszarja magát az örömtől, és meglát benne valami olyat amire soha a büdös életbe nem gondoltam volna, és voálá ott a híres művészi fotó
  • ension #7
    Az utolsó képben nemértem mi a különleges amiért fizetni lehet érte... 70 év múlva majd biztos rengeteget fizetnek egy képért amin Sébastien Loeb hatalmasat ugrat a Citroen WRC-vel... nemértem ezeket a dolgokat... ahogy azt sem hogy egy vászonra hányt bosófőzelék miért nevezhető naturalista művészetnek... csak azért mert minden szart belemagyaráznak? milyen romantikus álmodozó is az ember hiszen ez kb olyan mintha a felhőkbe látnál meg valamit vagy a csillagokban... a modern művészet (a tipikus: ilyen képet én is tok csinálni) számomra csak agymenések, a mai társadalom visszafogott vagy éppen eltúlzott groteszk érzéseinek hányadéka valami logika alapján, vagy eltúlozva vagy túlságosan is egyszerűen "ábrázolva"... de hiába, változnak az idők és a művészet is mint fogalom
  • barii #6
    tessék körül nézni a fotozz.hu-n mennyivel jobb képek vannak
  • Möci #5
    Nekem sem igazán jön be a "Szerelem". Számomra az értékét az ára adja. Tanultam esztétikát rendesen, de nekem "ebből 12 egy tucat". (Mondjuk tisztában vagyok vele, hogy vélhetően bennem van a hiba.) Erre mondják azt, hogy ízlések és pofonok...
  • Gabe Dearborne #4
    Gyerekek, a nagy számok törvénye szerint nem kell olyan sokáig várni. Minden felgyorsul, így a képek is hamarább kerülnek majd rivaldafénybe. Az viszont kétségtelenül jó, hogy a digitális korszakban is van igény művészi fotókra. A mennyiség nem mehet a minőség rovására.
  • szebacs #3
    pedig nagyon jól sikerült kép, részemről le a kalappal.. jó azért látni, hogy tényleg van "igény" a művészet ezen megnyilvánulására. ;)
  • Mister #2
    pont a Szerelem címűt tartom átlagosnak, a többi viszont nem rossz.
  • Flashy #1
    na, akkor az én képeim is sokat fognak érni csak kell várni még 50-60 évet.